Beneden in mijn woonkamer heb ik een router staan. Op zolder staat een switch, die aan de router hangt. Aan de switch hangen een PC en een file server.
* De router beschikt over 1Gbps poorten.
* De switch beschikt over 1Gbps poorten.
* De PC en de file server hebben 1Gbps netwerkkaarten.
* Echter: de router en de switch zijn verbonden met een 100Mbps kabel.
Als ik bestanden kopieer tussen de PC en de file server, gebeurt dat met een snelheid van 100Mbps. Klopt het dat dat wordt veroorzaakt door de 100Mbps verbinding tussen router en switch, ook al zijn beide computers rechtstreeks aan de switch gekoppeld? In mijn simpele wereldbeeldje zou er geen data tussen router en switch heen en weer hoeven. Los ik het snelheidsprobleem toch op door een 1Gbps kabel tussen router en switch te leggen, of is hier wat anders aan de hand?
* De router beschikt over 1Gbps poorten.
* De switch beschikt over 1Gbps poorten.
* De PC en de file server hebben 1Gbps netwerkkaarten.
* Echter: de router en de switch zijn verbonden met een 100Mbps kabel.
Als ik bestanden kopieer tussen de PC en de file server, gebeurt dat met een snelheid van 100Mbps. Klopt het dat dat wordt veroorzaakt door de 100Mbps verbinding tussen router en switch, ook al zijn beide computers rechtstreeks aan de switch gekoppeld? In mijn simpele wereldbeeldje zou er geen data tussen router en switch heen en weer hoeven. Los ik het snelheidsprobleem toch op door een 1Gbps kabel tussen router en switch te leggen, of is hier wat anders aan de hand?