Toon posts:

PC blijft maar crashen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-06 20:59
Beste Tweakers,

een tijd terug heb ik een PC in elkaar gezet voor mijn neefje, specs:

mobo: Asrock 880Gm-LE
CPU: AMD Athlon II x4 640
RAM: 4Gb (2x2) GEiL value select
HDD: Western Digital Caviar Green 500Gb
GPU: Asus EAH5770 512Mb
Voeding: Antec Basiq 500 watt

Geinstalleerde drivers/updates (alles van internet, dus up to date):

- audio driver
- lan driver
- GPU driver
- Windows Update alle ander updates laten verzorgen (inclusief Win 7 SP1)

Al sinds de eerste keer starten had ik problemen met het ding, had er Windows Vista op gezet en de een na de andere BSOD kwam. PC kon niet langer dan 5 minuten stabiel draaien. XP Professional SP3 geprobeerd en alles leek goed (alle drivers geinstalleerd, voor mobo, gpu etc. etc.). De eerste 2 maanden draaide de PC naar behoren, maar daarna werden de crashes steeds erger en kwamen ze steeds vaker

Ik heb de pc nu dus weer thuis staan, Windows 7 Professional x64 geinstalleerd, maar hij is inmiddels in 1 uur tijd alweer 3x gecrasht terwijl hij gewoon op de dekstop stond niets te doen.

Kheb destijds de HDD en het geheugen getest, was niets mis mee. Ik vermoed zelf dat het moederbord niet helemaal lekker is, maar weet het niet zeker, dus mijn vraag aan jullie:

- kan ik testen of het moederbord kapot is, en zo ja, hoe?
- zijn er andere dingen waaraan het probleem kan liggen?

Hopende dat jullie mij kunnen helpen, weet echt niet meer wat ik ermee aan moet

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

Koekemoeroetoe

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Draai nog eens een memtestje. En wat versta je onder crashen? Krijg je een bsod code? Zijn de temps wel lekker? En mobo testen kan door een andere erin te zetten, kijken of het probleem ophoud.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
Beatboxx schreef op zondag 19 juni 2011 @ 19:45:
Draai nog eens een memtestje. En wat versta je onder crashen? Krijg je een bsod code? Zijn de temps wel lekker? En mobo testen kan door een andere erin te zetten, kijken of het probleem ophoud.
Zal nog een keer een memtest doen dan maar.
Met crashen bedoel ik dat ik om niks (de pc is gewoon idle) opeens een BSOD krijg, de pc reboot vervolgens en uiteindelijk sta je weer op de desktop...

Temps waren altijd goed (destijds al gemeten, lijkt me sterk dat de pc opeens tientallen graden warmer wordt (ondanks wel wat aanwezige stof)

Ik heb geen ander mobo liggen voor de pc, dus dat kan ik helaas niet zo 1 2 3 testen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tbro
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-05 14:46
Heb je toevallig ook Catalyst control center (Het programma van de videokaart) geinstalleerd? Ik had laatst voor iemand een pc in elkaar gezet (ook met een HD5770) die naar een tijdje ook last kreeg van BSOD's om de haverklap. Toen ik Windows 7 opnieuw geinstalleerd had, inclusief Catalyst control center, bleef het probleem bestaan. Toen ik hem daarna op precies dezelfde manier installeerde, maar bij de installatie van de drivers Catalyst control center wegvinkte, en dus alleen de losse driver installeerde, werkte de pc weer perfect. Sindsdien nooit meer last gehad van BSOD's, en alle games werkten perfect. Het is dus misschien eens de moeite waard om 'Catalyst control center' eraf te flikkeren, of om de pc opnieuw te installeren zonder Catalyst control center (Dat heb ik gedaan, en sindsdien nooit meer last mee gehad)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
tbro schreef op zondag 19 juni 2011 @ 20:16:
Heb je toevallig ook Catalyst control center (Het programma van de videokaart) geinstalleerd? Ik had laatst voor iemand een pc in elkaar gezet (ook met een HD5770) die naar een tijdje ook last kreeg van BSOD's om de haverklap. Toen ik Windows 7 opnieuw geinstalleerd had, inclusief Catalyst control center, bleef het probleem bestaan. Toen ik hem daarna op precies dezelfde manier installeerde, maar bij de installatie van de drivers Catalyst control center wegvinkte, en dus alleen de losse driver installeerde, werkte de pc weer perfect. Sindsdien nooit meer last gehad van BSOD's, en alle games werkten perfect. Het is dus misschien eens de moeite waard om 'Catalyst control center' eraf te flikkeren, of om de pc opnieuw te installeren zonder Catalyst control center (Dat heb ik gedaan, en sindsdien nooit meer last mee gehad)
Jup, ik heb CCC geinstalleerd. (niet via Windows Update maar wel door drivers van de videokaart van de ATI site te halen)

Zal het eens proberen, ben nu een memtest aan het doen. Is op 25% zonder errors...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koekemoeroetoe
Heb de memtest scan voltooid, 0 errors...

--- EDIT ---

ATM bezig met een HDD scan.

Quick pass lijkt goed, nu extended test aan het doen.

Programma: Western Digital LifeGuard Diagnostics

[Voor 65% gewijzigd door Koekemoeroetoe op 19-06-2011 21:40]

• Cliors40
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-04 03:50
Er is niks overgeklokt ?

• Koekemoeroetoe
Nope, helemaal niks.

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-04 00:30
Haal er eens 1 reepje geheugen uit en kijk of hij dan nog crasht. Heb er zelf ook last van. mocht het dan over zijn dan is het waarschijnlijk de schuld van je moederbord.

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 21:36
Je kunt in de windows logfiles (event viewer) terugvinden met welke foutcode de bsod ontstaat. Met deze foutcode kun je op internet kijken wat de mogelijke oorzaken zijn. Er kunnen namelijk vele oorzaken zijn. De grootste kans is echter wel verkeerd of incompatible geheugen. Staat je geheugen op de qvl van asrock?
In mijn ervaring lijkt het er ook op dat 64-bit windows kieskeuriger is dan 32-bit. Een oud systeem van mij toonde pas problemen bij 4GB na installatie van windows 7 64-bit.

[Voor 32% gewijzigd door Erwin1967 op 21-06-2011 00:06]

• Koekemoeroetoe
Eduardboon schreef op maandag 20 juni 2011 @ 22:03:
Haal er eens 1 reepje geheugen uit en kijk of hij dan nog crasht. Heb er zelf ook last van. mocht het dan over zijn dan is het waarschijnlijk de schuld van je moederbord.
Mee bezig...
Erwin1967 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 23:56:
Je kunt in de windows logfiles (event viewer) terugvinden met welke foutcode de bsod ontstaat. Met deze foutcode kun je op internet kijken wat de mogelijke oorzaken zijn. Er kunnen namelijk vele oorzaken zijn. De grootste kans is echter wel verkeerd of incompatible geheugen. Staat je geheugen op de qvl van asrock?
In mijn ervaring lijkt het er ook op dat 64-bit windows kieskeuriger is dan 32-bit. Een oud systeem van mij toonde pas problemen bij 4GB na installatie van windows 7 64-bit.
PC draait slecht onder zowel 32 bit (Windows XP) als 64 bit (Vista Home Premium, 7 Professional).

Geheugen staat niet in de QVL van asrock (GEIL GVP34GB1333C9DC)

Het googlen van foutcodes levert niets (bruikbaars) op :(

• Koekemoeroetoe
PC crashte ook op 1 geheugen latje (2gb in poort 1). De rest moet ik nog testen, maar ik denk dat dit al een slecht teken is...

• Koekemoeroetoe
bumpje :o :X

• Ary
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-02 20:02
Je moet memtest wel zo'n 12-24 uur laten draaien he, niet slechts 1 scan.

Wat je verder nog kan doen is een andere videokaart erin doen en kijken of het daaraan kan liggen.

En anders zou ik toch het moederbord RMA-en.

[Voor 53% gewijzigd door Ary op 24-06-2011 12:51]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee