• ChroMe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 31-05 10:57
Ik heb een schijf van 1TB, 300 GB is voor m'n OS (C:\), Win7 64bit, de rest is opslagruimte... (D:\)
Als ik naar m'n D schijf wil schrijven of grote bestanden op m'n D schijf wil kopiëren etc. dan werken m'n windows en alle programma's plots heel traag!

Hoe zou dit kunnen komen?? Foute Sata drivers ofzo?

Moederbord = P55A-UD4 rev 1.0
HDD = Samsung HD103UJ

Alvast bedankt!

• KeDeShCh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Over het algemeen komt dit omdat je OS op dezelfde schijf staat als je data. Van tijd tot tijd wordt Windows aangesproken, waardoor alles trager wordt. Daarna gaat alles weer sneller.

• ChroMe
Vroeger had ik hier geen last van... Het is bijvoorbeeld als je uTorrent hebt incorrect hebt afgesloten en je start dit terug op, dan gaat hij alle downloads 'checken' (maw opnieuw scannen, hoeveel al op je harde schijf staat en hoeveel hij nog moet downloaden). Dit kon ik vroeger probleemloos zonder vertraging op m'n OS, en nu heb ik er wel last mee...

• KeDeShCh
Tja, wat ik omschreven heb, is mijn ervaring, sinds ik een aparte disk gebruik voor het downloaden en kopieëren van bestanden, ben ik er van af. Maar als jij vindt dat dit niet mogelijk is, dan niet.

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:16

Aganim

I have a cunning plan..

Naarmate je schijf voller raakt, zullen de lees/schrijfkoppen fysiek grotere afstanden moeten gaan afleggen, wat niet gunstig is voor de snelheid van je systeem. Daarnaast kan het zijn dat je windows installatie vervuild is met onnodige programma's, die zelf ook I/O van de schijf eisen.

Sowieso zou ik voor de zekerheid proberen om je chipset/storage drivers te updaten. Daarnaast kan je de SMART waardes van je schijf eens uitlezen, om te zien of daar geen (mechanisch) probleem te ontdekken.

Persoonlijk denk ik echter ook dat het niet onverstandig is om een kleine 2e schijf bij te plaatsen voor Windows, dat scheelt vaak al een heel stuk.

[Voor 13% gewijzigd door Aganim op 20-06-2011 21:06]

• KeDeShCh
Aganim schreef op maandag 20 juni 2011 @ 21:04:
Persoonlijk denk ik echter ook dat het niet onverstandig is om een kleine 2e schijf bij te plaatsen voor Windows, dat scheelt vaak al een heel stuk.
Vroeger had ik dus 1 grote schijf in mijn downloadserver zitten met 3 partities. 1 voor het OS, 1 voor progjes en 1 voor de data. Als ik dan, via het netwerk, het gedownloade spul ging overzetten, ging het met regelmaat van 30MB/s naar 2 a 3MB/s. Nadat ik Windows naar een kleiner schijfje had overgezet en de grote disk als datadisk ben gaan gebruiken, loopt het kopieëren via het netwerk constant op 30MB/s. Probleem opgelost dus, jammer dat er gelijk wordt beweerd dat dat niet de oplossing is. Gelukkig is het mijn probleem niet.

• ChroMe
Ik zeg toch niet dat dat niet de oplossing is? Ik wil enkel eerst alle andere zaken uitsluiten omdat ik het gevoel heb dat ik hier vroeger minder last van had...

Moest ik toch tot die stap overgaan, bestaan er programma's om een 'image' te nemen van je windows en deze te verplaatsen naar een andere HDD, waarschijnlijk wel ;), maar welke zijn dan aan te raden?

Bedankt!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik weet niet of het nog een probleem is met Windows 7, maar in XP kon je apparaat wel eens ineens in PIO modus gaan draaien, in plaats van DMA modus. Zie ook hier.

Ik denk wel dat dit alleen van toepassing is als je S-ATA schijf in legacy modus (IDE) draait.

• wautah91
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-06 12:47
je kunt met Broncontrole eens bekijken, welk process wat, waarheen schrijft/leest op moment van vertragen. miss gaat je antivirus wel alles instant scannen ofzo

Mijn blog over domoticz, home assistant, Synology en Arduino/ESP8266

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee