Toon posts:

oude UPS accu laadt niet op

Pagina: 1
Acties:

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:48
Ik heb hier een oude UPS (APC 700). Ding is al jaren niet gebruikt (bij eerste eigenaar een paar jaar en jaar of 2 bij mij). Jaar of wat geleden wilde ik 'm kort testen en gaf hij een aantal piepjes, maar aangezien ik geen tijd had heb ik 'm ongebruikt laten liggen.

Nu wilde ik hem testen om eventueel te gaan gebruiken, maar hij lijkt niets te doen. Enige wat hij lijkt te doen is af en toe een heel mager piepje wanneer de netstroom erin gaat. Laden lijkt hij ook niet te doen gegeven dat de vermogensmeter 0.0W aangeeft. Knoppen voor aan/uit lijken geen effect te hebben.

Na de UPS uit elkaar gehaald te hebben heb ik de batterijen doorgemeten:
netstroom niet aangesloten: ca 11V (8V + 3V)
netstroom aangesloten: ca 7V (6V + 1V)

De ene unit is dus aanzienlijk slechter af dan de ander en ook het aansluiten van netstroom heeft per saldo een negatief effect op de spanning over de accupolen.

Accu's zijn trouwens vergelijkbaar met onderstaande (ander merk):

Verouderen 'lead acid' accu's?

Ik heb hier een acculader voor 'lead acid' accu's liggen voor m'n motoraccu liggen. Zou ik dat kunnen gebruiken om deze accu's nog tot leven te wekken? Is er nog een andere optie?

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-06 15:55
Lijkt wel of de accu's er verkeerd in zitten, als de spanning lager wordt wanneer je hem op 230 aansluit. Je kan ze loshalen en individueel opladen met een andere lader inderdaad. Let alleen wel op de laadstroom, soms staat op de accu wat de maximale laadstroom mag zijn.

Als de spanning te laag is, zal de oplader in de UPS waarschijnlijk niet eens aanslaan. Dat zal ook de reden wezen waardoor hij hem niet wil opladen. Dit kan ook een probleem zijn voor andere laders die je misschien wilt gebruiken.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:07

Part

Helemaal niets.....

Die acculader voor een motoraccu kun je prima gebruiken voor dit soort accu's.
Alleen zijn de accu niet meer bruikbaar. Je mag dit soort accu's nooit leeg bewaren.

• Rukapul
  • Laatst online: 07:48
thx :)

Dat leeg bewaren wist ik vaag wel van m'n (motoraccu)ervaring ;) Hoopte in dit geval min of meer dat de schade minder zou zijn omdat de temperatuur veel accuvriendelijker is geweest.

De polen zijn correct aangesloten (had niet anders verwacht gezien de geschiedenis). Ik zal nog eens kijken of ik op de accu een indicatie kan vinden van de max laadstroom en als dat niet alarmerend is voorzichtig een poging wagen met de druppellader. Die heeft als het goed is een regeneratiemodus waardoor hij de accu hopelijk tot leven kan wekken. Het resultaat zal waarschijnlijk niet geweldig zijn, maar misschien dat het mogelijk maakt om in elk geval de UPS te testen :)

(replacement accu's zijn niet eens zo verschrikkelijk duur lijkt het)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Die accu's zijn zo dood als een pier, breng gelijk maar weg naar het milieupark. Waarschijnlijk hoor je wel wat rammelen als je met de accu's schudt, dan zijn ze helemaal afgeschreven, dat is namelijk loodsulfaat en dat betekend dat hij echt morsdood is.

Smart UPS 700VA gaat volgens mij gewoon twee keer een 12V 7Ah accu in, welke je bij Conrad o.i.d. wel kunt krijgen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-06 15:15
die accu's zijn inderdaad gewoon aan gort.
8 en 3V zijn veel te laag. zeker als ze langere tijd hebben gestaan zijn ze op.

en zelfs al zou je ze weer bij kunnen laden blijven ze onbetrouwbaar, en dat is niet de insteek van zo'n apparaat. gewoon nieuwe halen als je het weer wil gebruiken.

overigens worden ze in gebruik ook elke 1-3 jaar vervangen omdat ze dan slecht worden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-05 16:48
OP wil gewoon even testen of de UPS nog leeft voordat hij nieuwe accu's koopt, en dat kan best als je deze accu's nog even aan de praat weet te krijgen. En bij een druppellader hoef je je geen zorgen te maken over een maximale laadstroom, gewoon aansluiten. Verder ben ik het eens met de rest, deze accu's hebben het helemaal gehad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• real[B]art
  • Laatst online: 26-04 20:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Heb zelf ook een oude UPS staan (nieuw in doos, maar heeft een paar jaar in een magazijn gestaan).

Eerste keer opstarten gaf het ding ook een battery error aan. In mijn geval werkte het volgende:
- accu's loskoppelen
- UPS aan netstroom hangen
- accu's aansluiten terwijl UPS aan netstroom hangt
- accu's werden netjes opgeladen :)

Het is een poging waard, hoewel je best kans hebt dat je accu's inderdaad overleden zijn.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
ik heb hier ook een oude ups staan kon ik gratis overnemen zonder accu's (die heb ik toch zat). deed het eerst prima, nu werkt hij ook niet meer. kort erachter bleken diverse elco's rot te zijn. daar moet ook nog een keer wat tijd in.

alleen jammer dat het een apc is --> amerikaans staatsgeheim --> geen schema's te krijgen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Soms kan het helpen als je hem gewoon een tijdje aan netspanning prikt zonder hem in te schakelen. Maar de accu's zullen wel dood zijn, zou gewoon bij conrad 2 nieuwe 7Ah bestellen, die zitten er bij mij ook al weer een ruime tijd in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09-06 12:24

mace

Sapere Aude

Zo duur zijn die accu's nou ook weer niet. :)

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=250202

e: of deze:
http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=2239

[Voor 167% gewijzigd door mace op 19-06-2011 15:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frank__B
Motor / druppellader zal inderdaad geen probleem zijn. Accu's zijn inderdaad niet meer te vertrouwen. Als je vervangers koopt, let wel goed op de afmetingen. Die kunnen soms net even anders zijn...

Heb zelf een 650VA van APC, al 8 jaar lang staan. Hij doet het nog steeds prima met de originele accu. Heb laatst de capaciteit getest en bleek dat deze nog ruim 100% was (12,5 Ah ipv 12 Ah). Als ze constant op netspanning staan wordt de conditie van de accu's op peil gehouden namelijk, en dan gaat ie dus jaaaaren mee!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
waarom zouden ze ze dan elke paar jaar vervangen bij die alarmcentrales, brandalarmen en ups'en?

als hij constant aan de lading hangt wordt hij ook wel slechter. misschien niet direct de capaciteit die slechter wordt. op langzaam ontladen is een accu over het algemeen wel in orde. het gaat om de piekstromen.
als een accu lang staat loopt de interne weerstand op. op het moment dat je de ups zou aanspreken gaat dit problemen geven.

zit in die ups 1 accu?

dan kom je uit op 50-60A uit dat ding. dan maakt de interne weerstand enorm veel uit. de klemspanning zal dan hard dalen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-04 13:37
je kunt de accu ook nog proberen bij te vullen, maar gezien de prijzen in de links hierboven zou ik voor een nieuwe gaan.

http://www.instructables....Sealed-Lead-Acid-battery/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
dat is bijna de moeite niet waard. punt 1 door de kosten en als je het goed wilt doen ben je wel even bezig.

en als je platen aan gort zijn kun je bijvullen zoveel je wilt, heeft geen zin

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frank__B
timberleek schreef op zondag 19 juni 2011 @ 16:13:
waarom zouden ze ze dan elke paar jaar vervangen bij die alarmcentrales, brandalarmen en ups'en?
Ik was inderdaad wel wat te voorbarig met mijn conclusie. Het hoeft natuurlijk niet altijd goed te gaan als ze aan de netspanning hangen. In mijn geval is deze nog wel goed. Uit voorzorg (en zeker bij belangrijke instanties) gokken ze liever niet. Heb ook een aantal andere accu's welke weinig gebruikt zijn, deze zijn inderdaad een stuk minder. Schokken en stoten zijn ook niet bevordelijk voor je accu. De mijne is weinig verplaatst in deze periode.
zit in die ups 1 accu?

dan kom je uit op 50-60A uit dat ding. dan maakt de interne weerstand enorm veel uit. de klemspanning zal dan hard dalen.
Ja, zit 1 accu in. 250W kan de UPS nog leveren, heb hem niet kunnen testen met een hoger vermogen helaas.
dat is bijna de moeite niet waard. punt 1 door de kosten en als je het goed wilt doen ben je wel even bezig.

en als je platen aan gort zijn kun je bijvullen zoveel je wilt, heeft geen zin
En als het gelaccu's zijn kan je dat bijvullen ook wel vergeten.

[Voor 12% gewijzigd door Frank__B op 19-06-2011 19:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:57

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Frank__B schreef op zondag 19 juni 2011 @ 16:06:
Motor / druppellader zal inderdaad geen probleem zijn. Accu's zijn inderdaad niet meer te vertrouwen. Als je vervangers koopt, let wel goed op de afmetingen. Die kunnen soms net even anders zijn...

Heb zelf een 650VA van APC, al 8 jaar lang staan. Hij doet het nog steeds prima met de originele accu. Heb laatst de capaciteit getest en bleek dat deze nog ruim 100% was (12,5 Ah ipv 12 Ah). Als ze constant op netspanning staan wordt de conditie van de accu's op peil gehouden namelijk, en dan gaat ie dus jaaaaren mee!
Ik weet niet hoe je ze getest hebt, maar ga er maar vanuit dat ze na 3 jaar 24/7 gebruik in een UPS (met een aantal noodscenarios) gewoon op zijn. Vorige 2 sets hielden het namelijk zo lang uit. En als hij dan een keer overschakelt en je hebt er accu's van 5 jaar in zitten, dan klapt hij er in 1x uit.

Moet wel zeggen dat ik eerder UPS'en ben tegengekomen met vervangingsaccu's die helemaal bol gingen staan, waarschijnlijk konden ze het gebruik in een UPS niet goed aan.

[Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 19-06-2011 21:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
_ferry_ schreef op zondag 19 juni 2011 @ 21:54:
[...]
En als hij dan een keer overschakelt en je hebt er accu's van 5 jaar in zitten, dan klapt hij er in 1x uit.
Als het goed is zou dat niet moeten kunnen, een UPS van APC doet namelijk eens in de zoveel tijd een zelftest (ik meen om de 2 weken) en dan loopt hij tijdelijk even op accu. Als er dan wat mis is met de accu dan gaat het "Replace battery" lampje ook branden.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Frank__B
_ferry_ schreef op zondag 19 juni 2011 @ 21:54:
[...]

Ik weet niet hoe je ze getest hebt, maar ga er maar vanuit dat ze na 3 jaar 24/7 gebruik in een UPS (met een aantal noodscenarios) gewoon op zijn. Vorige 2 sets hielden het namelijk zo lang uit. En als hij dan een keer overschakelt en je hebt er accu's van 5 jaar in zitten, dan klapt hij er in 1x uit.
Dan heb ik dus gewoon geluk gehad. Punt is, die UPS doet het nog steeds goed. Misschien niet meer op 400W waarop deze gerated is, maar dat kan ik ook even niet testen.

Toen ik hem in bedrijf had, deed ik ook met enige regelmaat een 'zelf test' (gewoon de stekker eruit en laat die computers maar draaien). Er zaten 2 computers op aangesloten, één server van 60W en een PC met monitor van circa 230W (idle). Dat hield hij 20 tot 25 minuten vol. Maar dat was vroeger, heb hem inmiddels een paar jaar er tussen uit. Desondanks werkt hij dus nog steeds prima op 250W.
Moet wel zeggen dat ik eerder UPS'en ben tegengekomen met vervangingsaccu's die helemaal bol gingen staan, waarschijnlijk konden ze het gebruik in een UPS niet goed aan.
Ik ben ook vaak accu's tegen gekomen die bol gingen staan zonder dat ze gebruikt werden. Ik denk eerder dat het aan de kwaliteit van de accu ligt (misschien in combinatie met omgevingstemperatuur of dergelijke). In ieder geval is het een goede indicatie dat het eens tijd wordt om ze te vervangen ;)

Edit: Heb meteen de daad bij het woord gevoegd. Heb de UPS getest met een weerstand van 100 ohm. De spanning zakt in van 12,5V naar >10V maar de UPS blijft draaien. Het vermogen wat de UPS dan levert is bijna 530W. Heb dit niet te lang kunnen volhouden omdat de weerstand normaal gesproken 50W maximaal aankan en hij erg snel warm wordt...

[Voor 14% gewijzigd door Frank__B op 20-06-2011 11:47]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee