Toon posts:

Welke router?

Pagina: 1
Acties:

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik weet dat dit al vaker is gevraagd, maar ik zit een beetje met m'n handen in mijn haar over welke router ik moet nemen. Ik zal eerst even een lijstje met wensen opschrijven:
  • Zowel 2.4GHz als 5GHz ondersteuning, tegelijk
  • Zowel g als n ondersteuning
  • tenminste 4 ethernetpoorten van 1Gbit
  • Sterk wireless netwerk, goed bereik
  • Goed werkend menu
Ik ben natuurlijk zelf al op zoek gegaan en ik heb twee kandidaten gevonden:

De pricewatch: Linksys E4200 Simultaneous Dual Band Wireless-N Router

en de: pricewatch: Sitecom WL-350 Wireless Media Router 300N

De sitecom heeft hier op Tnet een slechte beoordeling, maar daar kijk ik nu even niet naar. Ik zet hier in een tabelletje voor jullie en mijn overzicht de specs neer zoals deze getest zijn door hwinfo en hier in de pricewatch staan

Linksys E4200Sitecom WL-350
snelheid bedraad(Lan-->Lan)926Mbit/s909Mbit/s
snelheid bedraad(Wan-->Lan)244Mbit/s366Mbit/s
Wlan 20 meter 2.4GHz99Mbit/s51.3Mbit/s
Wlan 20 meter 5GHz125.6Mbit/s103.8Mbit/s
Ipv6Deze zomerNooit
Prijs€ 112,98€ 99,90

We zien dat de E4200 op meeste punten beter scoort, behalve bij Wan-->Lan. Ik vraag me echter af of ik die snelheden nodig ga hebben. Ik zal even de situatie schetsen waarin de router gaat worden gebruikt

• Filesharing van thuisserver<-->computer's
• Internetten met Ziggo 120Mbit/s
• 2 computer's+1 thuisserver aangesloten met ethernet
• 3 computer's (maximaal) via draadloos

Ik vraag me dus nu af welke van deze twee routers de beste keus is. Ik weet niet of ziggo op korte termijn ipv6-adressen gaat toekennen. In dat geval zou ik weer een nieuwe router nodig hebben. Enige reden in mijn ogen om de Sitecom WL-350 te kiezen is de Wan-->Lan snelheid die veel hoger ligt, maar ik denk niet dat er op korte termijn providers komen die meer dan 240Mbit/s gaan aanbieden, en ik vraag me ook af of ik dat dan echt nodig ga hebben. Als ik een film van 10GB wil downloaden met 12MB/s ipv 24MB/s kost dat respectievelijk 14 minuten en 7 minuten. 14 minuten is mij snel genoeg :).

Maar ik neig dus naar de E4200, wat zouden jullie in mijn situatie doen?

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03-06 08:22

donny007

Try the Nether!

Ik heb hele slechte ervaring met Sitecoms, veel vastlopers (bij veel gelijktijdige verbindingen, dagelijks herstarten) en slecht bereik, na enkele maanden stopte de router er spontaan mee. Als 100/100mbit glasvezel gebruiker en iemand die graag 1TB per maand binnensleurt (en 750GB uploadt) is een standaard routertje lang niet genoeg, die bezwijken gewoon.

De Cisco E4200 is de krachtigste consumentenrouter van dit moment, daar zou ik zeker voor gaan, met firmware als DDWRT kun je er nog meer uithalen (radio's wat sterker laten zenden, vlan's etc.).

Als je een router uit gaat zoeken is smallnetbuilder verplichte kost, kijk bijv. naar de router charts, de E4200 haalt WAN > LAN: 686 mbps, LAN > WAN: 688 mbps, daar kun je nog even mee vooruit, met 34K gelijktijdige verbindingen zit je zeker goed.

[Voor 28% gewijzigd door donny007 op 20-06-2011 10:16]

/dev/null

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Bedankt! En voor zover ik weet heeft de Sitecom geen functies die de E4200 niet heeft, toch?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 15:20
Ik zou ook voor de E4200 in jouw geval. De E4200 heeft de krachtigste hardware, krijgt (of heeft ondertussen?) IPv6 support d.m.v. een firmware update en heeft de mogelijkheid tot het flashen van DD-WRT (nog niet stable, maar dat komt wel).

Waar haal je overigens je vermelde WAN<->LAN snelheid vandaan, volgens de charts op Smallnetbuilder haalt de linksys in de 600Mbps :)

[Voor 24% gewijzigd door Petervanakelyen op 20-06-2011 10:38]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-06 11:50

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Toevallig zit ik met dezelfde vraag en heb een voorkeur voor Linksys (nu WRT54G router, werkt al jaren prima). Op IRC ook wat nagevraagd en de simultaneous dual-band schijnt toch wel erg prettig te zijn.

Er is ook een nieuwe Linksys router uit, de E3200. Voor zover ik kan ontdekken heeft die als enige technische verschil met de E4200 dat deze laatste 450Mbit haalt... en wellicht een iets krachtiger wireless signaal heeft.

Helaas staat de E3200 nog niet in de pricewatch, dus prijzen vergelijken is even lastig.

Ik wil ook best wat geld uitgeven aan een goede router, maar in hoeverre is bijvoorbeeld over twee jaar 802.11n weer achterhaald en moeten we weer een nieuwe investering doen?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-12-2022
Tenzij er iets anders dan 802.11n komt, zal dat nog wel een tijdje blijven. De E4200 bijvoorbeeld is één van de weinige 3-stream 802.11n routers (450Mbps) maar ook alleen maar op 5GHz (n) en niet tegelijk op 2,4GHz (n) . Dit doet deze trendnet bijvoorbeeld wel ondersteunen. Lijkt mij dat 4-stream wireless-n routers wel even op zich laten wachten, sowieso zijn de wireless netwerkkaarten met die ondersteuning ook ver te zoeken (enkele intel uitgesloten).
Beatboxx schreef op maandag 20 juni 2011 @ 09:52:
• Zowel 2.4GHz als 5GHz ondersteuning, tegelijk
• Zowel g als n ondersteuning
Als je dat zowel g als n ondersteuning er niet bij had gezet dan had ik wel een mooie wireless a (5GHz) en b (2,4GHz) router voor je hoor! Ik verkoop die onder de term super Dual-Band voor 300€ :D !

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Ah okee dus als je alle drie de streams kunt gebruiken voor 5GHz, dan haal je als theoretisch maximum de 450Mbps. Omdat veel mensen 'm als simultaneous dual-band router gebruiken, heb je twee streams voor de 5GHz (300Mbit) en nog een aparte die dan de 2.4GHz voor z'n rekening neemt. Heb ik 't goed?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-12-2022
Zo ongeveer, voor 2,4GHz 300Mbps ook 2 unieke data streams. De wireless 802.11n standaard is hetzelfde ongeachte waar je hem gebruikt, 2,4GHz of 5GHz. Vier data streams is dan weer theoretische verbindingssnelheid van 600Mbps, waarvoor je dan aan iedere kant van de verbinding 4 antennes nodig hebt. Per stream aan iedere kant van de verbinding een antenne. Als het toegestaan zou zijn, lijkt me dat je 802.11n ook in andere frequentiegebieden zou kunnen toepassen. De gebruikte frequentie blijft natuurlijk gewoon die frequentie met alle nadelen/voordelen die er aan kleven.
Dual Band is gewoon grappige marketing, immers een a/b router kun je ook bestempelen daarmee... Zeg dan Dual wireless-n of zoiets, achja als het maar verkoopt.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Onderaan de streep wil van de twee uit de OP volgens mij de E4200 hebben. Het hangt een beetje van de prijs van de E3200 af of dat voor mij een goed alternatief gaat zijn. Als dat twee tientjes scheelt, pak ik ook de E4200 wel :)

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 15:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Waarom niet de netgear?
pricewatch: Netgear WNDR3700 Simultaneous Dual-Band
Kan je ook dd-wrt op draaien en hij heeft veel geheugen.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Als ik www.smallnetbuilder.com mag geloven is de WNDR3700v2 qua performance weer een stuk minder... maar hij is dan ook wel goedkoper.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Maar er zitten qua features geen verschillen tussen beiden, toch? (Hiermee doel ik vooral op telefoon/tv functie's , anders dan computer/server/printer). Of leef ik in een doos?

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 15:20
Telefoon/TV functies? Zowel de WNDR3700 als de E4200 hebben inderdaad dual-band Wireless-N, de WNDR3700 gebruikt een Atheros chipset terwijl de E4200 (zoals de meeste modellen van linksys) Broadcom gebruikt.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Beatboxx

Beatboxx

Certified n00b

Topicstarter
Ik bedoel features dat ook telefoons oid erop aangesloten worden die de sitecom wll-350 wel heeft en de E4200 niet.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-06 16:50
Beatboxx schreef op maandag 20 juni 2011 @ 18:26:
Ik bedoel features dat ook telefoons oid erop aangesloten worden die de sitecom wll-350 wel heeft en de E4200 niet.
Ehh... misschien kijk ik verkeerd, maar dat heeft die Sitecom volgens mij toch ook niet? 4xLAN, 1xWAN, USB en dat is het volgens mij?

Wil je iets waar ook VoIP en zo in zit, dan kom je bij de duurdere Draytek types uit, of de FritzBox 7390 of zo.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee