• robenroute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-04 07:14

robenroute

VuurDraad was fijn...

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een 3Gs en die is nu ca. 15 maanden oud. Sinds een dag of 3 verliest de telefoon/batterij zijn lading wel heel erg snel: zonder in gebruik te zijn (Airplane mode aan, Bluetooth uit, WiFi uit), loopt hij in een nacht geheel leeg, van 100% lading naar compleet leeg, 0%, noppes, uit, dood.

Is dat normaal? Hebben anderen soortgelijke ervaringen? Ik lees wel eens van mensen die hun batterij (moeten) vervangen, maar dat is meestal na een jaar of 2.

Tja, en het is natuurlijk weer net buiten de garantie...

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groet,
robenroute

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:44
Tja, een accu kan nou eenmaal "op" zijn (verzadig als ik het goed heb). Als je je telefoon elke dag oplaad en ontlaad dan gaan je cycles snel, doe je dit vaker dan eens per dag gaat het sneller en kan inderaad zo'n accu binnen 15 maanden op zijn. Dat is ook de reden dat (al zal dit binnen 12 maanden zijn) het als nog geen garantie zal zijn. Ik zou aanraden om eens op een 3de partij's website te kijken voor een eventuele vervanging van de accu. Naar mijn weten zijn die reparaties niet onwijs duur en ook snel uit te voeren.

Het enige wat ik me kan bedenken naast wat je al geprobeerd hebt is het volgende; heb je een Exchange server waar je mee verbind waarbij Push aanstaat? Er zijn veel bekende problemen met exchange en push (vooral met ietwat verouderde servers) die de batterij leegtrekken vanwege een openstaande verbinding e.d. :)

gewoon nee.

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:11
Het maakt op zich natuurlijk niet zo veel uit of je hem elke dag oplaad of zelfs meerdere keren per dag. Het gaat om het aantal cycles en dus meer hoeveel je hem gebruikt en hoe veel energie van de batterij wordt gebruikt die je vervolgens weer moet opladen.

De mijne is nu (na vervanging) ongeveer een jaar oud, maar met Airplane mode aan, zit ik na een nacht toch echt nog op 90%. Dit is in ieder geval niet normaal en het klinkt als een defecte batterij.

• robenroute

robenroute

VuurDraad was fijn...

Topicstarter
Push staat uit, evenals Ping (en nog wat andere zaken). Het gekke is dat ik hem gisteravond weer opgeladen heb (100%) en vanmorgen stond ie nog op 98%... Ik snap het niet echt goed. Zou het kunnen dat batterijen die aan het overlijden zijn dit soort "gedrag" vertonen (soms snel leeg, soms ook niet)? Zo af en toe bekruipt me ook het gevoel dat er processen die enorm veel stroom vragen op de achtergrond lopen. Ik heb namelijk al een paar keer gemerkt dat m'n iPhone zeer traag reageert. Als ik Settings open en vervolgens naar beneden will scrollen, gaat dat erg hakerig; soms duurt het ook wel 5 tot 10 seconden voordat de telefoon reageert en daadwerkelijk naar beneden scrollt. Hij lijkt wel of ie dan erg druk is met andere zaken.

Ik heb de firmware 4.3.3 nu al voor de 5de keer opnieuw geïnstalleerd en het maakt allemaal niets uit. Ook gewoon resetten (aan/uit-knop samen met de home-knop) helpt dan helemaal niets.

Hij blijft vaag allemaal...

[Voor 0% gewijzigd door robenroute op 21-06-2011 09:10. Reden: typo]

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 21:19
Dit klinkt eerder als een bepaald process wat nog loopt en veel batterij vraagt. Ik heb dat soms ook na sommige applicaties dat de batterij erg snel leegloopt.

[Voor 33% gewijzigd door Freezerator op 21-06-2011 09:09]

• robenroute

robenroute

VuurDraad was fijn...

Topicstarter
Ja, een proces dat blijft lopen, maar welk? En trouwens, een reset (aan/uit-knop en home-knop) zou dat toch moeten "killen", of niet?

Is d'r een app die inzicht geeft in de lopende processen? Ik ben toch wel erg benieuwd welke app verantwoordelijk is voor deze ellende.

Overigens, mijn 3Gs is niet jailbroken.

[Voor 7% gewijzigd door robenroute op 21-06-2011 09:14]

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-05 15:19
Ik heb precies ditzelfde ook weleens gehad met mijn (ook ongeveer 15 maanden oude) 3gs. Dat heeft toen 2 cycles geduurd, steeds was de telefoon heel snel leeg.

Toen heb ik hem een volledige dag aan de lader gehad en sindsdien nergens meer last van gehad.

En als je eens probeert de software erop te zetten en dan NIET je settings terugzetten (dus gewoon als nieuwe iphone gebruiken). Dan zouden alle rare processen sowieso weg moeten zijn...

[Voor 26% gewijzigd door M_V op 21-06-2011 09:15]

• robenroute

robenroute

VuurDraad was fijn...

Topicstarter
Rudy_V schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 09:13:
En als je eens probeert de software erop te zetten en dan NIET je settings terugzetten (dus gewoon als nieuwe iphone gebruiken). Dan zouden alle rare processen sowieso weg moeten zijn...
Goed punt van je. Ik was helemaal vergeten dat ik dat al geprobeerd heb. Dat heb ik dus afgelopen zondag gedaan, alleen de firmware restoren en verder helemaal niets: batterij werd leeggezogen! Dat zou er op wijzen dat of mijn batterij toch problemen heeft, of 4.3.3 niet helemaal jofel is. Maar ja, zoals gemeld, sinds gisteravond gaat het een stuk beter. Zomaar, zonder reden. Niets aparts gedaan, behalve opnieuw opgeladen...

• Bloemstukje
BloodDragon schreef op maandag 20 juni 2011 @ 23:11:
Het maakt op zich natuurlijk niet zo veel uit of je hem elke dag oplaad of zelfs meerdere keren per dag. Het gaat om het aantal cycles en dus meer hoeveel je hem gebruikt en hoe veel energie van de batterij wordt gebruikt die je vervolgens weer moet opladen.
No offense maar dat is precies wat ik zeg. Als je aan je cycles zit is de batterij op. Dat heeft juist alles te maken met hoevaak je hem oplaad en ontlaad. Als je hem elke dag oplaad is dat ongeveer 450 cycles dus dan zit je aardig aan je cycles. Hoezo heeft dat niet zoveel te maken met het aantal keren dat je hem oplaad (ervan uitgaand dat hij ook vrijwel leeg is wanneer je hem oplaad). Dat is juist de definitie van cycles.

gewoon nee.

• robenroute

robenroute

VuurDraad was fijn...

Topicstarter
SanderPS3 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 12:09:
[...]

No offense maar dat is precies wat ik zeg. Als je aan je cycles zit is de batterij op. Dat heeft juist alles te maken met hoevaak je hem oplaad en ontlaad. Als je hem elke dag oplaad is dat ongeveer 450 cycles dus dan zit je aardig aan je cycles. Hoezo heeft dat niet zoveel te maken met het aantal keren dat je hem oplaad (ervan uitgaand dat hij ook vrijwel leeg is wanneer je hem oplaad). Dat is juist de definitie van cycles.
Ik denk dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen volledig opladen en leeglopen enerzijds, en het tussendoor even "bijtanken". Een full cycle is het "volledig" leeglopen en vervolgens weer volledig opladen. Wanneer er tussentijds even een paar %-jes bijgevuld worden, doet dat niets/niet veel af aan de levensduur van de batterij.

Als ik me niet vergis geeft Apple aan dat na ca. 400 cycles de capaciteit van de batterij met ongeveer 20% afneemt. Daarna zal het ongetwijfeld sneller gaan (de afname van capaciteit), maar ik heb geen idee van het typische capaciteitsverloop gedurende een batterijleven. Ik kan me zo voorstellen dat dat niet lineair verloopt.

Iemand inzicht hierin?

[Voor 16% gewijzigd door robenroute op 21-06-2011 15:33]

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-04 19:45
robenroute schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 09:13:
Ja, een proces dat blijft lopen, maar welk? En trouwens, een reset (aan/uit-knop en home-knop) zou dat toch moeten "killen", of niet?

Is d'r een app die inzicht geeft in de lopende processen? Ik ben toch wel erg benieuwd welke app verantwoordelijk is voor deze ellende.

Overigens, mijn 3Gs is niet jailbroken.
welk IOS heb je? want multitasken is al een tijdje mogelijk op je iPhone, hierdoor blijven processen draaien, ondanks dat je op je home of sluimer knop drukt.

Draaiende apps kun je zien door 2x op je home-knop te drukken.

[Voor 42% gewijzigd door Sandertje03 op 21-06-2011 16:48]

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

• sroebert
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:11
robenroute schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 14:55:
[...]
Ik denk dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen volledig opladen en leeglopen enerzijds, en het tussendoor even "bijtanken". Een full cycle is het "volledig" leeglopen en vervolgens weer volledig opladen. Wanneer er tussentijds even een paar %-jes bijgevuld worden, doet dat niets/niet veel af aan de levensduur van de batterij.
Dat is inderdaad wat ik bedoelde, het gaat niet om de hoeveel keren opladen, maar om hoeveel je de batterij gebruikt. Stel je laad 10 keer 10% van de batterij op, zou dat ongeveer hetzelfde moeten zijn als 1 keer de hele batterij opladen.

• Bloemstukje
BloodDragon schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 18:24:
[...]

Dat is inderdaad wat ik bedoelde, het gaat niet om de hoeveel keren opladen, maar om hoeveel je de batterij gebruikt. Stel je laad 10 keer 10% van de batterij op, zou dat ongeveer hetzelfde moeten zijn als 1 keer de hele batterij opladen.
Dat lijkt me allemaal iets te voor de hand liggend lijkt me? Een cylce is 100% en als je 10 keer 10% hebt opgeladen is het 1 cycle, dat is precies hoe apple ze telt. Leek me dat dat nogal logisch was maar blijkbaar niet. En @ robenroute, 50 keer 2% bijtanken is gewoon een cycle dus alles telt wel degelijk mee ;).

gewoon nee.

• robenroute

robenroute

VuurDraad was fijn...

Topicstarter
Sandertje03 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 16:45:
[...]

welk IOS heb je? want multitasken is al een tijdje mogelijk op je iPhone, hierdoor blijven processen draaien, ondanks dat je op je home of sluimer knop drukt.

Draaiende apps kun je zien door 2x op je home-knop te drukken.
4.3.3 -- en ja, dat had ik al geprobeerd... Er loopt dan helemaal niets, behalve Settings (die ook nog een keer ontzettend traag reageert). Overigens, zoals ik al hierboven heb geschreven, ik heb mijn iPhone ook al helemaal "fabrieksnieuw" gemaakt, door alleen de laatste firmware er op te zetten (en verder helemaal niets). En zelfs dan loopt ie in enkele uren geheel leeg (WiFi uit, BT uit, Ping uit, Airplane mode aan, Store signed out, etc.)

Of mijn batterij is stervende (maar ik weet dus niet of dit soort "gedrag" typisch is voor een stervende batterij), of 4.3.3 heeft een paar merkwaardige "features"...

[Voor 0% gewijzigd door robenroute op 21-06-2011 23:22. Reden: typo]

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wel lullig eigenlijk dat je voor een ander toestel een nieuwe batterij kunt kopen en bij deze is dat maar de vraag. Mijn 3GS is nu 18 maanden en gebruik hem heel de dag. Gelukkig nog nergens last van maar je zette me wel even aan het denken.

• robenroute

robenroute

VuurDraad was fijn...

Topicstarter
Overigens, dit is allemaal begonnen met de update na 4.2.1. Dat was de laatste versie die bij mij vlekkeloos heeft gewerkt. Alle updates daar na hebben soortgelijke ellende vertoond: soms liep m'n batterij snel leeg en de andere keer was het de GPS die nagenoeg geen ontvangst had.

• robenroute

robenroute

VuurDraad was fijn...

Topicstarter
XeNeRgY schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:25:
Wel lullig eigenlijk dat je voor een ander toestel een nieuwe batterij kunt kopen en bij deze is dat maar de vraag. Mijn 3GS is nu 18 maanden en gebruik hem heel de dag. Gelukkig nog nergens last van maar je zette me wel even aan het denken.
D'r zijn genoeg onafhankelijke bedrijfjes die voor 35-50 euro er een nieuwe batterij in zetten.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik lees wat zaken over dat tien maal 10% opladen gelijk zou zijn aan eenmaal 100%. Dat komt in de richting maar er is wel wat meer nuance.

Li-ion accu's zitten het liefst half vol, en dan doel ik qua behoud van capaciteit.
Tussen de 40% en 50% (zo rond de 3.7V per cel) is loopt de omzetting tot "steen" waaraan de batterij continu onderhevig is het sloomst. Boven de 80% (>4V) en onder de 20%( <=3.5V) is de slijtage juist het grootst en de accu leeg trekken wil je voorkomen. Er zit gelukkig wel logica in om te voorkomen dat je hem echt ontlaad.
Temperatuur is een factor, hogere temperaturen zijn slechter. Maar aangezien het hier over een apparaat gaat wat je om je lichaam draagt is dat een wat lastigere factor om rekening mee te houden.

Advies: Probeer van volledige cycles geen gewoonte te maken, eens per maand of om de maand om te zorgen dat de calibratie van de batterij-indicator een beetje op orde blijft is voldoende.
Laad je telefoon tijdig op, maar ook weer niet elk moment van de dag. Ik voorkom dat mijn batterij zonder lading komt te zitten. Beter even 30 minuutjes laden wanneer hij minder dan half vol zit en de gelegenheid zich aanbiedt dan wachten tot ik in de avond weer thuis ben.

Maaruh... het is maar een accu. Dus maak er ook geen studie van ;)

[Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 21-06-2011 23:44]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• robenroute

robenroute

VuurDraad was fijn...

Topicstarter
@Ultraman: dank voor de uiteenzetting. Ik ben al een tijdje op zoek naar "wetenschappelijke" websites en info die meer over dit onderwerp kunnen vertellen (heb je hints in de goede richting? Met Google/Bing kom ik niet veel verder). Voorlopig richt ik me op jouw advies en zal er op letten dat de accu niet te vol raakt, maar zeker ook niet te weinig lading heeft.

Dank.

• Bloemstukje
Ultraman schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:43:
Ik lees wat zaken over dat tien maal 10% opladen gelijk zou zijn aan eenmaal 100%. Dat komt in de richting maar er is wel wat meer nuance.

Li-ion accu's zitten het liefst half vol, en dan doel ik qua behoud van capaciteit.
Tussen de 40% en 50% (zo rond de 3.7V per cel) is loopt de omzetting tot "steen" waaraan de batterij continu onderhevig is het sloomst. Boven de 80% (>4V) en onder de 20%( <=3.5V) is de slijtage juist het grootst en de accu leeg trekken wil je voorkomen. Er zit gelukkig wel logica in om te voorkomen dat je hem echt ontlaad.
Temperatuur is een factor, hogere temperaturen zijn slechter. Maar aangezien het hier over een apparaat gaat wat je om je lichaam draagt is dat een wat lastigere factor om rekening mee te houden.

Advies: Probeer van volledige cycles geen gewoonte te maken, eens per maand of om de maand om te zorgen dat de calibratie van de batterij-indicator een beetje op orde blijft is voldoende.
Laad je telefoon tijdig op, maar ook weer niet elk moment van de dag. Ik voorkom dat mijn batterij zonder lading komt te zitten. Beter even 30 minuutjes laden wanneer hij minder dan half vol zit en de gelegenheid zich aanbiedt dan wachten tot ik in de avond weer thuis ben.

Maaruh... het is maar een accu. Dus maak er ook geen studie van ;)
Het gaat er mij juist om hoe Apple de cycles telt. Apple zegt dat zo'n accu om en rond de 300 cycles kan halen zonder merkbare verslechtering (weet zo niet of dat bij de iPhone's zo is, weet het alleen van de macbook's). En als je op hun manier alles bij elkaar optelt en zo rond de 300 cycles zit lijkt het me dat zo'n accu gewoon op kan zijn.

gewoon nee.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat? Begrijp ik nu goed dat het helemaal niet goed is voor een accu om hem helemaal leeg te trekken? Vaak hang ik de phone aan de lader als er zo rond de 10 procent over is.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:24
Gunner schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 08:21:
Wat? Begrijp ik nu goed dat het helemaal niet goed is voor een accu om hem helemaal leeg te trekken? Vaak hang ik de phone aan de lader als er zo rond de 10 procent over is.
Yup, het liefste mijdt je het gebied wanneer het icoontje rood wordt. In dit gebied gaat de slijtage het hardst. Wel eens in de maand even geheel leeg laten lopen om de accu te calibreren.

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee