• Erikz.nl
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-05 09:52

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Ik ben al een week aan het dubben over welke NAS ik moet kopen. Het gaat hierom mijn eerste aankoop wat NAS betreft. Ik heb op een aantal kenmerken geselecteerd: overzichtelijke UI; softwarematige uitbreidingsmogelijkheden; community; op design en gebruiksgemak.

Ik kom dan uit op de Synology DS211+ en QNAP TS-219P+. Nu heb ik ook eens wat verder gezocht naar waar nu de Syn boven de Qnap zou uitsteken of vice versa. Ik kan echter niet vinden welk apparaat nu beter is. En dan bedoel ik ook vooral de kwaliteit en levensduur van die apparaten. Zo weet ik dat de Qnap RAID level migration ondersteund en de Synology bijvoorbeeld niet, maar zijn er nog meer significante verschillen tussen de apparaten?

Deze info doet me neigen naar een Qnap, maar ik zou graag van gebruikers/ervaringsdeskundigen willen horen wat zij de pro's en con's van apparaten vinden.

Graag uw advies aan deze noob die na een week zoeken (googlen/tests lezen) nog niet weet welk apparaat hij moet kiezen ;(

Het apparaat gaat trouwens eerst gebruikt worden als backup apparaat voor twee desktops, als printerserver en als mediastreamer / mediadownloader.

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
Niemand?

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:37

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik heb een half jaar geleden voor precies dezelfde keuze gestaan. Het is uiteindelijk de QNAP geworden omdat ik de Synology teveel plastic vond voor wat je betaalt. Hij bevalt in alle opzichten prima :) Ik heb er 2 Samsung 2TB schijven in RAID1 in zitten en via het QPKG systeem Transmission als torrent client op gezet (eigenlijk twee instances, eentje voor mezelf en eentje voor m'n vriendin) en alles draait als een trein.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• ruitech
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-04 14:10
Ik sluit me bij Exirion aan.
Hardware:
De Qnap bestaat voornamelijk uit solide onderdelen; stevige behuizing, stevige (metalen) hdd houders, strakke uitstraling en een aantal goed afleesbare indicatie ledjes.
Verder is mijn praktijk ervaring tussen de Qnap TS-219 en de Synology DS211+ dat de Qnap naar eigen zeggen iets sneller reageert, en hogere transfers mogelijk maakt.
Software:
Persoonlijke voorkeur: Qnap. Dit door een veel strakkere/zakelijkere interface (welke van eigen geheugen start) t.o.v. de Synology Diskstation. Ik heb zelf meerdere malen moeten zoeken in de Synology interface voordat ik vond waar ik naar op zoek was. De Qnap heeft keurige kolommen en werkt iets sneller. (ook in geval van een zware load).
Beide fabrikanten bieden veel nieuwe features via firmware updates. Waarbij is van andere gebruikers heb begrepen dat Synology nog al eens vlot "oudere modellen" buiten firmware updates houd.

Succes met je keuze (en mocht je nog op zoek zijn naar een voordelige, ik bied nog een Qnap TS-219 aan in de V&A)

[Voor 5% gewijzigd door ruitech op 21-06-2011 13:20]

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Ik begin nu inderdaad meer naar de QNAP te neigen. Beide UI demo's eens gedraaid op respectievelijke websites en ik vind die van Synology iets rommeliger/speelser tegenover de wat zakelijkere QNAP UI.

Ook bedankt over het toelichten van de bouwkwaliteit van beide apparaten. Ik ga toch liever voor een steverige look/feel en betere bouwkwaliteit over het algemeen.

@ruitech
Bedankt voor het aanbod, maar ik denk toch dat ik de nieuwe TS-219P+ bestel voor 50 euro extra tov jouw tweedehands TS-219P.

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
Apparaat aangeschaft. Kan niet wachten tot ie binnen is!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Erikz.nl schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 21:54:
Apparaat aangeschaft. Kan niet wachten tot ie binnen is!
Ga je geen spijt van krijgen. Welke schijven heb je er bij besteld?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• ruitech
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-04 14:10
Seagates 2TB :-) (heb ik mij laten vertellen).

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
Exirion schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 22:28:
[...]

Ga je geen spijt van krijgen. Welke schijven heb je er bij besteld?
ruitech schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 09:44:
Seagates 2TB :-) (heb ik mij laten vertellen).
Barracuda's van Seagate idd.

ST32000542AS, geen problemen volgens laatste compabiliteitslijst (mei april 2011)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Erikz.nl schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 10:12:
Barracuda's van Seagate idd.

ST32000542AS, geen problemen volgens laatste compabiliteitslijst (mei april 2011)
De Samsung HD204UI is ook probleemloos en een stukje zuiniger :) Maar die Seagates zijn verder prima schijven dus niks mis mee.

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
Exirion schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 10:27:
[...]

De Samsung HD204UI is ook probleemloos en een stukje zuiniger :) Maar die Seagates zijn verder prima schijven dus niks mis mee.
Ik zie op QNAP.com een verwijzing naar de site van Samsung waar staat dat je de schijven eerst moet FW flashen voordat ze probleemloos gebruikt kunnen worden. Schijnt dat eea ineens helemaal de weg kwijt kan zijn met oa de HD204UI (Z4)

http://www.samsung.com/gl...iew.do?b2b_bbs_msg_id=386

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Erikz.nl schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 11:58:
Ik zie op QNAP.com een verwijzing naar de site van Samsung waar staat dat je de schijven eerst moet FW flashen voordat ze probleemloos gebruikt kunnen worden. Schijnt dat eea ineens helemaal de weg kwijt kan zijn met oa de HD204UI (Z4)
Nee, dat issue is in januari al opgelost :) Alle Samsungs die nu in de winkels liggen hebben dat probleem niet meer. Ik heb de mijne geflashed en ze draaien nu een half jaartje zonder problemen.

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
Exirion schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 12:21:
[...]

Nee, dat issue is in januari al opgelost :) Alle Samsungs die nu in de winkels liggen hebben dat probleem niet meer. Ik heb de mijne geflashed en ze draaien nu een half jaartje zonder problemen.
Ah ok... maar goed, voor 1 euro meer per schijf doe ik er niet aan onder :P

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Erikz.nl schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 13:25:
Ah ok... maar goed, voor 1 euro meer per schijf doe ik er niet aan onder :P
Het maakt ook niet zoveel uit :) Ik koos bewust voor deze schijven omdat ze zuinig/koel/stil zijn.

• Erikz.nl

Erikz.nl

professioneel prutser

Topicstarter
Exirion schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 13:26:
[...]

Het maakt ook niet zoveel uit :) Ik koos bewust voor deze schijven omdat ze zuinig/koel/stil zijn.
Ja ach. Deze schijven wou ik eerst ook, maar toen zag ik dat nieuws staan op QNAP/Samsung maar niet dat dit reeds was opgelost. Toen dacht ik: 90ct per drive extra boeit me ook niet zo veel ;)

• Stitchie
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-04 13:05
Erikz.nl, je zult je qnap inmiddels wel binnen en in gebruik hebben...
Vertel eens hoe het bevalt? Want ik zit in een zelfde bootje en na het lezen van de test van de comptot juli 2011 waar de DS211 als beste uit de test komt...Ben ik toch weer ga twijfelen!!!

• SunrayV
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-05-2020
Even een post van een trotse synology bezitter.
Ik heb weinig ervaring met de concurerende NAS uit dit topic, maar deel slechts mijn opzet en mogelijkheden met de DS van Synologie.

Ik gebruik de DS voornamelijk voor opslag en webserver. Daarnaast gebruik ik een HDX mediaspeler zonder harde schijf om al mijn films / photo's etc. direct vanaf de DS op mijn led tv af te spelen. Geluidloos door het fanloze concept en het ontbreken van een harde schijf (die hebben we immers genoeg in de DS).

Naast de opslag (en verschillende RAID)mogelijkheden en het moeiteloos benaderen van de DS zowel via LAN als internet kan de DS nog veel meer.

Besturingsysteem (DSM) werkt prettig en wordt vaak geupdate.
Vele packages beschikbaar van zowel synology als derden voor uitbreiding functionaliteit.
Webserver werkt uitstekend en ondersteunt de nieuwste PHP,MySQL etc.

Ik heb een ip camera aangesloten op het netwerk dat ook via de DS wordt bestuurd en vanaf elke internet locatie is te raadplegen. Via de app DS Cam zijn de camerabeelden direct op je mobiele telefoon te bekijken.

Met de apps voor zowel Android als Iphone/Ipad kun je moeiteloos je complete muziekbibliotheek direct streamen naar je mobiele apparaat via DS Audio. Ook het benaderen en downloaden van bestanden gaat gemakkelijk via DSfile. en al je foto's heb je altijd bij de hand met DSPhoto+.
Ik heb gebruikers aangemaakt voor mijn directe familieleden en vrienden met beperkte rechten zodat ook zij direct foto's kunnen bekijken maar ook kunnen uploaden. Het leuke hieraan is dat dus willekeurig een gebruiker een foto met mobiel kan maken en met één druk op de knop deze upload naar een album op je DS. De foto is vervolgens door je familie/vrienden direct op hun mobiel zichtbaar via DSPhoto.

Voor al de mobiele apps zijn er natuurlijk ook vergelijkbare oplossingen voor de pc via een willekeurige browser bereikbaar, waarbij net iets meer mogelijkheden beschikbaar zijn (filestation, photostation etc.)

Bij een NAS denken velen alleen aan de opslag en het via het netwerk streamen van media. Maar de extra's maken het wel erg veel leuker en makkelijker.

Hoop dat dit helpt in de zoektocht...
succes met de afwegingen.

Anoniem: 426681

Beste SunrayV,

Ik ben voornemens de DS211+ te gaan kopen maar heb nog wat vraagjes wat ik op dit moment niet kan vinden.

Hoeveel IP camera's kunnen erop de DS211+ ?

Kan je, als je bijvoorbeeld ergens in het land zit, en dus op een willekeurige pc bent je film bestanden zoals vob, ts.ifo of avi bestanden bekijken als je internet hebt?

Ik heb eerlijk gezegd minimaal verstand van Computers maar wil het wel graag weten. omdat ik dit apparaat graag wil kopen

Vriendelijke groet,

Kamie

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee