Toon posts:

3.5" bay met light switches

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 383291

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik zoek al lange tijd naar een kant en klare oplossing om in een 3.5" bay een aantal switches te hebben om CCFL's aan en uit te zetten.

Vermits ik dit niet gevonden heb ben ik al aan het denken aan een self made oplossing. (wel gevonden maar prijselijk en niet in 3.5" formaat)

Zoiets maar dan met 2 switches en blue acrilic tops

Het zou dus in het 3.5" bay moeten komen van de CM HAF 912+

Volgende switches wil ik gebruiken:

of

Aan sluiten van de kabeltjes wil ik dmv kabelschoentjes

Dit lijkt me het makkelijkst om zo de bestaande aansluiting / aan/uit-knop op de bracket te vervangen.

Setjes met 5 schakelaars in een 5.25" bay heb ik gevonden maar ik heb maar maximaal 1 a 2 CCFL sets aan te sturen dus ik wil ook maar 2 schakelaartjes.

Iemand een tip hoe ik dit klaarspeel zodat het:
- werkt
- stevig is
- wat ik van bekabeling nodig heb (ik wil de aansluiting niet solderen maar gebruik maken van kabelschoentjes)
- betaalbaar = waar haal ik het best de onderdeeltjes (heb geen zin om 10€ te betalen voor 1 switch)

Alle feedback is welkom

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 383291 op 19-06-2011 18:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 19:24
Euh optie 2? Zelf maken? Zo moeilijk is dat ook weer niet... Je hebt een 3.5" bezel neem ik aan? Gaatjes boren, schakelaars installen, ff solderen en klaar is kees (of hoe je ook mag heten)

Geen soldeerbout? geen ramp! Kan je voor 10 euro oid ergens halen, rolletje soldeer erbij en wat krimpkous voor de nodige isolatie/afwerking en je zit gouden!

Serieus, dit is eenvoudig genoeg om zelf te maken. 8)

Weet zo niet of het de goedkoopste is, (zal wel niet) maar Conrad.nl is een start....

[Voor 9% gewijzigd door FiXeL op 19-06-2011 18:37]

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-05 14:04
zelf maken, frontje eruit halen en dan 2 gaatjes erin boren , niet heel moeilijk

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ok zelf maken zal nog wel lukken ^^ maar nu de grootste vraag, waar kopen we het best de schakelaars en waar moet ik op letten ? (bij sommige schakelaars staat bij dat ze geschikt zijn voor 12v dus dat lijkt mij al geschikt)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FiXeL
Als je per CCFL wilt gaan schakelen, dan maakt het niet zoveel uit. De meeste schakelaars kunnen die spanning makkelijk aan... 12V rating of 125V @ 1A maakt wat dat beteft niet zoveel uit. Alleen als je meerdere CCFL's wilt schakelen met en enkele schakelaar zou ik voorzichtig zijn. De meeste doorsnee schakelaars kunnen dat wel hebben, maar je voeding moet het ook aankunnen.

Als je goede voeding hebt, zal het geen probleem zijn, maar CCFL's nemen wel stroom en die piekspanning bij het inschakelen moet je voeding wel kunnen opvangen. Ik weet niet wat voor systeem je hebt, en of je overclocked, maar het is iets om rekening mee te houden.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Elke schakelaar zou een setje CCFL's moeten aansturen dus daar zit al geen probleem denk ik.

Het systeem waar dit op wordt toegepast gaat niet overclocked worden en gaat eerst met mijn OCZ StealthXtream 500Watt werken en later komt er een betere/modulaire voeding in.

Edit: Net 2 switches besteld via ebay. Ik ga heel de opstelling eerst testen met een externe voeding zodat ik hoogstens wat CCFL inverters kan opblazen en niet heel men nieuwe pc ^^

[Voor 24% gewijzigd door Anoniem: 383291 op 19-06-2011 22:24]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:24

mrc4nl

Procrastinatie expert

je kan het makkelijkst de invertor schakelen, dat werkt altijd.
dan kun je heel gemakkelijk met èèn molex stekker al je invertors schakelen, wat toch scheelt in het aantal draden....

ik weet niet wat voor schakelaars je hebt gekocht,
maar de meeste electronica zaken hebben die wel liggen,
zoals: http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1873
de kapjes zijn een ander verhaal, ik weet dan conrad ze heeft.

de kapjes is een ander verhaal

dat invertors een aanslag zijn op de voeding is nieuw voor mij...

ora et labora

• [Remmes]
Anoniem: 383291 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 19:16:

Edit: Net 2 switches besteld via ebay. Ik ga heel de opstelling eerst testen met een externe voeding zodat ik hoogstens wat CCFL inverters kan opblazen en niet heel men nieuwe pc ^^
je zal niets opblazen,, de + draad die normaal van molex naar inverter gaat doorknippen(maar meestal zit er al een schakelaar bij dus dan hoeft dat niet eens) , gewoon vastmaken aan de schakelaar
FiXeL schreef op zondag 19 juni 2011 @ 19:05:
Als je per CCFL wilt gaan schakelen, dan maakt het niet zoveel uit. De meeste schakelaars kunnen die spanning makkelijk aan... 12V rating of 125V @ 1A maakt wat dat beteft niet zoveel uit. Alleen als je meerdere CCFL's wilt schakelen met en enkele schakelaar zou ik voorzichtig zijn. De meeste doorsnee schakelaars kunnen dat wel hebben, maar je voeding moet het ook aankunnen.
wat bedoel jij met "per CCFL" ??

[Voor 120% gewijzigd door [Remmes] op 20-06-2011 10:48]

ja, daag.

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Remmes_NT schreef op maandag 20 juni 2011 @ 09:55:
[...]

je zal niets opblazen,, de + draad die normaal van molex naar inverter gaat doorknippen(maar meestal zit er al een schakelaar bij dus dan hoeft dat niet eens) , gewoon vastmaken aan de schakelaar

[...]

ik neem aan de stekker van de cclf losknippen en er een schakelaar tussenhangen.

zo kun je ieder cclf los aansturen

ora et labora

• Anteac
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-04 21:36
Dat zeker niet doen ^^
je ccfl gaat dan flikkeren of gaat helemaal niet meer aan!

• FiXeL
Remmes_NT schreef op maandag 20 juni 2011 @ 09:55:

Hmja, het was bij de beginpost niet duidelijk hoeveel CCFL's geschakeld dienden te worden, en hoeveel per schakelaar. Ik heb ooit eens een keer 4 van die dingen in 1 kast gehad, en dat lijkt me voor de voeding niet zo leuk als dat allemaal in 1 keer aangezet wordt. Die inverters zetten 12volt om naar een flink voltage voor de CCFL's, dus het lijkt me dat dit zeker iets van een stroompiek op gaat leveren.

edit:
: die case in mn avatar had er 5. :+

[Voor 4% gewijzigd door FiXeL op 20-06-2011 22:23]

Mn 3D printer blogje..

Topicstarter
Per schakelaar wil ik 1 inverter met 2 light tubes ... heb zelf een kast gehad met het dubbele aantal aan ccfl's en dit heeft jaren zonder problemen gewerkt ism een brakke 350watt voeding

• Mexel
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-05 19:19

Mexel

↓ volgende bericht hieronder ↓

Ik heb hier ook een 912+ met een switch erin, http://www.facebook.com/Casemodding

Zie het foto album voor foto`s

http://www.facebook.com/m...729.39574.164257326966941

↓ volgende bericht hieronder ↓

• [Remmes]
mrc4nl schreef op maandag 20 juni 2011 @ 12:39:
[...]

ik neem aan de stekker van de cclf losknippen en er een schakelaar tussenhangen.

zo kun je ieder cclf los aansturen
je MOET de schakelaar voor de inverter plaatsen (daar zit als het goed is normaal ook een schakelaar), want anders ga je met spanningen spelen waar je U tegen zegt en dat wil je niet hebben

per inverter dus gewoon de oude schakelaar vervangen voor degen die jij wilt, en dus verandert daar eigenlijk niets aan, je voeding kan het gewoon hebben,

sommige mensen noemen 1 CCFL de inverter + de 2 buisjes, de ander noemt 1 CCFl = 1 buisje..dus het is nogal verwarrend hier :P

[Voor 13% gewijzigd door [Remmes] op 21-06-2011 23:29]

ja, daag.

• Sandertje03
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 27-04 19:45
Remmes_NT schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:25:
[...]

je MOET de schakelaar voor de inverter plaatsen (daar zit als het goed is normaal ook een schakelaar), want anders ga je met spanningen spelen waar je U tegen zegt en dat wil je niet hebben

per inverter dus gewoon de oude schakelaar vervangen voor degen die jij wilt, en dus verandert daar eigenlijk niets aan, je voeding kan het gewoon hebben,

sommige mensen noemen 1 CCFL de inverter + de 2 buisjes, de ander noemt 1 CCFl = 1 buisje..dus het is nogal verwarrend hier :P
meeste tuimel schakelaars zijn gemaakt tot 250 volt, dus waarschijnlijk werkt het nog niet eens goed. proberen kan altijd, maar moet je wel goede (dure) schakelaars kopen.

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

Topicstarter
Ik heb tuimelschakelaars besteld voor 12 volt ;) nu wachten tot ze binnen zijn en dan kan ik beginnen knutselen.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Voor wat jij wil werkt zo'n beetje elke normale schakelaar. Echt waar.
Of je nu een simpel tuimelschakelaartje pakt of eentje die je normaal als lichtschakelaar gebruikt; die lampjes in je kast zullen er niet minder fel door gaan branden.

Topicstarter
Moeilijkste deel gaat zijn om in het plaatje van de 3.5" bay gaatjes te maken ... heb hier wel een boormachine en enkele boortjes maar kan het plaatje nergens in klemmen zonder het zwaar te verminken :D
Wel 1 voordeel, de HAF roosters zijn van superieure kwaliteit tegenover men vorige kasten ...

• Sandertje03
  • Laatst online: 27-04 19:45
Anoniem: 383291 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 10:30:
Ik heb tuimelschakelaars besteld voor 12 volt ;) nu wachten tot ze binnen zijn en dan kan ik beginnen knutselen.
controleer maar straks als ze binnen zijn tot hoeveel ze kunnen hebben ;)

| Asus Rampage III Gene | Intel i7 930 | Corsair Dominator GT 6GB PC3-14900 | Asus GTX580 Matrix | Intel 510 SSD 120GB | Cooler Master Silent Pro M850 | Cooler Master CM-690 II Advanced | Corsair H50 | Logitech G15 Red |

• FiXeL
Remmes_NT schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 23:25:
[...]
Je hebt gelijk, my bad. 8)7

Mn 3D printer blogje..

Anoniem: 366594

Je schakelaar moet je zo wie zo voor de inverter zetten zoals hierboven al word aangegeven.
De reden hiervoor is omdat de voltage hoog oploopt ik heb hier een voorbeeld van recom.
http://www.recom.nl/data/rc-ccfl.pdf
Na de inverter loopt het op tot een spanning van 680V maar de spanning maakt niet uit waarom omdat het een totaal plaatje is van voltage ampère en wattage.
Aangezien zo ccfl lamp ongeveer 15 watt is kan het totaal geen kwaad voor je systeem 2 stuks achter 1 schakelaar durf ik met zekerheid te zeggen dat het geen probleem is.
Mocht je meerdere willen plaatsen raad ik toch aan om eerst uit te zoeken hoeveel watt een molex stekker kan hebben.
Dit kan je onder andere doen met een multimeter
Tuimelschakelaars kunnen dat makkelijk hebben maakt niet uit welke je hebt zolang je hem maar voor de inverter plaats .
Mocht je problemen tegen komen of het niet snappen ben ik bereid om een stroom kring schema te maken voor je.

• [Remmes]
sowieso

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter

Vandaag geprobeerd alles aan te sluiten maar zit al in de knoop, heb even een schema getekend in paint :D maar snap het allemaal zo goed niet :D

Ik ga er vanuit dat het rare tekentje op mijn schakelaar (boven de +) bedoelt is voor het ledje maar daar stopt het voor mij :D

Kan iemand helpen dit schema correct aan te vullen ?

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 383291 op 05-07-2011 22:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GNOOM172
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-07-2016

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Ik heb het geprobeerd maar ben er ook geen held in; :?

:?
Sorry beetje melig vandaag. Maar het leek op zo'n puzzel; volg de lijnen.

LED staat toch voor Licht En Duurzaam?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
haha goeike ^^ maar ik zoek dus nog steeds een serieuze oplossing :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kier
  • Laatst online: 27-10-2022
GNOOM172 schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 22:32:
Ik heb het geprobeerd maar ben er ook geen held in; :?

:?
Sorry beetje melig vandaag. Maar het leek op zo'n puzzel; volg de lijnen.
lol, zit de draadjes nog te volgen ook 8)7

www.Madebykier.com CiP : TJ11 Carbon - LiLi Tower CCiP : Lightning McMod

Anoniem: 379085

baan 2 laat je zitten..
baan 1 sluit je op de pluspool aan van de schakelaar.
het aarde symbooltje pool sluit je aan op je kast
en de schakelpool sluit je aan op je invertor :)

die kabel van pen 2 blijft aangesloten zoals hij nu ook is :)

[Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 379085 op 06-07-2011 00:09]

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Anoniem: 379085 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 00:03:
baan 2 laat je zitten..
baan 1 sluit je op de pluspool aan van de schakelaar.
het aarde symbooltje pool sluit je aan op je kast
en de schakelpool sluit je aan op je invertor :)

[afbeelding]

die kabel van pen 2 blijft aangesloten zoals hij nu ook is :)
ik zou de molex-ground zeker niet aan de kast gaan hangen, laat m lekker weg(schakelaar-kast dan hea?)
, dat scheelt nog werk ook.

btw, in het plaatje heb je de buitenste draad rood gegeven., maar als ik me niet vergis is de buistenste aansluiting van molex altijd ground.

[Voor 11% gewijzigd door mrc4nl op 06-07-2011 00:25]

ora et labora

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

mrc4nl schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 00:23:
[...]

ik zou de molex-ground zeker niet aan de kast gaan hangen, laat m lekker weg(schakelaar-kast dan hea?)
, dat scheelt nog werk ook.

btw, in het plaatje heb je de buitenste draad rood gegeven., maar als ik me niet vergis is de buistenste aansluiting van molex altijd ground.
Bij de molex aansluiting is de gele draad 12 volt en rode 5 volt. De beide binnenste draden zijn zwart en massa/aarde. Ik zou ook de schakelaar niet grounden. Heeft geen enkele zin.

Topicstarter

Ok de switches werken feilloos ... enkel mijn switches bevatten ledjes en deze willen niet werken :s geen idee hoe ik die nog moet aansluiten :s

de ground aansluiten :)

Topicstarter
op ? doodleuk ergens op men case aansluiten ?

ja. dat houdt aarde in. of op een null. maar het icoontje geeft aan aarde

heb me idd vergist in de kleur maar als het goed waren er toch maar 2 :)

[Voor 85% gewijzigd door Anoniem: 379085 op 06-07-2011 22:07]

Topicstarter
Ok, thanks voor de snelle reactie, we gaan dat eens proberen.

probleem is dat je het nu zo heb zonder aarde:

lampje heeft geen weg uit.

persoonlijk zou ik eerder zeggen de nul dan de aarde maar de fabrikant heeft kennelijk gevonden dat het aarde moest zijn

[Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 379085 op 06-07-2011 22:17]

Topicstarter
eum ja ... ik heb net een draadje verbonden van aarde naar case en still no light :D

Anoniem: 383291 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 22:26:
eum ja ... ik heb net een draadje verbonden van aarde naar case en still no light :D
en als je de nul probeert?

Topicstarter
ook niet :p het is een mysterie :D

damn :P lampjes zijn niet defect toevallig?

Topicstarter
Anoniem: 379085 schreef op woensdag 06 juli 2011 @ 22:51:
damn :P lampjes zijn niet defect toevallig?
Dat is nog een mogelijkheid ... achja binnen enkele dagen krijgen ik een hoop nieuwe stukken binnen en dan meet ik heel die schakelaar eens deftig uit. Als de lampjes niet willen werken switch ik wel naar een modelletje zonder lampje ^^

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 09:17

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Anoniem: 383291 schreef op dinsdag 05 juli 2011 @ 22:42:
haha goeike ^^ maar ik zoek dus nog steeds een serieuze oplossing :D
De ene zal een maak, en de andere een verbreek contact zijn.
Kleine kans dat je iets fout doet. Als je een beetje logisch na denkt, dan heb je maar 2 of 3 opties. Dat kan je heus met brute-force oplossen.
En anders wordt het tijd dat je een multimeter gaat kopen ;)

• [Remmes]
bij de schakelaars die ik in handen gehad moet je de led aansluiten op de nul van de molex (LET OP: dus niet op 1 van je draadjes die je op de schakelaar hebt aangesloten)

ja, daag.

Topicstarter
Remmes_NT schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 14:09:
bij de schakelaars die ik in handen gehad moet je de led aansluiten op de nul van de molex (LET OP: dus niet op 1 van je draadjes die je op de schakelaar hebt aangesloten)
dus ik heb nu op men molex nog 2 draadjes zonder iets aan (1x zwart, 1x rood) rode is 5v dachtik en dat zwarte zou dan de nul moeten zijn ?

Strakjes eens proberen ^^

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Een ledje is polair he...

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

Topicstarter
Ik volg niet ...

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-05 14:29
Als je ledje verkeerd om aansluit doet die het niet

Edit: Welke schakelaar heb je precies besteld?

[Voor 11% gewijzigd door brambo123 op 07-07-2011 17:47]

Topicstarter
brambo123 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 17:47:
[...]

Als je ledje verkeerd om aansluit doet die het niet

Edit: Welke schakelaar heb je precies besteld?
Deze:

En verkeerd om aansluiten ? meer dan de aangegeven aansluitpunten (3) heb ik niet (zie schema)

• brambo123
Dank dat ik probleem wat jij hebt misschien wel weet:
Het is heel leuk dat je de "aarde" pin van de schakelaar aan de kast hebt.
De kast geleid misschien wel stroom, maar de verf die er op zit niet.
Min moet namelijk bij je voeding weg komen.
Als ergens waar de boel op elkaar zit verf tussen zit werkt het niet meer.
Hang aarde pin van de schakelaar een aan je min (zwart) van je molex connector.
Waarschijnlijk werkt het dan wel.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

De massa (niet aarde, dat is wat anders) moet je op een zwarte draad dvan je voeding hangen. Niet op je kast.
Dat het ookkan werken is leuk, maar dat is gewoon slecht.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• brambo123
offtopic:
[quote]Boudewijn schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 19:37:
De massa (niet aarde, dat is wat anders) ...
[/quote]
In de elektronica wereld praten we toch echt veel over GND oftewel ground, waar echter wel vaak da massa mee bedoeld wordt.

Topicstarter
Aansluiten op het overblijvende zwarte molex draadje was de oplossing ... al werkt er nu nog maar 1tje van de 2 ^^ denk dat het andere ledje DOA is :D nu wat verlengkabeltjes, fancontrollers enz bestellen want het is nu 1 grote kabelbende met verloopjes en stekkertjes ^^

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

brambo123 schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 19:45:
offtopic:
[quote]Boudewijn schreef op donderdag 07 juli 2011 @ 19:37:
De massa (niet aarde, dat is wat anders) ...
[/quote]
In de elektronica wereld praten we toch echt veel over GND oftewel ground, waar echter wel vaak da massa mee bedoeld wordt.
Ja, maar aarde in het Engels wordt doorgaans aangeduid als earthing of earthing system; ground is echt wat anders.
Het klinkt misschien als mierenneuken, maar zorg dat je je terminologie in orde hebt en dus weet dat:
Massa en GND hetzelfde zijn
Massa en aarde niet hetzelfde zijn
Massa en nul niet hetzelfde zijn
Min en massa vaak wel hetzelfde zijn, maar soms ook niet
Fase en plus niet hetzelfde zijn

Als je dat weet, moet je ook weten dat:
Massa, min en plus enkel bij gelijkspanning wordt gebruikt
Fase en nul enkel bij wisselspanning wordt gebruikt
Aarde een manier is om het potentiaal van een metalen apparaatbehuizing gelijk te maken aan dat van de aarde, en zo zorgt voor een veilig apparaat waar bij een defect aan de elektrische bedrading een eventuele spanning niet voor een gevaarlijke situatie kan zorgen. Een aardlekschakelaar heeft overigens niets met aarding van doen; dat heet eigenlijk een verliesstroomschakelaar. Deze meet de ingaande en uitkomende stroom, en schakelt uit als het verschil tussen die twee een bepaalde waarde heeft bereikt.

Tot zover Elektro 1.01.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Omdat het toch in dezelfde lijn ligt, heb ik een nieuw vraagje.
Voor een volgende projectje wil ik volgende knopjes gebruiken:

Technical Information
These switches are perfect for circuit bending, or any other electronic project.
1. (Push it -- on)
(Push it again-- off)
2. 6A/125VAC 3A/250VAC
3. 3v - 3.6v for the Led. It lights up all the time.
4. Cut size: 15mm or (0.6")
5. Each one comes with a screwable ring to secure upon mounting

Nu vraag ik wat dat gaat geven als ik dacht rechtstreeks op de 12V lijn van een molex aansluit omdat deze gebruikt gaan worden voor 1 set ccfl's aan/uit te zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Een hele grote mooi flits als je geen weerstand in serie met het ledje zet ;)
Verder moet het gewoon gaan :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
AktiveHate schreef op zondag 10 juli 2011 @ 20:27:
Een hele grote mooi flits als je geen weerstand in serie met het ledje zet ;)
Verder moet het gewoon gaan :)
Daar had ik al schrik voor .... mh van weerstandjes enzo heb ik geen verstand ^^ zal dan maar zoeken naar een 12V variant ^^ (enkel nog niet gevonden)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Is niet zo moeilijk hoor, weet niet waar je gaat bestellen, maar als je een aantal weerstandjes van 1k Ohm mee besteld dan zet je die tussen je molex stekker en de aansluiting van het lampje erin en klaar :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
AktiveHate schreef op zondag 10 juli 2011 @ 20:46:
Is niet zo moeilijk hoor, weet niet waar je gaat bestellen, maar als je een aantal weerstandjes van 1k Ohm mee besteld dan zet je die tussen je molex stekker en de aansluiting van het lampje erin en klaar :)
Persoonlijk gaat mij dit al een stapje te ver ^^ wat draadjes aansluiten en een schemaatje volgen lukt me nog :D maar als ik met weerstandjes ga werken moet ik gaan solderen en zien dat alles mooi en stevig is :D ik zie mij eerder men pc opblazen dan :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
nee hoor :P gewoon draadjes erom heen winden werkt ook ff ducttapen klaar :P ( totaal niet pro maar werkt;) )
Je zet het weerstandje zeg maar gewoon in de draad, en klaar :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
AktiveHate schreef op zondag 10 juli 2011 @ 22:19:
nee hoor :P gewoon draadjes erom heen winden werkt ook ff ducttapen klaar :P ( totaal niet pro maar werkt;) )
Je zet het weerstandje zeg maar gewoon in de draad, en klaar :)
Ok dus een weerstandje van 1k Ohm ... kan ik daar nog iets mis mee doen, ik heb jaren geleden elektronica gevolgd maar het enigste wat ik mij herinner van weerstanden is de streepjes waarmee je de waarde kan aflezen.

Heeft zo'n weerstand een + of - kant en waar plaats is die tussen, aan de + of de - van het ledje ?

edit:
Zou ik met dit soldeerkitje genoeg hebben ?

http://www1.conrad.be/scr...ogle&gclid=&scrwidth=1680

En hoeveel tolerantie moet zo'n weerstandje hebben ? is 1% genoeg ?

[Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 383291 op 10-07-2011 22:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fusioxan
  • Laatst online: 13-04 08:44
Een weerstand heeft geen + of - kant en het maakt ook niet uit aan welke kant van de LED deze bevestigt, zolang je het maar in serie schakelt.

(Waarom het niet uitmaakt of je aan de plus- of minpool bevestigd: De meeste spanning komt in een serieschakeling op het component wat de meeste weerstand heeft, maakt niet uit welke kant.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Nee hoor gewoon bestellen klaar ;)
Nope, weerstanden hebben geen polariteit, dus is echt letterlijk ertussen plakken.

Edit: Dat soldeerkitje zal prima voldoen voor de simpelere dingetjes.
En 1% is goed hoor, het luistert niet zo heel nauw voor deze ledjes :)

[Voor 38% gewijzigd door Kaalus op 10-07-2011 22:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ok bedankt voor de bangelijke reacties ^^ meer dan eens een draadje solderen ga ik niet doen dus dat setje lijkt mij perfect :D

Zijn deze bv goed genoeg ?
http://cgi.benl.ebay.be/1...es_ET&hash=item5193e65134

[Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 383291 op 10-07-2011 22:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Deze zijn te zwaar, dat is 1800, dat is net wat teveel ;)
en je hebt er aan 10 zeker genoeg hoor, kan je er nog 8 opblazen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
oh :D niet gezien :D

vermits ik toch op conrad aan het rondkijken was ..

http://www1.conrad.be/fas...and%26fh_refview%3Dsearch

Deze dan ? :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Verkeerde link, zo kan je niet linken op conrad ;)
Je moet bij conrad klikken op directe product link en dat in je post plakken.

Dit is de goede : http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=403253

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
AktiveHate schreef op zondag 10 juli 2011 @ 23:03:
Verkeerde link, zo kan je niet linken op conrad ;)
Je moet bij conrad klikken op directe product link en dat in je post plakken.

Dit is de goede : http://www2.conrad.be/goto.php?artikel=403253
Ok hartelijk dank :D kan ik er ineens enkele extra bestellen want ervaring leert mij dat er al eens iets mis kan gaan :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Klopt weet ik alles van :P zou er een stuk of 10, 20 bestellen, ook voor in de toekomst handig en je kan er nog eens een paar opblazen.
En voor het geld hoef je het ook niet te laten lijkt me :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik weet dat ik te laat ben maar:
waarom koop je niet gewoon cclfs met schakelaar?,
ik heb sharkoon cclf en allemaal hebben ze een schakelaar.
d.m.v schuifcontaten kun je bijv er een andere schakelaar opzetten :)

edit, o wait remeber the TS.
hij wil het aantal draden verminderen :/
nouja veel succus met knutselen

[Voor 14% gewijzigd door mrc4nl op 10-07-2011 23:11]

ora et labora

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
mrc4nl schreef op zondag 10 juli 2011 @ 23:10:
ik weet dat ik te laat ben maar:
waarom koop je niet gewoon cclfs met schakelaar?,
ik heb sharkoon cclf en allemaal hebben ze een schakelaar.
d.m.v schuifcontaten kun je bijv er een andere schakelaar opzetten :)
[afbeelding]

edit, o wait remeber the TS.
hij wil het aantal draden verminderen
Ik heb dat setje :D aleeja het quad setje ^^ en ik heb die schakelaartjes hier liggen :D maar ik zoek specifiek knoppen met een ledje/lampje ^^

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Dan zal je nog moeten weten hoe je ze aan moet sluiten als je er ook ledjes in wilt hebben zoals TS.
En gewoon omdat het kan, tis Tweakers he :P

Topicstarter
Nog iets waar ik vannacht wakker heb over gelegen, stel ik soldeer dat weerstandje aan dat knopje, kan ik dan met ductape of isolatietape het weerstandje afplakken of wordt zo'n weerstandje te warm ?

• brambo123
Weerstandje kan je gewoon wat omheen doen.
Maar je kunt beter krimpkous gebruiken, ziet er veel mooier uit.
Eventueel bij conrad een pakket met krimpkous: 523800

Topicstarter
brambo123 schreef op maandag 11 juli 2011 @ 10:07:
Weerstandje kan je gewoon wat omheen doen.
Maar je kunt beter krimpkous gebruiken, ziet er veel mooier uit.
Eventueel bij conrad een pakket met krimpkous: 523800
Ok bedankt ^^ krimpkous heb ik nog wel wat liggen enkel heb ik het gevoel dat ik iets fout doe ... heb geen heteluchtpistool dus probeer het steeds met een aansteker ... maar vaak krullen de randen dan naar buiten en hoe lang ik ook probeer, echt strak krijg ik het niet :s

edit: ondertussen ook al die soldeer starterkit + 10 weerstandjes en 4 knopjes besteld :D heb hier nog reserver ccfl kits liggen van ac ryan om mee te testen :D zo blaas ik zeker men pc niet op ^^

[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 383291 op 11-07-2011 21:27]

• Fusioxan
Dat komt omdat je maar een klein deel van de krimpkous verhit. Wat ik vaak doe is boven het gasfornuis (ja, wij gebruiken nog gas) en dan draaien, werkt perfect!

Topicstarter
Fusioxan schreef op maandag 11 juli 2011 @ 21:18:
Dat komt omdat je maar een klein deel van de krimpkous verhit. Wat ik vaak doe is boven het gasfornuis (ja, wij gebruiken nog gas) en dan draaien, werkt perfect!
Dus met dit zou het moeten lukken ?

Want dat heb ik liggen voor te gaan kamperen/festivals :D

• Fusioxan
Tja, volgens mij zijn die best wel 'agressief' om het maar zo te formuleren. Die hebben (denk ik) op een korte afstand een hoge temperatuur. Klinkt misschien overdreven, maar begin eens met een stukje krimpkous in een tang vanaf een meter hoog steeds dichterbij het vuur te komen. Je merkt zelf wel wanneer je op de goede hoogte zit. Let er trouwens op dat je sleeve niet gaat smelten. :P

Topicstarter
Fusioxan schreef op maandag 11 juli 2011 @ 21:41:
Tja, volgens mij zijn die best wel 'agressief' om het maar zo te formuleren. Die hebben (denk ik) op een korte afstand een hoge temperatuur. Klinkt misschien overdreven, maar begin eens met een stukje krimpkous in een tang vanaf een meter hoog steeds dichterbij het vuur te komen. Je merkt zelf wel wanneer je op de goede hoogte zit. Let er trouwens op dat je sleeve niet gaat smelten. :P
vlam is regelbaar he ^^ als ik het op een heel laag pitje zet kan het misschien :D ik zal het eens testen

• brambo123
Heb je niet een vrouw/vriendin/moeder die een fohn heeft?
(heb hier de luxe van hetelucht soldeerstation :))

• Kaalus
  • Niet online
Fohn is allemaal zon gedoe, aansteker FTW :D

Topicstarter

Ik heb nu volgende knopjes. (niet mijn foto)

nu weet ik niet goed welke draad ik waar aan moet solderen :s en waar ik mijn weerstandje moet tussen plaatsen.

voor wie niet weet wat de bedoeling is: ik wil deze knopjes via de 12V lijn van een molex een ccfl set laten aansturen maar tegelijk moet het 3V ledje niet ontploffen ^^

knopje heeft 4 pinnetjes, bovenste 2 hebben een "-" en "+" markering

onderste 2 pinnetjes hebben geen markering.

enigste tekst aanwezig op het knopje is

"TAIWAN 3A 250VAC"
"R15-503"

[Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 383291 op 19-07-2011 21:48]

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:47
de pinnetjes met de + en - zijn voor de led, de andere 2 maken het schakelcontact.
Dus jou weerstand moet aan het pinnetje met de + OF aan het pinnetje met de -

Topicstarter
GeertH schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 22:17:
de pinnetjes met de + en - zijn voor de led, de andere 2 maken het schakelcontact.
Dus jou weerstand moet aan het pinnetje met de + OF aan het pinnetje met de -
Ok merci ;) morgen eens proberen, goed dat ik wat extra besteld heb ... moest het toch mis gaan :D

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12:47
Anoniem: 383291 schreef op dinsdag 19 juli 2011 @ 22:21:
[...]

Ok merci ;) morgen eens proberen, goed dat ik wat extra besteld heb ... moest het toch mis gaan :D
Ik verwacht van niet, veel succes!

Topicstarter
aan en uit werkt al, morgen maar eens beginnen met solderen ... vandaag soldeerbout voor de 1e keer aangezet en ik kreeg witte rookpluimpjes, ruikt een beetje raar :s

• GNOOM172

GNOOM172

Gewoon een Gnoom

Anoniem: 383291 schreef op woensdag 20 juli 2011 @ 22:34:
aan en uit werkt al, morgen maar eens beginnen met solderen ... vandaag soldeerbout voor de 1e keer aangezet en ik kreeg witte rookpluimpjes, ruikt een beetje raar :s
Je moet hem ook niet in de verpakking laten zitten. :7

Topicstarter
Voila we zijn weer een stapje verder geraakt :D

Nu het knopje laten werken lukte
Het ledje laten werken ook

nu wil ik dat het ledje uit is als de knop uit is en het ledje aan als de knop aan is ... logisch toch ^^

dus heb ik volgend schema gebruikt:

van de molex 12V lijn naar een Y splitsing 1 been naar de + van de led met een 1k ohm weerstandje tussen, ander been naar de linkerpin van het aan/uit contact
van de inverter naar een Y splitsing 1 been aan de - van de led en 1 been aan de rechterpin van het aan/uit contact

resultaat -> ccfls uit = led knopje geeft licht | ccfls aan = led knopje geeft geen licht

nu wil ik dat dus graag andersom :D

edit:

schema van zoals het nu aangesloten is, alles werkt, geen explosies ofzo :D enkel het lampje van het knopje gaat aan en uit op de foute positie :D

[Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 383291 op 26-07-2011 21:13]

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03:01

F.West98

Alweer 14 jaar hier

Anoniem: 383291 schreef op dinsdag 26 juli 2011 @ 19:03:
Voila we zijn weer een stapje verder geraakt :D

Nu het knopje laten werken lukte
Het ledje laten werken ook

nu wil ik dat het ledje uit is als de knop uit is en het ledje aan als de knop aan is ... logisch toch ^^

dus heb ik volgend schema gebruikt:

van de molex 12V lijn naar een Y splitsing 1 been naar de + van de led met een 1k ohm weerstandje tussen, ander been naar de linkerpin van het aan/uit contact
van de inverter naar een Y splitsing 1 been aan de - van de led en 1 been aan de rechterpin van het aan/uit contact

resultaat -> ccfls uit = led knopje geeft licht | ccfls aan = led knopje geeft geen licht

nu wil ik dat dus graag andersom :D

edit:

schema van zoals het nu aangesloten is, alles werkt, geen explosies ofzo :D enkel het lampje van het knopje gaat aan en uit op de foute positie :D

[afbeelding]
als ik het goed heb, - en + van de LED anders aansluiten :) (LED's hebben d8 ik wel een + en -)

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Topicstarter
dat heb ik vandaag gedaan en resultaat bleef hetzelfde .... volgende stap gaat gewoon zijn, led continue aan, dan heb ik dat probleem ook al niet meer :p

edit:

bij nader inzien stoort het mij niet als de led continue aan zou staan dus bij deze 2u43 vrijdagochtend inclusief zware overdosis redbull is het afgeraakt :D

alles werkt naar behoren, redelijk proper gesoldeert voor een beginner (inclusief brandwonden), kabels mooi bijeengebonden met zipties ^^

dank aan iedereen die geholpen heeft met het aanvullen van mijn schema's, tips gegeven heeft of zelfs niets gedaan heeft :D

[Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 383291 op 29-07-2011 02:45]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee