Zuinig en erg stil servertje, wat vinden jullie?

Pagina: 1
Acties:
  • 301 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• durkagain
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 16:38
Ik wil een servertje hebben die áltijd aanstaat. Deze moet wel een beetje zuinig zijn, anders moek straks ook nog stroom dokke aan me pa.
Wat ook erg mooi zou zijn dat ie superstil is, zodat ik wat mp3s kan afdraaien, dus gewoon als extra component aan m'n versterker. Klein zou ook fijn zijn... (auw dit rijmt wel errug veel).
Nu las ik laatst over een Transmeta Crusoe moederbord van iBase. (nieuws: Transmeta Crusoe moederbord van iBase?)
Ik weet niet of zo'n transmeta nog een coolerfan nodig heeft, maar dat zal wel niet. Dat ding neemt waarschijnlijk zo weinig stroom neemt dat een 135W microatx voeding genoeg is?
Dan nog een hard schijfje en een brak beeldscherm die toch bijna nooit aan staan, chello in nic1, de rest aan nic2.
Dat was mijn ideetje. Of in ieder geval zoiets zou ik willen.
Is het verstandig om zo'n mobo te nemen ivm stabiliteit etc? Zijn er ook nog andere oplossingen ipv van dat ibase mobo?
Of ben ik helemaal verkeerd aan het denken? :P.
Ben ook wel nieuwsgierig of mensen zoiets al hebben of ook willen hebben.

Alvast bedankt voor de hulp.

• durkagain
Of is een Arbor EmCORE-i6315 (www.arbor.com.tw/products/sbc/emcore-i6315.htm) (of ander bord) in combinatie met een Via Cyrix processor ook niet wat?
Een Cyrix heeft geloof ik ook geen coolerfan nodig toch?
Maar zo'n cyrix is wel een beetje traag, hoeveel mhz zou die cyrix moeten zijn om zo'n Crusoe 400 mhz bij te benen? 533/600 mhz?

edit:

10W neemt zo'n ding gemiddeld (lees ik op de VIA site), das dus nog wel een stuk meer dan de Crusoe, maar wel veel minder dan Intel of AMD.

Verwijderd

Ja, maar stel dat je zo'n kleine PC wilt, zo'n Ibase of zo'n Arbor, waar koop je zoiets, ik heb er nl. al voor gekeken, bij zo'n transmeta moederbord zit nog een probleem, waar haal je de processor, moeilijk dus, iemand een idd

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Je kan ook gewoon een PI 133 nemen, en deze downgraden naar 100Mhz, kan ook net mp3 spelen en firewallen. (Ik heb een 133 die dienst doet als mp3-server voor muziekjes op de telefooncentrale, en thuis draait er een 133@133 met een grote koelblok zonder fan)

• durkagain
Ja klopt, dat is het volgende probleem, waar haal ik zoiets vandaan.
http://www.hermac.nl verkoopt geloof ik Arbor.
En die Transmeta Crusoe zit al standaard geintegreerd op zo'n iBase mobo, want dat is immers de northbridge ook.
Moet je al dat geintegreerde spul ook als gevaarlijk zien, ivm kapot gaan? Oke de kans is wel niet zo heel erg groot natuurlijk...

Verwijderd

mijn idee is dat een cruseo chip + mobo zo duur is dat je voor hetzelfde geld wel 100 jaar stroomkosten aan je vader kan betalen

• durkagain
Yep dat kan ook, alleen heb je dat wel een grotere bak, en die CPU's vrete denk ik niet veel minder dan dat ze nu doen. Waarschijnlijk wel wat minder, omdat ze zonder fan kunnen, maar toch.
En ja mp3 kun je afspele. Maar die bak wil ik toch wel iets zwaarder kunnen belasten.
Windows 2000 er op, misschien Linux. Maar in ieder geval de mogelijkheid om win2k te kunnen draaien. Dus dan heb je al snel een aardige bak nodig. En omdat er een webserver (met database)/ftpserver op moet kunnen draaien, zou een beetje ruimte in CPU-time wel aardig zijn.

• XthinkZ
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 01:45

XthinkZ

+3 Geniaal. :p

of probeer ergens een oude pentium pro sys te vinden, pocessor draait ook zonder fan.

(alleen de voeding nog stil......... en de harddisk, dan heb je een geluidsloos syteem).

• durkagain
yepz 275 dollar is ook niet nix. Maar ik moet sowieso geld besteden, dus kun je die hele 275 dollar niet nemen als tegoed voor stroom.
Maar het is niet alleen de stroom, maar ook het lawaai wat je met zoiets sterk verminderd, dat zie ik ook als pluspunt.

• durkagain
Ja een PPro is ook zo gek nog niet. Qua snelheid nog te doen. Ik weet niet hoe het met stroomverbruik zit, maar dat zal ook wel meevallen waarschijnlijk. Maar ja een mobo moet je dan ook nog regelen voor dat ding..
Klein is het niet, maar das niet zo'n ramp.
En voeding moet ook stil zijn inderdaad. 135W voedingje zal wel te weinig zijn voor dat ding. Harde schijf zal sowieso een 5400 rpm of minder moeten zijn.

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-08 14:11

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb een P133 pc'tje als server/player/firewall :7

Werkt perfect, en is ook nog redelijk stil. :)
Misschien is een groot koelblok wel een goed idee.

Whatever.

Verwijderd

Ehhh, een PPro is qua CPU kracht erg goed maar daar moet zeker wel een fan op hoor. Ik heb zelf een dual-ppro en daar komt erg veel warme vanaf. Die kan ook niet zonder een 200+ watt voeding helaas.

Volgens mij zijn er best stille CPU fans. Koop een leuk 815EP bordje met een Celeron of een KL133 (was dat 'm?), microATX en in een lekker klein bureaukastje zetten.

Of natuurlijk een tweedehands P1-233 ofzo, gaat ook prima.

mh

• durkagain
Yepz, PPro wordt dus ook nix...

Ik ben ook nog vergete dat m'n Plextor 8x4x32 er nog in moet. Is wel makkelijk een brander in een comp die toch altijd aanstaat, kun je zo een CD fikke.

Ja moet maar es kijke wat een celli/cyrix doet op een goedkoop maar stabiel mircoATX mobotje....

• durkagain
Een duron 800 kopen ofso en die onderklokken naar 5 x 100, is dat geen idee. Moet er nog wel een cooler op natuurlijk :(

• XthinkZ

XthinkZ

Sorry, dacht ook altijd dat er een fan op hoort, maar ik heb nu een aantal Ppro sytemen gezien,en geen van beide zat een fan op, en hij werd redelijk warm. Maar die dingen draainen standaard zonder fan dus.........

Zoek ff gewoon in vraag en aanbod naar een cheap pentium pro systeem, je weet maar nooit. Linux moet er zeker op kunnen draaien als server.

Verwijderd

Als een gedacht aan een ouwe notebook ?
Heb zelf een oud Toshiba PI notebookje onder m'n bureau liggen die ik als IIS testsysteempje gebruik.... >:)

• Whizzy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-08 18:47
Ik heb een IDT WinChip 200 draaien (ja je leest het goed.. ;) ) Met 96Mb SDRAM en win2000 professional als proxy, IIS en DNS server. Dat ding heeft maar 1 fan en die is van de voeding... De processor heeft alleen maar een koelblok nodig :7

Reuze stil !! Wat je het beste kan doen is een superzuinig processor kopen. Die underclocken en dan alleen een heatsink erop plaatsen. Dan de fan van de voeding gebruiken als warmte afvoer en een 5400 RPM harddisk erbij.. je hoort het niet eens !

If it still works, tweak it ! until it is broke.. then start over again..

• durkagain
Yepz aan zoiets dacht ik.
Ik zit nu een beetje te kijken naar een Cyrix 700 mhz, die is maar 144 piek. Dan nog een alles onboard mobotje met een beetje goeie chipset.
Die Cyrix heeft geen cooler nodig las ik.
Zou dan een 135W voeding genoeg zijn?

• Glottis
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-11-2024
Mijn oude PII-450MHz processor had ook alleen maar een koelblok erop (vrij groot, maar toch ;) ) dus dat een PII-200MMX een fan nodig heeft lijkt me sterk. Zo'n oude setup lijkt me de beste oplossing, alleen nog een hele stille voeding hebben.
Mijn oude Gateway PII-450MHz maakte alleen door de voeding een klein beetje lawaai...

Met de setup die je voor je server in gedachte hebt, namelijk als server via een Chello kabel (16KB/sec max) heb je bijna geen CPU kracht nodig... gewoon budget manier doen, is het beste.

• durkagain
Pentium 200mmx heeft wel een cooler nodig geloof ik, of je moet een heeeel groot koelblok hebben. Procs zijn steeds in ontwikkeling dus de hoogste uit een andere serie kan minimaal even warm zijn. MHz zegt nix over de warmte.
Win2k Pro met IIS en een beetje fikke en mp3 draaien moet kunnen.
Vinden jullie zo'n Cyrix helemaal geen idee?
Aan een zware FPU heb ik toch nix.

• Arzie
  • Laatst online: 21-08 21:09
* Arzie heeft hier een PPro200 systeempje staan

Zit in een bigtower, dus klein isset niet, maar kun je evt. ombouwen naar een andere kast. Zit een soort voorloper van een orb op, lekker stil. De voedingsfan is vastgerot, die blijft dus ook stil (200W ATX), maar wordt wel redelijk warm. Je mag hem wel overnemen als je interesse hebt... Stuur maar een mailtje!

Verwijderd

P200mmx en P233mmx moet zeker weten een koelblok op met een fan. Dit zijn de snelste procs uit die serie. Dus die worden nogal vrij heet. 50 graden is niet raar.

Verwijderd

Lijkt me dat je niet te moeilijk moet doen. Gehele computers om je internet sharing te regelen is volstrekte onzin, tenzij je nog wat hebt liggen :P Wat ik heb gedaan en dat is me heel goed bevallen. Routertje aanschaffen. Kosten zijn relatief laag. 400 piek had ik de linksys BEFSR11 http://www.linksys.com/products/product.asp?prid=142&grid=5 Heb je nooit gelazer mee. Allemaal door je browser te configgen. Kun je ook servertjes achter draaien you name it. En stroom dacht toch dat ie dat nauwelijks vrat. Geluid, NILL. Heb je ook geen extra BRAK beeldscherm voor nodig etc etc. Enige nadeel geen mp3's afspelen. Maar dat kun je ook vanaf je compu...snoertje...versterker. Verder top security, ingebouwde firewall wat wil je nog meer!! :7

• durkagain
Arzie, moet nog ff zien... ik stuur je nog wel ff een mailtje.

Inderdaad die 200mmx en 233mmx zullen wel redelijk warm worden. Ik heb wel eens een 166@200mmx zonder fan gevoeld.... dat is best ff *auw*.

Ik heb ook al eens gedacht aan een router, maar ja dan heb je nog steeds geen kleine webserver die 24 uur per dag, 365 dagen per jaar staat te draaien... Laten we het helemaal maar niet hebben over een cd-brander erin stoppen ;) Als ik dan nog een extra server bij moet nemen, schiet ik er nog weinig mee op.

• XthinkZ

XthinkZ

Nou je het zegt, liep er nog aan te denken dat ik een jaar geleden ergens las dat een of andere bedrijf een server had gebouwd zo groot als een luciferdoosje.........

• Dr_Frickin_Evil
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 16:39
Ik heb een dell P2-233, deze loopt met een outtake fan hardstikke stil! Er zit wel een koelblok van 10x15 cm ofzo op de processor, maar dat ding maakt nauwelijks herrie!

• durkagain
Ja nu je het zegt XthinkZ...
Was dat niet met een IBM microdrive 340 mb, AMD 486 sx/2 66 en 16 mb geheugen ofso?

Yep een 80mm outtake fan maakt ook niet zoveel lawaai. Maar dan nog het stroomgebruik...
Ik weet ook niet wat dat kost ... een 80mm fan kost 25 piek, en dan nog zo'n groot koelblok... en waar haal je zo'n blok..

Misschien ben ik gek en haal ik een Cyrix 700 ofso. Misschien laten draaien op 5 x 133 = 666... alleen weet ik ook niet hoe het zit met "gelockheid". :?
Moet alleen nog zien hoe het met stabiliteit is en op welke proc ik dat ding kan vergelijk qua snelheid. AMD K6-2 500?.
Helemaal geen fan klinkt zo aanlokkelijk :)
Alleen dat het Cyrix is maakt me nog wat aan het aarzelen.
Een goed mobo is het probleem niet denk ik. Ik ben nu aan het kijken naar een goed socket 370 MicroATX mobo...
Misschien ga ik zelf ook wel een kast bouwen.

Ik moet maar ff zien.

Bedankt voor degene die gereplied heeft!

Verder zijn alle reakties nog welkom :)

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:54
wat denk je van een celeron? die draaien best koel [op std snelheid al helemaal]

een van de lagere .18micron modellen. 600 of 633. moet makkelijk kunnen zonder fan op het koelblok. met een cpu-koelingsproiggie voor de niet-gebruikte clockcycles.

i815bordje ofzow. uhm. en het is toch zo dat een 300 watt voeding alleen 300watt gebruikt als je hem vol laat draaien? als de hele boel idele is trekt ie toch ook geen 300watt?

suc6 ermee!

• durkagain
thanx

en inderdaad neemt een 300W vodeing niet altijd 300W. Vaak veel minder. Alleen als 135W genoeg is, zet ik die er liever in, is kleiner en heeft zelf ook minder cooling nodig -> minder lawaai.

En een celli, ja ik weet het niet, ik heb ook wel gehoord over celli 400's die zonder cooler draaien.
Zo'n 533A zal misschien ook best wel zonder cooling kunnen. Maar ja gegarandeerd is dat geloof ik niet. De ene processor is de andere niet, dus de een kan heter worden dan de ander (kan/heeft ook met de stepping te maken)
Als er op de Cyrix site staat dat actieve cooling niet nodig is dan is dat ook zo. Ik weet niet wat er op de intel site staat over celli's, moet ik daar maar es gaan kijken.
Een Celly is natuurlijk wel een stuk sneller dan een Cyrix...

• Zwaluw
  • Laatst online: 16-06-2003
Zelf heb ik een servertje met daarin 3 FAN's. Een voor de CPU. De andere 2 voor de in- en outtake. Die laatste 2 heb ik in serie gezet. Ze draaien de beide op 6Volt. Dat is ook erg stil. En toch een goede airflow.

Wat jij zou kunnen doen is hetzelfde als ik alleen dan de intake fan op je CPU (zonder actieve koeling) laten blazen.
Een Celeron lijkt me een goed idee.
Een MicroATX bord.. tja.. ik weet niet. Lijkt allemaal mooi en klein. Maar super stabiel zal het niet zijn. Ze zijn niet voor niks zo goedkoop... En als je er een keer een 'wazig' OS op wil zetten.. dan moet je maar hopen dat die geintegreerde videokaart werkt...

• durkagain
Yep dat zou ook kunnen, scheelt ook een hoop lawaai.

Over Micro ATX. Een micro atx versie van een grotere broer zou toch net zo stabiel moeten zijn? Hij mist alleen een aantal PCI en DIM slots. Ik bedoel ze gaan het design rond een i815 toch niet helemaal veranderen zodat ie minder stabiel is (dus bijv. minder lagen)?
Maar inderdaad zo'n integreerde videokaart kan voor problemen zorgen, maar bij een i815 mobo heb je gelukkig nog een AGP slot, en anders heb ik hier wel een S3 Trio PCI ding :P
Nah ja ik moet maar ff zien. Ik loop nu rond met het idee rond om maar een i815 microatx mobotje te kopen. Een via chipset lijkt me geen voordelen boven een i815 te hebben behalve de prijs, en qua stabiliteit kán het wel wat uitmaken. Ik dacht er aan om dan maar een Cyrix 700 (of lager misschien) te kopen. Bevalt het me niet, dan gaat ie weg, en komt er een celli in. Dat is opzich wel handig als je zo'n bord hebt...

• XthinkZ

XthinkZ

Ook nog iets, heb een celeron 300 die ik al bijna meer 2 jaar op 450 draai op 1,85 volt.

weet nog wel dat als ik hem op 300 draaide, hem kon onderklokken op 1,5 volt! terwijl de fabrieksinstelling op 2 volt staat.....
Misschien heb je hier wat aan.

Ps, en een 12 volt fan op 5 volt draaien hoor je ook zo goed als niet....

Groeten,

XthinkZ

• Sleepie
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 12:00
Alpha PEP66T (na beetje ombouwen) schijnt ook heel goed te werken.
Is wel iets duurder en niet echt stil

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:54
mwah... van de lager geklokte .18 celly's kan je er wel op vertrouwen dat ze zonder koeler draaien [gewoon een dikke heatsink erop. je hebt al een spire incl. fan voor f17,50] je kunt er altijd nog een casefan overheen laten blazen. daar komt ook errug weinig herrie uit.

VERDER. had ik ergens gezien dat moederborden met een VIA chipset de processor koeler uit kunnen zetten als die niet nodig is. en hij pas aan slaat als de cpu 70graden is. [doet mn laptop ook met een BX] wie weet is dat wat. zelf ben ik BTW niet zo happig op via chipsets.

wat ik zelf zou doen is een enermax voeding erop. die zijn wel stil hebbik gehoord.

een asus i815 bordje. [een oude BX zou perfect zijn. asussen en abit's waren errrug goed. kheb zelf een celly@950 lopen op mn oude BH6rev1.0]

de fan van de koeler op de cpu uitzetten en een dikke casefan er lichtelijk op laten blazen. dat moet onoverclocked meer dan genoeg zijn en nauwelijks herrie geven.

een 5400rpm harddiskje tegen het kabaal. een 7200 heeft ook nog een fan nodig. kost veel stroom.[en weer meer herrie] en in een klein fileservertje heb je weinig aan een 7200.

uhm... ik draaf weer door :) suc6 ermee!
Pagina: 1