• FreqAmsterdam
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:01
Ik heb een vraag en hoop dat jullie mij hier duidelijkheid op kunnen geven.

Achtergrond:
Momenteel werk ik bij een bedrijf waar ik een contract voor bepaalde tijd heb (1 jaar). In maart 2009 ben ik bij dit bedrijf op uitzendbasis komen werken. Per juni 2010 heb ik een contract voor bepaalde tijd (1 jaar gekregen) dat is verlengt op 1 juni 2011 met een jaar tot 1 juni 2012.

Ik ben nu dus met mijn 3e overeenkomst bezig. Periode 1 is een jaar en drie maanden, periode twee en drie beide een jaar.

En de vraag:
Is dit correct? Had de werkgever mij niet een per 1 juni 2011 een contract voor onbepaalde tijd moeten geven? Telt een uitzendcontract ook als contract?

Is er iemand die hier een helder licht op kan schijnen? Ik heb nooit eerder in dit subforum gepost dus ik hoop dat ik volgens de regels handel.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Je mag 3x een contract voor bepaalde tijd hebben van 1 werkgever. Daar valt ook uitzendwerk onder.

En je bent nu dus met de 3de bezig. Volgend jaar is het vaste dienst, of exit.

[Voor 9% gewijzigd door RaZ op 21-06-2011 10:10]

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:07
Tenzij je jonger dan 27 jaar bent, dan mag er zelfs nog een 4e verlening worden gegeven. Alvorens het een vast contract wordt.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 14 Pro Zilver  Apple Watch Series 6 Product Red  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePod Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• FreqAmsterdam
TheKerremenke schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 10:10:
Tenzij je jonger dan 27 jaar bent, dan mag er zelfs nog een 4e verlening worden gegeven. Alvorens het een vast contract wordt.
Serieus? Ik ben 22. Van die regel heb ik nog nooit gehoord...

• KoertW
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-12-2022
RaZ schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 10:09:
Je mag 3x een contract voor bepaalde tijd hebben van 1 werkgever.

Dit is alleen maar als je ouder bent dan 27 jaar.
Onder de 27 mogen bedrijven (door de economische crisis enzo) een 4e tijdelijk contract aanbieden.

Deze regel is gekomen door de economische crisis.

Hier meer info...

Informatie 4 contracten

• FreqAmsterdam
Nou maar hopen dat mijn werkgever dit over het hoofd ziet. :+

• KoertW
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-12-2022
Een goed bedrijf zou je sowieso niet al 3 jaar aan 't lijntje houden.
Maar de PZ/HR afdeling zal hier wel van op de hoogte zijn en waar nodig ook gebruik van maken...

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:01

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

RaZ schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 10:09:
Je mag 3x een contract voor bepaalde tijd hebben van 1 werkgever. Daar valt ook uitzendwerk onder.

Ligt ook aan de CAO. In de voor cateringmedewerkers is het bijvoorbeeld toegestaan om vijf maal een contract voor bepaalde tijd aan te beiden.
KoertW schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 10:16:
Een goed bedrijf zou je sowieso niet al 3 jaar aan 't lijntje houden.
Maar de PZ/HR afdeling zal hier wel van op de hoogte zijn en waar nodig ook gebruik van maken...
Als ze niet zeker zijn dat het werk blijft bestaan of dat andere werkzaamheden komen te vervallen is het wel handig als je een beetje flexibel kan schuiven met werknemers en je personeelsbestand kan inkrimpen zonder mensen af te kopen en allerlei ander gedoe.

Een dom bedrijf kan ten ondergaan aan (te) hoge loonkosten.

[Voor 41% gewijzigd door Standeman op 21-06-2011 11:56]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-12-2022

Iooryz

iooryz

Daarnaast veranderen jongeren regelmatig op het gebied van inzet, beschikbaarheid en kwaliteit van werk. Ik heb het vaak genoeg zien gebeuren. Dan is het als werkgever ook handig als je er niet voor langere tijd aan vast zit.

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-06 00:19
Ben je trouwens als 27?

Ze hebben heel geniepig de wet vorig jaar is aangepast, waardoor ze 4x een contract in 48 maanden aan "jongeren" kunnen geven, ipv 3x en 36 maanden.

http://docs.minszw.nl/pdf/135/2010/135_2010_1_26198.pdf

CAO's kunnen afwijken van deze regelingen, dus daar zul je ook achteraan moeten gaan.

Dus, toch is verder informeren, want als de 36 maanden voor jou geldt, heb je eigenlijk automatisch een contract voor onbepaalde tijd, als de 36e maand voorbij is.
(alhoewel, ik geen idee heb als een proefperiode ook geldt voor deze tijdstermijn)

Deze dingen zijn nooit zo simpel als ze lijken, soms is beste als je lid bent van een bond, waarbij je het daar kunt navragen.

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-08-2021
bangkirai schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 12:29:
Ben je trouwens als 27?

Ze hebben heel geniepig de wet vorig jaar is aangepast, waardoor ze 4x een contract in 48 maanden aan "jongeren" kunnen geven, ipv 3x en 36 maanden.
LEES het topic voor je post, dit is al gevraagd en ook beantwoord. De TS is 22 jaar en op de hoogte van de veranderde regels.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 27" 1440p LED | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 12 Mini 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• FreqAmsterdam
Is ook niet op mij van toepassing.
Deze tijdelijke maatregel geldt in principe tot 1 januari 2012.
Mijn huidige contract met bepaalde tijd loopt af op 1 juni 2012. Zoals RaZ al heeft aangegeven: 'Volgend jaar is het vaste dienst, of exit.'

• ebia
  • Laatst online: 28-05 13:09
FreqAmsterdam schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 10:14:
Nou maar hopen dat mijn werkgever dit over het hoofd ziet. :+
Of niet, en lig je er dus straks na je 3e verlenging eruit. (Tenzij dat juist de bedoeling is :+ )

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:45

Dido

heforshe

FreqAmsterdam schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 13:19:
Is ook niet op mij van toepassing.
Als die regeling inderdaad ingetrokken wordt op 1 januari 2012 heb je mazzel.
Dan geldt overigens:
'Volgend jaar is het vaste dienst, of exit.'
ook niet!

Immers, tegen de tijd dat je huidige contract afloopt ben je langer dan 36 maanden in dienst, en heb je dus de jure een vaste aanstelling.

Let wel op dat de periode dat je op uitzendbasis gewerkt hebt alleen bij je gewerkte periode geteld kan worden als je eerste aanstelling bij het bedrijf zelf gebeurde op basis van dezelfde werkzaamheden (dus als je ingehuurd was als datatypist, en daarna aangenomen als systeemontwikkelaar, dan val je buiten de boot).

Ik zou in eerste instantie even rustig afwachten of die regeling inderdaad per 1/1/2012 vervalt.

Zo ja, dan wacht je rustig af tot je 3 jaar en een dag in dienst bent, alvorns je een onschuldig mailtje naar HR stuurt dat je er laatst achter bent gekomen dat je volgens Bartjens een vaste aanstelling hebt - kunnen ze dat even bevestigen?

Zoo nee, dan wacht je rustig af tot ze je een nieuw jaarcontract aanbieden (dat zit erin, als HR zoals wel vaker even de uitzendperiode vergeet). In dat geval stuur je tegen het aflopen van dat contract eenzelfde mailtje (je bent dan immers meer dan 48 maanden in dienst).

(Mijn vrouw heeft door dergelijke onoplettendheid van HR een vaste aanstelling gekregen in plaats van een afscheidsspeech...)

Wat betekent mijn avatar?

• BramBo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-06 11:41
Een ander belangrijk iets waar je op moet letten is het aantal contracten dat je hebt gehad tijdens het gedeelte uitzendwerk. Heb je dat jaar een dag niet gewerkt ivm ziekte? Wat voor CAO viel je op dat moment onder, en in welke fase heb je toen gewerkt.

Dit is van belang omdat in fases 'ABU fase A' en 'NBBU fase 1' het vaak zo is dat indien je een dag ziek ben, er een nieuw contract ingaat op het moment dat je weer komt werken. Dit kan echter zijn afgedekt in een contract, maar veelal zit je al snel op meer contracten dan dat er gerealiseerd wordt.

In het geval van opvolgend werkgeverschap, gelijkblijvende arbeid bij dezelfde werkgever, moet de telling van contracten gewoon doorlopen.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dido schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 14:39:
...Zo ja, dan wacht je rustig af tot je 3 jaar en een dag in dienst bent, alvorns je een onschuldig mailtje naar HR stuurt dat je er laatst achter bent gekomen dat je volgens Bartjens een vaste aanstelling hebt - kunnen ze dat even bevestigen?...
Het risico met dit soort dingen is natuurlijk wel dat ze het wel in de gaten hebben en ter zijner tijd zeggen dat je niet meer hoeft terug te komen. Om daar goed uit te komen zou je dus eens kunnen informeren hoe het zit. Je maakt de slapende honden dan natuurlijk wel wakker. Ook zou je een andere baan kunnen zoeken als het einde contract dichterbij komt.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:45

Dido

heforshe

Roenie schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 17:49:
Het risico met dit soort dingen is natuurlijk wel dat ze het wel in de gaten hebben en ter zijner tijd zeggen dat je niet meer hoeft terug te komen. Om daar goed uit te komen zou je dus eens kunnen informeren hoe het zit. Je maakt de slapende honden dan natuurlijk wel wakker.
Als je niets zegt kun je mazzel hebben, als je te vroeg die honden wakker maakt sta je in ieder geval op straat.
Tenzij ze je sowieso willen houden, maar dan is er geen enkel probleem, linksom of rechtsom.
Ook zou je een andere baan kunnen zoeken als het einde contract dichterbij komt.
Dat is uiteraard sowieso een goede optie, maar dat geldt eigenlijk voor elk tijdelijk contract waarvan het einde in zicht komt. Tenzij je een getekende verlenging voor je neus hebt mag je er nooit vanuit gaan dat er verlengd wordt, hoe geweldig ze je ook zeggen te vinden (als ze je echt zo geweldig vonden had je al een vast contract aangeboden gekregen, namelijk).

Wat betekent mijn avatar?

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dido schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 00:45:
Als je niets zegt kun je mazzel hebben, als je te vroeg die honden wakker maakt sta je in ieder geval op straat.
Tenzij ze je sowieso willen houden, maar dan is er geen enkel probleem, linksom of rechtsom...
Dat snap ik, maar het geeft je ook rust. Dat je weet waar je aan toe bent. En sommige mensen vinden dat fijn, zeker bij het zoeken naar een andere baan. Je kunt dan meer ruimte nemen om iets anders te zoeken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee