Toon posts:

Subwoofer vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• robertvanderlug
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-01 22:00
Hallo,

Vraagje.
Ik heb een JBL active subwoofer van 200 watt.
Opzich een hele goede subwoofer met een goede bass.
Nu heb ik pas geleden mijn subwoofer mee genomen naar mijn ouders om te testen en daar hoor ik een mooie rollende bass.
Hun woonkamer is wel groter en ze hebben tegels liggen.
Bij mij is het kleiner en ik heb een laminaat vloer.

Is er een mogelijkheid dat ik ook zo'n mooie rollende bass krijg? Zo ja, hoe? :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:27
wat bedoel je met een 'rollende bass'?

Werd de subwoofer door een gelijkende versterker aangestuurd? Ondanks dat het een actieve sub is, kan dat natuurlijk nog uitmaken.

• robertvanderlug
Versterker is inderdaad precies het zelfde. Sony STR 495

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
...dan weten we nog niet wat een 'rollende bass' is :P Ik denk dat je het trouwens vooral in de akoestiek moet zoeken, bassen klinken in een grotere ruimte beter, maar ook de aankleding maakt veel uit (hoe meer geluid er gedempt wordt bij wanden en hoeken, hoe beter. Het verschil tussen de twee versterkers is (denk ik) verwaarloosbaar t.o.v. de verschillen in akoestiek tussen de twee ruimten.

[Voor 19% gewijzigd door Grrrrrene op 21-06-2011 11:15]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• robertvanderlug
Snap ik inderdaad. Want ik wil mijn woonkamer veranderen zoals het eerst stond... maar ik weet ook dat me bass dan een stuk minder wordt dan nu.
Met een rollende bass bedoel ik dat je met een bass die lekker door gaat dat je hem lang hoort....

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-05 12:27
Ik denk dat het verschil voor het overgrote deel wordt veroorzaakt door de tegels vs laminaat. Laminaat zal meer absorberen dan de tegels.

• robertvanderlug
Dat denk ik ook inderdaad.... maar is daar wat aan te doen (behalve mijn vloer eruit gooien ;)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
418O2 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 11:19:
Ik denk dat het verschil voor het overgrote deel wordt veroorzaakt door de tegels vs laminaat. Laminaat zal meer absorberen dan de tegels.
Klinkt als een voordeel voor laminaat en dat heeft hij al liggen ;)

[Voor 4% gewijzigd door Grrrrrene op 21-06-2011 11:27]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-06 10:25
Het heeft heel erg te maken met waar je de subwoofer neerzet en waar je zelf zit. De geluidsgolven van de subwoofer kunnen op bepaalde plekken in een kamer (vooral als deze wat kleiner zijn) uitdoven omdat de golven elkaar daar ontmoeten en dus in tegenfase werken.

Wat je het beste kan doen is spelen met de positie van de subwoofer en waar je zelf zit dat zou het grootste verschil moeten maken.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

^^ Dat dus :)

leuke manier om te testen... sub op je luisterpositie neerzetten, en dan in je kamer op zoek naar de plek met de lekkerste bas..

Zet dan je sub op die plek neer, en dan zou je op je luisterpositie ook de goeie bas moeten hebben :)
(werkt met downfiring subs trouwens beter als frontloaded)

• Initial G
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:55

Initial G

f.k.a. GKLQuake

Hun woonkamer is wel groter...
Dat is de belangrijkste oorzaak. Want bij jouw ouders zal er op de bassfrequentie(s) die jij mooi vindt een min of meer staande golf ontstaan zijn. Elke kamer heeft zijn "eigenfrequentie" en die van jouw kamer is dus anders. Zo zal je nooit een bas uit een viool gaat halen, maar wel uit een contrabas.

edit: je kunt zoals hierboven beschreven wel wat spelen met de positie van de sub, maar het zal niet zo klinken als bij je ouders. Zelf heb ik hier ervaring mee na het weghalen van een tussenmuur en een paar verhuizingen. De klank van het laag wordt helemaal anders door verschillende resonanties.

[Voor 30% gewijzigd door Initial G op 21-06-2011 11:51]

• robertvanderlug
Dat denk ik inderdaad ook (hoeft ook niet perse)
Wat ik wel irritant vind is dat als ik mijn woonkamer anders in deel het geluid weer heel anders wordt.
En een sub ergens neerzetten waar je zit en dan rond lopen en op die plek neerzetten werkt ook niet helemaal geloof ik....

Anoniem: 48051

robertvanderlug schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 11:53:
Dat denk ik inderdaad ook (hoeft ook niet perse)
Wat ik wel irritant vind is dat als ik mijn woonkamer anders in deel het geluid weer heel anders wordt.
En een sub ergens neerzetten waar je zit en dan rond lopen en op die plek neerzetten werkt ook niet helemaal geloof ik....
Dat laatste klopt wel en is een veelgebruikte techniek ;-)
Plaatsing van de sub en kamerakkoestiek zijn gewoon heel erg belangrijk. Check ook onderstaande video waar het wordt uitgelegd.

Anoniem: 663586

Hallo, ik weet niet hoe je een topic maakt dus ik doe het zo.
Ik heb een probleem met mijn kef psw2500.
Een tijdje geleden had ik hem aangesloten op mijn versterker.
Toen heeft hij het een tijdje goed gedaan toen stopte hij er ineens mee.
Nadat ik de versterker van de sub er uit had gehaald zag ik dat een van de stekkertjes bruin was geworden.
Ik heb hem er toch maar weer in gedraaid toen deed hij het weer, helemaal mooi maar na een dag hield hij er weer mee op, het lampje brand weo groen en de zekeringen zijn nog heel hoe kan ik er voor zorgen dat hij het weer doet?
Alvast bedankt

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:24

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Rechtsboven binnen elk forum staat een blauwe banner met "Nieuw topic".

Om je vraag te beantwoorden:
Verkleuren van stekkers kan gebeuren door oxidatie, dat wil je wel eens zien bij speakerdraad. Maar aangezien de KEF zo niet aan kan worden gesloten denk ik dat je een RCA-kabel bedoelt? Makkelijkste stap is het vervangen van de kabel om te zien of het daar aan ligt. Of natuurlijk testen met een andere versterker om die uit te sluiten. Echter is dat soms makkelijker gezegd dan gedaan. Dat is er van uit gaande dat het probleem niet in de subwoofer ligt, waar dat zeker met de KEF PSW wel kan zijn: de KEF PSW-reeks vaker aan bod gekomen op GoT. Een subwoofer die namelijk niet geheel probleemloos is. Zie bijvoorbeeld ook masaman in "Zijn deze elco's nou lek?" en Google heeft ook diverse zoekresultaten. Het is op te lossen door het vervangen van een paar elco's (leterlijk een paar euro aan kosten als je het zelf kan).

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Anoniem: 663586

Hallo, bedankt voor de reactie.
De kabel lijkt me niet logisch daar deed hij het eerst wel mee.
Dat verhaal van die elco's heb ik inderdaad ook gehoord, denk dat ik dat maar eens probeer.
Bedankt
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee