Toon posts:

Draadloos ontvangst op 1e verdieping verbeteren.

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 404687

Topicstarter
Ik had een tijdje geleden al een topic gemaakt omdat ik mijn netwerk deze zomer ga vervangen naar gigabyte. Ik had toen al deze tekening gemaakt:

Dus zou er beneden en boven een switch bijkomen. Alleen zit ik met een probleem dat ik helemaal vergeten was. Mijn draadloze ontvangst is boven (1e) verdieping slecht door de dikke plafond etc. Nu zat ik dus te denken om een 2e router boven te doen. En dan alsnog de Switch2 mits er niet genoeg uitgangen opzitten. En die dan als Auto DHCP te configureren met de Router beneden mits dat mogelijk is ? Beneden heb ik een D-Link DIR 825 Xtreme router.

Of is er een andere mogelijkheid om het signaal op de 1e verdieping te verbeteren ?

Alvast bedankt ;)

EDIT: Zelf had ik deze al gevonden: https://www.sluitallesaan.nl/ziggo.consumer/prod/1043996 Als ik die zegmaar met een CAT5 STTP kabel van Switch2 naar dat ding aansluit zou het als ik het zo begrijp mijn draadloos moeten verbeteren of zit ik nog verkeerd ?

[Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 404687 op 18-06-2011 21:41]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Allereerst: het is Gigabit, geen gigabyte ;)
Als jij een kabel naar boven wilt trekken (wat je kennelijk van plan bent), moet je Cat 5E of Cat 6 UPT hebben. Daar kun je Gbit overheen sturen.
Als je boven ook draadloos wilt hebben, kun je simpelweg een wireless AP of een wireless router gebruiken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 15:20
EDIT: Zelf had ik deze al gevonden: https://www.sluitallesaan.nl/ziggo.consumer/prod/1043996 Als ik die zegmaar met een CAT5 STTP kabel van Switch2 naar dat ding aansluit zou het als ik het zo begrijp mijn draadloos moeten verbeteren of zit ik nog verkeerd ?
Je kan ook gewoon een router of een access point gebruiken uit de Pricewatch. Je maakt toch geen gebruik van de "Range Extender" functies (die functie houdt in dat een bestaand draadloos netwerk wordt opgevangen en opnieuw wordt uitgezonden - wat niet is aan te raden als je toch een UTP kabel naar boven trekt).

[Voor 9% gewijzigd door Petervanakelyen op 18-06-2011 22:56]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
even een update. Wat je nu ziet is er eigenlijk al alleen een switch beneden. Boven is het eigenlijk ook al zo. En in de router beneden zit ook wireless. Dus moet ik een wireless versterker hebben. (The Eagle zegt: Wireless AP??) Wat dat is ga ik morgen vroeg even uitzoeken.

Ik heb in me 1e post perongeluk CAT5 STTP gezet. Moet natuurlijk CAT6 zijn. (Die heb ik al liggen)

Verder is de wireless voor me telefoon en een iPad en soms de PS3 voor online.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Zou ik nou echt verschil merken qua snelheid tussen:

TP-Link: pricewatch: TP-Link TL-WA730RE

D-link: pricewatch: D-Link DAP-1522 Xtreme N Duo Wireless Bridge

En hoe werkt dat AP gebeuren precies ? Ik sluit het aan op een netwerk poort en hij versterk automatisch mijn netwerk of hoe zit dat. Nooit zo'n apparaat gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Thanks,

Wat ik er eigenlijk zo snel uithaal is dat de wireless AP eerst aan 1 PC moet koppelen en een vast IP moet geven. En daarna gewoon boven aan bijv. een switch moet hangen.

Alleen snap ik dan nog niet hoe die zeg maar mijn wireless van nu kan versterken boven als ik er zeg maar gewoon een 2e wireless router tussen hang.

EDIT: Heb nog wat zitten lezen en dan heb ik zeg maar 2 draadloze netwerken. Als ik dan de 1e wireless router zo instel dat die alleen wireless uitzend en verder geen lan kabels op aan sluit zou ik boven gewoon een andere SSID moeten hebben en verder geen gezeik met me netwerk die er nu al licht.

[Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 404687 op 19-06-2011 00:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:30

sus

is druk :+

1 router nemen, die zet je beneden neer. Configureer je SSID en je beveiliging. Dan een kabel naar de 1e verdieping, die steek je in Switch2. Daarop sluit je dan een AccesPoint aan (AP). Die configureer je eenmalig via je PC, geef je een SSID en beveilig je. Ik heb hier gewoon dezelfde SSID en WPA2 genomen, alleen een ander kanaal ivm storingen.

Een 2e router neerzetten is naar mijn idee niet de juiste oplossing, die dingen zijn gemaakt om een WAN-verbinding te delen, niet om als 2e AP neer te zetten (daarom worden er ook losse AP's verkocht).

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
@sus, de switch etc. is al zo boven. Alleen nog geen 2e tv en beneden de switch is er nog niet. Dus enkel zo'n AP kopen zoals deze:

TP-Link: pricewatch: TP-Link TL-WA730RE

D-link: pricewatch: D-Link DAP-1522 Xtreme N Duo Wireless Bridge

Die D-Link staat nu ook in V&A.

Dus eerst zeg maar de D-link los aan een PC hangen en configureren voor wireless en in jou geval de zelfde SSID en beveiliging en dan kanaal 5 i.p.v. 4. Er zitten hier meer in de buurt en allemaal op 11. Ik heb de mijne geloof ik op 4 zitten. Dan zou de AP op 5 moeten en daarna boven met een korte CAT6 kabel aan de switch boven moeten en zo dus voor boven wireless moeten uitzenden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05:30

sus

is druk :+

jup, zo heb ik hem hier ook al jaren draaien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-12-2022
sus schreef op zondag 19 juni 2011 @ 01:45:
Een 2e router neerzetten is naar mijn idee niet de juiste oplossing, die dingen zijn gemaakt om een WAN-verbinding te delen, niet om als 2e AP neer te zetten (daarom worden er ook losse AP's verkocht).
Nonsens :> ! Gewoon deze pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND en de guide eerder gepost, klaar voor dezelfde prijs en veel betere aankoop (mogelijkheden enz.).
Anoniem: 404687 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 01:59:
Dus eerst zeg maar de D-link los aan een PC hangen en configureren voor wireless en in jou geval de zelfde SSID en beveiliging en dan kanaal 5 i.p.v. 4. Er zitten hier meer in de buurt en allemaal op 11. Ik heb de mijne geloof ik op 4 zitten. Dan zou de AP op 5 moeten en daarna boven met een korte CAT6 kabel aan de switch boven moeten en zo dus voor boven wireless moeten uitzenden.
Een 802.11n router op kanaal 11 stoort nog steeds op kanaal 4 of 5. Er zijn maar drie niet overlappende 2,4GHz kanalen 1/6/11. Maar een 802.11n router die 40MHz gebruikt, gebruikt dan dus 2 kanalen tegelijk. Bij 11 dan dus ook 7 en overlapt dus ook met 3-13)
In jouw geval zal de stoorder die het kortste bij is waarschijnlijk je eigen wireless zender zijn, dus beter deze het verst in kanalen van elkaar scheiden. Afhankelijk van hoe je woont natuurlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Laatst bij vriend van me ook zo'n netwerk met meerdere verdiepingen gemaakt. Alles van TP-Link genomen en werkt beter (en goedkoper) dan mijn eigen Netgear netwerk. Let er wel even op dat je bij de TP-Link AP instellingen voor 'universal repeater' kiest. De 'andere repeater' (naam kwijt) werkt niet vanwege de modus die TP-link biedt, staat op de doos (iets van WDS ofzo).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivk
Repeaten waar heb je het over, er wordt hier gewoon gebruik gemaakt van een verbinding via draad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
@Nivk, dus eigenlijk zou ik hem beneden al op kanaal 6 moeten zetten omdat hier alles in de buurt op 11 zit volgens inSSider. Alleen snap ik de redenering van 11 en 7 en 3-13 niet echt.

Ik zit gewoon in een rijtjes huis op een hoek.

Maar verder klopt mijn redenering toch gewoon ?

En verder sluit ik gene netwerk op aan alleen de input van switch naar de router omdat ik anders weer gezeik heb met 2 routers en de IP's etc.

[Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 404687 op 19-06-2011 13:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Aangezien ik een heleboel wireless en wireless AP las, ging ik er van uit dat het een wireless bridge zou worden :) Anyway, je wilt je netwerk gigabit maken. Houd er dan wel rekening mee dat als je wireless gebruikt voor je devices dat dit geen gigabit is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nivk
Nou gewoon de situatie nu met alleen je D-Link zou je bij veel andere zenders op kanaal 11 het beste op kanaal 1 kunnen gaan zitten in theorie. Een 802.11n router heeft een aantal trucjes om hogere snelheid te halen dan wireless a/b/g, één daarvan is het gebruik van 2 kanalen tegelijk (2x20MHz, 40MHz of channel bonding/fat channel, uitleg). In de situatie met twee zenders in gebruik is de onderlinge afstand waarschijnlijk veel kleiner dan die met zenders van andere mensen. Zo kunnen ze potentieel meer elkaar storen en is het wellicht beter ze in kanalen het verst van elkaar af te zonderen (1 en 11 of 13*, *13 kan door sommige apparaten niet worden gezien).
Aangezien we het hier hebben over de 2,4GHz band zijn er theoretisch maar 3 niet overlappende kanalen 1/6/11 (zie bijv) beschikbaar. Stel iemand gebruikt dus een 802.11n met 40MHz optie ingeschakeld en stelt deze op kanaal 11 in dan gebruikt hij ook kanaal 7 en overlapt derhalve van 3-13.
Jouw D-Link op kanaal 4 gebruikt als je hem hebt ingesteld op maximale snelheid dus dan ook kanaal 8 en overlapt dan met vrijwel de gehele 2,4GHz frequentieband. Het is bijna onmogelijk om dit niet meer te doen op de 2,4GHz (overlappen) maar wellicht nog steeds de moeite om zo ver mogelijk verwijderd, in kanalen, van andere zenders te zitten. Je D-Link zendt ook uit op de 5GHz maar als al eventueel je apparaten daar gebruik van kunnen maken, zal dit signaal al helemaal niet door het plafond komen.

Als je een router zijn WAN poort niet gebruikt is het vrijwel gelijk aan een AP, enige wat je naast IP in te stellen dan nog anders moet doen dan bij een echt wireless AP is zijn DHCP uit, guide hier eerder gepost door Darkstone of bijvoorbeeld deze.

[Voor 0% gewijzigd door Nivk op 19-06-2011 13:29. Reden: Darkstone]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Dat weet ik. Gigabite is voor de kabels. Wireless is geen probleem dat het geen gigabite is. 300mb/s is ook niet verkeerd met een AP van 50 euro ongeveer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Houd er wel rekening mee dat van die 300Mbit netto iets van 75Mbit max overblijft.

En het is gigabit, niet gigabite of gigabyte ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Oke, maakt niet veel uit. Komt voor elkaar thanks man!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee