Toon posts:

parpoort inputs zijn dwars

Pagina: 1
Acties:

• danielbakker
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:28
'k heb hier een Thinkpad T41 die ik wil gebruiken om een CNC machine aan te sturen, met EMC2 (op ubuntu). dat gaat op zich prima, de software stuurt de machine keurig aan, alleen lijkt de software maar niet te reageren op inputs van de machine. dus ik heb een testprogrammatje voor de paralelle poort gedownload, en wat blijkt, de paralelle poort reageert totaal niet op zijn inputs. of ik nu +5 of 0 volt op een ingang zet, de software blijft aangeven dat alle inputs hoog zijn. dit zowel in ubuntu als in windows (XP). het ligt niet aan de externe electronica, of ik via de machine de ingangen aanstuur of dat ik er met de hand spanning op zet maakt niet uit. het is ook niet aannemelijk dat ik de ingangen opgeblazen heb, ik heb die hele parpoort tot nu toe nog nooit gebruikt, en die machine electronica is een kant en klaar gekocht apparaat. aangezien het probleem zich in zowel windows als ubuntu voordoet lijkt het mij dus ook niet aannemelijk dat het probleem op besturingssysteem niveau zit. heeft iemand dus enig idee wat wel de oorzaak van dit probleem is?

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Hoe staan je parport settings in je BIOS?
Kun je daar eens rond klooien? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• danielbakker
Opgelost! ik heb in de BIOS alle mogelijkheden geprobeerd, geen resultaat. wat ik met wel bedacht, het is thinkpad, dus hij heeft diagnositics ingebouwd. die even met een loopback plug laten draaien, en verrek, no error! dus even handmatig getest met de loopback plug en inderdaad, nu reageert de software wel. dus nog eens met de multimeter gemeten op de uitgangen van de machine, maar dit keer met de kabel in de laptop. en wat blijkt, de ingangen worden niet lager dan 4 volt. onbelast werkt hij dus prima, maar met laptop eraan dus niet. duidelijk een electronica probleem in de machine, en dat is wel mijn terrein :)
bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-11-2022

mookie

Heerlijk Helder

Ik denk dat je het geheel ook beter kunt scheiden met wat opto-couplers.
Normaal gesproken als je de poort op input zet, dan zijn pin 2 t/m 9 je data pinnen en die hangen standaard al aan de 5 volt en zijn ze "laag".
Als je b.v. pin 2 met pin 25 (gnd) verbind wordt de poort "actief" of "hoog"

Als jij nu b.v. een andere gnd van je machine (of iets wat lager is dan 5 volt) direct aan die pin hangt dan loopt de stroom van je PC naar je machine en dat kan wel eens negatieve gevolgen hebben.
Zeker op het moment dat je machine b.v. niet 5 volt uitgeeft maar b.v. 9 volt.
Volgens mij kan er dan spanning terug de computer in lopen.
Als je machine ook met 5 volt werkt op gelijkspanning, dan kan het ook zomaar zijn dat dat is van 4 volt tot 9 volt, het hoeft niet altijd op 0 volt te beginnen.

(Heb ik wel eens gehoord, ik ben niet echt elektrisch opgeleid.... ook niet eens een klein beetje)

Ik gebruik de parallele poorten van enkele computers in een fabriek om wat machine status lampjes uit te lezen. Op die manier heb ik ook wat poorten gesloopt en sindsdien doe ik alles maar netjes scheiden met optocouplers. (Eerst met relais maar dat is nogal duur).

mookie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-04 20:41

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Optische scheiding dmv optocouplers is inderdaad aan te raden.

Daarnaast heb ik zelf ook wel eens soortgelijke problemen gehad, daar bleek een potentiaalverschil te zitten tussen de GND van het apparaat en de GND van de pc.
En ik heb ook meegemaakt dat een laptop die niet aan zijn netvoeding zat met een wat legere accu niet meer in staat was om een PIC juist te flashen (geen foutmelding, maar de PIC deed wel rare dingen). Heb het niet nagemeten, maar ik vermoed dat de 5V van de USB poort tijdens het flashen wat inzakte. Het was in ieder geval opgelost toen de laptop wel aan zijn netvoeding hing.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• danielbakker
ik heb opto's gebruikt. sterker nog, die zijn de oorzaak van het probleem ;)
na nog wat verder meten heb ik gevonden dat de opto niet echt sterk wordt aangestuurd (er wordt nog niet eens een mA in het ledje gepompt), waardoor de opto niet sterk genoeg schakelt om de parpoort input laag te maken. weerstand veranderd, en nu schakelt de opto keurig volledig open.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee