Toon posts:

[VMware ESXi 4.x] ip hash loadbalancing?

Pagina: 1
Acties:

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:40
Ik probeer een linkaggregate op te zetten naar een server (met 2 interfaces) waar VMware ESXi op draait.
Deze 2 switches zijn geconnecteerd naar een Alcatel switch waar een static linkagg is geconfigureerd voor deze 2 poorten. Deze static linkagg gebruikt een ip src+dst address hashing om te loadbalancen.

Op de ESXi heb'k een virtual machine port group aangemaakt met daarin 2 actieve adapters.
Ik heb de vm port group geconfigureerd met volgende settings:
Load balancing: route based ip hash
network failover detection: link status only
notify switches: yes (geen idee wat effect dit precies heeft trouwens)
failback: YES

Als'k nu een test doe met 6 client machines dan gaan AL die 6 machines over dezelfde interface naar die server.
Als'k dan die Failback seting aan pas (failback: NO), dan krijg ik wél verkeer over beide interfaces.
Als ik de betekenis van die failback echter opzoek zou dat simpelweg een pre-emption zijn: als een interface terug komt van een down-state, zou ie met failback dus weer actief moeten komen en de plaats van de huidig actieve innemen. Dit zou volgens mij enkel van belang mogen zijn indien je adapters in een active/standby setup werken, niet?

Kan iemand deze settings verklaren of vanuit ervaring vertellen hoe zo'n ding in principe geconfigureerd zou moeten worden?

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
Goed, beginnen we met de notify switches. Die is het gemakkelijkst uit te leggen. :)

Notify Switches bepaalt hoe je host communiceert met je physical switch in het geval van een failover. Indien je "Yes" uitgekozen hebt, krijgt je switch een notification zodra een vNIC verbonden wordt met een vSwitch, en zodra er een situatie is waar je vNIC's traffic over een andere physical NIC in je team zou worden geroute. Je physical switch krijgt op dat moment een notification om zijn lookup tables te aktualiseren. Standaard setting is daar "yes" als ik me niet vergis, en dit zou ik bijna altijd zo laten.

In zake load-balancing policies kan ik een heel verhaal schrijven, maar ik zou je aanraden om hier eens te gluren, aangezien Frank daar een behoorlijk uitgebreide uitleg geeft. :)

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

• kokkel
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 00:13
Ik denk dat je hier technieken bedoeld als Etherchannels (Cisco), Load ballancing trunk (hakkiewakkie).
DMV etherchannels bundel je meerdere fysieke netwerk verbindingen als 1 logische verbinding. Hier heb je loadballancing en fault tollerance.

link

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee