Acties:
  • 0Henk 'm!

• chmistry
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 22:03
flirc?

Zelf heb al een tijdje een Antec MicroFusion Remote 350 die ik in combinatie met een Logitech Harmony One remote bedien. Als software gebruik ik Ubuntu 10.04 of 11.04 en XBMC. In Ubuntu 11.04 (kernel 2.26.38) wordt echter de imon receiver die in de Antec kast verwerkt zit niet meer ondersteund zoals ik gewend was.

Om een lang verhaal kort te maken: Ik was op zoek naar een ir receiver die het probleemloos onder Linux zou doen.

Na wat rondzoeken merkte ik dat ir receivers voor een lage prijs (~20Euro) bijna niet te krijgen zijn, of dat ze met Lirc lastig te programmeren zouden zijn. Op Ebay is genoeg te vinden, echter dan had ik zaken moeten doen met iemand uit Hong-Kong en had ik weer een 'domme' receiver.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik flirc tegen. Het leek me de ideale oplossing voor mijn probleem. Flirc is een USB ir ontvanger die geprogammeerd kan worden om met een willekeurige remote control te kunnen 'praten'.

Op www.flirc.tv kun je meer informatie vinden.

Omdat dit een nieuw product is, dat nog maar net te verkrijgen is, heb ik dit topic gestart.

Ik heb op 18 juni 2011 een flirc besteld, dat nu onderweg is. Zodra ik hem binnen heb, zal ik mijn ervaringen delen op dit forum.

Wat is flirc dan?

Flirc is een usb stick met infrarood ontvanger functionaliteit. Op de stick zit een chip die te programmeren is. De bijbehorende software is beschikbaar voor Windows, Mac en Linux.

Na het programmeren gedraagt flirc zich als een usb-keyboard. Dus je kunt flirc in elk apparaat steken dat een usb-keyboard ondersteund.

Volgende video toont hoe het programmeren in z'n werk gaat:

Achtergrond:

Flirc is bedacht, ontworpen en geprogrammeerd door Jason Kotzin, een Amerikaan die dit naast zijn werk doet. Op dit moment bevind flirc zich in de beta-fase. Hij verkoopt zijn device nu al om feedback te kunnen krijgen. Op zijn blog is een coupon te vinden voor 20% korting.

Zijn doel is naast het opzetten van een business, ook het fundraisen voor onderzoek naar kanker.

Links:

http://www.flirc.tv Site van flirc
fundraising Uitleg over fundraisen voor onderzoek naar kanker
Blog Blog waarin de ontwikkelaar zijn progress beschrijft.
forum van XBMC waar flirc besproken wordt.

[Voor 1% gewijzigd door chmistry op 19-06-2011 21:22. Reden: Kast beschrijving verbeterd]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BrammT
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 30-05 11:18

BrammT

The one and only!

Lijkt me een interessante optie, zodra er hier op tweakers goede ervaringen zijn & ik de laatste onderdelen voor mijn HTPC binnen heb, zal ik er ook een bestellen.

Suzuki SJ413 1.3 GTI - Suzuki King Quad 700cc - Mazda MX5 NA 1990 1.8 Turbo(TD04)

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-01 00:39
ziet er leuk uit maar naast de pijl toetsen en enter/back zijn er nog andere mogelijkheden?
zoals stop play pauze enzovoort?

Ik zie dat er een Advanced menu in zit zodat je alle keys kunt mappen en zelf ctrl+F4 bijvoorbeeld.
Nice :D eigenlijk is dit precies wat ik zocht.

handig aangezien ik al een afstandsbediening heb voor mijn tv boven waar DVD funtie op zit en dit geld ook voor de woonkamer.

alleen jammer dat het stickie zelf niet super klein is. maar daar valt wel mee te leven.

[Voor 67% gewijzigd door Proxx op 20-06-2011 10:44]

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

• chmistry
Proxx schreef op maandag 20 juni 2011 @ 09:18:
alleen jammer dat het stickie zelf niet super klein is. maar daar valt wel mee te leven.
Hij is inderdaad niet superklein, maar je kunt hem natuurlijk altijd wegstoppen door er een usb kabeltje tussen te zetten.

• Proxx
ok, mijne is ook verstuurd. ben benieuwd :D

• ksmedts
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Misschien lees ik er helemaal overheen :s maar wat kost dit dingetje en hoe bestel je hem!?

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:18
Ab_dullah schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 10:20:
Misschien lees ik er helemaal overheen :s maar wat kost dit dingetje en hoe bestel je hem!?
http://www.flirc.tv/buy_flirc
20 dollar dus.

• chmistry
Kost inderdaad 20 dollar, maar er komt 13.95 dollar verzendkosten bij. Als je de couponcode gebruikt die op blog.flirc.tv staat, kun je 20% korting krijgen. Ikzelf betaalde zo'n 19,50 euro in totaal na conversie.

• chmistry
Mijn Flirc is binnen!

Het doosje waar hij inzit is idioot groot voor de afmeting van de flirc zelf:

flirc_met_doosje by chmistry, on Flickr

Het apparaatje zelf:

Flirc_foto by chmistry, on Flickr

En de factuur met totale kosten:

Factuur by chmistry, on Flickr

Dit kostte mij dus 19,50 euro.

• arene
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-05 23:00
Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen.

Die van mij is ook onderweg.

• Proxx
Ik heb goede en slechte ervaring met flirc en zal proberen uit te leggen hoe dat komt.

Mijn flirc heeft eerst prima gefunctioneerd. Opnemen en gebruiken werkt zoals gezegd.
Na 2dagen functioneren heb ik mijn htpc een week of 3 niet meer gebruikt. Na die week begon de ellende,
gisteren deed hij het een paar keer goed. Maar nu disconnect en connect hij om de haverklap en 6 van de 10 keer herkent windows hem niet. Als ie wel herkend word disconnect hij vervolgens na 5min.

Het zelfde gebeurt ook als ik hem in een andere computer gebruik. De drivers zijn unsigned dus heb ik testmode in windows7 geprobeerd. Maar ook dit maakt niet uit.

Zoals ik het nu zie lijkt het erop dat hij al hardwarematig stuk is. Wat ik eigenlijk niet hoop aangezien het apparaat op zich veel potentie heeft. En aangezien hij de eerste 2dagen wel goed gefunctioneerd heeft lijkt het er op dat ik gewoon pech heb met mijn stickje

EDIT:
De flirc weer op een andere pc aangesloten. En daar werkt hij nu wel prima. Ben nog even aan het testen
het lijkt er op dat er iets niet goed gaat met de drivers op de andere 2 machines. En op het moment heb ik geen enkel idee meer waar ik moet zoeken. (Even wachten of de jongens van flirc mij kunnen helpen)

EDIT:
Inmiddels een bericht terug gehad van Jason en ik zal een stukje quoten.
I'm using my four day weekend to go over the firmware to improve it.
I'll do my best to come up with a new release after this weekend
er komt dus ook een nieuwe firmware aan voor het ding.

[Voor 30% gewijzigd door Proxx op 02-07-2011 19:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chmistry
Proxx schreef op zaterdag 02 juli 2011 @ 14:57:
Ik heb goede en slechte ervaring met flirc en zal proberen uit te leggen hoe dat komt.

Mijn flirc heeft eerst prima gefunctioneerd. Opnemen en gebruiken werkt zoals gezegd.
Na 2dagen functioneren heb ik mijn htpc een week of 3 niet meer gebruikt. Na die week begon de ellende,
gisteren deed hij het een paar keer goed. Maar nu disconnect en connect hij om de haverklap en 6 van de 10 keer herkent windows hem niet. Als ie wel herkend word disconnect hij vervolgens na 5min.

[...]
Ditzelfde probleem heb ik dus ook, op verschillende computers met verschillende OSsen (Windows 7, Ubuntu 10.04 en Ubuntu 11.04). Bij mij disconnect hij echter al na vijf of zes toetsaanslagen. Hopelijk zit het probleem in de firmware, anders ben ik bang dat mijn eerste enthousiasme over het product behoorlijk inzakt.

Daarnaast is de software nog lang niet bugvrij, het opslaan van de settings resulteert steevast in het crashen van het programma, onder de genoemde OSsen.

[Voor 0% gewijzigd door chmistry op 05-07-2011 21:39. Reden: Ubuntu versie verbeterd]

• bauk
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-05 13:56
Daarnaast is de software nog lang niet bugvrij, het opslaan van de settings resulteert steevast in het crashen van het programma, onder de genoemde OSsen.
Ik zit al enkele dagen te twijfelen om dit te bestellen. Dit dingetje is wat bij betreft super, de instellingen lijken ook op het apparaatje ingesteld te worden. Prachtig, kan ik lekker rustig achter mijn bureautje klooien met de instellingen en hop in xbmc doos prikken.

Maar, die problemen hierboven, zijn die nu een beetje opgelost?

• chmistry
bauk schreef op dinsdag 02 augustus 2011 @ 10:18:
[...]

Ik zit al enkele dagen te twijfelen om dit te bestellen. Dit dingetje is wat bij betreft super, de instellingen lijken ook op het apparaatje ingesteld te worden. Prachtig, kan ik lekker rustig achter mijn bureautje klooien met de instellingen en hop in xbmc doos prikken.

Maar, die problemen hierboven, zijn die nu een beetje opgelost?
Ja, voor mij zijn ze volledig opgelost, hij werkt nu volledig bugvrij.
Ik moest mijn Harmony One instellen als een Samsung UN55D5000, maar nu werkt alles dus naar behoren.

De ondersteuning door de developer is super, snel response en echt problemen oplossen. Op een gegeven moment bood hij zelfs aan om de kosten te vergoeden als ik niet tevreden was.

Persoonlijk zou ik flirc dus aanraden.

• bauk
Perfect, ga ik vanavond maar eens paypal in leven brengen, ding is echt veelbelovend.

• Invisibal
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-05 16:53
Ik vind dit usb stickje wel heel interessant. Misschien een domme vraag, maar hoe weet de remote dat je een commando naar je XBMC pc wil sturen of naar je TV?

• chmistry
Invisibal schreef op dinsdag 09 augustus 2011 @ 12:02:
Ik vind dit usb stickje wel heel interessant. Misschien een domme vraag, maar hoe weet de remote dat je een commando naar je XBMC pc wil sturen of naar je TV?
Goede vraag, weet ik zelf eigenlijk niet, ik gebruik een Logitech Harmony One, dus ik heb geen last van dat probleem.Waarschijnlijk kun je niet gelijktijdig met 1 remote twee verschillende apparaten bedienen.

Je kunt je vraag naar support@flirc.tv sturen, waarschijnlijk krijg je dan snel antwoord.

• bauk
Wat ik me zou kunnen voorstellen is dat je van je standaard remote de "VCR" knop (oid) gebruikt (veel van die dingen hebben die mogelijkheid). In dat geval zendt hij een andere frequentie. Ik heb hier nogal wat devices staan, toch reageert echt alleen mijn versterker als ik de afstandsbediening ervan zou gebruiken.

Overigens, van mijn Marantz versterker had de afstandsbediening de mogelijkheid om mijn tv aan te sturen. Kwestie van de juiste infrarood frequenties (knoppen) gebruiken.

Het gaat er dus om dat je knoppen gaat gebuiken die niet "opgevangen" worden door je andere devices. Ik heb ooit eens een afstandsbediening gehad die een teletekst knop had, maar mijn TV ondersteunde dat niet.

Een andere situatie, die ik me voor kan stellen is een beetje toepasselijk voor mijn setup: ik heb een televisie en een beamer voor mijn films. Het lijkt me niet onaardig als je besluit alleen films via de beamer te kijken (zoals ik dat doe). Op dat moment zet ik mijn televisie hard uit en zou ik de afstandsbediening van de TV kunnen gebruiken. Met andere woorden, heb je een oude tv die je weggooit, houdt de afstandsbediening, want die kan dan prima als MCE remote functioneren. (Zou wat zijn voor mensen die bijvoorbeeld de pebble remote van philips mooi vinden, maar liever een ander beeldscherm).

Ik heb hem iig besteld, vanaf 23 augustus kan ik bericht ontvangen van UPS/FLIRC dat ie onderweg is :)

[Voor 34% gewijzigd door bauk op 10-08-2011 13:34. Reden: Andere situatie toegevoegd]

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:44
Ik heb er zojuist één besteld. 't Verbaast me dat er niet meer aandacht is voor dit apparaatje.\
't Klinkt veelbelovend.

• Ruurdice
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-01 09:58
Zelf ook aangeschaft.

Had ook problemen zoals eerder vermeld, maar na wat contact met de maker de nieuwste firmware gekregen en dat werkt lekker. Enige probleem wat ik nog heb is dat onder een xbmc live installatie de stick pas verbind als ik hem er uit en in stop na boot.

Inderdaad vreemd dat dit niet bekender is, en dat sowieso nog niemand in deze wat mij betreft overduidelijke gat in de pc remote markt gesprongen is! Maar ja achteraf praten is natuurlijk altijd makkelijk.

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 20:41
Kun je met dit apparaatje ook je computer aanzetten? ofwel dat de bios denkt dat het een keyboard of muis commando krijgt zodat je wake on keyboard kan gebruiken?

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:58
Is er iemand die dit ding wilt bestellen, Zoja dan kunnen we de verzendkosten delen :p
16$ shipping is het niet waard om er dan maar 1 te halen :p

• donnie1992
Niemand?

• Daanos
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22-11-2022
Kick!

Geen idee of iemand dit nog leest oud topic toch een pogin wagen. Ik probeerde er een te bestelen maar volgens mijn verzend die niet meer naar europa. straks nog even goed kijken?

Hoe staat het verder met het produckt werk het nogsteeds goed?

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:23
Daanos schreef op dinsdag 26 maart 2013 @ 14:06:
Kick!

Geen idee of iemand dit nog leest oud topic toch een pogin wagen. Ik probeerde er een te bestelen maar volgens mijn verzend die niet meer naar europa. straks nog even goed kijken?

Hoe staat het verder met het produckt werk het nogsteeds goed?
Ik heb hem net hier besteld

http://www.mannmediacentres.co.uk/

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-05 06:58
Ik heb hem ook bij MM besteld een paar weken geleden, binnen een paar dagen keurig 2 exemplaren op de mat. Nog geen ervaringen met de Flirc zelf, aangezien ik even druk ben met andere zaken.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:23
Ik heb vandaag eindelijk tijd gehad om mijn flirc te testen. Ik gebruik hem met een raspberry pi en een Logitech Harmony 525. Hij staat gewoon in de Harmony Software als media center pc. Daarna is het een kwestie van eenmalig configureren met de flirc software en hij werkt prima :)

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:51
Weet iemand of dit mooie apparaatje ook bij een Nederlandse site te koop is?

Dichtstbijzijnde die ik nu zie zijn:

http://www.mannmediacentres.co.uk/ (25,98 pound, inclusief verzenden)

&

https://www.modmypi.com/ (24,50 pound, inclusief verzenden)

Anoniem: 521573

Muncher schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 09:53:
Weet iemand of dit mooie apparaatje ook bij een Nederlandse site te koop is?

Dichtstbijzijnde die ik nu zie zijn:

http://www.mannmediacentres.co.uk/ (25,98 pound, inclusief verzenden)

&

https://www.modmypi.com/ (24,50 pound, inclusief verzenden)
voor een nederlandse site: http://www.sossolutions.nl/product.php?id_product=9324375

Anoniem: 378560

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:51
Heeft iemand ervaring met Flirc icm RaspBMC? Ben benieuwd of dat een beetje goed werkt...

Ik weet dat hier via Google ook e.e.a. te vinden is, vind meningen van Tweakers altijd net iets interessanter :)

[Voor 39% gewijzigd door Muncher op 09-08-2013 13:12]

Anoniem: 528838

Het schijnt prima te werken, je moet dan alleen bij het instellen op de computer even veranderen dat je 'm als keyboard mapt en niet als xbmc remote. Dus bijvoorbeeld de M, C, I en de pijltjestoetsen:)

• donnie1992
Mooi dat dit topic omhoog wordt gebumped.
Ik heb er namelijk nog een aantal liggen die zeer binnenkort in de V&A staan ;).
Dan hoef je ook niet op de verzending te wachten

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 23:20
Ik heb de Flirc toe laten voegen aan de pricewatch:
pricewatch: Flirc Media Center Companion

Zelf bij een nl webshop besteld, weet niet of ik de naam hier mag noemen.

• _PM
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-05 23:20
Vandaag binnen gekregen, enorm handig om commando's te leren via de tooling die erbij hoort.
Enig probleem wat ik had is dat ik de commando's 2x moest leren. Anders had ik het probleem dat de ene button press wel werkte en de volgende niet (om-en-om) hopen dat de ontwikkelaar dit fixt. Verder heel tevreden, werkt als een speer en heel snel. Top

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Ik weet dat het een ouder topic is maar ik denk wel dat ik een relevante vraag voor dit topic heb en dit ding verdiend wel de aandacht:

Kan de flirc omgaan met langere keystrikes? Zeg maar ik wil van een afstandsbediening bij 3 seconden lang de volume decrease knop koppelen dat hij mute, bijvoorbeeld.
Niet alle remotes kunnen dit dus ook daar is het van afhankelijk, maar vraag het me af.
Nu heb ik hier iets over gelezen, al dan niet in beta fase... maar het is nergens meer terug te vinden.
Met zoveel firmware updates zijn er veel opties bijgekomen en er zwerft ook nog heel veel oude info rond.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee