Toon posts:

[HDD] C7 - Ultra DMA CRC Error Count

Pagina: 1
Acties:

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 17:33
Ik heb een WD 1Tb HDD die nu ~8 maanden oud is. Sinds een paar maanden hou ik de SMART waarden in de gaten (mbv HD Tune Pro) omdat de Ultra DMA CRC Error Count oploopt. Ik heb, sinds ik dit probleem merkte de sata kabel 2 keer vervangen en ik heb een andere poort getest op het moederbord, maar de error count blijft omhoog gaan.

In vergelijking met andere threads die ik heb kunnen vinden over deze SMART error lijkt het hier wel mee te vallen, de error count zit nu op 2879 en dat is ongeveer 1000 meer dan 2-3 maanden geleden. Echter is sinds gister ook de "worst" verandert. Die was normaal altijd 200 net als de "current", maar "worst" staat nu op 22.

Er zit nog garantie op de schijf dus ik zou hem kunnen omruilen. Echter als dit probleem of niet erg is of niet door de HDD komt (software fout? Moederbord fout?) dan scheelt het een hoop gedoe en "paniek" als ik weer eens naar de SMART waarden kijk en weer meer errors zie.

Anoniem: 15758

UDMA CRC Error Count betekent dat bij communicatie over de SATA kabel er corruptie is geconstateerd. Dit kan komen door:
- Foute kabel; EMI (overspraak), gebogen kabel, kabels tegen elkaar aan
- Electronica HDD kapot
- SATA poort op moederbord kapot

In principe hoort deze waarde niet omhoog te gaan! Op veel van mijn schijven is deze gewoon 0, op sommige iets van 14 met meer dan een jaar continu gebruik. Als deze dus zo hoog is als bijna 3000 dan kun je wel vanuit gaan dat er iets mis zit. Dat is nog steeds weinig; bijvoorbeeld dat slechts 1% corrupt raakt door de kabel.

De vraag is:
- heb je al andere SATA poort geprobeerd?
- zit de SATA kabel tegen andere kabels aan?
- is de SATA kabel gebogen/gevouwen?

• Max Hunt
Ik heb een andere sata poort geprobeerd en ik heb 2 verschillende kabels getest. De enige andere sata kabel die er is gaat naar de dvd speler en zit volgens mij niet tegen de andere sata kabel aan. Ook zit er geen kink / vouw of iets dergelijks in de kabel.

Ik weet verder waar de fout voor staat en dat het niet zo heel ernstig is. De computer werkt prima, naast af en toe een blauw scherm met als waarschijnlijke oorzaak de nvidia driver. Ik zit alleen met die "worst" data. Die was altijd gewoon 200 (standaard waarde) maar is nu opeens verandert in 22.

Dat betekent dus dat je op enig moment eventjes heel veel errors achter elkaar kreeg. Wat me vooral opvalt is dat je zegt dat de waarde nog steeds blijft ophogen; dat zou betekenen dat je nog steeds corruptie hebt over de kabel wat niet zo mogen.

Stof in de connector zou eventueel hier voor kunnen zorgen, met een stofzuiger het voorzichtig wegzuigen zou je nog kunnen proberen, verder weet ik het ook niet.

• Max Hunt
Ja de error waarde wordt steeds wat hoger ondanks de verschillende kabels en sata poorten die ik heb gebruikt.

Waar ik nu vooral mee bezig ben zijn 2 dingen:
1 - Wat houd de "Worst" waarde in, is het erg om van de standaard 200 te zakken naar de huidige 22 of stelt het eigenlijk niet veel voor.
2 - Is er echt iets ernstig mis en moet ik actie ondernemen (HDD / moederbord retourneren) of kan ik gerust nog 5 jaar doorgaan, wel een steeds hogere error count krijgen, maar er verder geen nadelen van ondervinden.

• Max Hunt
Ik heb mogelijk een nieuw verband gevonden maar ik ben hier niet echt zeker van. De computer heeft de afgelopen tijd een paar keer een BSOD gehad en voor zover ik weet is de error waarde daarna omhooggegaan.

Uit mijn hoofd weet ik alleen dat de BSOD ging om een nvidia-driver gerelateerd bestand (heb ondertussen geüpgraded naar nieuwste driver versie, maar was hiervoor al op versie 270). Ik weet ook niet zeker dat er buiten die BSODs om niks verandert is aan de smart waarden.

Het kan geen softwarematige oorzaak hebben, als dat je vraag is. UDMA CRC Error Count wil zeggen dat de transport over de kabel (SATA protocol) een CRC fout geeft, waarbij de ontvanger dus een corrupte versie van de data heeft ontvangen, wat CRC kan detecteren. In dat geval wordt de data opnieuw verstuurd. Vele CRC errors achter elkaar kan uiteindelijk een reset cq. timeout geven en dat kan voor een BSOD (blauw scherm) zorgen.

Enige wat ik je kan vertellen is dat het absoluut niet hoort dat de waarde hoger blijft worden. Ik zou nogmaals een goede test doen met een compleet ander systeem + kabel. Doe wat benchmarks en kijk of de raw waarde hoger wordt. In een zeldzaam geval kan het zijn dat het aan je SSD ligt en de corruptie zich daar voordoet. Het kan ook door EMI komen; echter dat zijn vrij zeldzame situaties; het gaat hier niet om 1 of 2 keer corruptie maar om veel meer.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee