Toon posts:

veel bsod's en prime95 errors op een niet overclocked pc

Pagina: 1
Acties:

• gamer1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-03 22:25
Hoi,
Ik heb regelmatig last van bsod's tijdens het spelen van games of hd video kijken. Gemiddeld elke 2 a 3 uur wel een bsod. De errors die ik uit de minidump kan halen zijn: dxgmms1.sys , LUsbFilt.Sys , atikmdag.sys nvlddmkm.sys (dat zijn dus directx errors, een logitech driver error en videokaarten errors.

Mijn systeem:
CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Motherboard: Asrock 870 EXTREME3
Memory 4GB Dual Channel DDR3-kit: GeIL GV34GB1333C9DC
Graphics Card: Club3D HD 5850 1GB
Sound Card: Onboard
PSU: Seasonic M12II 520W
Cooling: Scythe Mugen 2 Rev. B

Hier is nog een link voor dumbfiles

Wat heb ik al gedaan:
- memtest86 15 uur laten draaien en geen errors
- de geforce 9600gt van mijn broer geprobeerd
- een nieuwe PSU gekocht
- gebruik maken van alleen laatste drivers: alle randapparatuur, chipset,gfx, etc
- schone installaties van win 7 en xp geprobeerd
- alles van mijn computer los gemaakt wat ik niet nodig heb
- de c: schijf op fouten gecontroleerd
- nieuw moederbord gekocht van asus
- prime95 die errors geeft.
- temperaturen gechecked
- Met wat voltages in bios zitten testen maar ik ben daar niet heel erg in thuis (want overclocken doe ik nooit, alles is weer op default behalve de geheugen timings, die staan zoals de geheugen fabrikant adviseert)

Bij prime95 zijn er 3 tests met verschillende resultaten:
1 = Small FFTs (maximum FPU stress, data fits in L2 cache, RAM not tested
much). Mijn systeem heeft deze test 10 uur volgehouden zonder errors. CPU temperatuur tijdens deze test is max 63 graden en gewoon idle is ie 36 graden.

2 = In-place large FFTs (maximum heat and power consumption, some RAM
tested). Bij deze test krijg ik deze errors binnen 2 minuten, bij de eerste test al vaak een error: FATAL ERROR: Rounding was 0.5, expected less than 0.4
Hardware failure detected, consult stress.txt file.

3 = Blend (tests some of everything, lots of RAM tested).
Bij deze test geld het zelfde als de tweede test, heel snel errors vaak snel genoeg om mijn cpu nauwelijks warm te hoeven maken.

Ik denk zelf dus dat mijn CPU of geheugen niet goed is, aangezien ik een andere PSU, GFX en Moederbord heb geprobeerd. Wel vaag dat memtest niets ziet.

Heeft iemand ideeen wat de oorzaak zou kunnen zijn van deze irritante mega instabiele systeem?

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 00:32

Format-C

Rays aan het Tracen

Heb je je CPU voltages al handmatig ingesteld in de BIOS? Op 1.32V? Of anders eventueel op 1,35V? IK zie dat je ermee hebt lopen rommelen, maar stel het eens handmatig in? Of werkt dat niet? OOk het RAM voltage ff handmatig op de settings zetten die op je modules staan...

Ik denk wel dat het je CPU is, aangezien memtest 86 na 15u geen fouten geeft. Dus je kan ervanuit gaan dat je RAM goed is.

[Voor 67% gewijzigd door Format-C op 18-06-2011 17:21]

MasterBox MB511 RGB/ Ryzen 9 5950X @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Aorus B550 PRO V2/ G.Skill F4-3200C14D-32GTZ B-Die/ Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA HDD/ Gigabyte WBAX200/ CM V850 Gold V2/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:25
Staat alles in de BIOS handmatig ingesteld op de fabriekswaarden? CPU snelheid, FSB snelheid, NB snelheid, Voltages, Geheugensnelheid ect.

Edit: Je hebt toch wel Memtest86+ gebruikt? Een jaar terug heb ik ook brak geheugen gehad, Memtest vond niks. Memtest86+ vond na 15 mins al 135 errors 8)7 .

[Voor 84% gewijzigd door D4NG3R op 18-06-2011 17:27. Reden: TS niet helemaal goed gelezen.]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gamer1
Ik heb nieuwe test resultaten met voltages.

CPU stond op 1.32 maar ik last dat ie op 1.45v kan dus dat geprobeerd.
NB stond op 1.1 en naar 1,45v gezet ook
SB stond op 1.1 en naar 1,4v gezet
HT stond op weet ik niet meer maar ook verhoogd naar 1.82

Helaas heeft dit niets geholpen, prime geeft bij large FFT nog steeds meteen errors.

Ik heb ook even de CPU op 1,15 geprobeerd, dat moet volgens tomshardware stabiel moeten zijn. Bij mij echter volgde direct een BSOD nadat ik alleen maar de small FFT test aan had gezet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cornelison
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:26
Wat ik wel typisch vind, is dat alleen CPU testen geen prime 95 error geeft. En wanneer de RAM getest wordt het wel fout gaat. Misschien een probleempje met de geheugencontroller?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
gamer1 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 15:00:
Ik heb nieuwe test resultaten met voltages.

CPU stond op 1.32 maar ik last dat ie op 1.45v kan dus dat geprobeerd.
NB stond op 1.1 en naar 1,45v gezet ook
SB stond op 1.1 en naar 1,4v gezet
HT stond op weet ik niet meer maar ook verhoogd naar 1.82

Helaas heeft dit niets geholpen, prime geeft bij large FFT nog steeds meteen errors.

Ik heb ook even de CPU op 1,15 geprobeerd, dat moet volgens tomshardware stabiel moeten zijn. Bij mij echter volgde direct een BSOD nadat ik alleen maar de small FFT test aan had gezet.
Als je niet weet wat je doet, dan moet je dus echt niet met zulke stappen je voltages lopen aanpassen 8)7.

Wat ik zou doen in jouw geval, omdat CPU's zeer zelden kapot zijn, is het het voltage van je RAM een klein beetje omhoog zetten en de rest van de voltages op auto laten staan. Kijk eerst wel even wat het standaardvoltage van je geheugen is, en maak vanuit daar de kleinst mogelijk stapjes omhoog en blijf bij elk stapje testen of dat de stabiliteit van je systeem verbeterd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Doe eens een memtest

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gamer1
Memtest86 geeft geen fouten
Mijn geheugen moet volgens de fabrikant 1,5 zijn en heb ik al op 1,65 volt staan. Verder staan de timings al zoals ze moeten staan

Ik heb net weer iets nieuws geprobeerd; CPU underclocked van 3200 Mhz naar 1000 Mhz en nog steeds prime 95 errors.

Geheugencontroller die zit toch in de CPU zelf in?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:25
D4NG3R schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 17:22:
Edit: Je hebt toch wel Memtest86+ gebruikt? Een jaar terug heb ik ook brak geheugen gehad, Memtest vond niks. Memtest86+ vond na 15 mins al 135 errors 8)7 .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gamer1
ja ik gebruik alleen memtest86+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:09

Mavamaarten

Omdat het kan!

De errors die ik uit de minidump kan halen zijn: dxgmms1.sys , LUsbFilt.Sys , atikmdag.sys nvlddmkm.sys (dat zijn dus directx errors, een logitech driver error en videokaarten errors.
Heb je de videokaart al eens gecheckt op problemen ?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gamer1
ja ik heb al een compleet andere videokaart geprobeerd.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee