Toon posts:

Gigabit netwerk

Pagina: 1
Acties:

• cdl
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 14:30
Zoveelste topic over een gigabit netwerk. Ik ben totaal niet thuis met netwerken dus ik hoop dat deze topic mag blijven.
Thuis heb ik op het ogenblik een netwerk waar een aantal apparaten draadloos in opgenomen zijn. Aangezien veel materiaal foto/film/audio over het netwerk gaat wil ik overstappen op gigabit. Zeker omdat het streamen van films via m'n ps3 niet goed gaat. Hieronder een overzichtje wat ik voor ogen heb:

Is dit een correcte opstelling?
Ik wil zoveel mogelijk bekabelen om gegarandeerde snelheid te krijgen. Dit moet dmv CAT5e of CAT6 kabels als ik het goed heb? Een oude wireless router (Linksys WRT54g) wil ik op zolder (waar m'n dakterras is) plaatsen omdat het signaal daar vaak wegvalt. Gigabit snelheid is daar niet nodig maar ik zou wel alvast een CAT5e kabel kunnen trekken. Is er een maximum lengte voordat er snelheidsverlies optreed?

Dat zeg ik!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:15

TrailBlazer

Karnemelk FTW

cat5e mag tot 100 meter ik denk niet dat je daar overheen gaat. Opstelling is verder prima.

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-05 10:56

jordy-maes

Photograph The Journey

Opstelling ziet er goed uit,
maar is Cat6e niet beter voor een gigabit netwerk?

BeyondPhotographs.be | Maesdesign.be | Flickr | 500px

Anoniem: 353372

err... werkt deze setup? of wou je het zo gaan doen?

[Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 353372 op 17-06-2011 20:44]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Router en Switch moet je omdraaien ;) . Verder ziet het er goed uit.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• cdl
D4NG3R schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 20:45:
Hoezo omdraaien?

Dat zeg ik!

Hoeft niet ligt aan het modem dat UPC heeft geleverd

• jordy-maes

jordy-maes

Photograph The Journey

D4NG3R schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 20:45:
Dit is toch niet verplicht?
Bij mij komt internet eerst binnen op een switch en dan naar de router.

De Thomson modems die UPC levert zijn volgens mij allemaal ook gelijk een router als ik mij niet vergis als je een Wireless modem van UPC hebt zou je de Dlink kunnen swappen voor de Linksys voor de rest is het naar mijn idee geen probleem. Enige probleem voor data verkeer kan het draadloos zijn maar dat weet je pas als je een spectrum analyzer erop los laat.

[Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 353372 op 17-06-2011 20:51]

• cdl
Tnx voor de feedback iedereen!
Nog een laatste vraag. Zit er veel verschil in prijs tussen CAT5e en CAT6?

Dat zeg ik!

• D4NG3R
  • Nu online
Modems geven 9/10x maar 1 IP adres af. Een router deelt er meer uit.

De router verbind het externe netwerk met het interne netwerk.

[Voor 34% gewijzigd door D4NG3R op 17-06-2011 20:53]

• jordy-maes

jordy-maes

Photograph The Journey

cdl schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 20:50:
Tnx voor de feedback iedereen!
Nog een laatste vraag. Zit er veel verschil in prijs tussen CAT5e en CAT6?
pricewatch: UTP Cat5e Kabel (100m)
pricewatch: UTP Cat6 Kabel (100m)

nogal wat

• cdl
Hmmm best wel een stukje duurder.

Toch nog een nieuwe vraag: moeten de wireless routers nog op een speciale manier ingesteld worden? En de ps3?

Dat zeg ik!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik draai hier met volle tevreden heid 1 gigabit over CAT5e. Nadeel is alleen dat je dan maximaal 10 meter op gigabit kan draaien, maar mijn kabels zijn zo lang niet. :) Qua prijs maakt het niet veel uit.
cdl schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 20:55:
Toch nog een nieuwe vraag: moeten de wireless routers nog op een speciale manier ingesteld worden? En de ps3?
Waarom niet gewoon twee access points als jouw UPC modem het routing gedeelte al voor zich neemt.

[Voor 74% gewijzigd door CH4OS op 17-06-2011 20:57]

• D4NG3R
  • Nu online
CptChaos schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 20:55:
Ik draai hier met volle tevreden heid 1 gigabit over CAT5e. Nadeel is alleen dat je dan maximaal 10 meter op gigabit kan draaien, maar mijn kabels zijn zo lang niet. :) Qua prijs maakt het niet veel uit.
Ik begrijp niet geheel wat je hier zegt, maar CAT5e kan gewoon 1Gb/s aan tot 70m 100m. Mits de draad gewoon twisted blijft bij de uiteinden en de connectoren goed geknepen zijn.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

D4NG3R schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 20:57:
Ik begrijp niet geheel wat je hier zegt, maar CAT5e kan gewoon 1Gb/s aan tot 70m. Mits de draad gewoon twisted blijft bij de uiteinden en de connectoren goed geknepen zijn.
Ah, ik had altijd 10 meter begrepen, maar alles zit zo'n beetje in mijn kamer, dus ik haal de 10 meter nog niet eens... :)

• cdl
Bij mij zal er 1 lange kabel zijn nl. naar zolder, ik denk met allerlei bochten zo'n 15m max?

Dat zeg ik!

• jordy-maes

jordy-maes

Photograph The Journey

cdl schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 20:59:
Bij mij zal er 1 lange kabel zijn nl. naar zolder, ik denk met allerlei bochten zo'n 15m max?
Dan werkt CAT5e even goed normaal

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:42
Je wilt zeker dat je D-Link en je Linksys hetzelfde netwerk rondstralen?

• cdl
jeroen3 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 21:00:
Je wilt zeker dat je D-Link en je Linksys hetzelfde netwerk rondstralen?
Nee hoeft niet. Enige wat ik wil is op m'n dakterras kunnen internetten. Het signaal van de dlink haalt het net niet.

Dat zeg ik!

1Gbps over Cat5E zou moeten kunnen tot een maximale lengte van circa 90 meter zonder problemen zonder storingen van buiten af. Cisco refferal : http://www.cisco.com/web/...icle09186a00800c85a6.html

• D4NG3R
  • Nu online
Theoretisch gezien 100m. Met standaard UTP houd ik meestal 70m aan.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:54
Je moet de routers als AP in stellen, niet als routers. Je moet hetzelfde SSID, key en encryption gebruiken zodat telefoons e.d. automatisch switchen. Het channel hoeft niet hetzelfde te zijn, ik kies meestal een verschillende.

• Martijn13
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-05 21:20
Heb hier in het hele huis CAT5e liggen, de gemiddelde kabellengte is 25M. Ik haal zonder problemen 90MBps naar mijn server toe.

Let er inderdaad op dat er maar één apparaat is dat IP-adressen uitdeelt, en dat de rest als accesspoint/switch staat ingesteld. Het kan handig zijn om deze apparaten wel een vast IP te geven in het netwerk, dan kan je er altijd makkelijk bij. Ik heb mijn router op 10.0.0.1, switches, wireless en andere devices op 10.0.0.2 - 10.0.0.6, de DHCP van mijn router geeft IP-adressen af op 10.0.0.25 en verder. Zo kom je niet in de problemen.

EDIT: Zoals hierboven gezegd, ik heb hier op 3 verdiepingen 3 Linksys routers als accespoint staan met een identiek SSID. Kanalen kies ik zo ver mogelijk apart, dan storen ze elkaar het minst. Zodra ik met de laptop naar boven loop of het balkon op ga, wordt er automatisch overgeschakeld op een andere accespoint.

[Voor 21% gewijzigd door Martijn13 op 17-06-2011 21:16]

• cdl
Martijn13 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 21:14:
Heb hier in het hele huis CAT5e liggen, de gemiddelde kabellengte is 25M. Ik haal zonder problemen 90MBps naar mijn server toe.

Let er inderdaad op dat er maar één apparaat is dat IP-adressen uitdeelt, en dat de rest als accesspoint/switch staat ingesteld. Het kan handig zijn om deze apparaten wel een vast IP te geven in het netwerk, dan kan je er altijd makkelijk bij. Ik heb mijn router op 10.0.0.1, switches, wireless en andere devices op 10.0.0.2 - 10.0.0.6, de DHCP van mijn router geeft IP-adressen af op 10.0.0.25 en verder. Zo kom je niet in de problemen.

EDIT: Zoals hierboven gezegd, ik heb hier op 3 verdiepingen 3 Linksys routers als accespoint staan met een identiek SSID. Kanalen kies ik zo ver mogelijk apart, dan storen ze elkaar het minst. Zodra ik met de laptop naar boven loop of het balkon op ga, wordt er automatisch overgeschakeld op een andere accespoint.
Ook dit zijn erg handige tips. Tnx!
Dus als ik het goed begrijp moet ik m'n routers als access point instellen. Dus dat wordt voor de Linksys een bepaalde range IP's? En ook voor de D-link, maar dan een andere range IP's?

[Voor 8% gewijzigd door cdl op 17-06-2011 21:28]

Dat zeg ik!

• gvisser5
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-05 18:23
Mijn upc modem heeft geen ingebouwde router. Ik zou ik jouw set-up de router en switch omdraaien.

• D4NG3R
  • Nu online
cdl schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 21:23:
[...]

Ook dit zijn erg handige tips. Tnx!
Dus als ik het goed begrijp moet ik m'n routers als access point instellen. Dus dat wordt voor de Linksys een bepaalde range IP's? En ook voor de D-link, maar dan een andere range IP's?
Nee. Je moet alleen je 2e Wireless router als accespoint instellen. De 1e moet gewoon IP adressen kunnen uitdelen.

Daarnaast moet je (Zoals ik al aangaf) de router en switch omwisselen. Omdat er anders maar 1 IP adres kan worden uitgedeeld 8)7 . (Simpel gezegd: Als je PS3 aanstaat heeft de rest geen internet)
gvisser5 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 21:27:
Mijn upc modem heeft geen ingebouwde router. Ik zou ik jouw set-up de router en switch omdraaien.
Dit dus :) .

[Voor 19% gewijzigd door D4NG3R op 17-06-2011 21:31]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:54
Als jouw upc modem stiekum een router is, kan je het zo laten. Je stelt dan de eigen routers in als bridge, waarin de router een soort veredelde switch is met een WiFi accesspoint. Één van de routers moet ip adressen uitdelen, op de rest van de routers moeten de dhcp servers uit staan. De statische adressen van de routers moeten buiten de range van adressen die worden uitgedeeld vallen, anders kan je twee computers met het zelfde ip krijgen.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Even voor de duidelijk met ethernet haal je of 1gbit of niet je hebt geen rare tussen snelheden met slechte kabels dan werkt het gewoon niet.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-05 14:34

mace

Sapere Aude

TrailBlazer schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 21:55:
Even voor de duidelijk met ethernet haal je of 1gbit of niet je hebt geen rare tussen snelheden met slechte kabels dan werkt het gewoon niet.
Dat is dus gewoon niet waar.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Could you elaborate on that Mace? :)

My favorite programming language is solder.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Te lange of slechte kabels kan packetloss tot gevolg hebben, wat resulteert in geen verbinding, maar het kan ook een langzamere verbinding tot gevolg hebben doordat veel paketten opnieuw verzonden moeten worden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-05 14:34

mace

Sapere Aude

Puch-Maxi schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 22:26:
Could you elaborate on that Mace? :)
Wat Glashelder zegt. Maar het kan dus prima dat hij op 1000/Full negotiate, maar dat hij teveel storing heeft waardoor de snelheid dus minder is.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:23
Dan heb je wel n heel slechte kabel als je veel verliest.
Ik werk voor n ISP waarbij ik zicht heb op statistieken van vele 1000-en klant verbindingen (utp kabels dus). Tenzij de duplex verkeerd geconfigureerd is treden er amper fouten op op al deze verbindingen.
Slechts n heel enkele keer zie ik late collisions op n verbinding, wat kan duiden op n te lange of slechte kabel.

[Voor 17% gewijzigd door FatalError op 17-06-2011 22:45]

If it ain't broken, tweak it!

• locke960
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-05 16:37
FatalError schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 22:42:
Ik werk voor n ISP waarbij ik zicht heb op statistieken van vele 1000-en klant verbindingen (utp kabels dus).
Zeg je nou dat de ISP monitored wat er in het LAN van de klant gebeurd :?

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Een colo/dedicated hoster wss?

[Voor 20% gewijzigd door Puch-Maxi op 17-06-2011 22:58]

My favorite programming language is solder.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08-2022

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

locke960 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 22:54:
[...]

Zeg je nou dat de ISP monitored wat er in het LAN van de klant gebeurd :?
Waar zie je hem dat zeggen :?

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik bedoel er mee dat een ethernet verbinding niet intrained op een lagere snelheid dan adsl. Zelfs al heb je maar 1 % packet loss dan is je verbinding al nauwelijks bruikbaar door alle retransmits.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:22

leuk_he

1. Controleer de kabel!

jordy-maes schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 20:43:
maar is Cat6e niet beter voor een gigabit netwerk?
Nee. Cat5e is goed genoeg. cat6 is niet beter (of slechter) voor gigabit.

even afgezien dat cat6e niet gebruikelijk is. het is cat5e of cat6 ;)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-05 12:01

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

FatalError schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 22:42:
Dan heb je wel n heel slechte kabel als je veel verliest.
Ik werk voor n ISP waarbij ik zicht heb op statistieken van vele 1000-en klant verbindingen (utp kabels dus). Tenzij de duplex verkeerd geconfigureerd is treden er amper fouten op op al deze verbindingen.
Slechts n heel enkele keer zie ik late collisions op n verbinding, wat kan duiden op n te lange of slechte kabel.
Kan je dat gewoon in linux zien bij ifconfig (tx / rx errors) of moet je daar echt tools voor hebben? Wel handig om te kunnen checken of de verbinding goed is ;)

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:23
ja, met ifconfig, of netstat -e onder windows.
Als je dan veel errors ziet (zeg maar meer dan n 0.01 % van de totale hoeveelheid bits), dan is mogelijk de kabel rot.

If it ain't broken, tweak it!

• cdl
Een kleine aanpassing van het schema.

Na m'n UPC modem (dat volgens mij geen router functies heeft) komt de D-link. Deze deelt IP's uit voor de rest van het netwerk. 10.0.0.1 eigen IP van de D-link. 10.0.0.2 - 10.0.0.10 voor diverse devices zoals PS3, iPhone, iPad, Android telefoon, maar ook voor de Linksys router? Vervolgens komt er een gigabit switch waar dan weer 2 iMacs en eventueel een andere pc op aangesloten kan worden. De switch is nodig omdat de iMacs fysiek op een andere plek in huis staan, anders had ik ze direct op de D-link aangesloten. De Linksys staat op zolder en dient puur als access point en heeft dezelfde encryption/key als de D-link.
Volgens mij is deze opstelling wel ok?

Vraag is nog wel, moet ik de diverse devices zoals PS3, iPad, iPhone enz een vast IP geven? En voor de iMacs vanaf 10.0.0.25 automatisch laten toekennen? Nog andere tips?

Dat zeg ik!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee