Toon posts:

Pc valt uit bij het opstarten van bepaalde games.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wrstylo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01-06 12:35
Beste,

Ik wilde vandaag crysis 2 proberen en alles ging goed totdat het intro filmpje klaar was. Toen ik even voor een paar seconde in de gameplay kwam viel mijn pc gewoon uit:S, dit gebeurde ook een 2de keer.
Dit gebeurde ook bijvoorbeeld met duke nukem forever, daar viel de pc zelfs uit voordat het spel ook maar 15 seconde aanstond.

Ik snap er de ballen niet van, aangezien mijn pc hem gewoon goed moet kunnen draaien.

specs: windows vista, AMD X4 3.0 ghz, nvidia gtx 280, 4 gb ddr2 en een zalman 600 watt als voeding.

Weet iemand misschien wat er aan de hand kan zijn ,want ik word er toch behoorlijk maf van.
Zelf denk ik dat het wellicht de voeding kan zijn.

Ik heb ook ff de tempteratuur gemeten, dit kon ik natuurlijk doen wanneer de pc idle was.

alvast bedankt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:38

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Gezien het gebeurt in zware 3d games, en typisch tijdens het inschakelen van 3D, 2D loopt zoals het introfilmpje wel, gok ik toch eerder op de VGA card.

Zit deze niet vol stof, zodat je deze eens grondig zuiver mag maken?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wrstylo
ik zal eens even de pc open maken en grondig schoonmaken. Kijken of dit enig effect heeft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KeDeShCh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Als de kast en je videokaart vol met stof zitten, dan zal het zeker effect hebben. Computeren is niet alleen spelletjes doen, het is ook onderhoud.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:22

Mavamaarten

Omdat het kan!

Het kan goed zijn dat je grafische kaart te heet wordt. Ik had dit met mijn oude HD 3850.
Altijd bij bepaalde spellen schoot de temperatuur de hoogte in binnen de paar seconden en viel de PC uit.
Ik heb dit kunnen verhelpen door de fan stofvrij te maken en wat op te schroeven met RivaTuner.
De kaart lichtjes underclocken hielp ook.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zalmanman
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:30

Zalmanman

So long,

Welk mobo exact en welke psu exact?
Ik heb hier ook last van gehad... Er zijn Zalman PSU's die totaal NIET goed werken met sommige Intel als AMD chipsets...
Daarom heb ik ook een andere PSU gekocht. Had ook eerst een Zalman.

and thanks for all the fish.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wrstylo
KeDeShCh schreef op zondag 19 juni 2011 @ 16:33:
Als de kast en je videokaart vol met stof zitten, dan zal het zeker effect hebben. Computeren is niet alleen spelletjes doen, het is ook onderhoud.
Ja, dat snap ik heus wel. Het is niet meer dan logisch dat je een pc moet onderhouden.
Zalmanman schreef op zondag 19 juni 2011 @ 16:46:
Welk mobo exact en welke psu exact?
Ik heb hier ook last van gehad... Er zijn Zalman PSU's die totaal NIET goed werken met sommige Intel als AMD chipsets...
Daarom heb ik ook een andere PSU gekocht. Had ook eerst een Zalman.
mijn moederboard is een Foxc A7DA-S 790GX F RGVSA en mijn PSU een Zalman ZM600-HP 600W ATX22.

Had hem destijds zelf in elkaar gezet. Pc zal nu denk ik 1.5 jaar oud zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KeDeShCh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
wrstylo schreef op zondag 19 juni 2011 @ 22:25:
[...]

Ja, dat snap ik heus wel. Het is niet meer dan logisch dat je een pc moet onderhouden.
Jij snapt het misschien wel, maar er zijn hele volkstammen die dat niet doen, kom het vaak genoeg tegen. Heb niet voor niets een portable compressor gekocht. ;)

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 18:28

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Heb je de extra power connector(en) voor je grafische kaart wel aangesloten? B)

.. en kan deze Zalman voeding wel genoeg Ampère per fase leveren? Leuk dat het 600W totaal is, maar bepaalde kaarten vragen e.g. 8A per voedingslijn(fase). 12 x 8 = 96 Watt bijvoorbeeld.

In jouw geval is het zelfs:
Bron: http://www.nvidia.com/object/product_geforce_gtx_280_us.html
Thermal and Power Specs:
Maximum GPU Temperature (in C) 105 C
Maximum Graphics Card Power (W) 236 W
Minimum Recommended System Power (W) 550 W
Supplementary Power Connectors 6-pin & 8-pin
.. en gezien de door jou genoemde spellen nou niet bepaald de lichtste zijn, denk ik dat die Nvidia er aardig aan trekt. En 240W / 12V = 20A / 2 = 10A per rail als ik mij niet vergis.

En jouw CPU lust ook wel 125 W

125 + 236 = 361 Watt voor GPU en CPU alleen .. dus wat heb je er dan nog meer achter hangen?

^ deze PSU bijvoorbeeld, heeft 16A per 12V rail, dus dat zou genoeg moeten zijn. Echter is dan het totale te leveren vermogen van 581 W misschien weer net te weinig ..

Wat staat er op de jouwe?

[Voor 15% gewijzigd door Alfa Novanta op 20-06-2011 19:42]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:30
De efficientie van je voeding kan ieder jaar ook wat minder worden, 600 watt 1,5 jaar geleden is tot 10% minder vermogen nu, maar daar zou je bij een goede kwaliteitsvoeding geen last van mogen hebben.

Als je bij het opstarten van een spel ineens naar een 3d omgeving gaat dan wordt er ineens veel stroom van je voeding gevraagd. Dit kan er dus voor zorgen dat de voeding het gevraagde niet meer kan leveren terwijl dit op papier wel zou moeten. Resultaat is dus een instabiel systeem bij het opstarten van een spel. Probeer eens of je een andere voeding kan lenen.

[Voor 9% gewijzigd door brutalbasterd op 22-06-2011 14:06]

Kun je erin knijpen?

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-06 09:01
Even vraagje, hoor je de fan van je videokaart ook meer toeren maken, bij zware spellen?

Ik heb afgelopen half jaar zelf ook soms pc uitval gehad en kon maar niet erachter komen wat het was.

Paar weken terug viel me op, dat de nvidia drivers blijkbaar de fanspeed van mn gtx 280 nooit zat te verhogen, dus die bleef maar op default lage snelheid draaien.
Maffe is dus, dat je nergens in de nvidia driver software ergens een optie hebt staan voor die fanspeed.

Heb nu zelf nvidia tools geinstalleerd en zelf maar profiel aangemaakt, of ik zet hem gewoon handmatig op een hoog percentage, voordat ik een zwaar spel ga starten en ja hoor, geen pc val uit meer.

PC was verder totaal schoon, kast heeft goeie circulatie, gaat al wat jaar mee, fans werken ook allemaal.
Maar kreeg deze uitvallen soms zelfs na 10 minuten spelen van spel NADAT ik de pc voor 1e keer had aangezet, dus ja, videokaart kan razendsnel qua hitte oplopen, als ik de fan niet handmatig op hogere snelheid zet.

Kan trouwens nergens nog informatie hierover vinden, vindt het wel maf, dat jij dezelfde videokaart hebt.
Ik heb deze kaart nu een paar jaar, maar van die uitvallen heb ik pas sinds 1/2 jaar last.

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:22

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik gebruik hier al jàren RivaTuner voor, die je kan uitrusten met speciale profielen zodat hij sneller begint te blazen als hij warmer wordt en omgekeerd. Op YouTube vond ik een goeie tutorial maar deze ben ik kwijt...

Android developer & dürüm-liefhebber

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01-06 10:49

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Mavamaarten schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 23:03:
Ik gebruik hier al jàren RivaTuner voor, die je kan uitrusten met speciale profielen zodat hij sneller begint te blazen als hij warmer wordt en omgekeerd. Op YouTube vond ik een goeie tutorial maar deze ben ik kwijt...
Dit kan eventueel ook met msi afterburner. Hierbij kan je een eigen fan profiel maken door een aantal punten in een grafiekje te zetten. Ik vind dit zelf fijner werken dan rivatuner.

• wrstylo
ik ga mijn vandaag even grondig schoonmaken en kijken hoe de fans allemaal functioneren.
Zodra ik iets meer weet, plaats ik het hier.

• wrstylo
Ik heb vandaag mijn pc grondig schoongemaakt. Maar ik kreeg weer hetzelfde gezeik; de pc viel uit. Wel merkte ik op dat ik eerst een soort van pprrr geluid hoorde voordat hij uitviel, volgens mij is het de PSU.

Ik had ook al mijn fans op max gezet, inclusief die van de videokaart, maar ook dan kreeg ik weer hetzelfde verhaal.

Ik ga dus van het weekend ff een andere PSU van een vriend erin zetten en kijken of hij het dan gewoon doet.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 18:28

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

ing._Buttje schreef op maandag 20 juni 2011 @ 19:35:

Heb je de extra power connector(en) voor je grafische kaart wel aangesloten? B)
:P

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee