Toon posts:

Een Beam - Helikopter met zonnecellen. Mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:09

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik ben onlangs begonnen met hobby'en in B.E.A.M. elektronica. Het idee is dat je, gebruik makend van ideëen uit de insecten/dierenwereld, simpele robotjes bouwt van (liefst gebruikte) simpele elektronische onderdelen. Er is een sterke voorkeur om je creaties via zonnecellen van stroom te voorzien.

Voor diegene die meer informatie wil hebben, Wiki schrijft erover, en ik haal veel van mijn info van:

http://www.solarbotics.net/

Nu heb ik een hoop elektronicazooi liggen inclusief motortjes, draden, oude moederborden etc. Daarnaast heeft de elektronicawinkel hierin Breda een overdaad aan gizmo's, weerstandjes en andere leuke spullen te koop. Ik heb vandaag mijn eerste microbug in elkaar gesoldeerd (nog met delen van een kit) die naar het licht toe rent en donkere objecten uit de weg gaat.

Voor mijn volgende project ben ik benieuwd of het mogelijk is iets te bouwen wat vliegt en blijft vliegen. Ik weet o.a. dat het Amerikaanse leger een soortement verkenningsvliegtuig heeft gebouwd dat in principe onbeperkt blijft vliegen op zonne-energie, maar dat is me iets te ambitieus. Ik vraag me af of het mogelijk is een heli-achtig iets te bouwen, daar de beambots die ik tot nu toe op zonnenergie heb zien draaien, vooral energie opslaan via een elco en dan korte bewegingen maken met de energie die vrijkomt. Een haperende motor blijft niet in de lucht, dus moet het meer stroom krijgen.

Volgens mij komt het erop neer dat ik zonnecellen nodig heb die meer energie kunnen leveren dan nodig is om hun eigen gewicht in de lucht te houden, zodat er energie 'over' is om het gewicht van de motor en onderdelen te dragen. Daarbij moet hij kunnen stijgen tot op de hoogte waarop hij genoeg fel zonlicht krijgt om stroom over te houden. Dan is het eventueel mogelijk om het exces te gebruiken voor een simpele camera of iets anders.

Ik hoop, met jullie hulp, erachter te komen of het zin heeft hieraan te beginnen. Ik heb een kleine aanwijzing gevonden in de vorm van een klein sleutelhanger-lampje dat ik heb. Deze heeft een zonnecel van 3.5 bij 2 centimeter en is daarmee in staat 3 ledjes aan te sturen van +- 1,5 ~ 2,0 volt (hoog vermogen witte leds), hij lijkt hierop: http://www.gadgetdeals.nl...mp-op-zonne-energie/3760/
In principe kan ik een stuk of 6 ~ 8 van deze cellen kwijt op een kleine heli, 4 bovenop en 2 tot 4 aan de zijkanten/neus. De motor en delen komen aan de binnenzijde.

Het 'frame' hoeft niks meer of minder te zijn dan wat stevige draden om alles bij elkaar te houden, en een staart met mini-rotor om te zorgen dat hij op 1 plaats blijft.

Wie heeft er wat praktische info?

Voor wat ideëen:

http://www.coolest-gadget...solar-powered-helicopter/ (vliegt niet)

YouTube: ‪SOLAR POWERED HELICOPTER DESK TOY‬‏ (hier roept men dat het niet kan)

YouTube: ‪First Solar Powered Helicopter that actually flies! LightOpticalWave levitation, Tesla‬‏ (vliegt, maar geen praktisch ontwerp)

Ik heb bij de Solar Shop in Maastricht de vraag uitstaan wat de best opleveren kleine paneeltjes zijn die ze kunnen leveren.

Afgaande op b.v. dit item:

http://www.sparkfun.com/products/7845 (hier zou ik er wss ongeveer 4 van kwijt kunnen) kan ik +- 400ma aan continue vermogen opwekken bij 5 volt.

http://www.futurlec.com/Solar_Cell.shtml Hier verkoopt men een heleboel soorten en maten.

[Voor 17% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-06-2011 20:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-05 00:07

SA007

Moderator Tweaking
Ik kan je met vrij grote zekerheid zeggen dat het niet mogelijk is om met de huidig verkrijgbare onderdelen (voornamelijk de zonnecellen) een helicopter te maken die op kracht van de zonnecellen blijft vliegen.

Simpelweg is dat een heel simpele rekensom (alles bij 100% efficientie, wat onmogelijk te halen is):
Een voorbeeld zonnecel die ik vind: 2V 70mA van 15 gram.
Dat is dus 0.14W voor 15 gram en dat is (0.14/15)*1000 = 9.33W/kg.

Ik vond hier dat je ongeveer 150W/kg nodig hebt om iets te laten vliegen met een helicopter.

Nu zal ik vast erg inefficiente data gepakt hebben, maar in dit simpele voorbeeldje heb je dus 16x minder vermogen uit een los zonnecelletje dan dat er nodig is om hetzelfde zonnecelletje qua gewicht in de lucht te houden.
En dat zijn alleen de zonnecellen, niet de accu die je nodig hebt om te vliegen als er een wolkje is, het frame, de motor en alle bewegende delen.

Dat is ook de reden dat alle huidige onbemande dingen vliegtuigen zijn, die verbruiken maar een fractie van het vermogen om in de lucht te blijven.

Ik wil niet je hele idee omver schoppen, maar denk dat je zo 20-25x te weinig energie hebt als je de rest erg efficient zou maken.

Klok is stuk :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 10:29

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Misschien kan je er een zeppelin van maken. ballon zorgt ervoor dat je blijft zweven, motoren om te bewegen.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pruimenvlaai
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-05 03:21
Ik weet o.a. dat het Amerikaanse leger een soortement verkenningsvliegtuig heeft gebouwd dat in principe onbeperkt blijft vliegen op zonne-energie, maar dat is me iets te ambitieus. Ik vraag me af of het mogelijk is een heli-achtig iets te bouwen,
Zijn vliegtuigen niet veel simpeler dan heli's? Heli's zijn lastiger te vliegen, hebben meer onderhoud nodig, lastigere constructie, geen ruimte voor zonnepanelen... Kan het niet met een vliegtuig? :P Even kijken: deze easystar:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=822678
.. is gebouwd voor long-range, trekt 2.3A op 30 Volt (8C=8*3.7) ofwel 69 Watt.
Een 96W-zonnepaneel van: http://www.zonnepanelen.nl/panelen.html is 8 KG, een easystar gaat 1/10 daarvan nog niet niet aankunnen.
Vraag me nu wel af hoe inderdaad die vliegtuigen werken die wél op zonneënergie draaien :O
Misschien kun je om in het onderwerp te komen een blimp maken op zonnepanelen, die luchtstromingen zoekt om naar z'n bestemming te komen >:)

[Voor 3% gewijzigd door Pruimenvlaai op 19-06-2011 22:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Bij het lezen van dit topic schiet mij te binnen dat het best cool zou zijn om een vliegend iets te maken wat zichzelf van stroom voorziet, onbestuurd, lage prijs, en er dan net als bij een ballonwedstrijd er een aantal op te laten en kijken hoe ver ze komen. Zonder defecten of gebrek aan zonlicht zouden ze dan oneindig vliegen, situatie die in werkelijkheid niet voorkomt, waardoor ze uiteindelijk ergens terecht komen en de vinder dan hopelijk laat weten waar hij terechtgekomen is :P

Die 8KG van hierboven is inclusief behuizing. Als je losse cellen neemt kom je een stuk lager uit:
vsolar cell op ebay:
Average Power (Watts): 1.8 W

Average Current (Amps): 3.6 Amps
Average Voltage (Volts): 0.5 V (up to 0.6 v in sunny conditions)
Dimensions: 3 1/4 inches x 6 inches, or 80 mm by 150 mm
Weight: about 6.5g

[Voor 26% gewijzigd door _ferry_ op 19-06-2011 22:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
SA007 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 22:03:
Ik kan je met vrij grote zekerheid zeggen dat het niet mogelijk is om met de huidig verkrijgbare onderdelen (voornamelijk de zonnecellen) een helicopter te maken die op kracht van de zonnecellen blijft vliegen.

Simpelweg is dat een heel simpele rekensom (alles bij 100% efficientie, wat onmogelijk te halen is):

Ik vond hier dat je ongeveer 150W/kg nodig hebt om iets te laten vliegen met een helicopter.

Nu zal ik vast erg inefficiente data gepakt hebben, maar in dit simpele voorbeeldje heb je dus 16x minder vermogen uit een los zonnecelletje dan dat er nodig is om hetzelfde zonnecelletje qua gewicht in de lucht te houden.
En dat zijn alleen de zonnecellen, niet de accu die je nodig hebt om te vliegen als er een wolkje is, het frame, de motor en alle bewegende delen.

Dat is ook de reden dat alle huidige onbemande dingen vliegtuigen zijn, die verbruiken maar een fractie van het vermogen om in de lucht te blijven.

Ik wil niet je hele idee omver schoppen, maar denk dat je zo 20-25x te weinig energie hebt als je de rest erg efficient zou maken.
Ik snap de rekensom, doch een van de linkjes in mijn OP naar youtube laat een erg onelegant ontwerp zien dat wel lijkt te werken, een soort vlaggen van zonnepanelen met een propellor in het midden. Hier worden wel hoog vermogen lampen op gericht, weet niet of je zoiets met zonlicht haalt.

Stel dat ik het idee om zou gooien naar een zeppelin idee, dan moet voor continue vliegvermogen de lucht in de ballon wel verwarmd kunnen worden, anders stijgt hij niet op, en daar levert een paneel wss ook te weinig stroom voor. Helium is m.i. geen optie omdat dit geen permanent karakter heeft.
_ferry_ schreef op zondag 19 juni 2011 @ 22:30:
Bij het lezen van dit topic schiet mij te binnen dat het best cool zou zijn om een vliegend iets te maken wat zichzelf van stroom voorziet, onbestuurd, lage prijs, en er dan net als bij een ballonwedstrijd er een aantal op te laten en kijken hoe ver ze komen. Zonder defecten of gebrek aan zonlicht zouden ze dan oneindig vliegen, situatie die in werkelijkheid niet voorkomt, waardoor ze uiteindelijk ergens terecht komen en de vinder dan hopelijk laat weten waar hij terechtgekomen is :P
Dat dus. Met een simpele webcam die foto's op een sd-kaartje maakt, krijg je hele coole foto's. Indien ik het voor elkaar krijgt post ik het schema + gebruikte onderdelen uiteraard zodat iedereen een poging kan wagen.

- edit -

Ik heb wel eens zo'n Pico ding in huis gehad:

http://www.mrgadget.nl/vl...eli-picooz-rc-review.html

en die wegen bijna geen donder, maar gebruiken wel een accu. Ik vraag me af hoeveel gewicht aan panelen er nodig is om zo'n kleine accu te vervangen.

Als ik de rekensom van SA007 gebruik:
SA007 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 22:03:

Toepas op de zonnecel die _ferry_ vond:
Die 8KG van hierboven is inclusief behuizing. Als je losse cellen neemt kom je een stuk lager uit:
vsolar cell op ebay:
Average Power (Watts): 1.8 W

Average Current (Amps): 3.6 Amps
Average Voltage (Volts): 0.5 V (up to 0.6 v in sunny conditions)
Dimensions: 3 1/4 inches x 6 inches, or 80 mm by 150 mm
Weight: about 6.5g
Kom ik volgens mij (1.8w / 6.5 gram) op ~ 277watt per kilo. Meer dan genoeg vermogen 'over' om extra gewicht mee te nemen, toch?

[Voor 35% gewijzigd door HTT-Thalan op 19-06-2011 23:12]

• boazkl0p
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-05 10:04

boazkl0p

Schijnbaar een Fries

HTT-Thalan schreef op zondag 19 juni 2011 @ 22:31:
[...]

Kom ik volgens mij (1.8w / 6.5 gram) op ~ 277watt per kilo. Meer dan genoeg vermogen 'over' om extra gewicht mee te nemen, toch?
Allereerst weet even dat ik het een leuk plan vind, en ik er zeker voor bent dat je dit gaat uitvoeren. Er is wel een maar. Allereerst zijn die specificaties die ze opgeven bij zonnecellen vaak alleen in theorie haalbaar. In real life haal je hier denk ik nog geen eens de helft van, tenzij je in de sahara gaat vliegen o.i.d. Maar het is wel het proberen waard. ;)

[Voor 3% gewijzigd door boazkl0p op 20-06-2011 00:38]

Anoniem: 368144

YouTube: ‪Festo Air_ray‬‏
YouTube: ‪Festo AirJelly‬‏

Ze werken dan niet op zonne-energie maar misschien als inspiratiebron.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:07

Corn

Raar jongetje

Kansarm, vrees ik. Mijn Honey Bee King vliegt met 2200Ah LiPo's ongeveer een minuut of 7.

2.2Ah / (7/60) = 18.86A (@ 11.1v) = 209 watt. De LiPo's wegen ongeveer een factor 1.1337*10^12 keer minder dan een PV paneel die dit vermogen kan leveren. (with some generous rounding)

Dit is niet een hele kleine helikopter, maar dit probleem wordt niet kleiner bij een kleinere helicopter; het wordt waarschijnlijk alleen maar honderd miljoen miljard keer onmogelijker.

Ik heb even met wat grote nummers gegooid, dit om aan te geven hoe onmogelijk het is op dit moment.

Solar-vliegtuigen doen dit met onwijs lange low-drag vleugels, en vliegen waanzinnig langzaam. Youtube staat ongetwijfeld vol met filmpjes van dat solar-vliegtuig wat laatst van ergens in Zwitserland naar Brussel vloog. Het filmpje van de approach & landing is echt slaapverwekkend saai, want dit apparaat vliegt met een indrukwekkende 50km/h naar de baan. Huilen met de spreekwoordelijke pet op. Andere projecten zoals de Helios van Nasa gebruiken ook mooie lange vleugels in combinatie met een laag gewicht.

Even realistisch gezien: De teams die dit bouwen hebben best veel funding, en belangrijker: een scheepslading knappe koppen die op aerodynamica zitten. Waarom denk jij dat jij dit ook kunt, en dan ook nog met een object wat veel moeilijker vliegt?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Corn schreef op maandag 20 juni 2011 @ 02:05:
Kansarm, vrees ik. Mijn Honey Bee King vliegt met 2200Ah LiPo's ongeveer een minuut of 7.

2.2Ah / (7/60) = 18.86A (@ 11.1v) = 209 watt. De LiPo's wegen ongeveer een factor 1.1337*10^12 keer minder dan een PV paneel die dit vermogen kan leveren. (with some generous rounding)

Dit is niet een hele kleine helikopter, maar dit probleem wordt niet kleiner bij een kleinere helicopter; het wordt waarschijnlijk alleen maar honderd miljoen miljard keer onmogelijker.

Ik heb even met wat grote nummers gegooid, dit om aan te geven hoe onmogelijk het is op dit moment.

Solar-vliegtuigen doen dit met onwijs lange low-drag vleugels, en vliegen waanzinnig langzaam. Youtube staat ongetwijfeld vol met filmpjes van dat solar-vliegtuig wat laatst van ergens in Zwitserland naar Brussel vloog. Het filmpje van de approach & landing is echt slaapverwekkend saai, want dit apparaat vliegt met een indrukwekkende 50km/h naar de baan. Huilen met de spreekwoordelijke pet op. Andere projecten zoals de Helios van Nasa gebruiken ook mooie lange vleugels in combinatie met een laag gewicht.

Even realistisch gezien: De teams die dit bouwen hebben best veel funding, en belangrijker: een scheepslading knappe koppen die op aerodynamica zitten. Waarom denk jij dat jij dit ook kunt, en dan ook nog met een object wat veel moeilijker vliegt?
Dank voor je input. Wat ik sowieso wil weten - wat weegt jouw heli?

Allereerst, ik denk niet dat ik kan wat Nasa niet is gelukt, maar de solarbotics page over dit onderwerp moedigt wel een beetje aan tot een dergelijk project, en aangezien de 'techniek' niet zo heel veel moeilijker hoeft te zijn dan die van mijn huidige robotje, lijkt het me toch de moeite waard enig uitzoekwerk te doen.

Wellicht dat het zo economisch oninteressant is dat het niet de moeite waard is? Zoals al genoemd is een vliegtuig veel economischer, sneller, en eenvoudiger te besturen.
Momenteel ben ik alleen nog geinteresseerd in 'the math'. Als daaruit komt dat het niet mogelijk is, vervalt mijn plan naar een haalbare versie zoals bijvoorbeeld een mini zeppelin.

Ik heb inderdaad gelezen over de 5% / 15% efficiency bij panelen en ~50% bij elektromotoren. Ik zal er zeker geen honderden euro's budget voor over hebben, dat past ook niet binnen de principes van B.e.a.m., maar de panelen die hierboven genoemd worden (van Ebay) lijken volgens de specs wel een haalbare kaart, ze leveren 1,8 watt werkelijk vermogen bij 6.5 gram.
boazkl0p schreef op maandag 20 juni 2011 @ 00:38:
[...]

Allereerst weet even dat ik het een leuk plan vind, en ik er zeker voor bent dat je dit gaat uitvoeren. Er is wel een maar. Allereerst zijn die specificaties die ze opgeven bij zonnecellen vaak alleen in theorie haalbaar. In real life haal je hier denk ik nog geen eens de helft van, tenzij je in de sahara gaat vliegen o.i.d. Maar het is wel het proberen waard. ;)
Wel, in deze berekening moet ik dus nog ~60% efficiency halen uit deze cellen, op een felle nederlandsche zomerdag.

Overigens zijn de cellen geen miskoop - een goeie cel is sowieso nuttig mocht het plan vervallen in een ander model zoals een zeppelin.

[Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-06-2011 06:53]

Anoniem: 51298

Let goed op bij het kopen van zonnecellen.
De maximale stroom wordt vaak gemeten bij kortsluiting.
De maximale spanning vervolgens onbelast.
Beide getallen vermenigvuldigen geeft dan een vermogen, maar geen vermogen dat je ook daadwerkelijk kunt gebruiken.
Verder zijn die metingen veelal uitgevoerd bij maximaal zonlicht (als in: sahara om 12:00 's middags).

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Naar aanleiding van dit nieuwsbericht:

nieuws: TU Delft rekt rendement goedkope zonnecellen op

deze cellen opgezocht:

Wikipedia: Multijunction photovoltaic cell

blijkbaar is het rendement toch rap aan het stijgen. Met een werkelijk bruikbare efficientie tegen de 30% aan, word het misschien de komende jaren toch mogelijk om solar-heli' s te bouwen.

Ook vraag ik me af of de hoeveelheid zonlicht die het paneel opneemt nog te concentreren is met behulp van spiegels?

[Voor 10% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-06-2011 11:36]

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-05 13:56
Er zijn wel zonnecellen verkrijgbaar met een rendement van 30 - 35%, maar die zijn gewoon niet te betalen. Dat zijn Gallium Arsenide Triple Junction cellen die ze normaal gesproken de ruimte in sturen. Die kosten bij grote afname al zo'n €250-300 per stuk (40x80mm cel).

Daarnaast heb je van dat type zonnecel ook nog speciale cellen voor onder concentrators. Deze zijn klein (5.5 x 5.5mm) en hebben een rendement van tegen de 40%. Ook daar betaal je de hoofdprijs voor ;).

Zonlicht is zeker wel te concentreren. Hiervoor kun je lenzen nemen of bijv een parabolische spiegel. Nadeel is weer dat dat extra gewicht met zich mee brengt. Waarschijnlijk krijg je er ook minder energie uit dan dat je nodig hebt om het extra gewicht mee te dragen...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:49
http://www.newscientist.c...ter-hovers-for-hours.html

Deze gasten hebben een 22grams modelbouwhelicoptertje laten hoveren met wat zonnepanelen en een laser. Een laser diode is niet heel duur. Hij hovered nog wel aan een kabel maar het is een leuk uitgangspunt (en realistischer) om zo te beginnen lijkt me

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:38

M2M

medicijnman

Is het misschien een idee om iets van een luchtballon te bouwen en die aan te drijven met zonnepannelen en motortjes? Die zou wel "eeuwig" kunnen blijven vliegen, kan stil hangen, heeft een groot oppervlak voor zonnecelletjes en lijkt mij beter geschikt dan een helicopter.

-_-

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
M2M schreef op maandag 20 juni 2011 @ 13:00:
Is het misschien een idee om iets van een luchtballon te bouwen en die aan te drijven met zonnepannelen en motortjes? Die zou wel "eeuwig" kunnen blijven vliegen, kan stil hangen, heeft een groot oppervlak voor zonnecelletjes en lijkt mij beter geschikt dan een helicopter.
Dat is inderdaad wel plan B, maar dan kom ik voor het probleem: Waar vul ik de ballon mee. Helium is eenvoudig en goedkoop, maar zeer eindig. Sommige heliumballons komen na een dag al naar beneden. Ik wil iets bouwen dat het in theorie enkele weken vol kan houden, technisch gezien oneindig dus.

Ik denk dat verwarmde lucht onbereikbaar is met het beperkte vermogen van zonnecellen, misschien dat je het proces nog iets kan helpen door de ballon zwart te maken zodat hij meer hitte absorbeert? Kan zoiets betrouwbaar boven de wolken uitkomen voor onbeperkt zonlicht?

[Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-06-2011 13:17]

• M2M

M2M

medicijnman

HTT-Thalan schreef op maandag 20 juni 2011 @ 13:16:
[...]

Dat is inderdaad wel plan B, maar dan kom ik voor het probleem: Waar vul ik de ballon mee. Helium is eenvoudig en goedkoop, maar zeer eindig. Sommige heliumballons komen na een dag al naar beneden. Ik wil iets bouwen dat het in theorie enkele weken vol kan houden, technisch gezien oneindig dus.

Ik denk dat verwarmde lucht onbereikbaar is met het beperkte vermogen van zonnecellen, misschien dat je het proces nog iets kan helpen door de ballon zwart te maken zodat hij meer hitte absorbeert? Kan zoiets betrouwbaar boven de wolken uitkomen voor onbeperkt zonlicht?
tja, wat dacht jij dan. Gewoon een verjaardagsballon te pakken en die te vullen? Als je toch iets gaat bouwen, bouw het dan fatsoenlijk :). En iets luchtdicht afsluiten is altijd mogelijk met de juiste materialen en geduld.

Verwarmde lucht is niet mogelijk. Boven de wolken is het koud :)

-_-

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
M2M schreef op maandag 20 juni 2011 @ 13:46:
[...]

tja, wat dacht jij dan. Gewoon een verjaardagsballon te pakken en die te vullen? Als je toch iets gaat bouwen, bouw het dan fatsoenlijk :). En iets luchtdicht afsluiten is altijd mogelijk met de juiste materialen en geduld.

Verwarmde lucht is niet mogelijk. Boven de wolken is het koud :)
Ok, ik moet dus een gas gebruiken, maar wil niet dat de ballon oneindig blijft stijgen, hij moet ook ooit een keer naar beneden komen. Extra ballast verzamelen in de vorm van condens, zodra hij op de goeie hoogte is? Hoe doe je zoiets? :P

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-05 15:30

mux

99% efficient!

Een zeppelin die meer dan één keer moet kunnen stijgen en dalen kun je het beste met een klein busje helium of waterstof onder druk maken. Via een ventiel kun je wat helium/waterstof laten weglopen zodat je omlaag gaat, en op dezelfde manier kun je het gas weer aanvullen uit de fles.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• M2M

M2M

medicijnman

Of gebruik maken van je motoren. Het enige dat je wil is dat je ballon veel minder gewicht op de schaal zet voor de hoeveelheid massa dat het heeft.

-_-

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Maarre, ik begrijp hieruit dat de helicopter-optie door jullie als definitief onmogelijk bestempeld word? :P

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-05 17:45

AlexanderB

7800 rpm

als je echt een zepp gaat bouwen, kan je stijg en daalvermogen reguleren met luchtdruk, dan maak je binnen de heliumballon een blaas die je met buitenlucht onder druk kan vullen, als de druk in het helium stijgt, daalt het drijfvermogen en komt ie weer omlaag.

heb je wel n compressortje/luchtpomp nodig die licht genoeg is en de benodigde druk leveren kan,
een buitenballon die stevig genoeg is om de gecombineerde druk van helium en de luchtblaas binnen te houden,
van het jusite materiaal om niet vrij vlot alle helium door de porien te laten ontsnappen..

verder kun je inderdaad motoren gebruiken, de truc is dat je je ballon net n paar gram te zwaar maakt, en dan de laatste paar gram lift met de motoren genereert, als je accu dan onverwachts leeg is, komt ie naar beneden, ipv dat ie ongecontroleerd opstijgt.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
AlexanderB schreef op maandag 20 juni 2011 @ 16:49:
als je echt een zepp gaat bouwen, kan je stijg en daalvermogen reguleren met luchtdruk, dan maak je binnen de heliumballon een blaas die je met buitenlucht onder druk kan vullen, als de druk in het helium stijgt, daalt het drijfvermogen en komt ie weer omlaag.

heb je wel n compressortje/luchtpomp nodig die licht genoeg is en de benodigde druk leveren kan,
een buitenballon die stevig genoeg is om de gecombineerde druk van helium en de luchtblaas binnen te houden,
van het jusite materiaal om niet vrij vlot alle helium door de porien te laten ontsnappen..

verder kun je inderdaad motoren gebruiken, de truc is dat je je ballon net n paar gram te zwaar maakt, en dan de laatste paar gram lift met de motoren genereert, als je accu dan onverwachts leeg is, komt ie naar beneden, ipv dat ie ongecontroleerd opstijgt.
Tof, dat zijn handige tips, dankjewel! Handig om tips te krijgen van mensen met enige ervaring :P.

Ik hoop vooralsnog wel dat de heli-optie open blijft, ik heb ondertussen redelijk wat zonnepanelen gevonden die vermogen te over hebben in mijn provisorische bouwtekening.

Onder andere deze:

http://cgi.ebay.nl/Solar-...es_ET&hash=item335358bc43

en

http://cgi.ebay.nl/RadioS...es_ET&hash=item1c1899c753

zijn dermate klein en licht voor het vermogen dat ze leveren, dat ik er makkelijk een stuk of 6~8 kwijt kan op een simpele heli.

[Voor 16% gewijzigd door HTT-Thalan op 20-06-2011 18:47]

• maniak
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 07:27
Iemand nog andere links dan http://www.solarbotics.net ? De info en links zijn vrij oud en vele links zijn dood.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
maniak schreef op maandag 20 juni 2011 @ 22:39:
Iemand nog andere links dan http://www.solarbotics.net ? De info en links zijn vrij oud en vele links zijn dood.
Er is helaas weinig over te vinden online, maar de basiskennis wat betreft de delen (transistortjes etc) is nog steeds relevant, van daaruit moet je zelf verder gaan knutselen.

Als je de praktijk wilt zien, er zijn zat kitjes te koop van Velleman die je met handleiding in elkaar kunt solderen. De beschrijving is summier, maar gecombineerd met online uitleg over de delen kom je heel erg ver.

Anoniem: 363230

Heli lijkt me ook niet haalbaar. Daar zit je met een constant vermogen voor de motor alleen al om in de lucht te blijven. Daarbij komt nog eens de problematiek van de besturing. Servo's vragen ook energie maar vooral heli is instabiel uit zichzelf dus een autopiloot (check diydrones.org) moet constant bijsturen. Gewicht is net als de andere 2 opties cruciaal natuurlijk.

Als je licht gaat bouwen kun je buiten niet vliegen (wind) en heb je dus ook geen volle zon. Is het ook niet zo dat je meer marge hebt als je groter gaat bouwen? Vergelijk het met een foto van 640x480 pixels. 1 foute pixel zal je daarin sneller vinden dan in een foto van 6400x4800 pixels.

Mss kun je als project voorop stellen een RC heli die via zonnepanel langer kan vliegen (maar dus zeker niet oneindig). De vraag is dan natuurlijk hoeveel langer en of het wel de moeite loont. Persoonlijk vind ik heli vliegen overigens te vermoeiend en ben ik blij als ik kan landen om de lipo te laden :p.

Een vliegtuig lijkt me dan wel weer haalbaar gezien de projecten die bestaan. Daar ben je ook niet aangewezen op motor voor lift. De vleugels zorgen voor de nodige lift en dan kun je nog kiezen of je voor een snelle motor gaat die dan weer meer vermogen vraagt maar toelaat een compacter model te ontwerpen. Of je gaat voor een groot zwever model en je hebt de motor alleen nodig om op hoogte te komen. Vervolgens bouw je in de autopiloot iets in om thermiek te registreren en zo kun je zeer lang zonder verbruik vliegen.

Dat lijkt mij het meest lonende project. Zal ook niet voor niets zijn dat je deze in full scale ziet.

Als eerste project zou ik ook kijken naar een blimp. Dan heb je dus eigenlijk een lichtballon :). Bekijk eens hoe een luchtballon werkt. Die heeft bovenaan een ventiel/parachute om de warme lucht te lossen en zo dus te dalen. Principe van stijgen is bekend. Als een brander teveel energie vraagt kun je idd met helium werken. Dalen is dan eenvoudigste met het lossen van wat gas via ventiel. Stijgen mss dmv een ingebouwd helium systeem waarmee je wat extra in de ballon doet!?

Motor voor de sturing lijkt me wel handig omdat je anders compleet afhankelijk bent van de wind. Heeft niet veel vermogen nodig. Maak de motor kantelbaar of werk met vinnen en je hebt sturing. Volgens mij bestaan er zelfs regelaars waarmee je van richting kan veranderen met motor. Probleem is dan wel dat je propeller ook achteruit gaat en daarom niet veel meer waard is.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
:/

http://www.modelbouwforum...-bou-ik-een-zeppelin.html
Het grootste probleem met helium is dat het de op één na kleinste moleculen zijn. Die gaan door alle poriën heen en zelfs tussen de kristallen van metaal door. Een volle fles helium die je ergens weg zet zal na verloop van tijd leeg lopen. De helium zal tussen de ijzerkristallen door verdwijnen. Dat gebeurt dus ook in een ballon of zeppelin. De helium erin is voldoende voor een dag of twee misschien drie maar dan moet je weer bijvullen.
Een clublid van ons heeft ook een zeppelin. Erg vaak ermee vliegen doet hij niet omdat het toch wel behoorlijk duur wordt. Verder is hij heel erg gevoellig, er zit zo een scheurtje in. Zo raakte hij een keer een lamp, binnen seconden begon hij snel te zakken. Hij kwakte behoorlijk hard tegen de grond en liep daar ook nog schade op aan de zeer zwakke balsa constructie. Hij is de rest van de middag bezig geweest om de schade te repareren en alle lekjes te vinden en te plakken. Op het laatst van de middag kon hij nog een vluchtje maken.
Alles bij elkaar is het leuk om te zien maar zo veel moeite en kosten vind ik het niet waard.
Dat word hem dus óók niet, als het een tijdje moet blijven vliegen. Na een paar dagen komt het ding gewoon naar beneden.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:46

Stoney3K

Flatsehats!

Je kan in principe wel hete lucht gebruiken. Dan gebruik je niet zonlicht, maar de warmte van de zon om je ballon in de lucht te houden.

Ik zal je een stukje op weg helpen: Wat je bijvoorbeeld kan doen is een parabolische spiegel maken (een soort schotelantenne) van bijvoorbeeld aluminiumfolie, of nog beter, mylar, en daarmee de energie die je van de zon opvangt in één punt concentreren. Als je nu ervoor zorgt dat dat punt ín de ballon zit die je wil laten opstijgen, gaat het ding vanzelf de lucht in als je er genoeg zon op schijnt.

Hint 2: Er zijn genoeg doorzichtige materialen waar je prima een luchtdichte zak van kan bouwen. Die parabolische spiegel maak je dan aan de onderkant van je ballon. Combineer het met een zonnecel in het brandpunt, en je hebt ook nog eens een aardige bak stroom om je stuurelektronica en motoren mee te kunnen draaien. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Stoney3K schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 23:46:
Je kan in principe wel hete lucht gebruiken. Dan gebruik je niet zonlicht, maar de warmte van de zon om je ballon in de lucht te houden.

Ik zal je een stukje op weg helpen: Wat je bijvoorbeeld kan doen is een parabolische spiegel maken (een soort schotelantenne) van bijvoorbeeld aluminiumfolie, of nog beter, mylar, en daarmee de energie die je van de zon opvangt in één punt concentreren. Als je nu ervoor zorgt dat dat punt ín de ballon zit die je wil laten opstijgen, gaat het ding vanzelf de lucht in als je er genoeg zon op schijnt.

Hint 2: Er zijn genoeg doorzichtige materialen waar je prima een luchtdichte zak van kan bouwen. Die parabolische spiegel maak je dan aan de onderkant van je ballon. Combineer het met een zonnecel in het brandpunt, en je hebt ook nog eens een aardige bak stroom om je stuurelektronica en motoren mee te kunnen draaien. ;)
Dat is zo, ik zou een flink aantal vierkante meters tentplastic kunnen pakken en die op de juiste vorm smelten tot een ballon van de grootte die ik nodig heb. Volgens deze tabel:

http://www.engineeringtoolbox.com/air-properties-d_156.html

kan ik zien hoeveel lucht uitzet bij een bepaalde temperatuur, en moet ik dus kunnen herleiden hoeveel stijgvermogen ik win. Uiteraard zal de behaalde interne temperatuur beperkt zijn wanneer ik alleen op zonnekracht vlieg. Ik moet dus rekenen dat ik ~100 gram aan 'apparatuur' mee kan nemen bij een ballon van ongeveer een m3 inhoud.

Als ik dan bij wijze van spreken met rietjes en ander licht materiaal de draagconstructie kan maken, is het misschien wel haalbaar... ik ga eens wat rekenwerk doen :) thanks voor de hints :P.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee