Anoniem: 16536 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 21:19:
[...]
Je kan ook je hele leven extra bijleggen en op die manier een rianter pensioen opbouwen. Dat kun je natuurlijk ook doen náást het collectief en op die manier je "kansen spreiden". Ik ben me nog druk aan het inlezen in behaalde jaarrentes, aan het uitrekenen wat ik nou opbouw en hoeveel ik kan verwachten.
Let daarbij vooral op twee dingen:
- Hoe het fiscaal zit is extreem belangrijk, een goed rendement is zo om zeep als het zwaar belast wordt, omgekeerd kan een kleiner rendement met belastingvoordeel snel positief uitvallen.
- Dat gezegd, bedenk dat fiscale regelingen kunnen veranderen. Zorg voor genoeg flexibiliteit om dat op te vangen. Nu voor 40 jaar vastzetten zonder dat je iets kunt veranderen is allicht niet slim...
Wat ik vooral denk is dat je als individu wellicht meer "geluk" kan hebben bij een grotere financiele crisis. Veel mensen die nu zeggen "je haalt niet hetzelfde rendement als de big boys" baseren zich nog op het voorgespiegelde rendement uit het verleden. Het rendement van je pensioen tegenover het beleggingsrendement van de verekeraar; welke ratio zit daartussen? Dat weet nog niemand, zo lang je dat niet weet kun je nog weinig zeggen.
Eén ding kun je wel zeggen: grote fondsen spreiden de risico erg breed. Dat betekent dat je inderdaad niet meer "geluk" kunt hebben, maar het beschermt je ook tegen individueel pech. Je gaat met een pensioenfonds niet stinkend rijk worden zonder ervoor te hoeven werken, maar omgekeerd weet je vrij zeker dat je niet met geheel lege handen komt te staan.
Als je het zelf doet weet je dat niet, dan kun je zomaar je gehele inleg kwijt zijn, of minder dramatisch: veel minder rendement halen dan bij de pensioenfondsen.
Ook denk ik dat bij een grote crisis zoals nu het misschien praktisch kan zijn als je je eigen pensioen beheert. Als kleintje (privé) kun je je er misschien nog tussenuit/doorheen wurmen, dat zal een grote organisatie minder makkelijk lukken als de shit hun sector raakt...
Volgens mij snap je het principe van spreiden niet. De pensioenfondsen beleggen nadrukkelijk niet in één enkele sector, maar in een zo breed mogelijke mix sectoren. Omdat ze dat doen neigt hun performance naar die van de hele markt. Als die markt een snoekduik maakt, zien de fondsen er niet al te best uit (2008-2010 als mooi voorbeeld). Nu kun je met een smaller portfolio inderdaad beter presteren dan de markt, maar dan zit je juist in specifieke sectoren te investeren - beter gezegd: erop te gokken
Als je fout gokt zit je in de shit. Dat is geen ramp als je voor de 'hobby' belegt, maar als je fout gokt met je oudedagsvoorziening is het een ander verhaal.
Nu heb ik ook niet zo'n hoge pet op van veel pensioenfondsen - maar evenmin van mezelf. Ik weet dat ik in 2008 de timing en impact van de kredietcrisis niet goed inzag, en heb een hoop geld verloren bij de verkoop van een huis. Ik ben erg blij dat iemand anders mijn pensioen beheerde, anders was ik daar ook de mist in gegaan. Zou jij die crisis correct voorspeld hebben en de juiste beleggingen gedaan hebben? Weet je zeker dat je de volgende ook goed zult hebben?
Maar goed, dit is hypothetisch - hoogstwaarschijnlijk zit je in een verplichte collectieve pensioenregeling.