Toon posts:

16f88 > serial LCD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Cpt.Sponder
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-06 15:31
Hoi Allen,

achtergrond van mijn vraag:
Na het nabouwen van diverse schakelingen uit dit boek, had ik op een gegeven moment het idee om een overgebleven IC (16f88) van een ander project eens op een breadboard te prikken, en er een 2x20 (44780 compatible) LCD aan te hangen.
Vervolgens ben ik lekker gaan spelen met JAL, en voor ik het in de gaten had, had ik een systeempje waarbij de pic (analoog) een pot uitlas, deze waarde omzette naar een digitale waarde en vervolgens middels de pwm module de backlight van de LCD aanstuurde, adv de gemeten waarde van de pot. Op de lcd zelf werd de (omgezette dus digitale) waarde van de pot getoont op lijn 1 en op lijn2 een progress bar van dezelfde waarde. Nadat dit werkte, heb ik een MAX232 chip aan de schakeling toegevoegd. Na wat wijzigingen in het scriptje, vlogen de gemeten waardes over het scherm van de terminal. 8) Allemaal zelf gemaakt, aan de hand van voorbeelden uit het boek (en internet) Hardstikke leuk allemaal om mee te spelen, en tot nu toe vrij simpel allemaal.

De vraag:
Nu was ik eigenlijk wel klaar met mijn projectje (doel was om de gemeten waarde van de pot op het scherm van de computer (middels seriele verbinding) en het LCD te tonen, dat de backlight hiermee aangestuurd kon worden was bonus :P )
Maar ik had het projectje nog op een breadboard zitten, toen ik de site van LCD smartie _/-\o_ tegen kwam.
Dit zou ik ook graag werkend willen maken van het huidige projectje.
Nu zit ik alleen al ruim een week te google-en, en lang verhaal kort: Ik kom er niet uit, en zie door de bomen het bos niet meer.

Het doel nu is dus om een backpack te maken van de 16f88 chip, voor een HD44780 (2x20) LCD display, zodat het ding als seriele LCD gaat werken.
Ik lees op meerdere sites dat je de pic Matrix Orbital of ChrystalFonts protocol moet laten emuleren. Op andere sites lees je dat je alleen maar een "vertaal slag" van serieel naar parallel hoeft te maken.
Ik krijg hoe dan ook nergens voorbeeld code / werkwijze / tutorial gevonden hoe ik dit voor elkaar ga krijgen. Wel een hex file gevonden voor de verkeerde chip. (en al was die goed geweest, dan zit je toch nog met je pin aansluitingen.)
Anyway, jullie voelen de vraag al aankomen:
Kan er iemand mij aub even met de neus in de juiste richting duwen om met de pic16f88 een backpack te maken voor een seriele LCD module? Uiteraard vraag ik hier niet "wil er iemand deze software voor me bouwen.." maar een algemene rode lijn zou hulpzaam zijn, daar ik nu even niet meer weet welke kant ik op moet.

Alvast bedankt!

Sander

Anoniem: 85730

Ik ken LCD Smartie niet, maar als ik het zo zie kun je inderdaad in de PIC een functie maken die een bestaande plugin van LCD smartie kan vertalen naar je HD44780 scherm.

Wat je daarvoor moet doen:
  • zoek een protocol uit dat gebruik maakt van je (virtuele) com poort
  • zoek uit hoe dat protocol werkt, welke data wordt er overgestuurd en wat moet er dan op het scherm komen?
  • vang de data van het gekozen protocol op in je PIC.
  • vertaal de ontvangen data naar je HD44780
Met crystalfontz kun je inderdaad serieel wat oversturen naar je PIC. Hier kun je misschien eens kijken naar de datasheet van een crystalfontz display (onder docs/files). Hier staan de instructies genoemd die ze gebruiken. Deze moet je vertalen naar de instructies / commando's voor je HD44870 display.

• Cpt.Sponder
Dank voor je snelle antwoord.
Ik had een soortgelijk antwoord gekregen op de forums van LCD smartie zelf, alleen schijnt het mo protocol (Matrix Orbital) makkelijker te zijn. Ze hebben daar ook een voorbeeld voor een andere chip gegeven (source in c) Goed excuus om toch maar eens c te leren. (wordt ook nog een kluif..)

Anoniem: 85730

Als je C onder de knie krijgt, wat inderdaad een enigzins steile leercurve heeft, kun je daarna wel makkelijk overstappen naar andere talen is mijn ervaring.

Aanrader is om dan de microchip mplab + microchip c compiler te pakken. deze hebben ook verschillende libraries aan boord die je het leven een stuk makkelijker maken.

• Cpt.Sponder
Anoniem: 85730 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 18:23:
Aanrader is om dan de microchip mplab + microchip c compiler te pakken. deze hebben ook verschillende libraries aan boord die je het leven een stuk makkelijker maken.
net zoals jal dus! 8)
Ben nu bezig het voorbeeld te "vertalen" van c naar JAL, op die manier leer ik beide (een beetje) kennen, en met een beetje geluk krijg ik nog die lcd aan de gang ook! :+
mijn geluk is dat ik altijd wel heb lopen scripten (php, vb etc.) dus ik schrik niet meer zo snel van code die we (nog) niet begrijpen. Ervaring leert dat de aanhouder wint, zeker met alle hulp van het www tegenwoordig! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
persoonlijk vind ik mikroC PRO for PIC erg fijn werken, ben zelf kortgeleden overgestapt van assembly naar C, en had ook al redelijk wat programmeerkennis in C#, php, javascript etc. De library's zorgen er voor mij zeker voor dat ik nooit meer terug wil naar assembly.

Ik heb toen in C leren programeren met behulp van het boek Advanced Pic Microcontroller projects in C, wat je eerst uitgebreid alle aspecten noemd, om vervolgens aan de hand van voorbeelden alles nog eens duidelijk te maken. De voorbeelden alleen zijn vaak al voldoende om het te leren vond ik.

• Cpt.Sponder
dank voor alle tips!
Ik lees alleen je tip voor het boek te laat (nou ja, nooit te laat natuurlijk) maar ik zit nu te wachten op bol.com voor 2 boeken:
(click)
en
(click again)

Anyway, terwijl ik op deze boeken zit te wachten, heb ik versie 1 van de LCD-backpack in JAL werkend gekregen! :)
ontzettende versie 1.0 hoor, (nog) geen button support, niet alle commando's worden juist vertaald (had t gisteren pas voor het eerst werkend, moet nog gaan troubleshooten per functie) en niet alle commando's zijn reeds geinplementeerd.
maar: alles wat de pic naar zich toe geslingerd krijgt van LCD smartie (middels MO - Matrix Orbital protocol) pleurt ie netjes op de LCD, het is "net echt" :+

Mocht er iemand interesse hebben in de details (hoe aan te sluiten) en de source JAL / hex files, laat maar ff weten, dan gooi ik het hier online.

Misschien een andere leuke vraag:
Als ik dalijk in de LCD backpack de bugs eruit en de features erin heb, en dus de stempel "ok bevonden door het duyvis party centrum" erop kan stempelen, hebben we uiteraard een volgens projectje nodig om de tanden in te kunnen zetten.
doel is wederom: to teach ourselves to analyse and understand (propagandhi,1996, "A People's History Of The World") maw: het is me om de kennis en de lol van het puzzelen te doen.
Kan er wel een paar verzinnen, bv: een temp. sensor met een paar pwm gestuurde fans die x RPM draaien adv de gemeten temperatuur. (zit nu op kantoor van 30 graden c, hoe zou ik toch bij dit idee komen?)
nou ja, je snapt het idee: waar hebben jullie lol mee gehad mbt PIC ic's? let's create something useless and fun om in dat proces een nieuw bakkie kennis op te slurpen :*)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee