Acties:
  • 0Henk 'm!

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-06 21:15
Goedemiddag,

Even een kort vraagje waar jullie hopelijk wel antwoord op weten... Sinds nu ongeveer een jaar heb ik twee stuks Dell SP2309SW monitoren, netjes aan de muur gemonteerd, kabels door een kabelgoot naar de kast en in de kast... een dikke Windows bak :/

Intussen ook in het bezit van een MacBook 13" Unibody en begin steeds meer te geloven in de producten van Apple, gebruik mijn desktop steeds minder voor gamen oid, alleen nog maar surfen, downloaden, chatten, standaard office-werk en af en toe wat films kijken.

Zou deze daarom graag vervangen door een MacMini, zodat ik eindelijk van dat vreselijke os van Microsoft afben, maar zit eventjes met mijn twee beeldschermen.

Deze zijn momenteel beide aangesloten via HDMI en staan op resolutie 2048x1152 (eentje liggend, eentje staand). Nu is het aansluiten van monitor 1 op de HDMI van de MacMini uiteraard geen enkel probleem, maar hoe zit dat met mijn tweede scherm?

Waarschijnlijk dat ik deze dan op de MiniDVI moet aansluiten met een MiniDVI -> HDMI stukje ertussen, maar zover ik heb kunnen vinden gaan deze allemaal tot max 1920x1080 :?

Heb in de Apple Store nog een MiniDVI -> HDMI adapters gezien, wel in allerlei andere webshops. Zou het eventueel een keer met mij MacBook kunnen proberen, maar vrees dat ik de 2048x1152 niet ga halen, iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:00

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wacht nog heel even met een Mac Mini aanschaffen tot de refresh er is. Het is echt zonde als je nu een nieuwe koopt :)

Volgens mij moet mini-dvi prima kunnen wat jij wilt, maar pin me er niet op vast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:15
Op de huidige serie MacMini zit geen MiniDVI maar miniDisplayPort. Deze kunnen tot 2560x1440 per aansluiting aan (volgens mij zelfs hoger, maar dat gebeurt niet vaak op een scherm).

Ik weet niet of er een mogelijkheid is om twee schermen aan te sluiten op zo'n apparaat, maar er zijn zeker goeie apparaatjes te vinden die ervoor zorgen dat je er alsnog twee kan aansluiten (iets als de matrox DualHead2Go DisplayPort).

Succes ermee!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-06 22:47
De mini Displayport die op de huidige MacMini aanwezig is, gaat tot 2560x1600. Met een Displayport to DVI adapter ga je max tot 1920x1200 halen volgens Apple, maar Google maar wat rond en dan zul je zien dat 2048x1152 ook kan met deze adapter. Echter is de HDMI poort op de huidige Mac Mini beperkt tot 1920x1200, en ik heb niet zo snel ergens kunnen vinden dat deze nog iets hoger gaat!
Maar ik zou inderdaad wachten tot de Mac Mini een refresh heeft gekregen! Wellicht zijn de aansluitingen dan weer veranderd en kan je het even opnieuw bekijken ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wnwiigrtz
Dank voor de antwoorden zover. Ik wacht inderdaad de MacMini refresh nog wel eventjes af, thnx voor tip!
Merethil schreef op zondag 19 juni 2011 @ 18:00:
Op de huidige serie MacMini zit geen MiniDVI maar miniDisplayPort.
Ik bedoelde inderdaad miniDisplayPort
Haazzz schreef op zondag 19 juni 2011 @ 19:23:
Echter is de HDMI poort op de huidige Mac Mini beperkt tot 1920x1200, en ik heb niet zo snel ergens kunnen vinden dat deze nog iets hoger gaat!
Ohw, dit verbaast mij, ik had niet verwacht dat HDMI het probleem zou zijn... Hoe dan al die mensen dat dan met 2 stuks 27" cinema-schermen van 2560x1600:?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Haazzz
wnwiigrtz schreef op zondag 19 juni 2011 @ 20:43:

[...]

Ohw, dit verbaast mij, ik had niet verwacht dat HDMI het probleem zou zijn... Hoe dan al die mensen dat dan met 2 stuks 27" cinema-schermen van 2560x1600:?
Vergis jij je niet in mensen met een nieuwe iMac met 2 Thunderbolt poorten?

• wnwiigrtz
Haazzz schreef op zondag 19 juni 2011 @ 21:55:
[...]

Vergis jij je niet in mensen met een nieuwe iMac met 2 Thunderbolt poorten?
Ik mag er toch vanuit gaan dat het met een Mac Mini gewoon mogelijk is een dual-monitor-setup aan te sturen, of liggen de prestaties zo 'laag' dat dit niet mogelijk is?

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:59
wnwiigrtz schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 13:58:
[...]

Ik mag er toch vanuit gaan dat het met een Mac Mini gewoon mogelijk is een dual-monitor-setup aan te sturen, of liggen de prestaties zo 'laag' dat dit niet mogelijk is?
Dat lijkt me erg sterk aangezien menig computer van 8jaar terug al meerdere schermen kon uitsturen.
Probleem is vaak alleen de "adapters te weinig resolutie doorgeven"

Moet vast wel een oplossing voor zijn.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 10:59

Bosmonster

*zucht*

Ik draai 2x 1600x1200 op een Mac Mini. Eentje via HDMI->DVI en eentje via mDP->DVI. Werkt als een tierelier.

Maar zou idd wachten op de nieuwe Mini.

[Voor 16% gewijzigd door Bosmonster op 21-06-2011 14:02]

• Haazzz
Bosmonster schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 14:00:
Ik draai 2x 1600x1200 op een Mac Mini. Eentje via HDMI->DVI en eentje via mDP->DVI. Werkt als een tierelier.

Maar zou idd wachten op de nieuwe Mini.
Dat je 2 x 1600x1200 draait met je Mac mini is niet geheel relevant voor de TS! Het gaat er vooral om of de hdmi uitgang van de huidige Mac mini een resolutie ondersteund van hoger dan 1920x1200! Volgens de website van Apple namelijk niet, en als dit echt zo is, gaat de opstelling van de TS niet werken! Heb jij niet toevallig een scherm staan met een resolutie hoger dan 1920x1200? Dan zou je kunnen testen tot welke resolutie de hdmi uitgang ondersteund!

• wnwiigrtz
Fijn om van Bosmonster te horen dat een MacMini wel gewoon twee schermen kan aansturen, probleem zit heb dus nu alleen even de de combinatie resolutie + HDMI...

Als 1920x1200 (2304000px) moet lukken, dan zou 2048x1152 (2359296px) toch ook wel moeten lukken lijkt mij? Naja, we wachten de nieuwe Mini maar eventjes af, kijken wat voor poorten daarop zitten (MiniDP, HDMI, DVI, Thunderbolt?) en dan zien we wel verder

Kan altijd nog 2 nieuwe monitoren kopen... Alles liever dan windows >:)

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 10:59

Bosmonster

*zucht*

Als je twee nieuwe monitoren en een Mac Mini gaat kopen kun je bijna net zo goed een iMac kopen. Daar kun je zeker met gemak 1 of 2 extra schermen op aansluiten, ongeacht de resolutie.

HDMI zelf kan overigens prima hoger aan dan 1900x1080, dus zou niet weten waarom dat op een Mac Mini beperkt zou zijn. Zeker op een eventuele nieuwe Mini met nieuwe GPU.

[Voor 31% gewijzigd door Bosmonster op 25-06-2011 22:17]

• wnwiigrtz
Bij deze dan toch maar even mijn ervaring posten, voor de mensen die met dezelfde vraag zitten / hier nog eens terecht komen...

Heb uiteindelijk gewoon de gok genomen en besloten een MacMini te kopen, welteverstaan de 2.7Ghz i7 variant, met Radeon HD6630M en 8GB geheugen.

Inmiddels alles in goede orde ontvangen, uiteraard gelijk aangesloten en getest, maar werkt perfect!

De HDMI-poort van de MacMini (2011) ondersteund dus (in tegenstelling tot de 1920x1200 die op de website staat) ook gewoon 2048x1152 ;)

Ene scherm zit nu dus direct op de HDMI-poort, andere met een miniDisplayPort (Thunderbolt...) naar HDMI verloopje ertussen.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee