Acties:
  • 0Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:04
Hai, momenteel heb ik mijn vwo afgerond en ben ik bezig te kijken naar hbo ict opleidingen. Nou snap ik het verschil tssen verschillende opleidingen niet. Ik hoop dat jullie me ermee kunnen helpen. Op de haagse hogeschool bv heb je bedrijfskundige informatica, informatica, technische informatica,
Ik zie door de bomen het bos nietmeer.

Ik zou het fijn vinden als jullie me konden helpen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
wat wil je later worden? ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• champion16
hahaha goeie vraag.
Ik wil me vooral bezig gaan houden met het programmeren. Ik keek al naar game development in amsterdam, maar deze is teveel op games gericht. Dus ik zou graag willen programmeren, maken van software.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:49
Avans in Breda of Fontys in Eindhoven...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• champion16
?
Ik woon in den haag. Op d haagsce hogeschool heb je de 3 bovengenoemde opleidingen.

[Voor 97% gewijzigd door champion16 op 19-06-2011 13:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nitrambabo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-04 15:29
Dan moet je Informatica gaan doen, daar leer je om te programmeren. Bij Bedrijfskundige Informatica op de Haagse Hogeschool leer je niks qua programmeren. Technische Informatica weet ik niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:49
champion16 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 13:24:
?
Ik woon in den haag. Op d haagsce hogeschool heb je de 3 bovengenoemde opleidingen.
Verbreed je horizon, ga langs en vraag het hun of zoek zelf informatie op het internet :F Je weet dat er op het HBO verwacht wordt dat je een hoop zelf doet he? Dan belooft dit topic veel goeds.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• champion16
Weet iemand anders iets over technische informatica?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 313723

Ik heb een tip! Lees de studiewijzers eens door!

http://www.dehaagsehogesc...a-voltijd/studie/algemeen

Ligt je interesse meer aan de bedrijfskundige kant, de technische kant (elektrotechniek, programmeren) of liever een beetje van beide? Over het algemeen geldt wel, hoe technischer, hoe wiskundiger.

[Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 313723 op 19-06-2011 14:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• champion16
mij lijkt het programmeren het leukst, maar zou het fijn vinden om een zo 'breed' mogelijke opleiding te hebben in geval ik later iets anders wil doen.

Is het mogelijk een afspraak te maken met de hogeschool voor vragen buiten de open dagen om?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Als ik nu in jouw schoenen zou staan, zou ik voor TI kiezen, waarom? Arbeidsperspectief. Er is en zal namelijk een tekort aan goed opgeleid technisch personeel blijven bestaan in onze samenleving.
Je wordt behoorlijk technisch geschoold en hebt dus goede kansen op een baan, maar kunt later altijd afzwaaien naar een meer management achtige functie als je het ontwikkelen zat bent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• champion16
technische informatica is dus de 'breedste' opleiding in ict?
En technische informatica is van beide een beetje(informatica en BI)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

champion16 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 14:23:
technische informatica is dus de 'breedste' opleiding in ict?
En technische informatica is van beide een beetje(informatica en BI)?
Technische Informatica is de meest technische opleiding van de drie. Lees nou die studiewijzers eens door van verschillende scholen. Ik snap in ieder geval nu wel waarom je HBO kiest en geen WO ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• champion16
hahahaha. op carrieretijger staat niet echt goede perspectieven wbt TI.:S

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:38
Bij ons (Hogeschool Rotterdam) zit het zo:

Bedrijfskundige informatica: nauwelijks programmeren, vooral veel bezig met de bedrijfskundige kant. Denk aan informatieanalyse, systeemanalyse, etc.

Informatica: de breedste opleiding bij ons. Vooral op programmeren gericht (je krijgt ook vakken die daar mee te maken hebben zoals testen, usability, datastructuren, wiskunde, etc.) maar ook een deeltje beheer in de vorm van Cisco (netwerken) en ITIL.

Technische informatica: vrij hardcore kruising van programmeren voor embedded systemen en elektrotechniek. Volgens mij is dit bij ons de minst brede opleiding.

Kijkend naar jouw beschrijving zou ik je dus informatica aanraden. Je moet niet iets kiezen omdat er nu veel werk in is, dat is onzin. Je moet gewoon doen wat je leuk vindt. In gewone informatica is ook bérgen werk momenteel. Dat verandert echter elk jaar, zodra er weer een nieuwe economische crisis komt is er ineens geen werk meer.

Tot slot: bezoek vooral de open dag en ga praten met die studenten.

[Voor 24% gewijzigd door Avalaxy op 19-06-2011 21:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
* Anoniem: 303530 Meldt.

Ik doe al 2 jaar TI, je krigt onder andere:
Wikipedia: IBM Rational Unified Process
Wikipedia: Unified Modeling Language
C, gevolgd door C++, en een snufje PHP (roostersysteem maken voor een website)
embedded programmeren, onder andere:
http://www.parallax.com/go/boebot als eerste project
Gevolgd door een aantal projecten met een ATmega16 controller. Een waar je een rekenmachine moet maken bijvoorbeeld, en een waar je diezelfde controller moet programmeren om een set stoplichten aan te sturen.
http://www.arexx.com/rp6/ waar ik nu mee bezig ben, de huidige opdracht is om de robot zonder de muren aan te raken de weg door een doolhof te laten vinden. Aan het uiteinde staat een sterke lamp.

Uiteraard krijg je ook netwerken, PLC, logic, discrete wiskunde (te weinig imo, 2 kwartalen, maar het merendeel van de klas had daar erge moeite mee) en een aardige dosis ontwerpen (=UML)

Ik studeer aan de haagse hogeschool delft. Ik vind het niet een blijster moeilijke opleiding, maar misschien heeft dat ermee te maken dat ik meer voorkennis had dan de meeste mensen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

Avalaxy schreef op zondag 19 juni 2011 @ 21:33:

Kijkend naar jouw beschrijving zou ik je dus informatica aanraden. Je moet niet iets kiezen omdat er nu veel werk in is, dat is onzin. Je moet gewoon doen wat je leuk vindt. In gewone informatica is ook bérgen werk momenteel. Dat verandert echter elk jaar, zodra er weer een nieuwe economische crisis komt is er ineens geen werk meer.
Tuurlijk, maar hij geeft zelf aan dat hij nu neigt naar programmeren. Dan zou ik toch voor TI kiezen, want daar krijg je met een veel breder aspect van techniek te maken dan reguliere informatica en ben je in die zin dus breder opgeleid.
Ik heb ook informatica gedaan aan de HRO en op een beetje Java na, weinig over techniek geleerd, maar ook weer te weinig bedrijfskunde om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen. Ik vond het persoonlijk een behoorlijk 'net niet' opleiding, met weinig theoretische diepgang en teveel flexibiliteit met tentamens en cijfers.

Daarnaast is het tekort aan technisch personeel in Nederland _structureel_, er zijn simpelweg niet genoeg mensen die voor een technische richting kiezen om aan de vraag te voldoen. Dit staat dus in schril contract met het aantal mensen dat voor rechten, bedrijfskunde, economie, communicatie of psychologie kiest.

Dus, de keuze voor TI is naar mijn mening prima te verdedigen op grond van baanzekerheid en huidige wensen. Met informatica zul je zeker een goede kans op een baan hebben, maar voor een bredere technische opleiding zou ik dan toch voor TI kiezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-05 20:44
Doe je informatica, dan leer je programmeren, interfaces maken, websites bouwen en iPhone apps schrijven. Doe je TI dan leer je hardware interfaces, en wat dieper op de hardware in, verder zijn ze vrij vergelijkbaar. BI doe je als je programmeren eng vindt en een consultant wilt worden :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:48

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik doe BI aan de Hanzehogeschool in Groningen, en dat is inderdaad zoals hierboven al was gezegd weinig programmeren.

Wel een beetje PHP, en vooral veel SQL, maar geen C++ e.d.

Bij BI is het inderdaad meer analyse e.d. Ik krijg bijvoorbeeld ook Statistiek, ICT & Recht, UML, DFD's etc.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 21:04

qadn

Pinnacle of Perversion

Op ICT&Recht na hoor je al die dingen op een normale informatica of TI opleiding ook te krijgen.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Avalaxy
qadn schreef op zondag 19 juni 2011 @ 22:57:
Op ICT&Recht na hoor je al die dingen op een normale informatica of TI opleiding ook te krijgen.
Gebeurt ook wel hoor ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Ex TI (Hva) Meld :+

1e jaar basis programmeren(java) + modelleren & project management (UML, Prince e.d.), netwerk en computerarchitectuur + een beetje embedded systems (electronica), ook een beetje electronica + pcb ontwerpen.
2e Jaar meer embedded systems, dieper op programmeren in advanced programming meer java + c++ ook nog PLC's en FPGA's behandeld

de minor die ik had : industriële automatisering : dus plc's, scada process automatisering e.d.

Major : Embedded systems : Digitale systemen ( fpga/cpld ), microcontrollers, (avr, pic in c), meer programmeren, wat electronica kennis bijspijkeren

TI: Heel technisch, "ouderwets" programmeren in c op microcontrollers, vooral veel diepgang in hardware

Informatica op de hva (van horen zeggen) meer desktop development (daar komt .net bijv. wel aan bod) veel java, ook voor mobile platforms programmeren. ook wel technisch maar minder dicht op de hardware zeg maar.

Baanperspectief voor TI verschilt heel erg per regio, de technische regio's (eindhoven, twente, delft) is het makkelijk om een baan te vinden. er wordt volop gerecruit en dat lijkt ook wel zo door te gaan de komende paar jaar.

Randstad, een stuk minder maar daar is gewoon minder werk voor een TI'er imo.

• zircondan
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-12-2022
Inlezen en onderzoeken is het minste wat je van een toekomstige HBO/WO student kan verwachten.
Mocht je willen programmeren kies dan I of TI, niet BI.

Mocht je bijv gewoon willen programmeren Java / C# enz dan is Informatica geschikt. Mocht je robotica/embedded enz cool vinden is Technisch Informatica voor jouw.

Uiteindelijk kan je na je studie nog altijd de kant op die jij wilt, een opleiding help je alleen aan je eerste baan! Doe eens a.u.b. wat onderzoek, je hebt toch vakantie nu?

• champion16
ja maar het probleem is dat ik snel een studie moet kiezen, anders kan deze vol zijn.

Dus moeten wij kiezen voor je! Laten we turven.

• Vagabonding
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Serieus kerel, je doet veel te simpel over je studiekeuze. Leg alle studies naast elkaar en bepaal voor jezelf wat het beste voor je lijkt. Mensen op een forum kunnen je wel informeren over een studie, maar het kiezen moet je toch echt zelf doen. Denk er goed over na. :)

• Rmg
  • Nu online
Pinata schreef op maandag 20 juni 2011 @ 12:20:
Serieus kerel, je doet veel te simpel over je studiekeuze. Leg alle studies naast elkaar en bepaal voor jezelf wat het beste voor je lijkt. Mensen op een forum kunnen je wel informeren over een studie, maar het kiezen moet je toch echt zelf doen. Denk er goed over na. :)
TS is een op en top bedrijfskundige informatica persoon :+

• zircondan
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-12-2022
Delegeren van keuzes ;). Dat lijkt inderdaad sterk op een BI competentie :P.

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:09
TS: Informatica lijkt me voor jou de beste opleiding :Y
Houdt wel in de gaten dat de Informatica opleidingen niet bij elke hogeschool precies hetzelfde zijn, dus niet iedereen heeft dezelfde ervaringen..

Maar je had eens naar een opendag kunnen gaan of een dag meelopen, dan had je wel geweten wat welke opleiding ongeveer inhoud :)

Offtopic:
ThinkPadd schreef op zondag 19 juni 2011 @ 22:26:
Ik doe BI aan de Hanzehogeschool in Groningen, en dat is inderdaad zoals hierboven al was gezegd weinig programmeren.

Wel een beetje PHP, en vooral veel SQL, maar geen C++ e.d.

Bij BI is het inderdaad meer analyse e.d. Ik krijg bijvoorbeeld ook Statistiek, ICT & Recht, UML, DFD's etc.
Ik doe ook BI aan de Hanze te Grunn! Maar eh, wat is ICT & Recht? Daar heb ik nog nooit van gehoord.. Ik weet wel dat ze boekhouden etc. zouden uitbreiden voor de mensen die een jaar na ons komen (ik zit nu in het 3e jaar, dus voor de 2e jaars nu). Maar ik heb werkelijk nog nooit van ICT & Recht gehoord :$

[Voor 6% gewijzigd door Tankiej op 20-06-2011 14:34]

• Loev
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-05 10:36
Tankiej schreef op maandag 20 juni 2011 @ 14:32:
Ik doe ook BI aan de Hanze te Grunn! Maar eh, wat is ICT & Recht? Daar heb ik nog nooit van gehoord.. Ik weet wel dat ze boekhouden etc. zouden uitbreiden voor de mensen die een jaar na ons komen (ik zit nu in het 3e jaar, dus voor de 2e jaars nu). Maar ik heb werkelijk nog nooit van ICT & Recht gehoord :$
Ik heb op de Hanze tijdens mijn opleiding het keuzevak Informatie- en Mediarecht gekregen. Het ging vooral over auteursrecht, portretrecht, copyright dat soort zaken. Best interessant.
@TS Ga zelf eens wat opendagen bezoeken, brochures en websites nalezen. Op het HBO wordt verwacht dat je zelf kan nadenken (oftewel zoeken)

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik doe even een heeeelee vreemde suggestie: pak de telefoon, zoek het nummer op van een hogeschool in de buurt, en vraag vriendelijk of je misschien iemand te spreken kan krijgen van de informaticaopleidingen omdat je enkele vragen hebt betreft je studiekeuze.

Grote kans dat je wordt uitgenodigd voor een uitgebreid gesprek/rondleiding.

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:24

MicroWhale

The problem is choice

champion16 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 12:13:
ja maar het probleem is dat ik snel een studie moet kiezen, anders kan deze vol zijn.
"te snel een studie kiezen?" volgens mij ben je te laat begonnen met kiezen. Ik zou toch op zijn minst naar een open dag gaan, een gesprek aanvragen met een consulent van de hogeschool, eens in de kantine binnenlopen en wat studenten vragen of op een andere manier wat meer (directe) informatie opdoen voordat ik een studierichting EN een school zou kiezen.

Waarom de locatie belangrijk is: Sommige opleidingen zijn beter dan anderen. De informatica opleiding in Eindhoven en volgens mij ook die in Nijmegen staan erg goed aangeschreven. (doorgestreept, is oude info... zoek het ff op en je weet t)

Kort door de bocht:
Informatica is het breedst. Daar kun je altijd nog een technischere of een commerciëlere richting kiezen. Als je nu al weet dat je veel meer wilt programmeren zou ik een technischere richting kiezen.

[Voor 3% gewijzigd door MicroWhale op 20-06-2011 14:49]

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• champion16
net een telefoontje gepleegd en mag vrijdag langskomen bij de haagse hogeschool voor een 'vragenuurtje'

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

//start edit

Denk dat het verstandig is dat je alvast wat vragen op papier zet voor je vrijdag op bezoek gaat overigens.

//end edit

Met Tankiej,

Bezoek eens een open dag of meeloopdag, inhoud van de opleidingen verschilt per hogeschool en studiejaar ook nog wel enigszins. Gebaseerd op de summiere informatie die je geeft denk ik overigens ook dat je bij Informatica uitkomt.

Offtopic:
Tankiej schreef op maandag 20 juni 2011 @ 14:32:

Doe ook BI aan de Hanze in Groningen en ken ICT & Recht ook niet als 3e/4e jaars. Leg es uit Thinkpad? (as in, hoe is de opzet hiervan?)

[Voor 9% gewijzigd door woest85 op 20-06-2011 15:17]

[Signature]

• Avalaxy
champion16, ben je niet een beetje rijkelijk laat begonnen met zoeken? Bij onze school zijn namelijk alle 4 de open dagen van dit jaar allang geweest ;)

• champion16
ben al 1x naar de open dag geweest ;). Twijfel alleen tussen 2 studies

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:50
STOP! Je zegt dat je programmeren het leukst lijkt, maar vind je dit ook nog als het 'verplicht' is en niet een eigen hobby project.

Ik vind het namelijk ook leuk om voor mijn eigen projectjes te programmeren/scripten in php, maar als ik het voor iemand anders moet doen vind ik het al een stuk minder leuk. Daar ben ik tijdens mijn afstudeerstage wel achter gekomen. Heb HBO Informatica aan de HS Leiden gedaan.

Ik zou eerst maar eens uit proberen te zoeken of het hele programmeren je bevalt door bijvoorbeeld in de zomer iets te proberen.

edit: Ikzelf heb voor Informatica gekozen omdat ik van mijn hobby mijn werk wilde maken, maar heb er niet bij stilgestaan dat ik dan mijn hobby zou kwijtraken...

[Voor 13% gewijzigd door HenkEisDS op 20-06-2011 18:09]

• champion16
De hele ict industrie trekt me als enigste aan eigenlijk.

• Avalaxy
Gewoon doen dan :)

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:50
Ja inderdaad. :)

• Nitrambabo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-04 15:29
Na het eerste jaar van je opleiding kan je nog gemakkelijk switchen naar een andere ICT opleiding zonder studievertraging. Zelf zit ik op de Haagse Hogeschool, ik ben begonnen met Informatica omdat ik programmeren leuk vond. Maar ik merkte al gauw dat de lol er voor mij vanaf was zodra ik dingen moest maken wat andere wilden. Ik ben toen na het 1e jaar geswitched naar Bedrijfskundige Informatica en heb geen studievertraging opgelopen dat is dus altijd een mogelijkheid mocht iets tegenvallen. Tijdens dat eerste jaar leer je ook meer over de andere opleidingen en je wordt zelfs verplicht om een blok te doen van een van de andere ICT opleidingen.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-05 20:44
Als je programmeren en social media leuk vindt dan moet je INF gaan doen, wil programmeren en daarnaast een beetje klooien met hardware ga dan TI doen.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:14
Als programmeren in het algemeen je aantrekt kies dan voor een richting waar de meeste vacatures in zitten. Dat je in elk geval niet voor lange tijd zonder werk komt te zitten zodra je je opleiding afrond. Als dat wel gebeurt moet je tussen de mafketels bij de sociale werkplaats hele dagen schroefjes inpakken en dat is denk ik het laatste wat je wil. :)

Mijn YouTube Channel

• champion16
maar als er nu veel vacatures zijn wil dat toch niet zeggen dat er over 3-4 jaar dit nog hetzelfde is?

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:24

MicroWhale

The problem is choice

champion16 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 01:40:
maar als er nu veel vacatures zijn wil dat toch niet zeggen dat er over 3-4 jaar dit nog hetzelfde is?
Dat dacht ik 12 jaar geleden ook :D

Zelfs tijdens de crisis (meervoud) werden er voldoende ICTers gevraagd. Als je een papiertje hebt en goede referenties kom je altijd aan de bak.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 15:46

MM99

That is the way I am!

Ben je niet goed in wiskunde (zeg maar gemiddelde onder een 7) en wil je toch iets met computers doen, kies dan BI.

Wil je leren om alleen software te programmeren? Kies Informatica

Wil je hardware en software programmeren? Kies Technisch Informatica

Natuurlijk krijg je meer software programmeer kennis als je Informatica kiest, maar een over het geheel genomen kan een Technische Informaticus even goed software programmeren als een Informaticus. Alleen heeft een Informaticus net iets meer praktische ervaring.

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 15:46

MM99

That is the way I am!

Ow ja, voor zowel Informatica als Technische Informatica afgestudeerden is er veeel werk (vooral als je je op .NET of Java richt). Voor de Bedrijfskundige studenten is dat stuk minder.

• Rmg
  • Nu online
Ozhan99 schreef op dinsdag 21 juni 2011 @ 09:25:

Natuurlijk krijg je meer software programmeer kennis als je Informatica kiest, maar een over het geheel genomen kan een Technische Informaticus even goed software programmeren als een Informaticus. Alleen heeft een Informaticus net iets meer praktische ervaring.
Mijn ervaring met het verschilt tussen I en TI (uit oogpunt van TI'er) is meer dat een TI'ers meer ervaring met hardware hebben en I'ers meer ervaring met dingen als Interaction Design

• DEiE
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-03 11:20
Als je aan de HHS zit te denken, zou ik ook eens kijken naar de locaties in Zoetermeer / Delft. Zelf doe ik informatica op de HHS, in Zoetermeer, en door de kleinschaligheid zou ik dit veel meer aanraden dan het hoofdgebouw, waar ik een beetje een "iedereen is een nummer"-gevoel kreeg. In Zoetermeer spreken we docenten aan bij de voornaam, kennen elkaar persoonlijk, etc. Zelf ben ik niet in Delft geweest, maar denk dat het daar ook voor opgaat :)

• Niet online
Ik doe TI in Delft, de propedeuse groep bestaat uit ongeveer 25-30 personen waar er nu nog 15? van over zijn.

• DEiE
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-03 11:20
Dan kan jij waarschijnlijk ook beamen dat de sfeer een stuk leuker is dan in het hoofdgebouw :)

• Niet online
Zeker. Maar ik ben slechthorend en hecht een stuk meer waarde aan stilte dan de meeste mensen hier. Met veel herrie op de achtergrond werk het voor geen meter.

Anoniem: 408414

Eigenlijk alleen voor MBO'ers die HBO gaan doen: Systeembeheer
Normaal niveau, Economie of M&O gehad, alle profielen: Bedrijfskundige informatica
Normaal niveau, Wiskunde A of B gehad, alle profielen: Informatica
Iets moeilijker, Alleen Wiskunde B gehad, NT of NG: Technische Informatica.

Over het algemeen kunnen Technische informatici beter programmeren; ze letten op functionaliteit en snelheid. Ze programmeren ook vaker slimme software, zoals bijvoorbeeld het herkennen van voorwerpen zoals kentekennummers of gezichten uit foto's. Daarom krijgen TI'ers ook tijdens de opleiding nog wiskunde als vak, waar ze leren algoritmes te bedenken om zulke dingen op te lossen. Informatica krijgt bijna geen wiskunde meer.
Terwijl Informatica meer ook op de bedrijfskundige kant zitten en vooral administratieve programma's schrijven. Zij letten bij het programmeren niet echt op snelheid van het programma; het moet werken en er goed uitzien.
Bedrijfskundige informatica is niet echt informatica, het is eigenlijk bedrijfskunde over ICT-processen.

TI'ers komen redelijk vaak ook gewoon op een I functie terecht. Het bedrijf huurt toch vaak een interface designer in als dat belangrijk is. Voor echte TIer is er in Nederland maar weinig werk. Er zijn maar een paar bedrijven in Nederland die zie echt met slimme robots en andere slimme apparaten bezig houden. Het meeste gebeurt in het buitenland.

Als je games wilt maken, wat overigens mij het minst leuke van allemaal lijkt, moet je TI hebben gedaan. Hier leer je namelijk ook 3D grafische programma's te programmeren waar heel veel wiskunde bij komt kijken (matrices).

Ik denk dat de TI het meest gewild is, maar je komt vaak op een Informatica functie terecht. Als je nu slecht bent in wiskunde zul je tijdens TI ook het moeilijk gaan krijgen met het vak, tijdens de andere vakken lukt het meestal wel gewoon prima het toe te passen, dus daarom moet je je niet laten afschrikken.

Opmerking: Er zijn ook nog wat populaire studies die ook zeggen dat ze iets met ICT te maken hebben, zoals Mediatechnologie en Communication & Multimedia Design. Laat deze studies gewoon liggen en kies een echte ICT-studie of gewoon niet.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee