VMWare ESXi - Hoe nieuwe datatore toevoegen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Onlangs hebben wij een ESXi 4.1 server besteld bij Leaseweb. Bij de configuratie heb ik aangegeven dat de 4x1TB in Raid 5 geplaatst moeten worden (hardware raid). Nu is de ESXi server opgeleverd, maar als ik bij de datastores kijk dan zie ik 1 datastore "datastore1" met een capaciteit van 227GB.

Afbeeldingslocatie: http://freepic.nl/img=5ba32af230

Ik had verwacht hier een datastore te zien van ongeveer 3TB, maar iemand van Leaseweb zegt:
Waarschijnlijk moet de array nog gepartitioneerd en geformateerd worden.
Onze provisioning afdeling installeert het OS op 2 aparte schijven.
Hierna heb ik van alles geprobeerd, maar om eerlijk te zijn weet ik niet waar ik naar zoek. Moet ik via de raidcontroller een nieuwe array aanmaken? Moet ik in vSphere Client een nieuwe storage aanmaken? Moet ik doormiddel van PowerCLI een nieuwe partitie aanmaken? Kan iemand me de juiste weg wijzen misschien?

Als ik "Add Storage..." selecteer in de vSphere Client dan zie ik dit:

Afbeeldingslocatie: http://freepic.nl/img=0b0d537575

Rescanning van de datastores heeft geen zin, het venster blijft leeg.

Op extra hulp van Leaseweb hoef ik ook niet te rekenen ben ik bang:
LeaseWeb levert enkel unmanaged servers, waarbij onze klanten het beheer
uitvoeren.
Hoewel ik de reactie prima begrijp hoor, met zoveel klanten is het onmogelijk om iedereen persoonlijke aandacht te geven bij zijn/haar problemen. Zou alleen zo fijn zijn als iemand me kan vertellen waar ik het moet zoeken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinooo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05:54
Probeer eens een rescan op de controllers uit te voeren. kijk dan of je een lun/disk erbij ziet komen of er al staat.

als die er is moet je een DataStore kunnen aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Niet online
Rescan op de controllers haalt weinig uit. Zie hier wat hij nu weergeeft:

Afbeeldingslocatie: http://freepic.nl/img=83003c1c20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterH75
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-07 16:44
Waarschijnlijk is de array geformatteert met een 1 mb cluster size. Je moet de huidige LUN verwijderen en dan een nieuwe aanmaken met een cluster size van 8 mb. Je kan echter geen LUN maken van groter dan 2 TB. een 3 TB LUN gaat dus niet lukken zonder omwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Niet online
Datastore verwijderd en opnieuw aangemaakt, alleen zonder resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://freepic.nl/img=e095dbcf8e

De datastore hoeft niet perse 3TB te zijn hoor. 3 datastores van 1TB is wat mij betreft ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterH75
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-07 16:44
Heb je voor de zekerheid al in de raidcontroller configuratie gekeken? En weet je ook wat voor raidcontroller er gebruikt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Niet online
Het is een gehuurde server en ik heb geen directe toegang tot de console. Je mag verwachten dat Leaseweb de server goed heeft geconfigureerd, nietwaar? Vooral omdat ze reageren met: "Waarschijnlijk moet de array nog gepartitioneerd en geformateerd worden.". Maar als ik jullie reactie zo lees, dan zie ik toch niets over het hoofd en ga ik Leasweb maar weer eens vragen om hulp (ben benieuwd :)).

Kleine update:
We kunnen het ticket doorzetten naar onze afdeling verantwoordelijk voor
de oplevering.
Ik ben benieuwd!

[ Voor 15% gewijzigd door Cybex op 18-06-2011 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-07 22:12
MisterH75 schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 08:42:
Waarschijnlijk is de array geformatteert met een 1 mb cluster size. Je moet de huidige LUN verwijderen en dan een nieuwe aanmaken met een cluster size van 8 mb. Je kan echter geen LUN maken van groter dan 2 TB. een 3 TB LUN gaat dus niet lukken zonder omwegen.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met het formateren van een array met eeen 1 mb cluster size. Ik zou denken dat je een array aanmaakt met een bepaalde stripe size en er sprake is van cluster size en formateren bij het aanmaken van een filesystem?

De 1 en 8 MB waar je over spreekt ken ken ik wel in het kader van het aanmaken van VMWare datastores maar dan heb je het volgens mij over block size. Het kan ook zijn dat je block size bedoelt maar de block size heeft toch niets te maken de de grootte van een datastore maar enkel met de maximum file size in de datastore?

Een 3TB LUN zal niet gaan maar je kan een datastore toch vrij eenvoudig 3TB maken door het werken met extents?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
Cybex schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 08:54:
Vooral omdat ze reageren met: "Waarschijnlijk moet de array nog gepartitioneerd en geformateerd worden.".
Dit gaat niet helpen; ze moeten juist arrays aanmaken kleiner dan 2TB. Dit is een beperking van de ESXi kernel; schijven/arrays groter dan 2TB (min 512B) worden niet ondersteund. Bij schijven/arrays groter dan deze limiet zal alleen het deel boven deze limiet worden getoond.

Op vmug was iemand met hetzelfde probleem; aanmaken van arrays <2TB was de oplossing.
http://vmug.nl/modules.ph...ums&file=viewtopic&t=4506

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 21:16
Zover ik wist, kan de HP Smart Array P410 een array niet nog eens partioneren, dacht ik...

Dan je zou met de vier schijven van 1TB een RAID10 of RAID5 met spare kunnen laten maken, zodat je uiteindelijk effectief gezien een LUN van 2TB krijgt.

Maar in de Configuring Arrays on HP Smart Array Controllers Reference Guide zou het wel moeten kunnen met de huidige RAID5 configuatie met de ACU en ook bevestigd hier.

[ Voor 79% gewijzigd door Pascal Saul op 18-06-2011 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
Pascal Saul schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 17:24:
Je zou met deze vier schijven van 1TB een RAID10 of RAID5 met spare kunnen laten maken, zodat je uiteindelijk effectief gezien een LUN van 2TB krijgt.
Of 2x een RAID1 van 2 schijven, al is een RAID10 array meestal interessanter.
Zover ik weet kan de HP Smart Array P410 een array niet nog eens partioneren, dacht ik...
Dat hoeft ook niet; daar heb je je OS voor om dat te doen. Partities heeft ESXi overigens lak aan; die worden in principe allemaal verwijderd en opnieuw aangemaakt. Als je dat niet wil dan zal je de schijven buiten ESXi om moeten benaderen (RAW mode) wat ook weer nadelen heeft.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-06 21:16
Chemist schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 17:45:
[...]
Dat hoeft ook niet; daar heb je je OS voor om dat te doen. Partities heeft ESXi overigens lak aan; die worden in principe allemaal verwijderd en opnieuw aangemaakt. Als je dat niet wil dan zal je de schijven buiten ESXi om moeten benaderen (RAW mode) wat ook weer nadelen heeft.
Een RDM is hier geen optie want daar kunnen geen VMs op geplaatst worden, wat hoogstwaarschijnlijk wel de bedoeling is.

Ik heb mijn bericht aangepast maar ik had het over partitioneren in de zin van het opdelen van de array en niet hardeschijf partities want je kan maar één VMFS-datastore op één LUN maken. ESXi kan de huidige aangeboden storage niet zelf partitioneren dus dan moet dit aan de storage kant gedaan worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Pascal Saul op 18-06-2011 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Niet online
Bedankt voor de reacties. Ik heb Leaseweb gevraagd om de Array opnieuw te configureren, maar dan dit keer met 4-disk RAID1+0. Ik hoop dat ze dit snel kunnen doen, zodat ik aan de slag kan met die server :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-06 21:58
dat is iig een stuk beter voor je performance. Ik ben zelf ook van 4x1tb in raid 5 naar raid 10 gegaan. Haal nu continue 140MB/s schrijfsnelheid, random io ook stukken beter.

Deze keer wel ff blocksize van 8MB kiezen in VMware, dan kan je tenminste wel 2TB kwijt in een datastore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybex
  • Niet online
Bedankt voor de tip!

EDIT:

Zeer fijn: Leasweb heeft vandaag (zondag!) de server in RAID10 gezet waardoor ik 2TB tot mijn beschikking heb in de vSphere client! Ik ben weer blij :)

[ Voor 80% gewijzigd door Cybex op 19-06-2011 15:28 ]

Pagina: 1