Toon posts:

Nieuwe MSI N560GTX-Ti Hawk ,warmte probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoeRmX
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-05 12:27
Beste Tweakers forum lezers ,

Ik zit met een probleem met een nieuwe videokaart.

Vandaag een nieuwe kaart gekocht voor mijn systeem , dit is de MSI N560GTX-Ti Hawk geworden ter vervanging van mijn oude 8800GT. Alles leuk en wel ingebouwd zonder al te veel problemen. Nu begreep ik dat deze kaart goede fan's had om zo de kaart goed cool te houden en deze zouden ook nog eens weinig geluid maken.

Heb probleem is als volgt , als ik een spel opstart gaan de fan's na een klein minuutje spelen sneller draaien omdat de temperatuur van de GPU omhoog gaat , niet zo erg zou ik normaal zeggen alleen is het zo dat na het controleren met AFTERBURNER blijkt dus dat de fan's echt op 70%-80% draaien na 3 minuten spelen en dat de temperatuur enorm omhoog schiet naar 77°- 86°C en het geluid wat de fan's produceren dan is niet echt stil te noemen. Na 2 minuten Idle te draaien op desktop is alles weer normaal.

Als ik hem nog langer laat lopen gaan de fan's richting de 90% en de temperatuur loopt nog verder op.

Als ik exact dezelfde instellingen gebruik met mijn 8800GT kaart heb ik totaal geen probleem en is de kaart ook nogeens een stuk stiller dan deze nieuwe.

Iemand enig idee wat dit kan zijn want ik kan me heel goed voorstellen dat dit totaal niet normaal is voor een splinter nieuwe kaart. Krijg een beetje een idee of dat er iets niet goed is met deze nieuwe kaart.

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ikheetkoen
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-04-2022
Probeer furmark eens te draaien. Waarschijnlijk schakelt hij dan binnen een paar minuten uit. Zo ja, dan kan je 'm terugsturen. Je hebt dan gewoon een defecte kaart (wat ik sowieso denk).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thomasie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-10-2021
@TS
Hoe is de airflow in je case geregeld?
De Hawk dumpt namelijk AL zijn warmte in de case, dus je moet wel wat airflow hebben voor deze kaart.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Tot de 95 graden is normaal voor een videokaart. Dat de fan dan veel herrie maakt is normaal, maar misschien is er met de fan iets mis waardoor ie extra veel herrie maakt. Mochten je temps niet eens tot de 90 graden gaan is dat gewoon normaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoeRmX
@ Thomasie

Onderzijde heb ik de voeding zitten.
-Boven de kaart zit een case fan
-Linkerzijde kast zit een case fan
-Bovenzijde kast zit een case fan
Moet eerlijk toegeven dat ik niet weet welke kant ze op draaien maar dit was geregeld door een ervaren systeem bouwer dus ga er even vanuit dat de flow volgens de juiste manier is aangelegd.

@ikheetkoen, ga ik proberen.

@Pillatus , snap wat je bedoeld alleen heb ik bij elke review gelezen dan tijdens de testen de fan niet boven de 60% komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Test eens met het zijpaneel van de kast af. Als het dan nog zo is ligt het in ieder geval niet aan je airlow.

Het kan zijn dat de koeler niet helemaal goed op de kaart zit of iets anders wat niet goed zit waardoor de kaart extra heet wordt. Aan de andere kant zijn er al heel veel mensen geweest die zeggen dat een kaart niet normaal heet wordt en erg veel herrie produceert terwijl het normaal is. Wat er bij jou precies dan aan de hand is kan ik daarom niet zeggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thomasie
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-10-2021
KoeRmX schreef op zondag 19 juni 2011 @ 00:22:
@ Thomasie

Onderzijde heb ik de voeding zitten.
-Boven de kaart zit een case fan
-Linkerzijde kast zit een case fan
-Bovenzijde kast zit een case fan
Moet eerlijk toegeven dat ik niet weet welke kant ze op draaien maar dit was geregeld door een ervaren systeem bouwer dus ga er even vanuit dat de flow volgens de juiste manier is aangelegd.

@ikheetkoen, ga ik proberen.

@Pillatus , snap wat je bedoeld alleen heb ik bij elke review gelezen dan tijdens de testen de fan niet boven de 60% komen.
Dan heb je gewoon een hete kaart. Komt voor, geen stukje tech is hetzelfde.
Maar zou je toch even kunnen kijken of er warme lucht uit de bovenkant komt? Zo nee, draai eens een game, zet je computer uit en voel aan de kaart of die warm is (wel jezelf aarden!). Zo ja, dan heb je meer out-take nodig, dus fan die van van boven de kast naar de achter kant verplaatsen. Zo nee, dan heeft je kaart slechte senosren.

EDIT: Als er veel warme lucht uit je kast komt heb je ook meer out-take nodig. Dus dan geld: die fan van boven de kast naar de achter kant verplaatsen.

[Voor 7% gewijzigd door thomasie op 19-06-2011 00:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoeRmX
Draai op dit moment Furmark , 85°C max met een 90% fanspeed (na 2 minuten draaien)
Ga toch eens goed kijken naar de airflow , zal de zijkant er eens afhalen.

na 1 minuten idle weer op 43°C bij 40% fanspeed... hij koelt dus wel stevig.

Krijg toch het idee dat het of aan de flow ligt of dat er iets niet helemaal goed gaat met de kaart.

Bedankt voor jullie reacties alvast , en ik hou jullie op de hoogte morgen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoeRmX
Vandaag vollop bezig geweest met het systeem , heb jullie advies opgevolgd om de out-take te verhogen d.m.v. een extra fan aan de bovenzijde te plaatsen.

Met Furmark zit ik nu constant op 85°C max met een fan van 80% stabiel ziet er opzich wel goed uit.

Zal nog een extra in-take fan regelen om de verplaatste fan (van de out-take) te vervangen , zal misschien nog iets winst boeken.

Heeft iemand een idee waar de switch zit van de Preformance/Silent mode zit ? (deze zit er volgens de fabrikant op)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:33

Deathchant

Don't intend. Do!

PilatuS schreef op zondag 19 juni 2011 @ 00:20:
Tot de 95 graden is normaal voor een videokaart. Dat de fan dan veel herrie maakt is normaal, maar misschien is er met de fan iets mis waardoor ie extra veel herrie maakt. Mochten je temps niet eens tot de 90 graden gaan is dat gewoon normaal.
Nee dat is niet normaal. De specs van de chip zeggen idd wel dat 95C max is, maar dat wilt niet zeggen dat een kaart als de GTX560Ti HAWK een prima kaart is als hij tegen de 85C aanloopt. Die kaart hoort maximaal 65C te worden en misschien 75C als je niet zo'n goeie airflow hebt. Deze hawk is de koelste (maar niet de stilste) GTX560Ti die er is.

@TS: wordt de heatsink warm wanneer je PC aangeeft dat de temps ook zo warm zijn? Het kan namelijk zijn dat je heatsink niet goed vast zit of maar voor een klein deel contact maakt met de GPU. Ik zou als ik jou was je bevindingen opschrijven en direct een RMA vragen.
De MSi GTX560Ti HAWK hoort de beste GTX560Ti te zijn die er is, met ook de koelste resultaten.

EDIT: overigens kun je beter een extra exhaust hebben. Het belangrijkste is om warme lucht direct je kast uit te krijgen.

[Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 19-06-2011 14:07]

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 10:06
http://www.hardocp.com/ar..._hawk_video_card_review/9

http://www.overclockerscl...ws/msi_560gtx_hawk/14.htm

Als je kijkt naar referentie temperaturen voor deze videokaart is 85 graden erg warm voor een 560Ti hawk. En op zich staan de Hawk kaarten van MSI juist bekend om hun goede koeling. Hoewel het TDP voor een grafische kaart 5-10% kan variëren, denk ik niet dat jou gemeten temperatuur op natuurlijke variatie duidt. Er moet trouwens wel worden bijgezegd dat dergelijke benchmarks op een testbench worden gedraaid - in de open lucht dus - en altijd wel een paar graden koeler zijn. Maar dit is toch wel een beetje extreem.

Het zou wel kunnen dat je videokaart in de warme luchtstroom van je CPU hangt. Je kunt natuurlijk kijken of je fans zo te configureren dat de GPU alleen schone lucht krijgt. Je kunt ook de kast een keer open laten en kijken of je GPU dan een stuk koeler blijft. Als alle antwoorden hierop "neen" zijn; dan zou ik je toch willen verwijzen naar de RMA site van je (r)etailer. Het is namelijk zeer waarschijnlijk dat een defect als deze leidt tot een vroegtijdige katastrofale failure ^^

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pannekoek141
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-04 18:38
Dit klopt zoizo niet op een 560 mensen c,mon
als ik dit had zou ik hem persoonlijk gelijk Als Een doa terugsturen zeg...

Suh dude

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 10:06
kekeke; doa... probleem is dat hij wel werkt, pannekoek :p

doa - dead on arrival...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pannekoek141
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-04 18:38
Ja oke dat is een punt hij werkt gewoon.....
Maar als je aan de klantenservice verteld
dat je een twin frozr gtx 560 in je pc hebt hangen die 77-88 C word.
Dan zou je toch wel verwachten dat er iets niet goed zit
mischien heeft het met thermal paste te maken...
Dat msi het fout heeft gedaan ofzo. :P
maar ik heb dit ook met een 5850 gehad
die werd veel te heet
bleek het gewoon een foute gpu te zijn maar oke geen doa dan maar wel RMA.
Dat is mijn tip(ik had het direct gedaan :P

Suh dude

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KoeRmX
Heb nog wat extra onderzoek gedaan na het lezen van jullie reacties,

Met de kast volledig open is hij 5°C koeler als met gesloten kast , denk dan dat uitsluit dat er een hele slechte airflow is.

@deathchant , de kaart zelf word ook redelijk warm en de heatsink ook, in het begin voordat ik de out-take had veranderd van de casefan's werd de computerkast boven de kaart ook warm (40-45°C)

Ik ga contact opnemen met Alternate om te kijken wat ze ervan vinden en wat eraan te doen is want ik wil natuurlijk geen halfgare kaart hebben die niet goed functioneert volgens spec.

Edit : Contact opgenomen met Alternate met mijn bevindingen en de vraag wat hiermee te doen en of ik iets over het hoofd zie.

[Voor 9% gewijzigd door KoeRmX op 19-06-2011 19:19]

• Cliors40
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-04 03:50
Ik heb dit ook gehad bij een gtx 560 twin frozr II.
Ik had er al 1 en toen ik een 2de bestelde was deze soms 20 graden warmer als die 1ste.
Van plaats verwisseld , niks hielp.
Ook werd deze heel snel warm bij load.
90 graden ongeveer.
Terug gestuurd en andere gekregen en probleem was opgelost.
Gewoon terugsturen , niet zelf aan gaan sleutelen.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:33

Deathchant

Don't intend. Do!

Inderdaad, zoals Cliors zegt: niet zelf sleutelen, gewoon RMA. Je hebt bij alternate een RMA formulier gekregen. Gewoon invullen, en ter versterking misschien wat screenshots van de temperaturen en de dingen die je zelf hebt gedaan om te onderzoeken wat het probleem is.
Dan heb je waarschijnlijk een hawk met een brakke GPU idd, of je koelbloek zit er niet goed op. Hoe dan ook, RMA.

Canon: R6 | 16-35 | 70-200 II
Zeiss: 35/2 DISTAGON | 50/2 MP | 100/2 MP | 135/2 APO SONNAR

• ljt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 08:27
Heb deze videokaart ook ter ver vanging gekocht van mijn 8800GT. Maar de situatie die jij beschrijft heb ik niet. Futuremark, GTA etc kan ik gewoon op de hoogste instellingen voor mijn systeem spelen zonder dat de computer in een boeing motor verandert 8) Hij gaat wel ietsje harder draaien uiteraard maar niet zodanig hard dat het gaat opvallen.

Wellicht eens in een ander systeem proberen? Of je fan's eens allemaal nalopen om te zien of ze het nog doen.

En mocht je echt zeker willen weten dat het niet de koeling is, haal de zijkant van je kast eraf en zet er zo'n grote bureauventilator op. Dan heb je zeker weten genoeg koele lucht in je systeem.

Weet de temperatuur niet helemaal uit me hoofd wat mijn kaart max doet maar dat kan ik eventueel nog voor je nakijken.

• KoeRmX
Net reactie gehad van onze vrienden bij alternate , ze geven gelijk aan dat de kaart terug gestuurd kan worden.

Ga morgen gelijk even vanuit het werk langs zodat ze gelijk kunnen testen want anders duurt het weken voordat ik iets nieuws krijg, en het is ook onzin om op te sturen want ik rij elke dag lang de alternate vanaf mijn eigen werk :)

Ik heb gister de fan's nagelopen , naar mijn weten werken ze allemaal en zijn ze ook goed schoon.
Zijkant heb ik er ook al afgehad en de koeling was opzich wel prima met de balkondeur open met het onstuimige weer van gisteren :P

@ ljt ik hoor graag van je wat je fan snelheden zijn en warmte van de GPU tijdens een zware game.
Had jij trouwens uitgezocht hoe het zat met die Silent en Performance mode switch?

• Cliors40
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-04 03:50
Ik heb er zelfs met een tafel ventilator opgezeten :P , maar dan nog werd die veel te warm.
Ik kon mooi vergelijken met die 1ste kaart.
Vraag me ook af of het aan de koeling ligt.

• KoeRmX
Tja het is in ieder geval niet normaal dat de kaart zo heet word, maargoed even afwachten wat ze morgen zeggen.

• ljt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 08:27
@KoeRmX

Heb helaas nu even niet zoveel tijd om uitgebreid te benchen maar heb even GTA4 gespeeld en een rondje Futuremark:

Idle is ie 33 graden, na de benchmark en GTA4 is ie 66 graden. Hoger krijg ik hem niet ;)

Anoniem: 248787

Ook maar even replyen hier omdat ik het zelfde probleem met deze kaart heb.

Een paar weken geleden dus ook de 560ti hawk gekocht bij Alternate ter vervanging van een 9800GTX.
Was vooral bedoelt om The Witcher 2 en Dragon Age 2 een beetje fatsoenlijk te kunnen spelen. De 9800GTX trok dit toch niet zo best meer met alle settings op high.
Enfin.. de 560ti hawk draait als een trein maar wordt idd erg heet. Hij wordt bij mij ook 80C+ met de fans op standje vliegtuig.

Ik heb de airflow in mijn kast iets verbeterd en dat hielp enigszins maar niet genoeg naar mijn zin.
Uiteindelijk de clocks en het voltage wat verlaagd via afterburner. Kaartje draait nu op 1000mV en 850Mhz. Temp is nu max 70c bij fans op 65% via een custom fan profile.

Kwa fps in games maakt dit gek genoeg bijna niets uit. Helemaal happy ben ik er niet mee dus ben erg benieuwd of jouw nieuwe kaart verbetering geeft.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 00:32

Format-C

Rays aan het Tracen

PilatuS schreef op zondag 19 juni 2011 @ 00:20:
Dat is bij een GTX560 met zo'n goede koeler niet het geval.

Deze kaart zou stressed tussen de 55 en 65C moeten zijn in games. In Furmark tegen de 85C.

RMA die handel. :)

MasterBox MB511 RGB/ Ryzen 9 5950X @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Aorus B550 PRO V2/ G.Skill F4-3200C14D-32GTZ B-Die/ Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA HDD/ Gigabyte WBAX200/ CM V850 Gold V2/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

• KoeRmX
Laatste wat ik me afvraag is kan het zo zijn dat als je voeding te licht is voor de kaart dat je dan dit probleem zou kunnen hebben? (te weinig prik om zo maar te zeggen)

Heb zelf een 460Watt voeding van Cooler master maar heb wel nagekeken of hij het zou aankunnen met die Extreme voeding check site. zou moeten kunnen , en een vriend van me heeft het ook gecontroleerd en hij zei hetzelfde.

Voeding word zelf niet echt warm , beetje rond de 30-35°C ofzo.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee