Toon posts:

IP op twee locaties, statisch en dynamisch

Pagina: 1
Acties:

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-06 20:17
Hallo tweakers,

Het is zo'n simpel probleem en als ik gewoon even nadenk, kan ik er ook wel opkomen, maar ik denk al teveel op school...

Het probleem/ de vraag:

Ik het hier een hele mooie netbook met een W7/Ubuntu dualboot, en met Ubuntu is alles goed, maar in Windows 7 Starter heb ik het volgende probleem:
Ik heb de netbook gekocht voor het gemakkelijk kunnen reizen ermee en kom zo op vele locaties, de meest voornamelijke op school en thuis.
Thuis hebben we een Davolink 201AMR router waarin ik zelf al meer dan 2 bedrade connecties mogelijk heb moeten maken m.b.v. een switch. Daarmee (3x desktop, 2x laptop, 1x iPhone en 2x iPod) kwamen veel problemen. Meeste zijn opgelost door in het netwerkcentrum een vast IP te gebruiken. De iPhone gebruikt wel een dynamisch IP, maar die pakt wel om een magische reden ongebruikte adressen.
Echter in Windows 7 heb ik op school hetzelfde statische IP als thuis, 192.168.1.14. Maar op school hebben we meerdere adressen en zijn alle 192.168.1.xxx adressen in gebruik/gereserveerd voor de bekabelde computers in de mediatheek. kortom, IP-conflict, werkt niet. Maar waarom heeft hij voor twee netwerken twee keer hetzelfde (statische) IP? dynamisch instellen voor beide werkt niet, want ik draai thuis een server en als die een IP-conflict heeft ben ik heel ver van huis, zeker als middernacht de IP's veranderen, het moment dat het hot-hour is op de minecraft server van ons ;)

Hoe kan ik er dus voor zorgen dat ik op school een dynamisch IP heb, maar thuis een statisch IP?

thx in advance.

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:12
Een wifi usb dongle kopen, en deze voor school gebruiken?

• Unflux
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-10-2019

Unflux

mv crisis > /dev/null

Is er geen mogelijkheid om twee netwerk adapters aan te maken? Ééntje statisch en de ander dynamisch

"But we are hackers and hackers have black terminals with green font colors!" - John Nunemaker

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 15:20
In Ubuntu kan je per netwerk een statisch adres definieren, erg handig :)
Alleen heb ik geen idee of dat zelfs kan onder Windows.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Stel een DHCP server in en wees van dit gezeik af.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 09:07
Je properties van de LAN-verbinding op DHCP zetten en vervolgens kun je (tenminste in XP, ik verwacht dat dit bij W7 ook zo kan) als je de properties van het IP-protocol aanpast via het menu: "Alternate Configuration",
een fixed-IP opgeven voor je thuis-situatie.

Dus zo zou je op het werk een dynamisch-IP moeten krijgen en thuis een fixed-IP.

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:01

scorpionv

This space for rent

Met het gratis programma ShockIPChanger kun je met 1 muisklik wisselen tussen verschillende IP adressen. Ik gebruik het zelf heel vaak voor verbinding maken met verschillende WIFI netwerken.

Fun while it lasted: World Community Grid!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Huuu peerd

Zoals Cyber aangeeft, gewoon thuis ook met DHCP werken.

Zet een DHCP-scope op van 192.168.1.50-192.168.1.254, en dan heb je 50 IP's vrij voor static IP's. Dus een IP conflict kan je niet krijgen. Daarbij kan je met DHCP ook IP's toekennen aan Mac-adressen, waardoor je ook met DHCP een static IP krijgt.

Je zoekt een oplossing voor een probleem wat je zelf creeert door het verkeerd aan te pakken. Pak je het goed aan, is het probleem ook weg.

Een mummy uit z'n verband trekken is nooit grappig.
Een Napster t-shirt aantrekken voor het concert van Metallica is nooit grappig.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Met netsh kan je ook een heel eenvoudig scriptje maken om te switchen tussen vast en dynamisch.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik heb dat scripje al eerder gemaakt zoek even op mijn naam en netsh

ah gevonden was alweer een tijdje geleden
fish in "tcp/ip instellingen op verschillende net..."

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
@echo off
set netwerk=none

netsh interface ip set address name="wlan" source=static addr=192.168.2.183 mask=255.255.255.0 gateway=192.168.2.1 gwmetric=1
netsh interface ip set dns name="wlan" source=static addr=192.168.2.1
ping [Router adress netwerk1] -n 1 -w 1000
if %errorlevel%==0 set netwerk=net1
if %netwerk%==net1 goto woei

netsh interface ip set address name="wlan" source=static addr=192.168.0.183 mask=255.255.255.0 gateway=192.168.0.99 gwmetric=1
netsh interface ip set dns name="wlan" source=static addr=194.109.6.66
ping [Router adress netwerk2] -n 1 -w 1000
if %errorlevel%==0 set netwerk=net2
if %netwerk%==net2 goto woei

netsh interface ip set address name="wlan" source=dhcp
netsh interface ip set dns name="wlan" source=dhcp
set netwerk=dhcp

:woei
echo network %netwerk% is selected

pause

typo verwijders :P
en let even dat je name="wlan" insteld op de naam van je eigen netwerkaart

[Voor 120% gewijzigd door Fish op 20-06-2011 14:22]

Iperf

• Petervanakelyen
RaZ schreef op maandag 20 juni 2011 @ 13:29:
Zoals Cyber aangeeft, gewoon thuis ook met DHCP werken.

Zet een DHCP-scope op van 192.168.1.50-192.168.1.254, en dan heb je 50 IP's vrij voor static IP's. Dus een IP conflict kan je niet krijgen. Daarbij kan je met DHCP ook IP's toekennen aan Mac-adressen, waardoor je ook met DHCP een static IP krijgt.

Je zoekt een oplossing voor een probleem wat je zelf creeert door het verkeerd aan te pakken. Pak je het goed aan, is het probleem ook weg.
Ik ben het ermee eens dat het eenvoudigste is om overal DHCP te gebruiken, eventueel met mac-adres gebonden IP-adressen. Maar in sommige gevallen is het toch nodig een vast IP-adres in te stellen (sommige routers houden zich niet aan hun lease tijd en kennen doodleuk hetzelfde adres aan een andere client toe of de DHCP server reageert zo traag dat het verkrijgen van een DHCP adres 9/10 keer onmogelijk is) en dan is het handig als je niet elke keer moet gaan wisselen tussen DHCP/static. In Ubuntu vind ik dat veel beter aangepakt, daar je kan bij de eigenschappen van het netwerkprofiel aangeven welk adres je wil gebruiken. Windows maakt ook gebruik van netwerkprofielen, waarom voorzien ze daar geen mogelijkheid toe?

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Petervanakelyen schreef op maandag 20 juni 2011 @ 15:10:
(sommige routers houden zich niet aan hun lease tijd en kennen doodleuk hetzelfde adres aan een andere client toe of de DHCP server reageert zo traag dat het verkrijgen van een DHCP adres 9/10 keer onmogelijk is)
Dan zou ik dat probleem oplossen, en er niet 10 voor in de plaats bedenken..

• Petervanakelyen
Gemakkelijker gezegd dan gedaan als je niet het over het beheer van de router in kwestie beschikt. En om dat te vinden moet je zelfs niet ver gaan zoeken, er zijn namelijk zat providers die hun modem/router combo geval liefst zo hard mogelijk dichtgetimmerd hebben (waarbij vervangen dus ook geen optie is).

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

Ik heb toch wel diverse isp pat routers in mijn handen gehad maar ben er nog nooit tegenaan gelopen dat DHCP niet werkte . Alleen dat het soms niet uit te zetten is.

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-06 20:17
Wat een reacties... Ga ze allemaal uit proberen als ik weer eens op school ben. die DHCP oplossing klinkt bekend, dus die eens maar eens proberen.

Bedankt iedereen!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee