Acties:
  • 0Henk 'm!

• Utrecht25
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-01 12:52
Nieuwe Samsumg WB600 digicam (12MP), na een factory reset en op standje "Auto"

Deze foto is van 3m afstand gemaakt. Ditzelfde probleem heb ik eigenlijk op alle foto's : Er zit heel ruis op de foto's, of is dit een normale hoeveelheid? (voor de duidelijkheid: Ik heb niet digitaal ingezoomd op deze foto)

Ik vermoed dat de camera terug moet naar de winkel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 14:35
maak nu eens een foto buiten in het licht ipv donkere omgeving waarbij de camera denkt "hey het is donker dus ik moet de iso omhoog pompen"

edit : ookal is dit al iso 200.. toch even buiten een foto maken..

[Voor 20% gewijzigd door AjDuLion op 19-06-2011 13:29]

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Bij wat voor licht is deze foto gemaakt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Utrecht25
zojuist, hele lichte woonkamer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Utrecht25
Hier nog wat buiten foto kunsten van de camera :(

[Voor 10% gewijzigd door Utrecht25 op 19-06-2011 13:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:31
Woonkamers zijn per definitie niet heel erg licht. Kan het zijn dat je camera een speciale "dynamisch bereik" stand aan heeft staan? Die verlichten vaak de schaduwen, waardoor extra ruis ontstaat.

Daarnaast zijn we hier in F&V met onze spiegelreflexen heel erg gewend aan ruisloze foto's op 100%, maar bij compactjes ligt dat natuurlijk wat anders.
The ISO range runs from 80 up to 3200. Noise appears early on this scale and is marring photos at ISO 800, unless you want noise for its creative contributions. We even found noise in light shadow areas at ISO 80, which can obstruct some finer detail and the overall clarity of your pictures.
bron: http://www.pocket-lint.co...-wb600-zoom-camera-review

ziet er naar uit dat dit gewoon de camera is, een nieuwe gaat daar geen verandering in brengen.

EDIT: wat een rare vervaging in die buiten-foto. Heb je toevallig miniature/tilt shift modus aan staan?

[Voor 7% gewijzigd door citruspers op 19-06-2011 13:41]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:32

Deathchant

Don't intend. Do!

in de auto-stand wilt je camera een zo scherp mogelijke, goed belichte foto hebben. Dus hij bepaalt alle waardes zelf (flits gebruiken ja of nee, iso waardes omhoog gooien wanneer de lichtmeting zegt dat het te donker is).
Een woonkamer, ookal is hij licht, heeft veel minder licht dan dat je buiten hebt. Dus het kan dat hij dan de iso flink omhoog gooit.
Daarbij is iso50/80/100 en iso200 meestal het maximale waarbij je nog bruikbare foto's krijgt. Alles daarboven vind ik zelf al niet om aan te zien. Bij de Lumix series valt het bij iso400 nog mee.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Een woonkamer, ookal is hij licht, heeft veel minder licht dan dat je buiten hebt. Dus het kan dat hij dan de iso flink omhoog gooit.
Deze foto was genomen op ISO 200 (staat in de EXIF) :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-06 23:31
Kort samengevat: je camera is niet stuk en de instellingen zijn op zich niet eens zo verkeerd (iso200 voor binnen), maar je camera kan gewoon heel slecht met ruis om gaan. Helaas is dit een probleem wat je bij veel compactcamera's met hoge resolutie ziet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fresno
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-06 21:13
Utrecht25 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 13:36:
Hier nog wat buiten foto kunsten van de camera :(

[afbeelding]
In de exif gegevens zie ik dat deze foto 24-2 is gemaakt iso 80 diafragma 3.2 en scherpgesteld op de auto.
Van deze foto is niets te maken, gewoon een foto buiten maken en niet tegen de zon in (achter de wolken geldt ook).
Ik denk ook dat het probleem niet aan de camera ligt, maar gewoon nog wat meer oefenen in verschillende situaties.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-06 20:20
Met alle respect voor "goede" compact camera's, maar zelfs op de base iso (80 in dit geval lijkt het) is pixelpeepen nooit echt vleiend. 100% crops op iso 200 die ongeveer gelijkwaardig zijn met iso 3200/6400 op een gemiddelde spiegelreflex is niet perse heel slecht, maar blijkbaar minder dan je verwacht had. Daarnaast zou je inderdaad kunnen letten op settings die extra contrast of dynamisch bereik toevoegen - zoals citruspers zegt - omdat je daarmee vaak de iso ongewild omhoog trekt in de schaduwen.
Ik zou zeggen, probeer eens op iso 80-100-200-400 met alle mogelijke optimalisaties uit en kijk wat het doet.

Ik heb even op flickr met de camera finder gezocht maar kon de WB600 niet vinden, wel vergelijkbare modellen:
http://www.flickr.com/photos/steve_frenkel/5235575731/

Op zich ziet dat er op iso 200 niet heel slecht uit...

[Voor 15% gewijzigd door TweakMDS op 19-06-2011 16:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• renbull
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-05 13:10
Ik vind je eerste plaatje niet slecht voor een camera van €150,-. zeker niet omdat het een 100% crop is van het origineel. Mijn Panasonic FZ7 presteerde vergelijkbaar op ISO 200.
Best vergelijkbaar met deze review: photographyblog.com

en nog een duidelijk voorbeeld waarbij vergelijkbare prestaties worden behaald, plaatje 1/30 sec f/3.2 | 24mm | ISO 200

[Voor 142% gewijzigd door renbull op 19-06-2011 16:35]

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

• Utrecht25
dank voor alle behulpzame replies, hulde!!
Ik ga eens de voorbeeld foto's vergelijken met die van mij. Daarnaast ga ik eens met de ISO spelen.

Misschien is nog wel de belangrijkste les: Bij 12MP moet ik gewoon niet uitgaan van 100% schaal voor goed kwaliteit, maar van 50% (wat ook normaal is is, anders heb je een huge foto) en dan zal ik de ruis dus ook minder merken. Als ik dan toch zo'n fles van dichtbij op de foto wil moet ik daar gewoon op inzomen met optische zoom.

• Anoniem: 320196
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Lijkt wel tilt en shift die kerk, heb je al geprobeerd de fabrieks instellingen te resetten? meestel zit er wel zo'n optie op compactcamera's :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee