Toon posts:

Meten populariteit bestand op fileserver

Pagina: 1
Acties:

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03 21:03

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ik heb een oud servertje gerecycleerd als niet-professionele fileserver op het werk. Een W2K8 x32, want de machine kan niet met x64 overweg. Nu dit doet er niet echt toe aangezien de server up and running is.

Wat ik graag zou hebben is een manier om te meten welke bestanden het meest geraadpleegd worden. Iemand een idee? Google searches met "measure popularity" enz. brengen me nergens.

Beknopte vraag, kortom.

Edit: het is overigens een publiek toegankelijke PC buiten het domein om (een rogue server zeg maar }), dus het is niet de bedoeling te weten wie wat raadpleegt - enkel hoeveel keer $bestand opgeroepen wordt.

[Voor 20% gewijzigd door YellowOnline op 20-06-2011 19:45]

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 15:53
Auditing is het juiste woord ;)

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Hmz, dat is inderdaad een toverwoord. Ik kan het nu niet uitproberen, maar zal het morgen doen - tenzij ik alsnog tijd heb vanavond om m'n VPN open te gooien. Ik ga er van uit dat dit in de eventlog terechtkomt, dwz. oppassen dat die zich niet te snel vult wanneer een kleine 120 000 bestanden (and counting) gemonitored worden.

En dan nog uitzoeken hoe ik dit in een webinterface krijg zodat men kan zien wat er geraadpleegd wordt :+

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:46
YellowOnline schreef op maandag 20 juni 2011 @ 20:45:
Hmz, dat is inderdaad een toverwoord. Ik kan het nu niet uitproberen, maar zal het morgen doen - tenzij ik alsnog tijd heb vanavond om m'n VPN open te gooien. Ik ga er van uit dat dit in de eventlog terechtkomt, dwz. oppassen dat die zich niet te snel vult wanneer een kleine 120 000 bestanden (and counting) gemonitored worden.

En dan nog uitzoeken hoe ik dit in een webinterface krijg zodat men kan zien wat er geraadpleegd wordt :+
Met logparser kom je denk ik al een eind of een rapport maken met SQL Reporting Services (moet je het in een database weten te pompen). Je hebt trouwens meer nodig dan alleen HTML :).Maar waarom wil je dit?

[Voor 4% gewijzigd door Turdie op 20-06-2011 21:42]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:41
Zo te lezen is/wordt het een of andere honey pot.

Maar voor dat soort zaken bestaan kant en klare oplossingen, zoek maar eens op 'honey pot software'.

• Turdie
_Arthur schreef op maandag 20 juni 2011 @ 21:42:
Zo te lezen is/wordt het een of andere honey pot.

Maar voor dat soort zaken bestaan kant en klare oplossingen, zoek maar eens op 'honey pot software'.
En honey pot is toch niet om files publiek te maken?

• _Arthur
Doorgaans niet nee.

Maar waarom zou je anders een 'rogue server' willen neerzetten, met bestanden die kennelijk interessant zijn voor het grote publiek en de populariteit willen meten.

Misschien TS iets meer vertellen hoe hij die bestanden wil delen met het publiek. Maakt ons zoek werk makkelijker ;)

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Nee, 't is inderdaad geen honey pot :) 't Is een fantasietje hoor: ik heb de muziekcollectie van alle collega's bij elkaar gegooid en gestructureerd. Iedereen verbindt via foobar met die server. Ik zou gewoon graag de populariteit van liedjes in kaart willen brengen. 't Is een rogue server in die zin dat hij geen lid van het domein is en enkel voor de ITers bedoeld is.

Vandaar overigens ook Title TK: Cleaning my music collection with PoSh

[Voor 39% gewijzigd door YellowOnline op 20-06-2011 21:57]

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Nou wil ik niet vervelend doen, maar ik doe het toch: draag je ook rechten af aan Buma/Stemra? Je maakt het nu namelijk openbaar.

Verder uiteraard wel een fijn initiatief, daar niet van. :)

[Voor 13% gewijzigd door CodeCaster op 20-06-2011 21:53]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ik zie het probleem niet als iedereen enkel zijn eigen gedeelte raadpleegt. Alsof iemand zomaar in iemand anders zijn map zou snuffelen :|

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Duidelijk. ;)

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

• _Arthur
Kan dat foobar ook liedjes afspelen via http?

Anders zou je directory browsing in IIS aan kunnen zetten en dus via een 'websiteje' (dus open-dir) de mp3's aanbieden.

En met IIS logs kan je genoeg leuke dingen doen.

• Turdie
_Arthur schreef op maandag 20 juni 2011 @ 22:52:
Kan dat foorbar ook liedjes afspelen via http?

Anders zou je directory browsing in IIS aan kunnen zetten en dus via een 'websiteje' (dus open-dir) de mp3's aanbieden.

En met IIS logs kan je genoeg leuke dingen doen.
En logparser over de IIS logs heen :)

• SteeringWheel
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 15:53
shadowman12 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 23:03:
[...]
En logparser over de IIS logs heen :)
Jup, Logparser, echt een zwaar underrated tool _/-\o_

A forum post should be like a skirt. Long enough to cover the subject material, but short enough to keep things interesting.

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03 13:17
Zo een server WIL je toch eigenlijk helemaal niet in een zakelijk netwerk?
Waarom zou je het niet gewoon zakelijk houden..

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Ik ga me wat met HTTP en die logparser bezighouden denk ik. Een SQL-achtige oplossing is inderdaad cool.
jimbo123 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 14:09:
Zo een server WIL je toch eigenlijk helemaal niet in een zakelijk netwerk?
Waarom zou je het niet gewoon zakelijk houden..
Elke IT dienst heeft wel wat eigen speelgoed, daar ga ik niet schijnheilig over doen.

• _Arthur
YellowOnline schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 14:19:
Ik ga me wat met HTTP en die logparser bezighouden denk ik. Een SQL-achtige oplossing is inderdaad cool.
IIS kan ook direct naar SQL loggen: How to configure ODBC logging in IIS
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee