Toon posts:

Geen beeld na bios flash via LiveUpdate op MSI gf615m-p33

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• letscode
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13:59
Hallo allemaal,

ik hoop morgen mijn nieuw Crucial M4 64Gb SSD binnen te krijgen.
Deze wilde ik gebruiken in mijn MSI gf615m-p33 moederbord, en dan gelijk Windows 7 opnieuw installeren.
Ik keek daarvoor op de website van MSI om de drivers vast te downloaden, en zag daar de LiveUpdate tool.
Ik heb deze tool gedownload en gekeken wat er voor mij beschikbaar was, en dat was een BIOS update.
Omdat het moederbord al wat langer op de markt is, dacht ik dat het geen kwaad kon om de BIOS bij te werken.
Ik heb dat via de LiveUpdate tool gedaan. Dat is volgens de tool allemaal goed gegaan.
Naderhand liet de tool de pc opnieuw opstarten. De pc sloot netjes af, maar startte niet meer op.
althans, ik krijg geen beeld meer. De monitor geeft ook aan dat er geen signaal is.

Ik heb de CMOS reset jumper al omgezet, en de batterij er een paar minuten uit gehaald, maar dit had beide geen effect.
Heef iemand ideeën hoe ik dit op kan lossen?

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17
Dat moederbord heeft een onbard videokaart. Heb je er zelf ook nog een videokaart inzitten?
Zorg er dan voor dat je je monitor op het moederbord aansluit en kijk of je dan beeld hebt.
Zoja, ga dan je bios in en stel in dat je gebruik wilt maken van je pci-e videokaart.

edit: heb je zelf geen videokaart erin gestoken. probeer dan uit te vinden of je pc daadwerlijk opstart.
Er zijn natuurlijk meerdere indicatoren dan alleen beeld op je scherm.
Hoor je de hd ratelen zoals deze het doet bij het opstarten van je os?
Zie je het hdd lampje knipperen zoals deze doet bij opstarten van je os?
Geeft het moederbord het bekende boot piepje? (case speaker aansluiten aan je mobo om dit te horen).

[Voor 44% gewijzigd door job op 18-06-2011 00:11]

• letscode
Ik heb nog ergens een oude pc met floppydrive staan, ik zal eens kijken wat ik daarmee kan beginnen. Heb alleen nog geen beeld.
job schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 00:08:
Dat moederbord heeft een onbard videokaart. Heb je er zelf ook nog een videokaart inzitten?
Zorg er dan voor dat je je monitor op het moederbord aansluit en kijk of je dan beeld hebt.
Zoja, ga dan je bios in en stel in dat je gebruik wilt maken van je pci-e videokaart.

edit: heb je zelf geen videokaart erin gestoken. probeer dan uit te vinden of je pc daadwerlijk opstart.
Er zijn natuurlijk meerdere indicatoren dan alleen beeld op je scherm.
Hoor je de hd ratelen zoals deze het doet bij het opstarten van je os?
Zie je het hdd lampje knipperen zoals deze doet bij opstarten van je os?
Geeft het moederbord het bekende boot piepje? (case speaker aansluiten aan je mobo om dit te horen).
Ik gebruik altijd mn eigen videokaart, een ATI radeon 4600. Deze heb ik er nu uitgehaald, en de onboard videokaart geprobeerd.
Als ik de pc aanzet gebeurt het volgende: De monitor blijft zwart, maar zegt ook niet dat hij geen signaal heeft. Er staat dus spanning op de VGA aansluiting.
Ik hoor de HDD niet ratelen.De HDD led knippert af en toe, maar onregelmatig, en op lage frequentie. Hij blijft heel kort aan.
De dvdromdrive wil open en dicht. Ik heb er een windows 7 dvd in gedaan, maar daar reageert hij ook niet op. De drive spint niet om de dvd te lezen.
Ik hoor gen piepjes. Heb het case kabeltje HD AUDOI en het kabeltje AC 97 beide op de JAUD1 van het moederbord aangesloten gehad, beide keren zonder piepjes. Misschien is de case luidspreker kapot.
(Manual: http://www.msi.com/service/download/manual-10474.html)

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17
hd audio en ac79 zijn de verkeerde kabeltjes, je moet de header hebben die bij de aansluiting voor de powerswitch, powerled, hdd led en reset switch zit. Maar zoals jij hebt nu beschrijft klinkt het als een mislukte/verkeerde flash, misschien dat een bios nog werkt.

[Voor 47% gewijzigd door job op 18-06-2011 10:26]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:42
letscode schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 10:09:
[...]
Ik heb nog ergens een oude pc met floppydrive staan, ik zal eens kijken wat ik daarmee kan beginnen. Heb alleen nog geen beeld.
Als ik zo kijk op de msi site bij je mainboard:
M-Flash

Compared to common mainboard which need extra BIOS chips, MSI’s M-Flash has a double advantage which doesn’t need extra components and secondly, all your BIOS data will be saved in the USB drive. The stored data does not only have backup and upgrade function, moreover it can also be seen as a portable BIOS chip which is actually able to boot up your PC.

Features
- Backup/Restore Your BIOS to/from Any USB Flash Disk
- Avoid Unnecessary Repair Due to Accident Failures During The Upgrading Process
- Earn more BIOS Lifespan by Reducing Unnecessary Rewriting Process
Zou je dus gewoon via een usb-stick moeten kunnen recoveren, je kunt zelfs een bepaalde bios draaien zonder deze te flashen.

• letscode
job schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 10:20:
hd audio en ac79 zijn de verkeerde kabeltjes, je moet de header hebben die bij de aansluiting voor de powerswitch, powerled, hdd led en reset switch zit. Maar zoals jij hebt nu beschrijft klinkt het als een mislukte/verkeerde flash, misschien dat een bios nog werkt.
Klopt inderdaad. het kabeltje van de casespeaker zat wel op de goede plaats, bij de hdd led enzo, maar zat verkeerd om: de + op de - en andersom. Nu hoor ik 2 piepjes bij het opstarten.
Nielson schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 10:37:
[...]
Als ik zo kijk op de msi site bij je mainboard:

[...]

Zou je dus gewoon via een usb-stick moeten kunnen recoveren, je kunt zelfs een bepaalde bios draaien zonder deze te flashen.
Dat klinkt hoopvol. Ik weet alleen niet waar ik mn bios kan vinden. Op de website van MSI van mijn mobo (http://www.msi.com/product/mb/GF615M-P33.html#/?div=BIOS) -> Download -> BIOS zie ik alleen de live update opties staan, niet de roms met biosversies om zo te downloaden.

edit:

Het probleem lijkt zich zomaar te hebben opgelost:
Ik heb de PCI-E videokaart er weer in gedaan, heb opgestart met de CTRL + Home toets ingedrukt, en ik kreeg beeld van de bios recovery. Ik had geen floppydrive aangesloten, dus hij kon de update file niet vinden en herstartte na een aantal pogingen automatisch.
Vervolgens bleef ik beeld houden, en toen zei de pc dat de CMOS waardes niet klopten, en of ik die met de default waarden wilde vullen. (komt door het resetten van het CMOS waarschijnlijk).
Ik heb hiervoor gekozen, en Windows bootte!

Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie hulp. _/-\o_
Ik ben blij dat het zo, op deze wat rare manier, opgelost lijkt te zijn.

[Voor 23% gewijzigd door letscode op 18-06-2011 11:00]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:42
Kijk eens in de mapjes van je windows flash tool of in de temp files of daar je gedownloade bios niet ergens staat. Verder kan je even googlen op je exacte mainboardnaam, vind je de bios wel op algemene download sites. Is wel iets minder safe. Kijk dus eerst op je bord wel type je éxact hebt, staat als het goed is iets als MS-1234 en eventeel een rev.-nummer erachter.

/edit: Oeps, edit niet gezien. Mooi dat 't werkt.

[Voor 8% gewijzigd door Nielson op 18-06-2011 11:02]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee