Ik weet dat dit al vaker is gevraagd, maar ik zit een beetje met m'n handen in mijn haar over welke router ik moet nemen. Ik zal eerst even een lijstje met wensen opschrijven:
De pricewatch: Linksys E4200 Simultaneous Dual Band Wireless-N Router
en de: pricewatch: Sitecom WL-350 Wireless Media Router 300N
De sitecom heeft hier op Tnet een slechte beoordeling, maar daar kijk ik nu even niet naar. Ik zet hier in een tabelletje voor jullie en mijn overzicht de specs neer zoals deze getest zijn door hwinfo en hier in de pricewatch staan
We zien dat de E4200 op meeste punten beter scoort, behalve bij Wan-->Lan. Ik vraag me echter af of ik die snelheden nodig ga hebben. Ik zal even de situatie schetsen waarin de router gaat worden gebruikt
• Filesharing van thuisserver<-->computer's
• Internetten met Ziggo 120Mbit/s
• 2 computer's+1 thuisserver aangesloten met ethernet
• 3 computer's (maximaal) via draadloos
Ik vraag me dus nu af welke van deze twee routers de beste keus is. Ik weet niet of ziggo op korte termijn ipv6-adressen gaat toekennen. In dat geval zou ik weer een nieuwe router nodig hebben. Enige reden in mijn ogen om de Sitecom WL-350 te kiezen is de Wan-->Lan snelheid die veel hoger ligt, maar ik denk niet dat er op korte termijn providers komen die meer dan 240Mbit/s gaan aanbieden, en ik vraag me ook af of ik dat dan echt nodig ga hebben. Als ik een film van 10GB wil downloaden met 12MB/s ipv 24MB/s kost dat respectievelijk 14 minuten en 7 minuten. 14 minuten is mij snel genoeg
.
Maar ik neig dus naar de E4200, wat zouden jullie in mijn situatie doen?
- Zowel 2.4GHz als 5GHz ondersteuning, tegelijk
- Zowel g als n ondersteuning
- tenminste 4 ethernetpoorten van 1Gbit
- Sterk wireless netwerk, goed bereik
- Goed werkend menu
De pricewatch: Linksys E4200 Simultaneous Dual Band Wireless-N Router
en de: pricewatch: Sitecom WL-350 Wireless Media Router 300N
De sitecom heeft hier op Tnet een slechte beoordeling, maar daar kijk ik nu even niet naar. Ik zet hier in een tabelletje voor jullie en mijn overzicht de specs neer zoals deze getest zijn door hwinfo en hier in de pricewatch staan
Linksys E4200 | Sitecom WL-350 | |
snelheid bedraad(Lan-->Lan) | 926Mbit/s | 909Mbit/s |
snelheid bedraad(Wan-->Lan) | 244Mbit/s | 366Mbit/s |
Wlan 20 meter 2.4GHz | 99Mbit/s | 51.3Mbit/s |
Wlan 20 meter 5GHz | 125.6Mbit/s | 103.8Mbit/s |
Ipv6 | Deze zomer | Nooit |
Prijs | € 112,98 | € 99,90 |
We zien dat de E4200 op meeste punten beter scoort, behalve bij Wan-->Lan. Ik vraag me echter af of ik die snelheden nodig ga hebben. Ik zal even de situatie schetsen waarin de router gaat worden gebruikt
• Filesharing van thuisserver<-->computer's
• Internetten met Ziggo 120Mbit/s
• 2 computer's+1 thuisserver aangesloten met ethernet
• 3 computer's (maximaal) via draadloos
Ik vraag me dus nu af welke van deze twee routers de beste keus is. Ik weet niet of ziggo op korte termijn ipv6-adressen gaat toekennen. In dat geval zou ik weer een nieuwe router nodig hebben. Enige reden in mijn ogen om de Sitecom WL-350 te kiezen is de Wan-->Lan snelheid die veel hoger ligt, maar ik denk niet dat er op korte termijn providers komen die meer dan 240Mbit/s gaan aanbieden, en ik vraag me ook af of ik dat dan echt nodig ga hebben. Als ik een film van 10GB wil downloaden met 12MB/s ipv 24MB/s kost dat respectievelijk 14 minuten en 7 minuten. 14 minuten is mij snel genoeg

Maar ik neig dus naar de E4200, wat zouden jullie in mijn situatie doen?