Toon posts:

Slimme fan controller

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 411256

Topicstarter
Weet iemand of er ook fan-controllers zijn die geleidelijk de snelheid van de fans kunnen laten oplopen aan de hand van de temperatuur?

Na wat speurwerk, heb ik wel controllers gevonden die in de "auto" modus een fan op 100% laten draaien na overschrijding van de drempel temperatuur, maar niet 1 die het wat rustiger aan regelt.

Voorbeeld:
Als de controller een ingestelde drempelwaarde heeft van 30 graden. De fan pas aangaat wanneer deze overschrijdt wordt. Vervolgens zou de fan de temperatuur constant moeten houden op deze 30 graden, door de rotatie snelheid van de fan telkens optevoeren, als er weer een kleine temperatuurs verhoging waargenomen wordt.

Als er een controller is die dit kan, zou je veel geleidelijker en netter de fans met elkaar kunnen laten samenwerken.

Stel de volgende situatie voor:
Fan controller output kanalen:
fan 1 = cpu
fan 2 = gpu
fan 3 = Airflow1: cpu georienteerd, aangesloten op 1 intake fan en bijv een hoog geplaatste outtake fan.
fan 4 = Airflow2: gpu georienteerd, aangesloten op 1 intake fan(een andere dan hierboven) en een lager geplaatste outtake fan.
Fan 5 = optionele fan(harde schijven ofzo)

Sensoren:
Sensor 1 = cpu
Sensor 2 = gpu
Sensor 3 = Airflow 1 exit (voor de exit, dus nog in de kast)
Sensor 4 = Airflow 2 Exit (idem, hierboven)
Sensor 5 = HDD of ddr bankje

Als de cpu nu onder load komt, meet sensor 1(cpu) een verhoging en gaat fan 1 aansturen om de temperatuur van de CPU constant op de instelwaarde te houden(voor zover mogenlijk, anders max).
De temperatuur in de kast gaat nu stijgen en Sensor 3 meet als eerste een verhoging, Fan 3 gaat nu versnellen om de gemeten waarde op sensor 3 weer omlaag te krijgen.
Misschien dat sensor 4 ook een verhoging meet waarbij de fan harder zou moeten gaan draaien.
Zo wordt niet alleen de koeling op de cpu vergroot, maar ook de totale airflow, waardoor de cpu koeler effectiever wordt.

Door het tweaken van de sensor locaties en treshold instellingen zou je zo een echte samenwerking tussen airflow en cpu, gpu fans kunnen krijgen, zodat de pc 1 zo min mogenlijk stroom aan fans kwijt is en 2 altijd op de langzaamste stand nodig kan draaien.

Misschien dat ik niet goed gelezen of opgelet heb, maar ik heb het idee dat bij huidige fan-controllers, het allemaal wat lomp gaat.
De cpu is te warm -> cpu fan op volle 100%. Nu wordt de kast wat warm -> bang airflow op 100%. Zodra het weer afgekoeld is, gaan de fans dan wel weer langzamer draaien(terug naar de afgesproken stand). Prachtig hoor die touchscreen en lcd controllers, maar ik had toch liever gezien dat er wat meer moeite in de logica achter de controllers was gestoken

Is er iemand die controllers of methodes heeft gevonden/gebouwd die dit wel op deze manier kunnen?
Of wat vinden jullie anyways van deze gedachtegang?

ps.
Nog mooier zou zijn als een sensor gelinkt kan worden aan verschillende fan's.
Zodat een temp sensor bij het DDR geheugen, de airflow omhoog kan gooien. Maar die zelfde airflow fans ook nog reageren op verhogingen van temperatuur gemeten op hun eigen sensor.
De controller gelinkt kan worden aan de mobo gegevens, geprogrammeerd kan worden door middel van software/interface met het besturingssysteem, om vervolgens meer totaal autonoom het werk te kunnen doen.
en en en, een afterburner, comp uit is nog 5 min zachtjes nakoelen.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Je gedachtegang is goed, maar ik denk iets te ingewikkeld. Ik weet niet of dit bestaat, maar je kan het wel zelf maken.

Wat ik in mn kast wil gaan monteren is 3 dezelfde PWM-controlled fans van 12cm, één intake, één outtake en één op mn Coolermaster 212+ Cpu koeler, deze allemaal aangesloten op de fan 1 output (CPU dus) die via PWM wordt aangestuurd. Als de CPU load oploopt, zal de intake, outtake én CPU koeler op hogere snelheid draaien (in kleine stapjes). En eingenlijk is dit voldoende: het zal zelden gebeuren dat je je RAM dan wel videokaart zwaar belast zonder je CPU te belasten.

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

• Pino82
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-04-2019
mCubed T-Balancer bigNG?

Phenom II X4 955 BE@3.2ghz, Asus M4A89GTD Pro, Corsair H50, Kingston HX1333, CM690II, OCZ 3,5" Agility2 90GB, WD Green 1TB

Topicstarter
@noes,

Je hebt gelijk dat de cpu waarschijnlijk altijd meeloopt met de grafische kaarten of RAM.
Ik vind het een goede oplossing die je aandraagt, met de drie fan's op de PWM-controller. Kan je moederbord drie fan's aan op de PWM-controller? en zou je dan 3 exaxt de zelfde fan's moeten kopen?

Ik zou het alleen fijn vinden als mijn computer kast als echte host fungeert voor de componenten en onafhankelijk van het besturingssyteem, alle componenten verzorgt en koelhoud.
Daarnaast denk ik op deze manier altijd zo stil mogenlijk en toch optimaal te kunnen koelen, dat is mij wel wat waard.
Ik geef mijn computer regelmatig render opdrachtjes, waarbij mijn monitor uitstaat en ik het fijn zou vinden om toch te kunnen zien(op de kast dan) hoe het met de temps ervoor staat. Overdreven en vooral leuk, maar ook wel nice, weet ik meteen of hij klaar is.

Ik ben aan het kijken naar de Asus p8z68 - pro in de speciicaties staat dat er 1 cpu fan(4pin) aangesloten kan worden en 2 chassis fan's, waarvan 1 ook 4pins is.
Zou dit betekenen dat die chassis fan ook PWM controlled is?
Want dit zou natuurlijk wel wat meer mogelijkheden geven, als ik toch voor een software matige oplossing zou gaan.

Iemand btw al PWM gestuurde fan controllers tegengekomen? buiten die indivuduele controller van Zalman

Edit: Pino82 weet dit dus, ben aan het kijken naar de specs....
Dat ziet er goed uit. vooral dat autonoom én usb gestuurde verbinding.

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 411256 op 20-06-2011 12:50]

Topicstarter
@pino82

Hmm na wat inlezen ben ik toch niet helemaal overtuigd. De mCubed T-Balancer bigNG?, heeft wel PWM control, maar gebruikt 3draadjes ipv. 4. Het schijnt dat er dan een gek geluid uit de fan's komt :S
Je kan de fans natuurlijk met de bigNG ook analoog regelen, dit zou dat verhelpen.

Het autonoom lijkt echter ook niet al te autonoom, je moet de software draaien voor de geavanceerde opties. De software zal vast goed zijn, maar ziet er wel heel brak uit en heeft nog geen behoorlijke ondersteuning van windows 7. Het kan wel zie hier: post van ION
Ook het uitblijven van een behoorlijke display/interface vind ik jammer.
Pro is dat de controller wel draaiende onder software erg uitgebreid is en niet duur is.

Iemand nog alternatieven gevonden?

Edit:
Ja gevonden! de Aquaero 5 van Aqua-computer (pdf-alert)
PWM channels 4 tot 1 amp, display, uitgereide software en autonome modus.
Ik ben em nu bij de pricewatch aan het toevoegen.

[Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 411256 op 20-06-2011 14:15]

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:36

jgj82

Ja, maar = nee

Als je echt de volledige oplossing wil....

http://www.webshop-innova...RO---USB-LCD-Display.html

Ik heb hem zel! Kost wel wat maar werkt uitermate goed!

Ryzen 9 5900X | AMD RX 6900 XT EKWB-Edition | Aorus X570 Master | Crucial Ballistix Elite 4x8GB@3600CL16 | Corsair Obsidian 900D | EKWB Velocity | 2x Alphacool 480x60mm + Alphacool 240x60mm | Alphacool D5 | AX860i | Aorus SSD Gen4 1TB | WD SN850 500GB

Topicstarter
@jgj82,

Dat ziet er ook goed uit.
De Aquaero ziet er wel moderner uit, ook kwa ondersteuning en dat is toch wel belangrijk, aangezien het ook leuk is als de sensoren in je mobo kunnen worden meegenomen.
Daarnaast zou de software ook windows 7 ondersteunen.

Ik heb de Aquaero inmiddels besteld en binnen. Alleen dat is ook pas het eerste onderdeel van mijn hele build. :(
Het apparaat ziet er op het eerste gezicht goed uit. Heeft alleen toch maar 1 4pins pwm channel en 3 gewone 3pins. Dat was wat jammer, maar eigenlijk misschien wel minder erg dan ik aanvankelijk dacht,

Als de rest van mijn hardware er is, zal ik een review schrijven.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee