Toon posts:

Geheugenfout plotseling verdwenen

Pagina: 1
Acties:

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Ik heb hier een systeem staan met vreemde problemen. Volgens de gebruiker is er af en toe dataverlies. Data lijkt niet goed te worden weggeschreven op de harde schijf.

Anyway, voordat ik de software ging troubleshooten heb ik eerst een Memtest86 gedraaid. Daar kwamen vele errors boven water. Zo veel errors, dat het mij sterk lijkt dat de gebruiker nooit BSOD's kreeg of dat het systeem uberhaupt kon opstarten. Volgens de gebruiker is het systeem afgezien van het dataverlies wel "stabiel." Geen vastlopers of BSOD's. Alleen af en toe dataverlies.

Ter verificatie heb ik de Windows 7 meegeleverde memtest gedraaid, echter daar kwamen geen fouten uit.

Afijn, omdat ik geen DDR3 geheugen bij de hand had, heb ik de geheugenbanken maar een voor een omgewisseld. Memtest86 blijft fouten geven, Windows 7 memtest niet. Maar wat me opviel is dat de fouten altijd op dezelfde geheugenadressen lijken terug te komen. Welke geheugenbanken ik ook gebruik, ook als ik geheugenreepjes tussen twee banken omwissel of als ik dus geheugenreepjes weglaat. Ook het loskoppelen van alle niet-essentiele hardware om Memtest86 te draaien resulteerde in vele (dezelfde) fouten.

Machine meegenomen, en op kantoor nog maar eens een Memtest86 gedraaid. Wat schept mijn verbazing: Helemaal geen fouten meer.

Op de lokatie is overigens een wandcontactdoos met randaarde aanwezig, daar kan het dus niet aan liggen.
Toch maar even gecontroleerd of er op lokatie een wandcontactdoos was met randaarde. Die was aanwezig. Tevens heb ik de voeding maximaal belast door middel van het aansluiten van een viertal harde schijven: Nog steeds geen geheugenfouten.

Ik heb een CPU stresstest gedraaid: Na 12 uur geen vastlopers.
Momenteel blaast de elektrische verwarming op de computer: De ventilator draait overuren, maar geen vastlopers.

Wat kan ik doen om de fout te reproduceren en waar kan het aan liggen? Het lijkt mij sterk dat beide geheugenmodules op exact dezelfde lokaties kapot zijn gegaan en het is al helemaal vreemd dat het probleem na transport is verdwenen.

Het betreft een Medion systeem. Bij Dell en HP ben ik gewend dat ze het probleem snel willen oplossen, maar Medion wil het systeem niet terugnemen omdat de originele installatie er niet meer op staat. Goed, daar kom ik nog wel uit, maar ik moet eerst die fout weer terug zien te krijgen, anders zullen zij niets repareren.

Wie kan mij een stap op weg helpen?

• Trommelrem
*schopje

Ook met de elektrische kachel geen geheugenfouten meer.
Ik heb er ook een computerspel (Duke Nukem Forever) op geinstalleerd en een uur gespeeld met de elektrische kachel op het moederbord gericht en dat leidde niet tot vastlopers.
Op het moederbord zijn geen opengespatte condensators te zien.

Kan ik er van uit gaan dat het systeem betrouwbaar is? Zo'n geheugenfout ontstaat toch niet zomaar en kan zich toch ook niet uit zichzelf herstellen?

• ExilaaHH
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 29-05 00:48
Heb je het geheugen wel ingesteld in de bios ? door dit niet te doen kunnen zich problemen voordoen.

Meestal worden de timings nog wel automatisch goed ingesteld maar het voltage echter niet.
Dit zou kunnen verklaren waarom het op de ene computer wel goed werkt en de ander niet.

Welke timings je precies moet instellen staat wel op het geheugen of is op de site van de fabrikant te vinden.

[Voor 16% gewijzigd door ExilaaHH op 21-06-2011 14:24]

• Trommelrem
Het is geen zelfbouwsysteem maar een compleet systeem van de Medion. Memorysettings zijn door de fabriek gedefinieerd en zijn dus niet in de bios aanwezig. Bovendien is het betreffende geheugen meegeleverd met het systeem, dus ik ga er ook van uit dat dit geheugen op de HCL staat.

Overigens heb ik wel een keer de Optimale Settings geladen in de bios. Dat heeft destijds niet geholpen om de geheugenfouten op te lossen.

[Voor 20% gewijzigd door Trommelrem op 21-06-2011 14:32]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat zijn de specificaties? Als het een CPU met ingebouwde geheugencontroller is, kan het zijn dat sommige pinnetjes niet goed contact maakten.

• Trommelrem

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Laat Memtest86+ nog eens een hele tijd lopen. Als er dan niets te vinden is, dan neem ik aan dat het probleem veroorzaakt werd door een pinnetje in de socket dat slecht contact maakte, en door het transport terug wel.

• Trommelrem
Destijds heb ik heel wat gewisseld met geheugenbanken en toch bleef Memtest86 altijd dezelfde fouten geven en Windows 7 Memtest niet. Daarom betwijfel ik of er sprake is van een slecht contactpunt en ik wil het systeem eigenlijk opsturen, maar ik heb niet echt een idee hoe ik de foutmelding aan Medion moet omschrijven.

Is er ook een optie om Memtest86 te draaien met full cpu load?

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-05 00:24
Je memtest onder Windows: http://hcidesign.com/memtest/download.html
In combinatie met wprime of hyperpi.

Als je de fouten niet meer kan reproduceren heb je er niks aan om hem naar Medion te sturen. Die zullen zeggen dat ze niks kunnen vinden en brengen ook nog is onderzoekskosten in rekening waarschijnlijk.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee