Toon posts:

Win7 hangt binnen 5min, SSD valt uit

Pagina: 1
Acties:

• sebassie1980
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-03 12:02
Hoi,

M'n pc was al maanden stabiel, maar sinds gisteren gaat Win7 na een paar minuten hangen. De SSD waar windows op staat valt op dat moment ook uit: bij reboot kan hij hem niet meer vinden, na uit- & aanzetten weer wel. Het lastige is dat ik niet kan vaststellen of dit aan de SSD of aan het bord ligt. Heeft iemand tips voor mij?
  • De SSD is een OCZ Vertex 2 120GB.
  • Het bord is een oorspronkelijke Asus P8P67 deluxe (met de bekende controllerbug) maar ik heb altijd alleen de 'veilige' SATA600 poorten gebruikt.
  • AHCI is enabled in bios en in Windows. Op IDE mode zetten helpt niet. Overige bios settings allemaal default.
  • De code-led op het bord zegt 'AA', wat schijnt te betekenen 'System has transitioned into ACPI mode. Interrupt controller is in APIC mode' (?).
  • Afkoppelen van overige hdd's/cdrom helpt niet; andere snoeren helpen evenmin.
  • Nieuwste bios installeren heeft ook niet geholpen.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-05 09:53

Swordlord

Act first, think never

Klinkt als een dode drive, gezien de SSD helemaal een powercycle moet doen om zo uit zijn vasthangen te komen.
Dit is een veel voorkomend probleem met deze serie. Het lijkt erop dat hij gewoon RMA moet.

Als optie om toch de dingen uit te sluiten zou je kunnen proberen de SSD tijdelijk in een andere PC te hangen als secundaire disk, kijken hoe hij zich daar gedraagt.

Op je eigen PC, een live CD in de trant van Ubuntu ofzo draaien en eventjes aan laten staan, zonder de SSD aangesloten.

[Voor 8% gewijzigd door Swordlord op 18-06-2011 12:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sebassie1980
Ik neig toch naar een controller die niet goed werkt.

Ik heb zojuist Win7 geinstalleerd op een gewone hdd en daarna de (lege) SSD ernaast geplaatst. Bij disk management een partitie aangemaakt op de SSD, en die hangt dan meteen weer. Omdat Win7 nu gewoon blijft werken valt er wat meer rond te snuffelen -- en wat dan zichtbaar wordt is dat dat dvdrom ook niet meer toegankelijk is. Deze zit op dezelfde controller als de SSD....

Dus tenzij een defecte SSD in staat is om een controller te laten vastlopen, vermoed ik dat de controller niet helemaal lekker is...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Jij zegt brakke controller, ok, kan, maar ik denk dat de SSD eerder de controller over de zeik laat gaan.
Maar probeer dit dan maar eens voor de grap... Dan kun je zelf systematisch beter je analyse uitvoeren en eigen conclusie trekken.

Jouw configuratie.. Je gebruikt alleen sata 600 poorten, dus je hebt maximaal 4 poorten. Verdeeld over 2 controllers, Intel en Marvell

Op je gewone HDD heb je alles kunnen installeren, dus die controller functioneert normaal.

voorbeeld:
Gewone HDD op intel controller...
SSD en DVD op Marvell controller...

Wissel het eens om?
Kijken of nog steeds je SSD crasht als je een partitie wilt aanmaken erop, terwijl je OS draait van de HDD...

[Voor 17% gewijzigd door Swordlord op 19-06-2011 11:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 225150

Ik had, zoals het klinkt, EXACT hetzelfde met een OCZ Vertex 2 van 60gb, ik draaide op XP, bij mij hing mn ssd eerst ca. een minuut voordat de boel herstartte. Ik heb de SSD op een andere pc extern gehangen, om mn data te kopieren (toch fijn email terug halen midden in afstudeertraject..) en daar ging hij na enkele (trage) mb/s ook hangen. Deze ging RMA en is gecrediteerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AB-Systems
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-07-2022
Heb het helaas ook gehad met een nieuwe SSD van OCZ, na installatie van nieuwe laptop met de SSD bleef ie vaak gelijk hangen.. SSD in USB controller gestopt en daar hetzelfde probleem. Uiteindelijk gewoon een nieuwe via RMA laten lopen want blijkt een bekend probleem te zijn bij sommige OCZ schijfjes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Vertex 2 is gewoon een probleem geval... Genoeg hierover te vinden hier op het forum.

Maar als de TS een andere mening heeft, dan moet hij maar systematisch zijn controle uitvoeren en zo eigen conclusie trekken.
Is trouwens ook zeer leerzaam...

[Voor 11% gewijzigd door Swordlord op 19-06-2011 12:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sebassie1980
Hi Swordlord, het is voor jou niet zichtbaar maar ik neem je suggesties echt wel serieus :) Daarvoor oprecht mijn dank.

De reden dat die controllers in m'n vizier blijven is dat ik zo'n berucht moederbord heb én dat de dvdrom ook uitvalt, óók als de SSD niet is aangesloten.

Maar zeker als ik nu lees dat ook OCZ Vertex2 een slechte reputatie heeft, overweeg ik serieus om zodirect toch maar een Intel SSD te gaan halen en de OCZ rma te sturen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Als de SSD niet is aangesloten en de DVD speler heeft problemen dan veranderd het probleem inderdaad misschien.
Dan heb ik dan slecht begrepen uit voorgaande posts.

Kun je je theorie bevestigen door de HDD aan te sluiten op de slechte controller? zonder voor de rest iets aangesloten te hebben?
Maar natuurlijk ook de SSD te testen op de controller die in jouw ogen wel in orde is.

Daarbij misschien ook fijn om te vermelden welke controller in jouw ogen de slechte is.

[Voor 10% gewijzigd door Swordlord op 19-06-2011 12:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sebassie1980
De gewone hdd's lijken prima te werken op beide sata600 controllers. De dvdrom van een vriend van me lijkt hier ook goed te werken. Waarschijnlijk dus een brakke dvdrom én SSD.

De SSD gaat terug naar de leverancier, en ik koop intussen vast een Intel. Ik ga dus toch maar voor reliability kiezen, in elk geval voor de windows schijf.

Iedereen bedankt voor de input!

• SanderHoeve
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-02-2022
Ik heb helaas een indentiek probleem met een gloednieuwe ocz vertex 2 80 gb. Na ongeveer twee weken probleemloos Windows 7 gedraaid te hebben, wil ik op een morgen mijn pc opstarten en helaas... ssd wordt niet meer herkend in de bios.

Ik heb op een aantal engelse forums, waaronder dezegelezen dat het wellicht een firmware update kan zijn, maar daar twijfel ik aan.

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Dit zijn dus de bekende problemen met de vertex serie. Hij word niet meer gevonden, zoals altijd.
Oplossing: een RMA. Saillant detail is dat OCZ dit defect niet meetelt in de statistieken omdat er volgens hun niets stuk is. De SSD moet echter wel unlocked worden met tools die niet beschikbaar zijn voor de consument...
RMA'en, en indien mogelijk een ander merk nemen. Ik weet niet hoe oud de SSD is, maar als je hem voor februari hebt gekocht krijg je een minder presterend model terug....

• sebassie1980
De schatting van defectpercentages op deze site (zie eerste post onderaan) zijn inderdaad ook niet bepaald gunstig voor de OCZ Vertex 2 serie.
Anoniem: 303530 schreef op maandag 20 juni 2011 @ 16:52:
Ik weet niet hoe oud de SSD is, maar als je hem voor februari hebt gekocht krijg je een minder presterend model terug....
24 januari |:(
Ach, dan wordt het vervangende exemplaar mooi een secundaire swap schijf naast een nieuw te bestellen Intel :)

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Als je hem na februari had besteld kreeg je dat minder presterende model standaard ;)

Wellicht kan je via OCZ iets regelen. Je hoeft er niet mee akkoord te gaan dat je een minder model krijgt.

• sebassie1980
Na een tijdelijke opleving is ie nu definitief dood, redt het bios niet eens meer.
Damn, wat boot een standaard HDD traag :P

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:40
Heb met hetzelfde type SSD ook problemen.
Nu, mijn is van eind vorig jaar en draaide in raid 0.
En idd, wat is een hdd f*cking traag...

Als ik nu het minder presterend model terugkrijg, kan ik deze dan nog steeds in raid 0 draaien? Dat is wel de bedoeling om een voldoende grote c schijf te hebben.
OS + alle games moeten er immers op staan.

Ik vind trouwens dat ik het recht heb op een gelijkpresterend product, zou niet weten waarom ik een minderwaardig product moet accepteren...
Zal eens een mailtje sturen naar de winkelier zeker.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee