Anoniem: 96802

Topicstarter
Er wordt zo gehamerd op het tegengaan van illegale software, maar inzichtelijke voorlichting is nauwelijks te vinden.

Ik heb een eenmanszaak waarbij ik qua softwarebeleid de zaakjes netjes op orde heb, althans, alle producten die op mijn werkcomputer staan zijn zowiezo 100% legaal. Dat wil ik graag zo houden.

Maar nu komt het. Eenmanszaak en privé staan zeer dicht bij elkaar (zelfde huis, adres, zelfde sofinummer, etc). Mijn werkstation is verbonden met een NAS-server (zakelijk aangschaft, legaal besturingssysteem + virusbeveiliging) die mijn werk netjes dagelijks backupped. Aan deze NAS-server zijn ook alle andere computerapparaten gekoppeld van het gezin (PC’s kids, laptops, mediacenter, etc).

Binnenshuis heb ik nauwelijks zicht op de overige PC’s. Ik moet me concentreren op mijn eigen bedrijf en heb het daar al druk genoeg mee. Maar hoe zit dat nou juridisch? Moet je als eenmanszaak instaan voor alle privé computers?

Alles moet legaal zijn, punt. Dat snap ik. Maar in elk huishouden zijn tegenwoordig mp3’s te vinden, wellicht ook bij mij. Mag dat? Ik heb begrepen dat het in bezit hebben geen probleem is, maar alleen het verspreiden strafbaar is (dat is de definitie van piraterij). Maar hoe gaat Buma/Stemra hier mee om? En hoe zit het met onofficiele software? Moet je als ondernemer behalve je werk-PC ook politieagentje spelen voor wat betreft de overige 4 personal computers in huis? Is er tenslotte nog verschil tussen privé aangeschafte software en zakenlijk aangeschafte software binnen een eenmanszaak?

Ik heb graag mijn zaakjes op orde (al komt de BSA niet snel bij een eenmanszaak op bezoek), maar of er een grens ligt binnen een netwerk tussen zakelijk en privé is mij onduidelijk. Tips zijn welkom.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Juridisch advies kan ik niet geven, maar ik kan wel zeggen hoe ik hier tegen aan kijk.

BSA mag helemaal niets in jouw huis. Laat ze niet binnen. Bang zijn is niet verstandig, dat is hun methode.

Microsoft bijvoorbeeld valt hun klanten lastig met allerlei onnodige registraties en controles die de privacy schaden. Ze gaan telkens een stapje verder in het benadelen van hun klanten.

Je betaalt al mee aan BUMA via de toeslagen op media. BUMA en SENA kunnen jou een brief sturen waarin staat dat als je muziek in je onderneming ten gehore brengt, dat je moet betalen. Maar ze doen dat waarschijnlijk niet bij ZZP-ers.

Verder is het wel zo dat je als ouder verantwoordelijk bent voor wat je kinderen doen. Dat heeft dus niets met eenmanszaak te maken. Downloaden mag, delen niet.

Voor de veiligheid is het wel verstandig een scheiding aan te brengen tussen zakelijke data en privé data. Maak bijvoorbeeld gescheiden beveiligde partities. Zodoende kan malware op een privé computer niet makkelijk bij de zakelijke data.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-05 13:09
Anoniem: 96802 schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 12:14:
Er wordt zo gehamerd op het tegengaan van illegale software, maar inzichtelijke voorlichting is nauwelijks te vinden.
Wat voor een voorlichting verwacht je dan? Je hebt gewoon te maken met een stuk software. Als je software gebruikt dan geldt hiervoor een zogenaamde licentie. Afhankelijk van de bepalingen in die licentie mag jij dingen wel en niet. En om software 'in licentie' te nemen is soms een prijs aangekoppeld en soms niet.
Ik heb een eenmanszaak waarbij ik qua softwarebeleid de zaakjes netjes op orde heb, althans, alle producten die op mijn werkcomputer staan zijn zowiezo 100% legaal. Dat wil ik graag zo houden.
Lijkt me ook zoals het hoort. Als je zakelijk bezig bent en geld verdient met de spullen van een ander, lijkt me dat gewoon horen bij 'eerlijk' zaken doen.
Binnenshuis heb ik nauwelijks zicht op de overige PC’s. Ik moet me concentreren op mijn eigen bedrijf en heb het daar al druk genoeg mee. Maar hoe zit dat nou juridisch? Moet je als eenmanszaak instaan voor alle privé computers?
Het lijkt me dat je alleen 'in kunt staan' voor de computers die jij daadwerkelijk beheert/bezit. Dus ook al weet je niet wat je dochter op d'r pc doet, als die pc op haar kamer jouw eigendom is dan blijf jij natuurlijk wel verantwoordelijk. Is dat ding haar eigendom (en kun je er überhaupt niet bij omdat je geen account hebt), dan is het natuurlijk niet jouw probleem. Los van jouw onderneming blijft het bovenstaande gewoon van kracht binnen een gewoon huishouden met meerdere computers. En ook als je geen onderneming drijft ontslaat dat jou niet van de plicht die je hebt om de licentie bijbehorende aan software na te leven.
Alles moet legaal zijn, punt. Dat snap ik. Maar in elk huishouden zijn tegenwoordig mp3’s te vinden, wellicht ook bij mij. Mag dat? Ik heb begrepen dat het in bezit hebben geen probleem is, maar alleen het verspreiden strafbaar is (dat is de definitie van piraterij). Maar hoe gaat Buma/Stemra hier mee om? En hoe zit het met onofficiele software? Moet je als ondernemer behalve je werk-PC ook politieagentje spelen voor wat betreft de overige 4 personal computers in huis? Is er tenslotte nog verschil tussen privé aangeschafte software en zakenlijk aangeschafte software binnen een eenmanszaak?
Mp3 is slechts een compressiealgoritme voor muziek, dus het bezit van muziek in mp3 formaat an sich is geen enkel probleem. Anders dan bij software geldt voor muziek geen gebruikslicentie. In Nederland is het inderdaad nog steeds zo dat je voor eigen gebruik en binnen de privésfeer muziek en films (en ook boeken) mag kopiëren zolang je deze niet verspreidt. Pas als je dit zakelijk wilt gaan doen kom je in aanraking met de diverse 'belangbehartigers' van de artiesten en auteurs die de rechten hebben op die muziek, films of boeken. Als jij bijvoorbeeld als ondernemer een kantine uitbaat en je draait muziek (cd of radio) dan zul je dit moeten aangeven bij Buma/Stemra en hun daar voor moeten betalen. Heb jij een kopieermachine en kopieer je bijvoorbeeld zo af en toe lectuur welke je gebruikt voor je onderneming zul je dit moeten opgeven bij Reprorecht.

Wat bedoel je met inofficiële software?

Het verschil tussen privé en zakelijke aangeschafte software maakt voor je onderneming in zoverre uit dat het kan zijn dat de licentie dit verbiedt. Dat zie je vaak bij pakketten waarbij de kosten voor privé gebruik (veel) lager zijn dan voor zakelijk gebruik. Ook als het gaat om software welke je deels privé en deels zakelijk gebruik zul je dit officieel bij de Belastingdienst moeten aangeven. Als je de software bijvoorbeeld 70% zakelijk gebruikt mag je het alleen voor dat deel aftrekken als bedrijfskosten.
Ik heb graag mijn zaakjes op orde (al komt de BSA niet snel bij een eenmanszaak op bezoek), maar of er een grens ligt binnen een netwerk tussen zakelijk en privé is mij onduidelijk. Tips zijn welkom.
De BSA komt pas in actie wanneer zij een serieus vermoeden heeft dat er op grote schaal wordt gefraudeerd met het gebruik van illegale software. De BSA is echter een 'alliance' van een aantal grote softwarehuizen, en die dus ook alleen de belangen behartigd voor die partijen.

Als je zo weinig mogelijk 'gedoe' wilt en 100% legaal splits dan gewoon je privé en zakelijke computers en als het even kan ook je netwerk en internettoegang. Dan hou je het overzichtelijk en heb je een 2e back-up lijn voor als eentje in storing staat. Een NAS gebruiken voor je onderneming kan natuurlijk best, maar waarom zou je de rest van het gezin toegang geven op het ding (waar nota bene ook al jouw zakelijke gegevens op staat?). Koop desnoods een andere voor de kids en je mediacenter als file share voor je muziek en films...

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt, klopt met wat ik al dacht
ebia schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 21:07:
In Nederland is het inderdaad nog steeds zo dat je voor eigen gebruik en binnen de privésfeer muziek en films (en ook boeken) mag kopiëren zolang je deze niet verspreidt.
Nog steeds? Gaat veranderen dus?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-05 22:17
Er zijn al tijden (lees: jaren) discussies en plannen. Vanuit Europese hoek lijkt er wat aan te komen, maar concreet is er nog niets bekend.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ja, de vraag is eerder wanneer het gaat veranderen dan of het gaat veranderen. Dit zal te zijner tijd wel vanuit Europa verboden worden.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-05 16:32
Anoniem: 96802 schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 12:14:
Alles moet legaal zijn, punt. Dat snap ik. Maar in elk huishouden zijn tegenwoordig mp3’s te vinden, wellicht ook bij mij. Mag dat? Ik heb begrepen dat het in bezit hebben geen probleem is, maar alleen het verspreiden strafbaar is (dat is de definitie van piraterij). Maar hoe gaat Buma/Stemra hier mee om? En hoe zit het met onofficiele software? Moet je als ondernemer behalve je werk-PC ook politieagentje spelen voor wat betreft de overige 4 personal computers in huis?
Je benadert het probleem verkeerd. Denk in termen van risico's.

Je loopt altijd het risico dat een benadeelde (Buma/Stemra, BSA of wat dan ook) een deurwaarder op je afstuurt, en alle computers in dat huis in beslag neemt. Je kan dan stellen dat sommige van die computers in bezit zijn van jouw bedrijf en dat die moeten worden geretourneerd. En daar kan je een rechtzaak over aanspannen.
Nu sta je volledig in je recht, en je wint die rechtzaak.En je krijgt de verlangde spullen terug.... na drie jaar. Heb je dan geen schade opgelopen?

Er zijn nog hele andere risico's. Bijvoorbeeld, een van die andere computers wordt gebruikt om een verkeerd mailtje te sturen naar een bekend politicus. Of een van de andere computers wordt gebruikt voor een hacking actie. Ga er van uit dat alles voor onderzoek in beslag wordt genomen.

Wil je niet het risico van inbeslagename nemen dan moet je zorgen dat de computers op verschillende lokaties staan. Is dat niet haalbaar dan moet je de risico's inschatten en daarmee leren leven.
Is er tenslotte nog verschil tussen privé aangeschafte software en zakenlijk aangeschafte software binnen een eenmanszaak?
Vrijwel alle software komt met expliciete gebruiksvoorwaarden dus dat kan je zelf eenvoudig beoordelen. Om een voorbeeld te noemen: Microsoft geen een aparte Office-versie uit bedoeld voor thuisgebruik en studenten, die mag je dus niet zakelijk gebruiken. Maar Microsoft heeft ook een stimuleringsprogramma waarbij een startend bedrijf goedkoop aan MSDN of Technet kan komen, de inhoud daarvan mag je weer niet prive gebruiken.

Topicstarter
Bedankt voor de duidelijke antwoorden.

Tot slot: bestaan er programmatjes die speuren naar illegale software, zodat je een selfcheck kunt doen?
...of op zijn minst een progje die in 1 oogopslag alle keys en geregistreerde naam laat zien?

Anoniem: 20531

Geen idee of die bestaan maar met een beetje logisch denken weet je dat die niet alle miljoenen programma's en verschillende versies daarvan kan herkennen. Zou mij persoon niet zo druk maken, ik heb zelf nog nooit een bedrijf gezien die alles 100% in order heeft en nog geen ZZPer gezien die controle heeft gehad.

Daarnaast staan er echt geen mensen in zwarte pakken + zonnebril bij je op de stoep op een zondag morgen.

[Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 20531 op 16-07-2011 20:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-05 13:09
Anoniem: 20531 schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 20:46:
Daarnaast staan er echt geen mensen in zwarte pakken + zonnebril bij je op de stoep op een zondag morgen.
Zo'n vaart zal het meestal niet lopen nee. Maar je moet niet vergeten als iemand je verlinkt bij de BSA (Microsoft, Adobe, en nog een paar grote softwarehuizen) krijgt de betreffende persoon tipgeld. Op die manier worden heel wat (kleine) bedrijfjes erbij gelapt door een rancune ex-medewerker, etc. Dus als je vijanden maakt die weten van je slechte gewoontes zou dat wel eens verkeerd kunnen aflopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-05 21:17
Qua BSA valt het allemaal wel mee. Ik geloof dat MS bijvoorbeeld pas wakker wordt op het het moment dat je aan volumelicenties toe bent gekomen, en eer dat zo ver is zal je denk ik niet meer vanuit huis ondernemen.

Ik ken best veel ZZP-ers, en ik heb dan nog nooit iemand van de BSA op de stoep zien staan.

Wat betreft tipgeld, ik zag dat het dan vaak bedragen over 10% gaat met als maximum 20.000 euro. Iets zegt me hierin dat een BSA niet langs zal komen voor 1 werkstation met een illegale Windows, Office en/of Photoshop.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-05 16:32
Anoniem: 96802 schreef op zaterdag 16 juli 2011 @ 20:38:
Tot slot: bestaan er programmatjes die speuren naar illegale software, zodat je een selfcheck kunt doen?
...of op zijn minst een progje die in 1 oogopslag alle keys en geregistreerde naam laat zien?
Ik meen dat er licentiebeheer-programma's bestaan die een kantoornetwerk afspeuren om te zien of een bedrijf niet teveel (!) licenties heeft, misschien is dat een ingang? Ik weet niet hoe volledig dat soort pakketten zijn maar daar zou ik als eerste kijken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee