• jan bikker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-05 19:40
Ik heb afgelopen jaar mijn MBO-4 diploma detailhandel gehaald, dit heb ik via werk-leer traject gedaan en heb nu dus 2 jaar werkervaring. Nu begin ik steeds meer in te zien dat dit toch niet helemaal mijn ding is en wil ik een andere weg in slaan.

Van jongs af aan heb ik altijd al interesse gehad in ICT/IT, en ik denk dat ik hier toch mijn beroep in wil gaan zoeken.

Omdat ik nu een MBO-4 diploma heb kan ik doorstromen naar een HBO opleiding, heb wat brochures en mail-contact gehad met Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Utrecht en Avans Breda, deze week wil ik bij Hogeschool Rotterdam een gesprekje aan gaan voor wat meer informatie over de opleiding Informatica.

Om de opleiding daar te willen volgen is het nodig een baan van minimaal 24 uur te hebben, het 1e jaar hoeft niet relevant aan de opleiding te zijn maar vanaf het 2e jaar wel. Het liefst wil ik eigenlijk op het moment dat de opleiding begint al een baan die opleiding gerelateerd is hebben om niet tijdens de opleiding ook nog eens bezig te hoeven zijn met het zoeken naar een baan en ondertussen ook al het e.e.a. op te steken. Ook is het zo dat ik momenteel een beetje uitgekeken ben op het werk wat ik nu doe en hier eigenlijk per 1 september weg wil.

Nu ben ik vanmorgen even bij een uitzend bureau binnen gelopen maar hier werd verteld dat er eigenlijk geen/nauwelijks part-time banen (24 uur) te vinden zijn via een uitzendbureau.

Mijn vraag aan jullie is dus, kennen jullie bedrijven die willen investeren in jonge mensen (ik ben 19 / bijna 20). Qua salaris heb ik geen hoge eisen, maar ik wil wel wat toekomst perspectief hebben. Ook is het erg belangrijk dat het een baan is die part-time is omdat ik wel voldoende tijd wil hebben voor de studie.
Qua afstand denk ik aan alles tussen Utrecht - Oosterhout/Breda en Rotterdam/Ridderkerk - Tiel.
Verder heb ik weinig eisen aan de werkgever, ik heb een beetje het idee dat het een questie van ergens binnenkomen is, als ik dan in de loop der tijd wat kan doorgroeien en wat ervaring opbouwen kan ik later altijd weer verder kijken.

Alvast erg bedankt voor de input en advies!

[Voor 10% gewijzigd door jan bikker op 20-06-2011 13:03]

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 16:46
Er zijn zeker wel bedrijven die dat bieden (ook binnen midden- en kleinbedrijf), maar wat wordt verstaan onder "relevant werk"? Moet je dan programmeren of is een plek op een helpdesk ook goed? En moet je werk nog getoetst worden door de opleiding op relevantie?

• jan bikker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-05 19:40
celshof schreef op maandag 20 juni 2011 @ 13:02:
Er zijn zeker wel bedrijven die dat bieden (ook binnen midden- en kleinbedrijf), maar wat wordt verstaan onder "relevant werk"? Moet je dan programmeren of is een plek op een helpdesk ook goed? En moet je werk nog getoetst worden door de opleiding op relevantie?
Het 1e jaar is relevant werk nog niet 'verplicht', dus een helpdesk functie zou al een optie zijn voor mij.
Ook omdat ik hier altijd meer zal leren als een bedrijf wat 0,0 met ict te maken heeft.
Het 2e jaar zal het bedrijf een certificaat als leerbedrijf o.i.d. moeten hebben. Maar dat is voor mij eigenlijk van latere zorg, als ik het 1e jaar maar een klein beetje ervaring op kan doen en kennis kan vergaren tijdens de opleiding ben ik al goed op weg.
Mocht het nodig zijn voor het 2e jaar een ander bedrijf te zoeken dan is dit al makkelijker (vanwege de kleine ervaring die ik na het 1e jaar opgedaan heb) als nu.

Als ik nu kijk bij bijv. nationale vacaturebank word er veel ervaring of om afgeronde opleidingen gevraagd.

Maar heb je ook voorbeelden van bedrijven?

• HeyImAllan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-05 14:46
Je zou eens bij OGD.nl kunnen kijken. Is een leuk bedrijf om de eerste stap te maken. Sollicitatie procedure bestaat uit een kleine simpele test om te kijken of je genoeg basiskennis hebt, daarna mag je als helpdesk aan de slag.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-05 16:46
Staar je niet kapot op de eisen die bedrijven in hun vacatures zetten. Kijk daar een beetje door heen. Voor de instap-IT-functies (zoals een eerstelijns helpdesk) wordt er veel gevraagd, maar gaan ze ook akkoord met minder (is althans mijn ervaring).
Op mijn vorige werk bijvoorbeeld, waren de eisen voor de helpdesk vrij hoog (ervaring met Windows, Citrix, AD, ITIL gecertificeerd, etc.) maar werkte er ook een VMBO schooluitvaller. Die trouwens prima zijn werk deed.

Specfieke bedrijven kan ik je niet noemen (weet ik gewoon niet). Maar als je nog in Noordeloos woont (volgens je profiel), dan lijkt het me dat er voldoende werk in de buurt zit (Utrecht, Rotterdam, Zoetermeer).

Zorg er voor dat je je verhaal goed kunt vertellen (je bent al een heel eind volgens mij) en stuur open sollicitaties naar bedrijven. Best kans namelijk dat er bedrijven zijn die hun meer senior medewerkers graag een paar dagen per week vrij maken van het simpelere werk, maar hier geen vacature voor plaatsen. Een goedkope, gemotiveerde parttimer kan dan de oplossing zijn.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee