Toon posts:

[Mac OS X] Tijd voor een fresh install?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stef
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09-2019
Bij de iPhone is het mij opgevallen dat je steeds een nieuwere iPhone moet hebben om nieuwe software te kunnen blijven draaien. Met een 3G kan je alles boven software versie 3.0 eigenlijk maar beter gewoon vergeten.

Geldt dit ook voor een MacBook? Ik draai op mijn basis-MacBook uit november 2009 (laatste van het vorige type, dus nog met plastic onderkant, niet rubber) momenteel Mac OS X versie 10.6.7 en ik merk dat hij sinds een paar weken ineens overal moeite mee heeft. Firefox gaat traag, flashfilmpjes hoef ik al bijna niet meer te proberen en wat het zandlopertje was voor Windows is dat regenboog dingetje voor mij tegenwoordig. Vroeger was een herstart de oplossing, nu niet meer. Gek wordt ik er van.

Ik denk dus in Windows termen dat het tijd is voor een fresh-install. Is dat een correcte gedachte? Ik vind op internet heel veel verscheidene meningen over fresh-installs op een MacBook. Sommigen zeggen dat het gewoon nodig is, andere dat het absoluut niet nodig is.

Wat kan ik vooraf nog proberen om mijn laptop op te schonen? Ik sta zelf eigenlijk al op het punt om het gewoon allemaal te formatteren.

Dan nog een tweede puntje, hoop dat dit makkelijk op te lossen is: voor het downgraden van mijn iPhone moet ik het bestand Hosts in de map /Etc wijzigen. Helaas zegt hij dat ik geen bevoegdheden heb in die map om bestanden te wijzigen. Ik ben gewoon beheerder en er bestaan geen andere accounts. Kan iemand mij vertellen hoe ik alsnog dit kan openzetten? Ik krijg op andere manieren mijn iPhone niet gedowngrade dus wil dit graag nog proberen.

(en dan nog een klein stom vraag, pak net de doos om de cd's te pakken en zie ineens dat ik 2 Apple logo's om op te plakken heb gekregen bij de laptop, iemand ludieke ideeën om daar wat mee te doen? :Y))

[Voor 14% gewijzigd door Stef op 19-06-2011 11:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:52
Kijk eens wat er allemaal opstart wanneer je inlogt, onder System Preferences -> Accounts -> Login Items. Alles verwijderen (dus geen vinkje zetten om te verbergen) wat je niet nodig hebt.
Hoe veel geheugen heb je er in zitten, heb je veel Page outs? Kijk eens bij de Activity Monitor. De grootte van je Page outs geeft aan hoeveel swap OS X nodig heeft. Als die bijvoorbeeld op 1GB staat is dat een mooie indicatie om er wat bij te prikken.

Tenzij je er maar 2GB geheugen in hebt zitten moet jouw MacBook sowieso de hele 10.7 generatie makkelijk aan kunnen.

[Voor 17% gewijzigd door internetinfo op 19-06-2011 11:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Kun je niet OS X op een eSATA, firewire of zelfs USB schijf installeren waarbij je dus je originele schijf intact houdt? Dan kun je namelijk vergelijken of het echt verschil uitmaakt.

[Voor 6% gewijzigd door Trommelrem op 19-06-2011 11:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• internetinfo
Stef schreef op zondag 19 juni 2011 @ 11:16:
Dan nog een tweede puntje, hoop dat dit makkelijk op te lossen is: voor het downgraden van mijn iPhone moet ik het bestand Hosts in de map /Etc wijzigen. Helaas zegt hij dat ik geen bevoegdheden heb in die map om bestanden te wijzigen. Ik ben gewoon beheerder en er bestaan geen andere accounts. Kan iemand mij vertellen hoe ik alsnog dit kan openzetten? Ik krijg op andere manieren mijn iPhone niet gedowngrade dus wil dit graag nog proberen.
Waarschijnlijk probeer je dit via de finder? Open de terminal eens en type
code:
1
sudo nano /private/etc/hosts

Geef je wachtwoord in en je hosts file zal openen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-05 14:50
Bij de iPhone is het mij opgevallen dat je steeds een nieuwere iPhone moet hebben om nieuwe software te kunnen blijven draaien. Met een 3G kan je alles boven software versie 3.0 eigenlijk maar beter gewoon vergeten.
De iPhone 3G begon op 2 en gaat tot en met 4. (Ex multitasken). De 3GS begon op 3 en gaat tot en met 5. Volgens mij kan je het juist vrij lang uithouden met een iPhone. Je kan niet verwachten dat alles tot in den treure wordt ondersteund.

Zelf heb ik hier een MBP welke begon op OSX Leopard, anderhalf jaar later kwam OSX Snow Leopard uit, welke ik gekocht heb en geïnstalleerd, over een kleine maand komt OSX Lion uit, welke ook hier gewoon nog op draait. Volgens mij is dat imho vrij netjes.

Tuurlijk het is niet het snelste beestje als je het vergelijkt met de rest op de markt, maar hij doet zijn werk nog prima.

[Voor 4% gewijzigd door ZpAz op 19-06-2011 11:27]

Why did the programmer quit his job? - He didn't get arrays.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stef
internetinfo schreef op zondag 19 juni 2011 @ 11:20:
Kijk eens wat er allemaal opstart wanneer je inlogt, onder System Preferences -> Accounts -> Login Items. Alles verwijderen (dus geen vinkje zetten om te verbergen) wat je niet nodig hebt.
Hoe veel geheugen heb je er in zitten, heb je veel Page outs? Kijk eens bij de Activity Monitor. De grootte van je Page outs geeft aan hoeveel swap OS X nodig heeft. Als die bijvoorbeeld op 1GB staat is dat een mooie indicatie om er wat bij te prikken.

Tenzij je er maar 2GB geheugen in hebt zitten moet jouw MacBook sowieso de hele 10.7 generatie makkelijk aan kunnen.
Dit ga ik even doen. Ik zal mijn specs trouwens even plaatsen:
2.13 Ghz Intel Core 2 Duo
2 GB 800 Mhz DDR2 SDRAM

Gewoon de standaard laptop dus. Heb er wel eens aan zitten denken om het geheugen te upgraden maar het is er gewoon nog nooit van gekomen.
Trommelrem schreef op zondag 19 juni 2011 @ 11:21:
Kun je niet OS X op een eSATA, firewire of zelfs USB schijf installeren waarbij je dus je originele schijf intact houdt? Dan kun je namelijk vergelijken of het echt verschil uitmaakt.
Dat zou kunnen, heb hier een externe hdd van 2tb maar het zit hem er in dat ik juist zo veel mogelijk gebruiks gemak wil. Mijn laptop gaat echt overal mee heen (presentaties, trein, vriendin, werk, overal wordt hij voor gebruikt), vandaar dat ik nu baal van het gebrek aan gebruiks gemak. Ik weet ook niet of dit het gebruiksgemak veel verbeterd.
internetinfo schreef op zondag 19 juni 2011 @ 11:25:
[...]

Waarschijnlijk probeer je dit via de finder? Open de terminal eens en type
code:
1
sudo nano /private/etc/hosts

Geef je wachtwoord in en je hosts file zal openen.
Dit werkte, bedankt voor de tip! :)
ZpAz schreef op zondag 19 juni 2011 @ 11:26:
[...]

De iPhone 3G begon op 2 en gaat tot en met 4. (Ex multitasken). De 3GS begon op 3 en gaat tot en met 5. Volgens mij kan je het juist vrij lang uithouden met een iPhone. Je kan niet verwachten dat alles tot in den treure wordt ondersteund.

Zelf heb ik hier een MBP welke begon op OSX Leopard, anderhalf jaar later kwam OSX Snow Leopard uit, welke ik gekocht heb en geïnstalleerd, over een kleine maand komt OSX Lion uit, welke ook hier gewoon nog op draait. Volgens mij is dat imho vrij netjes.

Tuurlijk het is niet het snelste beestje als je het vergelijkt met de rest op de markt, maar hij doet zijn werk nog prima.
Hij doet het wel, maar hij doet het vreselijk traag. Het opstarten van de iPhone, van programma's, het openen van inboxen, alles gaat zo vervelend langzaam. Mijn vriendin heeft een 3GS en het is echt sick hoeveel sneller haar telefoon is. Ik wordt er helemaal gek van en wil hem daarom even downgraden naar een firmware van voor 3.0. Ik hoop dat een laptop hier minder last van heeft, omdat je welhaast automatisch verplicht wordt om te upgraden, dit itt Windows waar je zelf kon kiezen of je toe was aan een nieuwer besturingssysteem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• colinvanruth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-01-2020
ZpAz schreef op zondag 19 juni 2011 @ 11:26:
[...]

ik heb ook een iPhone 3G.. heb uit wanhoop iOS3 erop gezet omdat iOS4 gewoon niet te doen is.. contacten openen duurt al veel telang.. smsje typen lukt soms niet eens (heel erge lag in het typen) dus ik heb met veel pijn en moeite gedowngrade naar 3.1.3 die loopt opzich wel lekker.

Macbook Pro Early 2011 15'' 2,2-GHz quad-core Intel Core i7 4GB, 1333 MHz 250GB SSD, AMD Radeon HD 6750M met 1 GB GDDR5 (A1286) / iPad Mini Retina / iPhone 6 / Apple TV (A1469 Early 2013) / iPod Classic 160GB 7GEN / G-Technology G-Drive 1TB & 3TB HDD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZpAz
omdat je welhaast automatisch verplicht wordt om te upgraden, dit itt Windows waar je zelf kon kiezen of je toe was aan een nieuwer besturingssysteem.
In welk opzicht wordt je gedwongen om up te graden dan? Als je 'lang met Windows XP' kon werken, kan je nu ook nog met Leopard werken.

@Trage telefoon, ik heb inderdaad ook een 3G. Het is niet het snelste beestje, maar hij is qua power ook gewoon veel langzamer dan een 3GS in zowel mhz als architectuur. Tuurlijk dus dat een 3GS sneller aanvoelt.

Een punt waaraan je kan zien dat een 3GS zo en zo al een stuk sneller is is dat het de gehele update naar iOS5 krijgt. Itt en gedeeltelijke update.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stef
Tsja, dat is ook vrij logisch. De 3GS werd niet voor niets geadverteerd als 2x zo snel. Mijn abbo is in november afgelopen jaar afgelopen, maar vanwege de horror verhalen en al lange beschikbaarheid van de iPhone 4 heb ik besloten deze generatie even over te slaan en meteen voor de iPhone 5 te gaan als deze hopelijk volgende jaar beschikbaar komt. Duurt nog even dus :)

Hij is nu aan het downgraden naar 3.0, want 2.2.1 doet hij helaas niet (geen idee waarom) dus ik hoop dadelijk eindelijk weer van een vlotte iPhone gebruik te kunnen maken. En dan gaan we even aan de beurt met de MacBook, tijd voor een goede spring-cleaning dus ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ZpAz
Ik denk niet dat de iPhone 5 volgend jaar pas beschikbaar komt, ik denk zelf September, twee jaar wachten met een update voor een smartphone is imho erg lang. Tijdens het iPod event dus.

Misschien wordt voortaan de gehele iOS lijn wel in September upgedated ofzo :) Ben zelf ook aan het wachten op een 5.

[Voor 6% gewijzigd door ZpAz op 19-06-2011 12:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stef
Ik hoop ook dit jaar, we zien het wel :)

Hmm vreemd, heb 3.0 er op gezet, maar ivm WhatsApp doe ik toch liever 3.1, maar nu komt het: ik kan helemaal geen andere firmware meer installeren, ook niet na het weghalen van de zojuist door mijzelf toegevoegde regel in hosts. Verder is het ook balen dat www.jailbreakme.com niet meer werkt. Denk dat ik het voorlopig maar zonder whatsapp doe (toch 1.000 smsjes per maand), alleen vervelend voor mijn vriendin zonder sms bundel :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-05 16:25
Ik heb hier een Mac Mini uit eind 2007 met een Core 2 duo en 2gigabyte RAM en ik ben enkele weken geleden ook terug naar OS 10.5 gegaan, Snow Leopard ging gewoon een stuk trager dan Leopard, ook het geheugenverbruik van Snow Leopard is veel hoger (omdat er meer 64-bit onderdelen zijn lijkt me).

Een fresh install kan je doen maar lijkt me geen oplossing, een downgrade van OS helpt daarentegen wel. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stef
Toen ik hem kocht had ik er meteen Snow Leopard op staan, ik heb dus alleen dit als referentie, en in het begin werkte het super. 1 keer in de paar weken een restart en alles werkte vlot en soepel, tot na een half jaar uberhaupt nog nooit dat rainbow dingetje gezien.

Weet dus niet zeker of het door Snow Leopard zelf komt of door mijn ongeorganiseerde manier van werken op mijn laptop... :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:12
Ik denk dat het geheugen toch een in ieder geval een deel van het probleem is. Het OS kan nog wel werken met 2GB, maar moderne websites en flash dingen vragen gewoon veel meer dan 3 jaar geleden.
Als het allemaal traag gaat, check dan maar eens in de activiteitenweergave de page ins en page outs. Als deze hard gaan is je geheugen gewoon de beperkende factor. Dat zal je wel gedeeltelijk kunnen oplossen met OS downgraden, maar je blijft toch nieuwe moderne apps en plugins gebruiken die meer van je systeem vragen.

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stef
Er wordt helemaal niets mee opgestart met de laptop, alles is afgevinkt, maar kan het niet verwijderen want het zijn wel belangrijke programma's. Daar ligt het niet aan.

De page-ins staat op 9,65 GB, de Page-outs op 4,55 GB. Geen idee wat dit precies betekend. Gebruikte swap staat op 1,76. Hij zegt in gebruik 1,97 GB onder beschikbaar, wired, actief en inactief. Kan iemand dit een beetje ophelderen voor mij? Snap er de ballen van :)

[Voor 53% gewijzigd door Stef op 19-06-2011 15:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:12
Stef schreef op zondag 19 juni 2011 @ 15:14:
Er wordt helemaal niets mee opgestart met de laptop, alles is afgevinkt, maar kan het niet verwijderen want het zijn wel belangrijke programma's. Daar ligt het niet aan.

De page-ins staat op 9,65 GB, de Page-outs op 4,55 GB. Geen idee wat dit precies betekend. Gebruikte swap staat op 1,76. Hij zegt in gebruik 1,97 GB onder beschikbaar, wired, actief en inactief. Kan iemand dit een beetje ophelderen voor mij? Snap er de ballen van :)
leesvoer:
http://support.apple.com/kb/HT1342
belangrijkste:
Tip: Page outs occur when your Mac has to write information from RAM to the hard drive (because RAM is full). Adding more RAM may reduce page outs.
Als dit in een korte sessie na een reboot is heb je echt te weinig RAM voor hoe je de machine gebruikt. Reboot even, zodat je met een frisse start kan beginnen (het swap gebruik wordt dan gereset zodat je kan zien hoe snel je swap nodig gaat hebben)

Strava

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stef
Prulleman schreef op zondag 19 juni 2011 @ 15:23:
[...]

leesvoer:
http://support.apple.com/kb/HT1342
belangrijkste:

[...]

Als dit in een korte sessie na een reboot is heb je echt te weinig RAM voor hoe je de machine gebruikt. Reboot even, zodat je met een frisse start kan beginnen (het swap gebruik wordt dan gereset zodat je kan zien hoe snel je swap nodig gaat hebben)
Bedankt voor de link! Ik ga dit direct even doornemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• internetinfo
Was ik zo onduidelijk dan?
internetinfo schreef op zondag 19 juni 2011 @ 11:20:
De grootte van je Page outs geeft aan hoeveel swap OS X nodig heeft. Als die bijvoorbeeld op 1GB staat is dat een mooie indicatie om er wat bij te prikken.
Je Page outs is dus te hoog. Vervang je geheugen door 2x2GB en je zal gelijk een verbetering merken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stef
@Internetinfo;

sorry, het was niet helemaal duidelijk nee. Ik heb nu 2GB dus ik snapte niet helemaal waarom ik er als er 1GB gebruikt wordt meteen moet bijprikken. Ik snap wel dat 4,55GB te veel is en ik dus inderdaad meer geheugen nodig heb.

Overigens bedacht ik mij dat mijn laptop aanzienlijk trager werd toen ik een stuk of 5-6 ISO files van tussen de 3 en 5 GB op mijn laptop had geplaatst. Die ISO's heb ik nu verwijderd en alles werkt ineens weer een stuk soepeler. Het kan niet aan de vrije schijfruimte liggen, want ook met die ISO's heb ik dezelfde vrije ruimte gehad als nu. Heb zojuist mijn laptop dan ook opnieuw opgestart en na een kwartiertje internetten zijn de page-ins 208,5 mb en page-outs 0 mb. Ik denk dat hij dus wel weer even vooruit wil.

Toch snap ik nog steeds niet helemaal hoe een paar ISO's dit tot gevolg kunnen hebben? Ik heb namelijk verder helemaal niets gewijzigd of veranderd, maar het is wel een wereld van verschil qua snelheid...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Corman
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-05 20:41
Misschien even opmerken dat alles wat in de inloggen tab bij accounts staat, wel degelijk mee start bij het opstarten. Dat vinkje wijst op verborgen of niet verborgen, met andere woorden, of er een venster opent of niet. Staat bijvoorbeeld Mail in de lijst, met een vinkje ervoor, dan start Mail wel degelijk op, alleen wordt het venster niet geopend.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee