Toon posts:

PowerBook G4 overleden?

Pagina: 1
Acties:

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 11:45
Van een vriend een PowerBook G4 (6,8) mee naar huis gekregen voor reparatie.
De mac start niet meer op helaas. Bij aanzetten blijft de machine steken op het Apple logo, geen draaiende cirkel.
De vriend heeft zelf al geprobeerd om van CD op te starten maar dat mocht ook niet baten en de CD wil er nu ook niet meer uit.
Opstarten vanaf een USB station (met alt/option) lukt niet, want de mac loopt dan vast aan de cursor te zien en bovendien verschijnt alleen de ingebouwde harde schijf en zelfs de CD komt niet in beeld.
Ik heb diverse resets gedaan via toetsen combinaties. Ook heb ik geprobeerd om via Open Firmware de CD uit te werpen en verder op te starten, maar zelfs dat werkt niet. Over die CD maak ik me nog het meeste zorgen, zelfs in Open Firmware loopt de mac vast als ik 'eject cd' in typ. Als ik 'mac-boot' typ, komen we gewoon weer bij het Apple logo.
Moet ik concluderen dat het logic board overleden is, of zijn er nog oplossingen?

• clutjespelberg
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 08:19
Ik heb ooit problemen gehad met een PowerMac G4, en dat was opgelost door er een nieuwe BIOS (of hoe heet zo'n ding bij Apple) batterij in te zetten.
Geen idee hoe makkelijk dat te doen is bij een PowerBook G4 trouwens...

Java rules.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:00

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

http://www.ifixit.com/Gui...67-GHz-PRAM-Battery/635/1

Maar of dat hier helpt?

Start es op met eject ingedrukt?

[Voor 23% gewijzigd door sebastius op 21-06-2011 09:43]

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-06 11:45
Starten met de eject knop had ook geen zin.
Goed, tot gisterenavond laat er mee bezig geweest en rond een uur of 9 voor de laatste keer 'eject cd' geprobeerd. Geen resultaat, dus ik liet het apparaat zachtjes op bed ploffen en VOILA: zie daar de CD. Ik snap er geen drol van, maar die CD is er uit en de PowerBook boot weer! w00t!
Ding is nu terug bij de vriend, maar heeft nog wel wat last van hangen. Binnenkort maar eens geheugen en harde schijf testen op fouten. Bedankt voor de hulp in ieder geval!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-06 16:17
Er is met een bepaalde serie PowerBook G4's ook een probleem met één van de twee geheugensloten. Gezien het ploffen denk ik dat je het daar even moet zoeken. Hoe te verhelpen weet ik niet, workaround is maar 1 van de 2 geheugensloten (meen de bovenste) te gebruiken.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee