Toon posts:

[PHP/MYSQL] Like of MATCH AGAINST zoeken

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• osorkon!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-05 19:41
Voor een artikel zoekmachine heb ik volgende situatie:

Een gebruiker kan een zoekopdracht ingegeven via een tekstveld en daarbij gebruik maken van een 'wildcard' (in ons geval *):
Bv: *ABC*DEF*GEF*

De zoektekst wordt gefilterd zodat alleen de letters en cijfers overblijven en de * wordt vertaald naar een % teken, zodat we in onze query krijgen:

SELECT test FROM tbl_test WHERE test LIKE '%ABC%DEF%GEF%';

Het veld test in onze database is een tekst veld in een MyISAM tabel.

Dit werkt uitstekend maar naarmate onze database groeit loopt dit toch trager en trager omdat we geen gebruik kunnen maken van een index. Heb wat opzoekingswerk gedaan en kwam uit bij een FULLTEXT index op ons test veld. Nu vroeg ik me af is dit dan de ideale oplossing, en hoe zou je dit dan vertalen naar een MATCH AGAINST statement waarbij je exact dezelfde zoekresultaten krijgt? Ik zou graag de zoekmethode behouden omdat deze zeer makkelijk werkt, maar aan database kant weet ik niet of dit de ideale oplossing is. Graag jullie meningen :)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 21:27
Afaik kun je met een asterisk ook partial matches vinden in een MATCH AGAINST query, maar lees anders ook gewoon de handleiding.

Overigens zijn er ook alternatieve search providers om tekst te vinden in een MySQL database, die schijnen vaak beter te werken :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• osorkon!
Heb ik inderdaad geprobeerd, krijg dan iets als:
SELECT test FROM tbl_test WHERE MATCH(test) AGAINST ('+*ABC* +*DEF* +*GEF*' in boolean mode);

Maar dit lijkt niet dezelfde resultaten terug te krijgen, of doe ik iets verkeerd?

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:16

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

osorkon! schreef op maandag 20 juni 2011 @ 22:03:
Maar dit lijkt niet dezelfde resultaten terug te krijgen
Wat krijg je dan wel/niet en waarom voldoet dat niet aan je verwachting(en)?
Ik vermoed dat je eens even moet kijken naar 't verschil in een LIKE en een MATCH op een Fulltext index; dat zijn namelijk nogal verschillende dingen. Zo zal een MATCH bijvoorbeeld stopwoorden ('noise words') filteren ('de', 'het', 'een', ...) en, itt bijv. MSSQL die een woordenlijst daarvoor gebruikt, zal MySQL een "woord" dat in 50% of meer van de records voorkomt tot stopwoord bombarderen (wanneer in natural language mode). Maar een beetje fulltext (ik weet er 't fijne niet van voor MySQL) zal ook rekening houden met inflections ("had", "heb", "heeft", ...) en andere zaken. Ik denk dat je dus even moet beseffen dat je een LIKE niet zomaar 1:1 kunt vervangen met een MATCH en dan dezelfde resultaten kunt verwachten.

[Voor 16% gewijzigd door RobIII op 20-06-2011 23:28]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• osorkon!
Het lijkt alsof de AND voorwaarde (het + teken in men query) niet werkt. Ik zou dus op zen minst records moeten terug krijgen met ABC en DEF en GEF in de string, en nu is het alsof hij OF gebruikt.

Bij de LIKE krijg ik bv 200 records terug, bij de MATCH 5000 dus het verschil is groot.

SELECT test FROM tbl_test WHERE MATCH(test) AGAINST ('+*ABC* +*DEF* +*GEF*' in boolean mode);
Ik werk in boolean mode dus stopwoorden zullen niet meetellen alsook niet de 50% voorwaarde.

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Nvidiot

notepad!

Als ik het me goed herinner is de minimum woordlengte van woorden in een MySQL FULLTEXT index 4. Als je dus zoekt met LIKE 'ABC' dan zal dat niet gaan werken.

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06 10:41

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Nvidiot schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 18:25:
Als ik het me goed herinner is de minimum woordlengte van woorden in een MySQL FULLTEXT index 4. Als je dus zoekt met LIKE 'ABC' dan zal dat niet gaan werken.
Klopt inderdaad.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• osorkon!
Maar die heb ik al verlaagd naar 3 ;-) en men tables gerepaired zodat men indexen opnieuw worden aangemaakt. Heb ook getest op alleen ABC zoeken en hij vindt de juiste records terug dan.

[Voor 66% gewijzigd door osorkon! op 21-06-2011 18:37]

• osorkon!
Of gebruik ik meerdere statements:
SELECT * FROM tbl_test
WHERE MATCH (test) AGAINST ('*ABC*' in boolean mode)
AND MATCH (test) AGAINST ('*DEF*' in boolean mode)
...

Wat denken jullie?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Of je leest de full-text manual nog een keer: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/fulltext-boolean.html
De * wordt enkel ondersteund aan het einde van een woord, en je kan dus full-text niet gebruiken als je op een andere locatie een wildcard nodig hebt.

Waarschijnlijk wordt '+*ABC*' geintrepreteerd als '+* ABC*', oftewel 1 verplichte term die triviaal is, en optioneel ABC* matchen.

Wellicht is het handig om je eens in te lezen over de alternatieven, wat wellicht sowieso nodig gaat zijn als je nog meer wilt tunen of performance toch tegenvalt*, want inmiddels heb je alle opties van de ingebouwde black-box welke myisam full-text is wel gehad. Hoeven die tabellen ook niet meer per se myisam te zijn. :)

*: Eigen ervaring leert dat full-text opeens onbruikbaar werd bij >1M rows. Dat punt zal vast wel iets van de setup en data afhankelijk zijn, maar de alternatieven rennen echt gewoon letterlijk rondjes om myisam full-text en daar kan je genoeg objectieve benchmarks voor vinden. ;)

[Voor 17% gewijzigd door Voutloos op 21-06-2011 21:34]

{signature}

• osorkon!
Voutloos schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:31:
Of je leest de full-text manual nog een keer: http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/fulltext-boolean.html
De * wordt enkel ondersteund aan het einde van een woord, en je kan dus full-text niet gebruiken als je op een andere locatie een wildcard nodig hebt.

Waarschijnlijk wordt '+*ABC*' geintrepreteerd als '+* ABC*', oftewel 1 verplichte term die triviaal is, en optioneel ABC* matchen.

Wellicht is het handig om je eens in te lezen over de alternatieven, wat wellicht sowieso nodig gaat zijn als je nog meer wilt tunen of performance toch tegenvalt*, want inmiddels heb je alle opties van de ingebouwde black-box welke myisam full-text is wel gehad. Hoeven die tabellen ook niet meer per se myisam te zijn. :)

*: Eigen ervaring leert dat full-text opeens onbruikbaar werd bij >1M rows. Dat punt zal vast wel iets van de setup en data afhankelijk zijn, maar de alternatieven rennen echt gewoon letterlijk rondjes om myisam full-text en daar kan je genoeg objectieve benchmarks voor vinden. ;)
Je hebt inderdaad gelijk, welke richting zou ik dan verder beginnen zoeken, zit nu aan 3M rows dus wordt wel nodig dat ik een alternatief vindt.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:40
Een ideale oplossing gebruikt geen RDMBS, maar gebruikt sphinx, lucene/solr, etc...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:16

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

osorkon! schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:46:
Je hebt inderdaad gelijk, welke richting zou ik dan verder beginnen zoeken, zit nu aan 3M rows dus wordt wel nodig dat ik een alternatief vindt.
Dat wordt het tijd dat je leert googlen ([google=mysql full text alternative]) of eens creatief wordt en eens gaat kijken bij, bijvoorbeeld, wikipedia: Wikipedia: Category:Free search engine software

[Voor 23% gewijzigd door RobIII op 21-06-2011 21:50]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• osorkon!
RobIII schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:48:
[...]

Dat wordt het tijd dat je leert googlen: [google=mysql full text alternative]
Dat doe ik ook, maar de meeste werken gelijkaardig als de MySQL fulltext search.
Dus kan het toch geen kwaad even te vragen of er mensen ervaring hebben om me de juiste richting in te duwen.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:40
osorkon! schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:51:
[...]

Dat doe ik ook, maar de meeste werken gelijkaardig als de MySQL fulltext search.
Dus kan het toch geen kwaad even te vragen of er mensen ervaring hebben om me de juiste richting in te duwen.
En dan zeggen die mensen dat je beter naar iets anders kan kijken ;) Ik zou er m'n voordeel mee doen als ik jou was ;)

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• osorkon!
Ga me morgen even verdiepen in Sphinx en kijken hoever ik hiermee kan geraken :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee