Toon posts:

[PSU] Zekering en NTC-weerstand

Pagina: 1
Acties:

• tim427
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:46
Laatst heb ik een servertje (1U) aangesloten die 4 maanden in de kast heeft gelegen. Na het omzetten van het schakelaartje achterop de voeding vloog de zekering in de meterkast eruit.

Na nog een keer proberen bleek de server niet meer aan te gaan. De server zelf (moederbord) werkt gelukkig nog (getest met een grotere ATX voeding).

Na het onderzoeken van de 1U voeding bleek dat de zekering door was. Door deze zekering te overbruggen en totaal niks aan de voeding te hangen hoop ik er achter te komen of er nog leven in te krijgen is.

Helaas, de zekering in de meterkast vloog er weer uit en dit maal is de NTC-weerstand door gefikt op de voeding.

Zover ik weet is die NTC-weerstand gewoon puur om de "start stromen" te beperken, wat beter is voor de componenten in de voeding zelf. Na enkele seconden zal de NTC-weerstand praktisch 0 Ohm zijn. Toch?

Na het overburggen van de NTC-weerstand, gebeurt er in de voeding niks geks behalve dat de zekering in de meterkast er nog steeds uit vliegt.

Kan ik de NTC-weerstand wel overbruggen? Zekering sowieso, lijkt mij.
Wat kan er kapot zijn aan een voeding die gewoon werkend in de kast is gezet?

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Ik denk dat je heel erg verkeerd bezig bent. Een zekering zit er niet voor niets, dat is om ernstige schade verder te voorkomen. Door de zekering te overbruggen loop je wel een groot risico op brand of ontploffingsgevaar.

Die NTC is inderdaad om opstartstroom enigszins behandelbaar te houden. Door de zekering en NTC te overbruggen ben je het probleem alleen maar aan het verplaatsen. Op een gegeven moment fikt de rest ook uit en weet je zeker dat de voeding defect is ;)

Wat nog wel eens wil gebeuren is dat de crowbar diode stukgaat, deze maakt dan sluiting. Ik zou eerst eens gaan meten of je uiteindelijk ergens kortsluiting meet. Of een elko die sluiting maakt, etc. Er zijn veel mogelijkheden, maar het zal op meten uitkomen om het een en ander uit te sluiten.

[Voor 9% gewijzigd door Frank__B op 18-06-2011 21:13]

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-05 23:40
Ga er maar vanuit dat er kortsluiting in de voeding zit.

Nadat je de voeding aan hebt gedaan heb je de zekereing opgeblazen in de voeding.
Nadat je deze hebt overbrugt, gaat alle stroom door de NTC heen en heb je die dus opgeblazen.
Ga je de NTC overbruggen blaas je het volgende onderdeel in het circuit op.

Zoek eerst het probleem, voordat je verder gaat.

Verder: Repareer voor je verder gaat testen eerst de NTC en zekering, anders ben je erg gevaarlijk bezig.
Zelf adviseer ik om een andere voeding te scoren en deze weg te gooien.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Misschien kun je als volgende stap de zekering in de meterkast overbruggen en kijken wat er dan uitfikt. Ik denk dat de hoofdzekering in de verzegelde kast van de energieleverancier er dan uitknalt, overbrug die ook maar alvast.

Tegen die tijd loopt er 250A door je voeding en kun je het defecte component precies aanwijzen (het staat dan in lichterlaaie).

Maar goed, even serieus dan. Een 1U voeding is helaas niet iets wat je voor heel weinig geld overal koopt, het kan de moeite waard zijn om dat ding te repareren. Maar als jij kortsluitstromen door die voeding blijft pompen wordt de kans op succesvolle reparatie steeds kleiner.
.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 21:58

Part

Helemaal niets.....

Als die 16A zekering een beetje snel sprong na het inschakelen dan kun je er van uitgaan dat er minimaal 100A door je voeding is gegaan maar waarschijnlijk nog veel meer.

Met een beetje geluk is het de MOV (Transient Voltage Suppressors).
Als het deze niet is gooi dan de voeding maar weg want dan is er nu veel meer stuk.

• tim427
Jongens bedankt voor de reacties!

Ik ben me van de gevaren bewust en bedoel met "meterkast zekering" en apparte 10A zekering die ik op mijn werkbank heb, speciaal voor dit soort "geintjes".

Mijn gedachte was; die zekering die in de voeding zat was 8,9A 250V, en in mijn ogen maakt het geen f*ck uit waar die zekering geplaatst is (vlak voor de voeding, onder veilig omstandigheden vs. zekering in de voeding zelf).

De NTC dacht ik, na het doorbranden, al stuk te zijn en niet "noodzakelijk" in het circuit, vandaar de overbrugging. (NTC is alleen voor de levensduur van de rest van de componenten, correct me if i'm wrong).

Ik zal inderdaad eventjes verder meten.

Ik geef toe dat dit niet de meest nette "troubleshoot"-actie is geweest, maar ik ken de gevaren en deed het onder gecontroleerde omstandigheden. De reden dat ik de zekering had overbrugt was met de gedachte: Deze is kappot gegaan door "slijtage" en een piekspanning in de server zelf. Met in mijn achterhoofd dat ik een "vergelijkbare" automatische zekring tussen de apparte "werkbank-groep" en de voeding in heb.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 21:58

Part

Helemaal niets.....

Weet je zeker dat die zekering 8,9A was? Volgens mij bestaat die waar niet.
Ook wel erg zwaar voor een voeding in een 1u behuizing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tim427
Part schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 23:39:
Weet je zeker dat die zekering 8,9A was? Volgens mij bestaat die waar niet.
Ook wel erg zwaar voor een voeding in een 1u behuizing.
http://img3.prosperent.com/images/75x75/www.mcmelectronics.com/content/productimages/s2/28-7354.jpg
Zo eentje zat er in, er was echt 8,9 A 250 V in geslagen in de rand. Ben zelf ook nooit eerder zo;n rare amperage tegen gekomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wahaa ik zal nooit vergeten dat ik eens een thermische zekering in een koffiezet apparaat heb overbrugt , ding ging wel vaker stuk
(en gewoon koffie zetten) half gesmolten koffizetapparaat toen we terug kwamen 8)7

[Voor 6% gewijzigd door Fish op 19-06-2011 01:07]

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-05 16:48
Ik denk dat je brugcel (gelijkrichter) er gewoon uit ligt. Meet maar even de weerstand aan de 220 volt ingang van de voeding bij overbrugde zekering en NTC, dat zal wel akelig laag zijn. Dan even (de brugcel er uit halen en) de diode's doormeten, dan weet je genoeg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Als er ergens hard kortsluiting zit zou je hem ook kunnen testen met laagspanning (12V ofzo). Dat is een stuk veiliger voor jezelf en de voeding. Dan kan je even wat makkelijker meten waar de spanning nog is en waar het ophoudt. Let alleen wel dat je de stroom begrenst tot bijv. ca. 1 Ampere zodat niet meteen de voeding verder stuk gaat.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee