Toon posts:

LEDs parallel schakeling op een voeding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PmBb
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-05 10:47
Ik ben van plan om zelf een kast te maken. Bovenin de kast wil ik een LED board maken. Ik wil 48 ledjes plaatsen in een geperforeerde plaat. Ik heb hiervoor dit schema gemaakt(met gebruik van http://led.linear1.org/led.wiz)

Voordat ik begin wil ik weten of ik het zo goed doe.
- Haalt het uit waar de weerstand geplaatst wordt?

Schema:

Voeding: pricewatch: XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan)
Technische informatie betreft de LEDs
Specifications
Detail specification provided by the manufacturer
- Model: C500SW4LD, Material: GaN, Emitting: White
- Forward Voltage 3.2V MIN, 3.4V MAX (20mA)
- Reverse current: 10u (VR=5V)
- Power dissipation: 60mW
- Luminous Intension 14000 mcd MIN, 16000 mcd MAX
- Peak Forward Current: 100mA
- Recommend Forward Current 20mA
- Electrostatic Discharge: 2000V
- Absolute maximum ratings: Ta=25 degree Celsius
- Operating temperature: -40 to 80 degree Celsius
- Lead soldering: 260 degree Celsius for 5 seconds
- Storage environment: humidity of 60% or less
bvd

Acties:
  • 0Henk 'm!

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06:48

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou alleen de GND gebruiken ipv de -12v. Verder klopt het wel mits je de juiste weerstand pakt :) In dit geval 100 ohm of hoger.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PmBb
septillion schreef op zondag 19 juni 2011 @ 18:09:
Ik zou alleen de GND gebruiken ipv de -12v. Verder klopt het wel mits je de juiste weerstand pakt :) In dit geval 100 ohm of hoger.
Ik heb 120 ohms weerstandjes besteld via ebay.

Mag ik vragen wat de rede voor het kiezen van de GND ipv -12v?
Ik denk dat de calculator ook bedoelde dat ik de GND moest gebruiken gezien deze foto
Maar waarom?

Plaatje van de calculator

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gvisser5
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-06 11:05
Omdat je een gnd nodig hebt om stroom te laten lopen, en je -12V niet zoveel stroom kan leveren.

Verder spanning 12V - (3.3V(led drop) *3) = 2.1V.
R = U/I
2.1V / 20mA = 105 Ohm.

Bij aansluiting tussen+12V& -12V word dit 14.1V / 20mA = 705 ohm.

Gewoon de +12V en Gnd gebruiken dus

edit: het maakt niet uit waar je de weestand plaatst, als het maar in serie is met 3 leds. :)

[Voor 14% gewijzigd door gvisser5 op 19-06-2011 18:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PmBb
dankjulliewel, ik ga even wat voorbereiden om te prutselen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

PmBb schreef op zondag 19 juni 2011 @ 18:14:
[...]

Mag ik vragen wat de rede voor het kiezen van de GND ipv -12v?
Ik denk dat de calculator ook bedoelde dat ik de GND moest gebruiken gezien deze foto
De GND (ground) kun je zien als 0V. Als je +12 en -12 op de ledjes zet krijg je een potentiaal verschil van 24 Volt en blaas je je LED-jes eruit. En daarbij komt idd dat wat hierboven ook al gezegd is: het vermogen wat de -12 Volt lijn kan verstoken is vrij beperkt :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
gvisser5 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 18:21:
Bij aansluiting tussen+12V& -12V word dit 14.1V / 20mA = 705 ohm.
Alleen kun je dan wel wáy meer dan 3 LED's in serie schakelen ;) 7 om precies te zijn: 24 - 3,3 * 7 = 0,9 V. En dan heb je dus een weerstand van 45 Ω nodig om 20 mA te krijgen. (Wat dan 47 Ω wordt volgens die site, ik ken die vaste weerstandwaarden verder niet.)

Al geeft de site ook nog de optie 8 series van 6 LED's, zodat je exact op 48 uit komt, is wel wat netter indeed. 220 Ω heb je dan nodig voor de weerstandjes. Dan verstook je alleen wel weer meer energie aan warmte door je weerstand dan bij 7 LED's in serie. 6 LED's bij 24 V v.s. 3 LED's bij 12 V maakt dan natuurlijk weer geen klap uit though. :P

Hoeveel powâh zo'n -12 V-lijn kan leveren weet ik verder niet :P

[Voor 34% gewijzigd door Osiris op 19-06-2011 20:27]

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 20:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

3 LEDs + weerstand in serie tussen +12V en 0V is de beste optie. Naast het feit dat de -12V maar een zeer bescheiden vermogen kan leveren, wil je LEDs eigenlijk liever helemaal niet in serie met elkaar hebben. Er zitten namelijk altijd kleine variaties tussen de LEDs onderling, dus zul je zien dat bij serieschakeling de een nog wel eens iets meer licht geeft dan de ander (er valt over de ene LED net iets meer / minder spanning dan de andere). Bij 16 groepen van 3 valt dat veel minder op dan bij 8 groepen van 6. De reden om uiteindelijk toch een aantal LEDs in serie te zetten in plaats van elke LED op zijn eigen weerstand is puur praktisch; het scheelt 3x zoveel weerstanden en het vermogen dat je in de weerstand verstookt is minimaal.

Met betrekking tot de voeding, als je enkel 12V nodig hebt zou ik geen computervoeding pakken. Als je met kast echter doelde op een computerkast, dan heb ik niets gezegd :)

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-06 22:55
pricewatch: XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan)
deze voeding is voor de ~11 Watt die je nodig lijkt te hebben een beetje overkill...

Je kan ook gewoon op ebay bijvoorbeeld 12 volt (passieve) voedingen kopen van ~30 Watt.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

48 LED's zijn 16 strings van 3 LED's (op de tekening staan er 18 en dus 54 LED's))

16 strings van 20mA maakt 320mA aan stroom, en daar wil je een 650watt PC voeding voor gebruiken?
Een simpele 500mA tot 1A stekkervoeding van een paar euro voldoet. Of bedoelde je dat je een PC kast wilde maken met die voeding, dan inderdaad gewoon van een Molex stekker de gele en de zwarte gebruiken.

[Voor 21% gewijzigd door memphis op 21-06-2011 20:33]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:52
-12V in aan ATX voeding wordt weinig gebruikt. Als er maar b.v. 50mA UIT gaat, kan je niet zomaar de onbalans er in te zetten dat er 300mA IN moet. De voeding zou dan niet stroom moeten leveren op de -12V aansluiting, maar moeten sinken. Sinken wil zeggen dat de stroom er in gaat. Sourcen betekent dat de stroom er uit gaat. En dat hoeft niet gegarandeerd te zijn dat elke voeding dat kan.

Veel veiliger is 12V als source en GND (0V) als sink te gebruiken. Bovendien is -12V misschien maar enkele honderd mA, ipv A's.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee