Toon posts:

Prestatie-index cijfers van 2 SSD's gaan ineens naar beneden

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-06 09:16
Hallo iedereen,

ik heb 2 SSD's in huis. In de mediacenter zit een OCZ Vertex 2, 60GB, en in mijn GameOC zit een OCZ Agilicity 3, 60GB.

In de Windows 7 prestatie-index behaalde ik eerder met de Vertex 2 een 7.8, en met de Agacility 3 een 7.9.

Ineens zijn de cijfers gekelderd.. De Vertex 2 behaald nog maar een 7.1, en de Agacility 3 een 7.6, en bij sommige scans zelfs maar een 7.5. Deze laatste schijf is net nieuw (vorige week gekocht) en de Vertex 2 is ongeveer 2/3 maandjes in mijn bezit..

Ik vind dit ontzettend raar! Beide schijven zijn voor iets meer dande helft gevuld met data, dus dat mag het probleem niet zijn toch? Ook hebben beide schijven vanaf het begin dezelfde (meest actuele) firmware, dus hierin is niks verranderd..

Ik heb op internet rond gezocht, maar zag geen verklaringen. Er was in één topic iemand die zei dat Microsoft de prestatie-indicatie af en toe bijsteld, zodat alleen de snelste hardware van het moment de hoogste cijfers kan halen.. Ik kan me dat eigelijk niet voorstellen, maar maar wie ben ik..

Ik merk opzich niet dat de prestaties ook daadwerkelijk naar beneden gaan, maar vind het toch een beetje jammer dat die cijfers zo naar beneden zijn gegaan..

De systemen:

HTPC:

Gigabyte GA-EP45-DS3L
Intel E7300
2X 2GB OCZ GOLD, DDR2 800Mhz
AMD HD5770, 1GB
Samsung spinpoint F3, 1TB
OCZ Vertex 2, 60GB (IDE)
ASUS bluray combo
Windows 7 Ultimate x64

GamePC:

ASUS P6T SE
Core i7 920 @ 3.4Ghz
3X 2GB OCZ platinum @ 1333Mhz
Sapphire 6870, 1GB @ 1000/1175
Samsung spinpoint F1, 750GB
OCZ Agility 3, 60GB (AHCI)
ASUS U3S6 Sata600, en USB 3.0 controller (hier is de SSD op aangesloten)
Windows 7 Ultimate x64

Hebben jullie misschien enig idee waardoor deze cijfers ineens zoveel lager zijn?

[Voor 5% gewijzigd door powermarcel10 op 19-06-2011 00:08]

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:29
De windows prestatie index is niet iets waar je op kunt bouwen.
Ik weet niet of hij automatisch een update doet van je systeem, maar er kan net wat bezig zijn en dan is het langzamer.

Of microsoft het update zodat alleen de nieuwste hardware snel kan zijn weet ik niet, maar kan natuurlijk wel zo zijn.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:51

Wildfire

Joy to the world!

Dat Microsoft van tijd tot tijd de prestatie-index als het ware herindexteert klopt. Maar volgens mij doen ze dat met zeer grote tussentijd, op z'n minst op het niveau van een Service Pack en dus niet tegelijkertijd met normale tussentijdse updates.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Anoniem: 15758

Screenshots van AS SSD en CrystalDiskMark (1x 100MB ipv 1000MB) zijn nuttig cq. nodig om je van juist advies te kunnen voorzien. Met name AS SSD omdat hier ook andere informatie op staat zoals gebruikte driver en alignment. Als je deze hier kunt posten kan ik je meer vertellen of de performance van je SSDs beneden peil is.

• powermarcel10
SgtElPotato schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 22:14:
De windows prestatie index is niet iets waar je op kunt bouwen.
Ik weet niet of hij automatisch een update doet van je systeem, maar er kan net wat bezig zijn en dan is het langzamer.

Of microsoft het update zodat alleen de nieuwste hardware snel kan zijn weet ik niet, maar kan natuurlijk wel zo zijn.
Ook wanneer het systeem verder in idle is, en er verder weinig op de achtergrond draait blijven de scores hier gelijk..
Wildfire schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 23:33:
Dat Microsoft van tijd tot tijd de prestatie-index als het ware herindexteert klopt. Maar volgens mij doen ze dat met zeer grote tussentijd, op z'n minst op het niveau van een Service Pack en dus niet tegelijkertijd met normale tussentijdse updates.
Ik heb zelf nog nooit gehad dat de scores omlaag gingen na een Windows update.. Maar misschien is dit bij andere systemen anders.. Het leek mij ook al sterk dat dit met een gewone update ging.. Heb er in ieder geval nog nooit zo één voorbij zien komen..
Anoniem: 15758 schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 01:52:
Screenshots van AS SSD en CrystalDiskMark (1x 100MB ipv 1000MB) zijn nuttig cq. nodig om je van juist advies te kunnen voorzien. Met name AS SSD omdat hier ook andere informatie op staat zoals gebruikte driver en alignment. Als je deze hier kunt posten kan ik je meer vertellen of de performance van je SSDs beneden peil is.
Oké bedankt, ik zal zo spoedig mogelijk even wat schermprinten posten..

• powermarcel10
Ik heb de printscreens in orde gemaakt, maar hoe voeg ik ze toe in mijn post?? Kan ik ergens foto's uploaden ofzo?

• S1W
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-03 18:29
Is logisch. SSD werkt met allerlei housekeeping mechanismen om vroegtijdige slijtage van de individuele cellen te voorkomen. Als een SSD nieuw is dan is er weinig housekeeping nodig, na wat gebruik gaat alle data door de controller verdeeld worden over de hele disk (scrambling mechanisme). Op die manier wordt gemiddeld elke cel even vaak beschreven. Daarnaast is het per definitie zo dat een geheugen dat werkt met floating gate transistoren eerst geleegd moet worden voordat het weer kan worden gevuld met electronen. Dat verklaard de relatieve vertraging gedurende het gebruik. Een ssd heeft floating gate transistoren. Als je een goede benchmark wil doen dan moet je de disc eerst helemaal vullen en dan pas testen.

[Voor 3% gewijzigd door S1W op 18-06-2011 12:11]

Anoniem: 269504

Het is logiesch dat die index telkens bijgesteld wordt , dat wil niet zeggen dat je systeem minder goed presteerd als daarvoor .De verhouding tussen wat snel is en minder snel moet gewoon aangepast worden aan de hardware die gebruikt wordt. En die nieuwe hardware gaat steeds sneller waardoor die bovenaan de index komen. Daarvoor moet je door die cijfers heen kijken en je pc vergelijken met een pc die dezelfde hardware heeft , Dan kun je pas zien hoe je syteem presteerd tegenover gelijkwaardige configs

powermarcel10 schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 12:02:
Ik heb de printscreens in orde gemaakt, maar hoe voeg ik ze toe in mijn post?? Kan ik ergens foto's uploaden ofzo?
Google: Image Upload Service ;)

ImageShack is een populaire keuze, zij het met reclame.

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
http://imgur.com/?noFlash en flickr zijn beter imo. imageshack is traag en heeft popups.

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-06 01:28

Swordlord

Act first, think never

Imageshack popups kun je gewoon omzeilen...
Gewoon rechterklik -> afbeelding bekijken en je hebt de directe link die je kan gebruiken.

• Niet online
Daar heb ik op de e.o.a. manier altijd gezeik mee als ik ze in het grootst beschikbare formaat wil bekijken.

• powermarcel10
Bedankt voor de reacties.. Hierbij de benchmarks:

Edit: Volgens mij zijn deze scores enorm laag:s Als ik deze review lees van een gebruiker op hardware.info zijn ze vele malen hoger: http://nl.hardware.info/p...g/2466/ocz-agility-3-60gb En ja, ik heb ook de 1000MB versie gedraaid..

[Voor 51% gewijzigd door powermarcel10 op 18-06-2011 23:31]

• Niet online
Dat komt omdat hij met fill 0x00 draait... Probeer het maar eens via het menu (bestand->data->fill 0x00 uit het hoofd).

Edit: ter informatie, de score die je haalt met fill 0x00 is min of meer gelijk aan de maximale snelheid die je moederbord aankan, dit is enkel om chipsetproblemen uit te sluiten.

Bij een sandforce SSD is dat totaal niet reprensatief voor der werkelijkheid. De controller bevat een ingebouwde compressie engine.

Je scores zien er wel erg laag uit trouwens, maar ik heb geen idee wat de 60GB eigenlijk moet scoren. Ik gok een stuk beter dan mijn postvile:

Er is dus duidelijk iets mis. Al weet ik niet wat. Ik zou om te beginnen de rapid storage driver installeren, ik heb geen idee wat "mv99xx" voor driver is, dat kan geen goed teken zijn (vast geen trim..).

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 18-06-2011 23:43]

• powermarcel10
Bedankt voor je reactie..

Ik heb hem nu op fill 0x00 staan, en heb dezelfde bench als jou gedraaid, en de scores liggen nu stukken hoger:

Hij is nu ook aangesloten op de interne S-ATA controller van het moederbord.. Had hem eerder op een ASUS U3S6 kaartje.. Das een kaartje die S-ATA 600 en USB 3.0 levert..

Ga hem nu ff weer daarop zetten, en deze bench draaien, kijken wat ik dan scoor..

Schermprint word zo gepost!

EDIT: Hierbij nog een schermprint van de schijf aangesloten op de SATA600 poort:

Dit is trouwens de Agility 3 die ik hier test.. De Vertex 2 ga ik later testen.. Eerst maar eens kijken of deze schijf normale scores haalt..

[Voor 22% gewijzigd door powermarcel10 op 19-06-2011 00:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Je hebt je SSD op de Marvell controller aangesloten. Dit heeft diverse nadelen zoals lagere snelheid, maar het grootste probleem is dat je nu geen TRIM support hebt; wat vrij ernstig is. Je dient de Marvell poorten op je moederborden niet te gebruiken voor optimale snelheid.

Aangezien je een P45 chipset hebt en geen P6x chipset, heb je geen échte SATA/600 poorten maar SATA/300 poorten die door de chipset geleverd worden. De Marvell controller waar je hem nu op hebt aangesloten is wel SATA/600 maar kan deze bandbreedte nooit leveren door de beperkte PCI-express 2.0 x1 interface waar deze add-on chip op is aangesloten. Bovendien heb je de Marvell drivers geïnstalleerd - iets wat je dus beter niet had kunnen doen.

Mijn advies is je SSD aan te sluiten op je Intel 3Gbps controller (gele poorten) en eventueel een secure erase + herinstallatie uit te voeren. Als je pas een paar dagen deze configuratie draait is dit wellicht niet nodig, maar TRIM werkt niet met terugwerkende kracht. Een tijd lang zonder TRIM draaien en dan vervolgens weer mét TRIM draaien zorgt er niet voor dat de schade in het verleden wordt rechtgezet; die blokken blijven voorlopig dirty; de SSD denkt dat ze in gebruik zijn terwijl dat niet zo is. Na een lange tijd als je OS al die blokken weer heeft overschreven behoort dat wel weer verdwenen te zijn. Dat laatste kun je eventueel ook bereiken door een bestand met allemaal nullen te schrijven tot je filesystem helemaal vol is, dus met maar een paar megabyte vrij. En dan dat bestand weer verwijderen. Voordat dat enig effect moet je wel weer TRIM mogelijkheid hebben.

Het eerst wat je dus dient te doen is je BIOS op AHCI zetten en je SSD op je Intel poorten aansluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powermarcel10
Anoniem: 15758 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 01:35:
Je hebt je SSD op de Marvell controller aangesloten. Dit heeft diverse nadelen zoals lagere snelheid, maar het grootste probleem is dat je nu geen TRIM support hebt; wat vrij ernstig is. Je dient de Marvell poorten op je moederborden niet te gebruiken voor optimale snelheid.

Aangezien je een P45 chipset hebt en geen P6x chipset, heb je geen échte SATA/600 poorten maar SATA/300 poorten die door de chipset geleverd worden. De Marvell controller waar je hem nu op hebt aangesloten is wel SATA/600 maar kan deze bandbreedte nooit leveren door de beperkte PCI-express 2.0 x1 interface waar deze add-on chip op is aangesloten. Bovendien heb je de Marvell drivers geïnstalleerd - iets wat je dus beter niet had kunnen doen.

Mijn advies is je SSD aan te sluiten op je Intel 3Gbps controller (gele poorten) en eventueel een secure erase + herinstallatie uit te voeren. Als je pas een paar dagen deze configuratie draait is dit wellicht niet nodig, maar TRIM werkt niet met terugwerkende kracht. Een tijd lang zonder TRIM draaien en dan vervolgens weer mét TRIM draaien zorgt er niet voor dat de schade in het verleden wordt rechtgezet; die blokken blijven voorlopig dirty; de SSD denkt dat ze in gebruik zijn terwijl dat niet zo is. Na een lange tijd als je OS al die blokken weer heeft overschreven behoort dat wel weer verdwenen te zijn. Dat laatste kun je eventueel ook bereiken door een bestand met allemaal nullen te schrijven tot je filesystem helemaal vol is, dus met maar een paar megabyte vrij. En dan dat bestand weer verwijderen. Voordat dat enig effect moet je wel weer TRIM mogelijkheid hebben.

Het eerst wat je dus dient te doen is je BIOS op AHCI zetten en je SSD op je Intel poorten aansluiten.
Bedankt voor je reactie..

Eerst over het TRIM-verhaal.. Met het programma SSD Tweaker, kan je zien of TRIM wel of niet is ingeschakeld. Ik heb hem nu dus aangesloten op een ASUS asus s3u6. Het programma geeft aan dat TRIM WEL geactiveerd is, in tegenstelling tot wat jij zegt..

Verder is deze kaart PCI-express 2.0 x4, ipv PCI-express 2.0 x1 zoals jij beweert. Hij zou dus prima voldoende bandbreedte moeten kunnen leveren. Tot slot heb ik een x58 chipset.. Ik denk dat je 2 systemen door elkaar haalt. Ik heb 2 systemen zoals in de topicstart staat beschreven.. Het gaat nu over de GamePC, en NIET over de HTPC.. Misschien een beetje verwarrend, maar ik richt me eerst op dit systeem, en ga later naar de resultaten van de HTPC kijken, om verdere verwarring te voorkomen..

Maar de benchmarks in mijn laatste post; zijn die nu niet in orde? Of zijn ze nog steeds veel te laag.. Ik vind het moeilijk om benchmarks te vergelijken op internet, omdat je soms niet kan zien of ze wel of niet fill 0x00 gebruiken in CrystalDisMark.. Voor m'n gevoel ben je dan al vrij snel appels met peren aan het vergelijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

De marvell controller kan maar 1x Pci-e 2.0 das een feit.

Je kaart heeft is 4x PCI-Express 1.0
Er zit een bridgechip op, die 2 1.0 lanes combineert naar 2.0. Dus 2x250 mb/s = 500 mb/s

USB controller krijgt 1 connectie en Marvell controller krijgt 1 connectie.
Maximale snelheid voor Marvell controller, 500 MB/s

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powermarcel10
Oké, nouja goed, 500MB/s bandbreedte vind ik ook wel voldoende.. Ik maak me alleen meer zorgen over die TRIM functie.. Zoals ik een post terug aangaf zegt SSD tweaker dat TRIM is ingeschakeld in Windows, maar of dat ook betekend dat TRIM via de controller/schijf is ingeschakeld is nog maar de vraag:s

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:55

Aganim

I have a cunning plan..

Klopt, een programma kan alleen zien of TRIM staat ingeschakeld in Windows. Echter is het onmogelijk om te achterhalen of de TRIM commando's ook doorgegeven worden door de chipset naar de SSD. De enige indicatie die je hebt is prestatieverlies naarmate de SSD langer gebruikt wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Uitgaande van dit nieuwsbericht:
http://www.behardware.com...marvell-ahci-drivers.html

Dan hebben de nieuwste drivers dus wel support voor TRIM

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powermarcel10
Aganim schreef op zondag 19 juni 2011 @ 12:34:
Klopt, een programma kan alleen zien of TRIM staat ingeschakeld in Windows. Echter is het onmogelijk om te achterhalen of de TRIM commando's ook doorgegeven worden door de chipset naar de SSD. De enige indicatie die je hebt is prestatieverlies naarmate de SSD langer gebruikt wordt.
Dat dacht ik al inderdaad.. Ik heb de SSD nu een week in gebruik.. Zal ik al "flinke" schade hebben opgelopen? Heb nu de driver die hier onder word vermeld geinstalleerd, dus zou nu in ieder geval wel TRIM moeten hebben..
Swordlord schreef op zondag 19 juni 2011 @ 12:34:

Oké, bedankt! Heb hem direct geinstalleerd.. Ik had al een tijdje gezocht naar nieuwere drivers, maar stom genoeg kan je die op de site van Marvell niet vinden.. Deze driver is in ieder geval een half jaar nieuwer dan die i ker op had staan.. Maar enig idee waar de nieuwste drivers worden gepresenteerd van deze controller?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Op de Asus site staan de nieuwste drivers normaal, daar kun je ze het beste ook vandaan plukken gezien je kaartje ook van Asus is.

Ugh... Asus drivers zijn outdated

Had ze zelf ook opgezocht haha.

[Voor 23% gewijzigd door Swordlord op 19-06-2011 12:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powermarcel10
Swordlord schreef op zondag 19 juni 2011 @ 12:45:
Op de Asus site staan de nieuwste drivers normaal, daar kun je ze het beste ook vandaan plukken gezien je kaartje ook van Asus is.
Dat leek mij ook, alleen zijn die dus blijkbaar niet up-to-date.. Dusja, dan ga je toch verder zoeken..

Acties:
  • 0Henk 'm!

powermarcel10 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 11:51:
[...]
Eerst over het TRIM-verhaal.. Met het programma SSD Tweaker, kan je zien of TRIM wel of niet is ingeschakeld. Ik heb hem nu dus aangesloten op een ASUS asus s3u6. Het programma geeft aan dat TRIM WEL geactiveerd is, in tegenstelling tot wat jij zegt..
Zoals gezegd kun je alleen zien of Windows een TRIM commando verstuurt naar de driver. Dat gebeurt altijd, ook voor hardeschijven die al helemaal geen TRIM support hebben. Je kunt in Windows expliciet de TRIM support in het NTFS filesystem uitschakelen, voor benchmark en diagnose. Echter je kunt op geen enkele manier direct zien of TRIM werkt ja of nee. In veel gevallen zal de driver dit commando namelijk gewoon negeren.
Verder is deze kaart PCI-express 2.0 x4, ipv PCI-express 2.0 x1 zoals jij beweert.
Dat ging inderdaad over de Marvell op je andere moederbord. Over je insteekkaartje heb ik verder geen gegevens.
Maar de benchmarks in mijn laatste post; zijn die nu niet in orde? Of zijn ze nog steeds veel te laag..
Die zijn erg laag, mogelijk door de Marvell controller of omdat je een tijd zonder TRIM hebt gedraaid. Hoe lang heb je deze configuratie al draaiende? Een paar dagen, een maand, een half jaar? Heb je al geprobeerd hem op je Intel controller aan te sluiten en dan benchmarks uit te voeren?

Eventueel kun je een image maken van je SSD, dan een Secure Erase uitvoeren en de image terugzetten; en dan weer benchmarken. Als je dan hogere benchmark resultaten krijgt kun je er vanuit gaan dat je een tijd lang geen TRIM hebt gehad en de snelheden daarom zijn ingekakt.
Ik vind het moeilijk om benchmarks te vergelijken op internet, omdat je soms niet kan zien of ze wel of niet fill 0x00 gebruiken in CrystalDisMark
Kun je direct zien aan de titelbalk; en als er zerofill wordt gebruikt zijn de snelheden ook absurd hoog; hoger dan de SSD normaal kan schrijven. Zo kan ik mijn hardeschijf die 100MB/s kan ook 2000MB/s laten schrijven; door filesystem compressie in te schakelen en nulletjes naartoe te schrijven.

Wat wel misleidend is, is dat CrystalDiskMark bij 5 runs alleen de hoogste score laat zien, en dus geen gemiddelde. Daarom dat AS SSD een betere tool is; en daarmee vergelijken zou dus het beste zijn voor een objectieve vergelijking van low-level performance.
Swordlord schreef op zondag 19 juni 2011 @ 12:34:
Dat is een erg snelle conclusie! Er is vooralsnog geen announcement van Marvell dat hun drivers TRIM ondersteunen, zoals Intel bijvoorbeeld wel deed met de release van hun TRIM-capable 9.6 drivers. Hier zie je een uitgebreidere discussie, waarover het laatste woord nog niet gezegd is:

http://forum.crucial.com/...yes-no/td-p/11109/page/21
http://forum.crucial.com/...-supports-TRIM/td-p/44440

Als een secure erase procedure en herstel van een image weer veel hogere resultaten oplevert, is het gebrek aan TRIM ondersteuning een goede verklaring hiervoor.

Het is echter niet onmogelijk dat Marvell TRIM support heeft ingebouwd, maar dan zou het vreemd zijn dat ze dit zelf niet wereldkundig maken want dat zou marketingtechnisch best handig zijn. Ik blijf dus zeer sceptisch totdat ik een officiële publicatie zie van Marvell waarin ze deze support claimen.

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 19-06-2011 15:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powermarcel10
Anoniem: 15758 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 15:05:
[...]

Zoals gezegd kun je alleen zien of Windows een TRIM commando verstuurt naar de driver. Dat gebeurt altijd, ook voor hardeschijven die al helemaal geen TRIM support hebben. Je kunt in Windows expliciet de TRIM support in het NTFS filesystem uitschakelen, voor benchmark en diagnose. Echter je kunt op geen enkele manier direct zien of TRIM werkt ja of nee. In veel gevallen zal de driver dit commando namelijk gewoon negeren.

[...]

Dat ging inderdaad over de Marvell op je andere moederbord. Over je insteekkaartje heb ik verder geen gegevens.

[...]

Die zijn erg laag, mogelijk door de Marvell controller of omdat je een tijd zonder TRIM hebt gedraaid. Hoe lang heb je deze configuratie al draaiende? Een paar dagen, een maand, een half jaar? Heb je al geprobeerd hem op je Intel controller aan te sluiten en dan benchmarks uit te voeren?

Eventueel kun je een image maken van je SSD, dan een Secure Erase uitvoeren en de image terugzetten; en dan weer benchmarken. Als je dan hogere benchmark resultaten krijgt kun je er vanuit gaan dat je een tijd lang geen TRIM hebt gehad en de snelheden daarom zijn ingekakt.

[...]

Kun je direct zien aan de titelbalk; en als er zerofill wordt gebruikt zijn de snelheden ook absurd hoog; hoger dan de SSD normaal kan schrijven. Zo kan ik mijn hardeschijf die 100MB/s kan ook 2000MB/s laten schrijven; door filesystem compressie in te schakelen en nulletjes naartoe te schrijven.

Wat wel misleidend is, is dat CrystalDiskMark bij 5 runs alleen de hoogste score laat zien, en dus geen gemiddelde. Daarom dat AS SSD een betere tool is; en daarmee vergelijken zou dus het beste zijn voor een objectieve vergelijking van low-level performance.

[...]

Dat is een erg snelle conclusie! Er is vooralsnog geen announcement van Marvell dat hun drivers TRIM ondersteunen, zoals Intel bijvoorbeeld wel deed met de release van hun TRIM-capable 9.6 drivers. Hier zie je een uitgebreidere discussie, waarover het laatste woord nog niet gezegd is:

http://forum.crucial.com/...yes-no/td-p/11109/page/21
http://forum.crucial.com/...-supports-TRIM/td-p/44440

Als een secure erase procedure en herstel van een image weer veel hogere resultaten oplevert, is het gebrek aan TRIM ondersteuning een goede verklaring hiervoor.

Het is echter niet onmogelijk dat Marvell TRIM support heeft ingebouwd, maar dan zou het vreemd zijn dat ze dit zelf niet wereldkundig maken want dat zou marketingtechnisch best handig zijn. Ik blijf dus zeer sceptisch totdat ik een officiële publicatie zie van Marvell waarin ze deze support claimen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.. Ik heb geen marvell aansluitingen op beide moederborden. Enkel de insteekkaart, de ASUS U3S6 heeft een Marvell controller.. Mijn ASUS P6T SE heeft een intel controller, die neem ik aan wel TRIM heeft, en mijn Gigabyte moederbord in m'n HTPC heeft ook een Intel controller..

Als ik een Secure Erase zou doen, is dan alles weer zoals voorheen? Toen ik hem net kocht? En zijn dan de gevolgen van evt draaien zonder TRIM weer weggepoetst, om het maar even zo te zeggen? Of is dit blijvende "schade"..

Wanneer ik de Agility 3 op de sata connector van mijn moederbord aansluit, zijn de scores nog lager..

Verder draai ik deze configuratie nu net een week.. De agility 3 namelijk vorige week binnen gekregen van Azerty..

Ook zie ik dat er nieuwe firmware voor de Agility 3 is. Versie 2.08. Ik gebruik op dit moment 2.06, dus zou graag updaten. Echter gebruik ik de schijf als primairy device, en kan ik dus niet updaten middels de OCZ toolbox. Als jij aangeeft dat ereasen de beste optie is, dan zou ik hem gewoon even op mijn HTPC kunnen aansluiten, dan gebruik ik hem namelijk niet als primairy device, en kan ik hem updaten, en een Secure Erase kunnen doen, en dan opnieuw windows installeren.. Of heb jij een betere tip voor het updaten van de firmware..

Vervelend en vreemd dat die scores zo laag zijn.. Zou dat kunnen komen door een weekje gebruiken zonder TRIM? Verder heb ik de nieuwste drivers geïnstalleerd.. Zou het anders niet weten..

EDIT: Hierbij nog een paar schermprinten van CrystalDiskMark uitgevoerd met "All 0xFF, 1Fill"

Ook nog ff een schermprint van Atto:

De situatie:

Agility 3 aangesloten op ASUS U3S6, met driver: 1.2.0.1003 (Station-drivers.com)

Hoe lijken deze scores??

PS: Ik dacht ook dat je in de titelbalk kon zien welke versie je draait.. Dat is meestal ook zo, maar ik zie ook genoeg benchmarks op internet, waar je dat niet kunt zien! Het is dan moeilijk te bepalen welke is gebruikt..

[Voor 5% gewijzigd door powermarcel10 op 19-06-2011 16:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powermarcel10
Iemand?? Mochten de scores zolaag blijven ga ik een RMA aanvragen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

Het presteert als een agility 3 aangesloten op Marvell controller...
Write performance heeft wel een deuk al gehad volgens mij.
Maar dat is op te lossen met een secure erase.
Meer kan ik er niet van zeggen.

Waarom of op welke basis zou je RMA willen aanvragen? De drive doet zijn ding goed. De controller is meer probleem.

[Voor 40% gewijzigd door Swordlord op 19-06-2011 20:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powermarcel10
Swordlord schreef op zondag 19 juni 2011 @ 20:20:
Het presteert als een agility 3 aangesloten op Marvell controller...
Write performance heeft wel een deuk al gehad volgens mij.
Maar dat is op te lossen met een secure erase.
Meer kan ik er niet van zeggen.

Waarom of op welke basis zou je RMA willen aanvragen? De drive doet zijn ding goed. De controller is meer probleem.
Daar heb je gelijk in.. Ik heb al een secure erease gedaan, de firmware geupdate naar versie 2.08.

Het probleem met de marvell controller is dat lezen zo rond de 380 MB/s gaat, maar lezen niet verder dat 200 wil komen. Als ik de intel controller op het moederbord gebruikt, welke ik ook net heb voorzien van de laatste drivers zijn lezen EN schrijven allebei ongeveer 275 MB/s. Bij Atto zijn de laatst 4 scores precies hetzelfde, iets rond de 287MB p/s ofzo, dat is waarschijnlijk echt het maximale wat er door de sata 300 bus heen is te stampen) Ik ga dus maar voor dat laatste.. Beetje zonde van een SATA 600 schijf om hem te gebruiken op een SATA 300 poort, maar het is niet anders.. Verder is hij in gebruik gewoon flot.

De ASUS U3S6 is een beetje in miskoop geweest achteraf.. Zijn er goede pci-e kaartjes die een zogoed als volwaardige SATA600 oplossing bieden?

[Voor 6% gewijzigd door powermarcel10 op 19-06-2011 21:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

powermarcel10 schreef op zondag 19 juni 2011 @ 21:41:
[...]

De ASUS U3S6 is een beetje in miskoop geweest achteraf.. Zijn er goede pci-e kaartjes die een zogoed als volwaardige SATA600 oplossing bieden?
Ik denk dat doordat er ook nog een bridgechip tussenzit, er nog meer problemen ontstaan, waardoor die zelfs nog slechter is dan andere marvell controller kaarten naar mijn mening.

Maar een andere addon controller is geen optie. Ze zijn allemaal met marvell controllers. Je zou wel snelheids winst halen in sequentieel, maar dat is het grote punt niet.
Aansluiten op de Sata300 is beter jah, zorg dat je de nieuwste intel RST drivers hebt, dan ben je ook gegarandeerd van TRIM.

Edit:
Wel nog ff de vraag, De 4k performance in CDM, hoe presteert hij daar in op de intel? Gewoon default setting.
Want dat is de grootste troef van een SSD, als die lekker snel is, heb je niet te klagen en zul je er veel snelheids plezier mee beleven

[Voor 43% gewijzigd door Swordlord op 19-06-2011 21:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powermarcel10
Swordlord schreef op zondag 19 juni 2011 @ 21:51:
[...]

Ik denk dat doordat er ook nog een bridgechip tussenzit, er nog meer problemen ontstaan, waardoor die zelfs nog slechter is dan andere marvell controller kaarten naar mijn mening.

Maar een andere addon controller is geen optie. Ze zijn allemaal met marvell controllers. Je zou wel snelheids winst halen in sequentieel, maar dat is het grote punt niet.
Aansluiten op de Sata300 is beter jah, zorg dat je de nieuwste intel RST drivers hebt, dan ben je ook gegarandeerd van TRIM.

Edit:
Wel nog ff de vraag, De 4k performance in CDM, hoe presteert hij daar in op de intel? Gewoon default setting.
Want dat is de grootste troef van een SSD, als die lekker snel is, heb je niet te klagen en zul je er veel snelheids plezier mee beleven
Nouja, dan houd ik dat asus kaartje maar gewoon voor USB 3.0 ;)

Ik haal nu tussen de 26 en 27 MB/S op de 4K.. Das dus iets lager als 30.. Nog voldoende volgens jou? Of is er toch echt iets mis misschien.. Voor schrijven haal ik trouwens 73 MB/s..

Ik weet eerlijk gezegt niet of ik nou de nieuwste RST driver heb.. Heb versie 10.1.0.1008.. Die kwam ik op de site van Intel tegen, maar als ik op google intik: Intel RST driver, dan kom ik ook hogere waarden tegen, alleen geen link naar de site..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Swordlord

Swordlord

Act first, think never

26-27 MB/s is heel netjes hoor. Je doet nou niet met 0 fill testen, dus daardoor is et ietsjes lager.
Dat draait allemaal goed op snelheid dus.
De RST driver die jij nu hebt is de meest recente versie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• powermarcel10
Swordlord schreef op zondag 19 juni 2011 @ 22:51:
26-27 MB/s is heel netjes hoor. Je doet nou niet met 0 fill testen, dus daardoor is et ietsjes lager.
Dat draait allemaal goed op snelheid dus.
De RST driver die jij nu hebt is de meest recente versie.
Ik gebruik nu de gewone versie inderdaad.. Nou, ik heb in tussentijd even gezocht, en dit is echt een goede website voor drivers: http://www.station-drivers.com/page/intel%20raid.htm

Hier kan je zien dat er inmiddels al iets van 10 nieuwere drivers zijn dan die ik nu heb.. Heb nu versie 10.5.1.1001 geïnstalleerd..

Ook voor grafische drivers, etc.. kan je hier terecht..

Dan nog even over het andere systeem.. Daar heb ik inmiddels wat updates in doorgevoerd, en wat benches mee gedraaid. De scores zijn opzich prima, alleen vraag ik me even af of deze moederbord chipset wel TRIM ondersteund.. Dit is het moederbord: GA-EP45-DS3L met een P45 chipset.. Ik kan nergens terugvinden of deze TRIM ondersteund. Dit zegt apparaatbeheer bij Serial ATA controllers:

Enig idee of deze trim ondersteund en wat hiervoor de nieuste driver is? In ieder geval niet dezelfde RST driver, want die krijg ik niet geinstalleerd..

[Voor 30% gewijzigd door powermarcel10 op 19-06-2011 23:10]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee