Wat is dit? (Fan)

Pagina: 1
Acties:

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Ik heb een fan uit een voeding gesloopt (lekker goedkoop doen), en hij ziet er zo uit:
Dit is de fan:
Afbeeldingslocatie: http://www.farago.f2s.com/fan.jpg

En dit is wat ik niet weet wat het is:
Effe verduidelijken: Dit zit op de rode draad. Gewoon ertussenin.
Afbeeldingslocatie: http://www.farago.f2s.com/watisdit.jpg

Waarom zit dit erop:? Op mijn andere fan zit er geen een.

Dit effe extra:
Oh, en nu ik er toch hier ben. Ik heb ook een aan/uit switch gesloopt. Die doet het ook. Hoe sluit ik die nu aan zodat ik met 1 switch 3 fans aan/uit kan zetten die op verschillende plaatsen aangesloten zijn (bijvoorbeeld eentje op de mobo, de andere op een floppy powerding en de derde op de hd powerding :P)

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Verwijderd

het blauwe dingetje is een TEMP sensor.
Als het kabeltje lang genoeg is dat er aan zit, plaats je dit b.v. op of in de buurt van je processor, voeding of andere plaats die erg warm wordt.Bij een bepaalde temperetuur gaat dan de fan aan.

correct me als het niet klopt..mede tweakers..

• Dromer
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:25
Nou volgens mij heb je helemaal gelijk..
Vraag me alleen af of het nog werkt nu je de fan uit de vodeing gehaald heb

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Hij doet het helemaal. Dat blauwe ding zit gewoon op de rode draad (dus zeg maar rode doorgeknipt, hij d'ertussenin). Ik heb geen idee waarvoor?

Oh, en nu ik er toch hier ben. Ik heb ook een aan/uit switch gesloopt. Die doet het ook. Hoe sluit ik die nu aan zodat ik met 1 switch 3 fans aan/uit kan zetten die op verschillende plaatsen aangesloten zijn (bijvoorbeeld eentje op de mobo, de andere op een floppy powerding en de derde op de hd powerding)

I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Verwijderd

foutje, als dat "Blauwe dingetje" tussen de plus zit is het waarschijnlijk een condensatortje om opstarten van de ventilator op lage spanning te compenseren.

de schakelaar zet je tussen de plus van de ventilators die je wilt aan/uit zetten.het best kun je een klein plastic kastje maken en daar al de plussen van de fans op aansluiten, vandaar een kabeltje naar de schakelaar.netjes, en alles weg gewerkt.

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Dank.
Zoiets? (sorry voor de stomme tekening, maar ik heb alleen paint hiero :)) 3 strooms, omdat ik ze op verscheidene plaatsen wil aansluit (mobo, molex ding). Of kan ik ze alledrie op een en dezelfde aansluiting doen?:
Afbeeldingslocatie: http://www.farago.f2s.com/fans.gif
Krijgen zij dan allemaal elk 12 volt ( ik was niet zo goed in natuurkunde)?

Verwijderd

Nee hoor, je maakt het veel te moeilijk.
1)Alles op 1 molex connector.
2)alles in plastic doosje b.v met kroonsteentjes.

Je kunt dus een doosje maken met aan de voor en achterkant (halve) kroonsteentjes.
De andere helf zit dan binnenin.
1 kant ;kabeltje met molex connector.
andere kant: aansluiting voor 3 (of meer) fans.
Je kunt ook b.v luidpreker klemmen gebruiken ipv kroonsteentjes.
Maak er wat moois van!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/FransJanssens/Fanschema.jpg

hier effe een schema-tje, je kan ook een LEDje aansluiten zoals je ziet.
succes!

• Dennis Nijhuis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03-2025
Op zondag 18 maart 2001 23:39 schreef Tanglung het volgende:
foutje, als dat "Blauwe dingetje" tussen de plus zit is het waarschijnlijk een condensatortje om opstarten van de ventilator op lage spanning te compenseren.
Als het een condensator zou zijn, zou hij tussen de plus en min moeten zijn aangesloten, omdat hij anders geen lading kan opnemen...

Bestuh!!

Verwijderd

Op maandag 19 maart 2001 19:51 schreef MadCue het volgende:

[..]

Als het een condensator zou zijn, zou hij tussen de plus en min moeten zijn aangesloten, omdat hij anders geen lading kan opnemen...
Klopt in zoverre dat je dan in feite de fan aan het ontstoren bent.in de plus leiding krijg je een oplaad affect die er voor zorgt dat de spanning langzaam oploopt tot 12 volt.

correct me if I`m wrong *D

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Op maandag 19 maart 2001 19:30 schreef Tanglung het volgende:
hier effe een schema-tje, je kan ook een LEDje aansluiten zoals je ziet.
succes!
Ik zie het!! Dank U. :P

Verwijderd

Die fan op het bovenste plaatje lijkt best wel veel op die 80mm in mijn Enermax 330.

Greetz

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-05 14:49
Dat blauwe ding is een NTC. een weerstand die lager in waarde wordt als de temperatuur hoger is. Hogere temp -> meer stroom -> fan draait harder.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Op maandag 19 maart 2001 21:19 schreef koffercomputer het volgende:
Dat blauwe ding is een NTC. een weerstand die lager in waarde wordt als de temperatuur hoger is. Hogere temp -> meer stroom -> fan draait harder.
was mijn eerste ingeving toch de juiste..thanks.

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Op maandag 19 maart 2001 21:19 schreef koffercomputer het volgende:
Dus dat betekent dat als het heel heet wordt, de weerstand heel klein wordt en dus de fan het snelst draait. Dit doet ie toch ook als ik de NTC eruithaal??

Verwijderd

gooi maar weg...... tis sleave bearing :P

• Darkvater

Darkvater

oh really?

Topicstarter
Op dinsdag 20 maart 2001 12:49 schreef -GeHlGe-GoaT het volgende:
gooi maar weg...... tis sleave bearing :P
moet ik hem echt weggooien? :?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 20 maart 2001 13:24 schreef Darkvater het volgende:

[..]

moet ik hem echt weggooien? :?
Nee...een goede sleeve is net zo degelijk als een ball bearing. En veel stiller. Het is wel veel makkelijker om een slechte sleeve te maken dan een slechte ball bearing. Vandaar dat in de allergoedkoopste fans een sleeve zit. Maar er zijn ook dure merk fans met een sleeve.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• NuKeFaCe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Op zondag 18 maart 2001 23:11 schreef Tanglung het volgende:
het blauwe dingetje is een TEMP sensor.
Als het kabeltje lang genoeg is dat er aan zit, plaats je dit b.v. op of in de buurt van je processor, voeding of andere plaats die erg warm wordt.Bij een bepaalde temperetuur gaat dan de fan aan.

correct me als het niet klopt..mede tweakers..
Wrong .... als het warmer wordt gaat ie sneller draaien :)
Pagina: 1