Toon posts:

HD Ready Projector kan Full HD?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PietjePuk
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-06 14:10
Hallo,

Enige tijd geleden heb ik een HD-Ready projector gekocht, namelijk de Emachines V700.
Ondanks het feit dat ik er zelf eentje bezit ben ik echt een leek op het terrein van beamers/projectors, vandaar de volgende vraag.

De maximale resolutie die mijn projector aan zou kunnen is naar mijn idee 1280x720, omdat het dus een HD-Ready projector is. Nu zit het zo dat als ik een willekeurige game speel, ik duidelijk verschil zie tussen 1280x720 en 1920x1080. Hoe kan dit, Full HD wordt toch helemaal niet ondersteunt door mijn projector?

Uitleg zou erg fijn zijn!

Groeten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49
Je projector accepteert wel een resolutie van 1920*1080, maar downscaled deze naar 720.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 23:10

Gé Brander

MS SQL Server

job schreef op zondag 19 juni 2011 @ 11:31:
Je projector accepteert wel een resolutie van 1920*1080, maar downscaled deze naar 720.
Dat verklaart dan toch niet het verschil in beleving tussen HD Ready signalen en Full HD signalen?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:38

Mavamaarten

Omdat het kan!

Misschien dat de projector goed is in downscalen en de extra details van de hogere resolutie weet te behouden ?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0Henk 'm!

• job
c70070540 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 11:32:
[...]

Dat verklaart dan toch niet het verschil in beleving tussen HD Ready signalen en Full HD signalen?
Downscalen geeft altijd een andere beleving.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ruitech
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-04 14:10
Moet idd een kwestie zijn van beter kijken.
Het verschil tussen full-hd en 720p (als je het een keer hebt gezien); zie je direct.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 23:10

Gé Brander

MS SQL Server

job schreef op zondag 19 juni 2011 @ 11:57:
[...]

Downscalen geeft altijd een andere beleving.
Maar het aantal werkelijk weergegeven pixels veranderd niet, dus hoe verklaar je dan betere detailweergave?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• job
Wie heeft het over betere detailweergave?

Wat betreft de andere beleving. Bij downscalen moeten er pixels worden weggegooid. Dat kan nooit hetzelfde resultaat opleveren als iets wat op 720 gerendered is.

[Voor 66% gewijzigd door job op 19-06-2011 12:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PietjePuk
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-06 14:10
job schreef op zondag 19 juni 2011 @ 12:07:
Wie heeft het over betere detailweergave?

Wat betreft de andere beleving. Bij downscalen moeten er pixels worden weggegooid. Dat kan nooit hetzelfde resultaat opleveren als iets wat op 720 gerendered is.
Toch is het beeld veel scherper (geen kartelrandjes etc) waardoor ik wel degelijk meer detail kan zien.

Ik kan wel meekomen in het feit dat het nog steeds geen Full HD is maar het ziet er naar mijn mening wel veel beter uit dan 1280x720

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
PietjePuk schreef op zondag 19 juni 2011 @ 12:41:
[...]

Toch is het beeld veel scherper (geen kartelrandjes etc) waardoor ik wel degelijk meer detail kan zien.

Ik kan wel meekomen in het feit dat het nog steeds geen Full HD is maar het ziet er naar mijn mening wel veel beter uit dan 1280x720
Zet er eens een computerdesktop op met statische beelden (tekst bijvoorbeeld), eerst 1280x720 en dan 1920x1080. Dan zie je denk ik beter wat het verschil is dan met videobeelden :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14:55

Touchdomex

Meisje!

Is het niet doodsimpel het verschil tussen 720P en 1080i?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Daan00
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-03 21:07
Ik heb een HD ready beamer, en ik zie wel verschil tussen 720P materiaal en 1080P materiaal. terwijl mijn beamer maximaal 1280x720 pixels projecteerd.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:39
720p is 720p.
1080p gedownscaled naar 720p door je projector is anders. Heb het hier ook meegemaakt.

Zou het niet kunnen verklaren, maar kan we wel vinden in de reactie van Mavamaarten:
Mavamaarten schreef op zondag 19 juni 2011 @ 11:33:
Misschien dat de projector goed is in downscalen en de extra details van de hogere resolutie weet te behouden ?
Lijkt inderdaad alshij de details weet te behouden, waardoor je toch de extra details / scherpte behoud van 1080p.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 15:05
Het zou kunnen dat op 720p de beamer pixels gaat interpoleren, met andere woorden meerdere pixels samenvoegen tot ongeveer één kleur. Een beetje dus wat JPEG doet. Hierdoor krijg je uiteindelijk niet het echte beeld zoals de spelmaker het bedoeld heeft, maar wel een 'beter' beeld voor jouw ogen. Dit komt omdat inderdaad dan de kartelrandjes weggaan - doordat het in feite waziger wordt - maar dat details wel behouden blijven omdat de textures al beter worden uitgegeven door het spel.

Overigens denk ik dat dit bij verschillende spellen wel verschillende resultaten kan hebben. Een spel wat bijvoorbeeld al erg 'soft' is, zou downscaled van 1080p naar 720p er helemaal niet uit kunnen zijn. Een spel wat echter ontzettend scherp is, zou er wel goed uit kunnen zien.

Zelf heb ik het fenomeen ook al een keer meegemaakt op een 1680x1050 monitor, waar 1920x1080 beelden beter op leken dan 720p, terwijl door de monitor ook gewoon terug werd geschaald naar 720p.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee