Aansluiten DVDspeler op TV en versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-06 08:23
Al een tijdje ben ik op zoek naar een nieuwe hifiset en inmiddels ben ik bijna rond. Om een definitieve keus te maken heb ik nog wel antwoord nodig op een paar vragen, vandaar dit topic.

Mijn wensen zijn:
- Stereoversterker, want ik heb geen surround nodig en heb prima speakers staan (KEF Q55, 6Ohm-max 150W).
- Denon, dat bevalt/klinkt goed voorzover ik het om mij heen al heb gehoord. Eventueel kan Marantz of Onkyo ook, maar uiteindelijk kom ik toch steeds weer terug bij Denon.
- Als bron een CD/SACD/DVD-speler (bluray hoeft niet, mag wel).
- Versterker of bron liefst met netwerkaansluiting en DLNA (afspelen muziek vanaf mijn NAS: Synology DS209).
- Budget ongeveer €500,-.

Na een zoektocht kom ik voor het budget niet echt uit. De keuze is enorm, maar resulteert vaak in een set met veel te veel features die ik niet nodig heb, maar natuurlijk wel betaal.
Afgelopen week kwam ik de Denon DBP-1611UD tegen. Een mooie Bluray/DVD/SACD/CD-speler met zowel USB als netwerkaansluiting! :9~ Die wil ik wel...
Nu alle aansluitingen inclusief netwerk en een HDMI-uitgang op deze bron zitten, kan ik toe met een stereo-versterker, of niet?

Mijn setup wordt dan: Denon stuurt video naar tv (Samsung LE656) via HDMI en audio via tulp naar de versterker. Ik wil dus mijn geluid altijd via de versterker.
De vragen zijn:
1. Werkt dit ook zo, of gaat het surroundgeluid van Bluray/DVD/SACD ook via HDMI naar de TV?
2. En is het dan in te stellen dat ik dit als 2.0 naar mijn versterker wil? (Verlies van surround bij films is voor mij geen punt.)
3. Of ben ik nu 'verplicht' een surround-versterker te kopen waar ik zowel video als audio naar toe stuur? (En dan stuurt de versterker de video door naar de tv.)

Afhankelijk van de antwoorden ga ik voor een Denon stereoversterker (PMA510AE of hoger), of voor een surround-receiver (AVR-1311, liefst niet hoger).
De vraag is dan:
4. In hoeverre is de AVR slechter in geluid/muziek dan de PMA? De PMA is een stereoversterker bij uitstek...

Graag jullie antwoorden en/of andere tips tav deze aankopen.
Adviezen tav een alternatief mogen ook, maar graag in dezelfde prijsrange (totaalbedrag €700,- of minder).
Bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:36

FeaR

In GoT we trust

In de bron (in dit geval de Denon) kan je gewoon aangeven welke signalen over welke uitgang moeten gaan. Dus als jij beeld via HDMI wilt en geluid via de RCA dan kan dat. Wat je ook kan doen is de TV rechtstreeks met de versterker verbinden. Normaal heb je dan nadelen als dat surroundgeluid niet doorkomt, maar in jouw 2.0 set-up maakt dat toch niet uit. Dan heb je ook geluid over de 2.0 als je gewoon analoge TV kijkt. Kan vooral handig zijn als je meer apparaten aan gaat/wilt sluiten.

Over het fenomeen stereoversterker of meerkanaals receiver is veel geschreven. Er zijn mensen die overtuigd zijn van de betere kwaliteit van een stereoversterker ten opzichte van een surround receiver. Anderen zeggen weer dat een surround receiver net zo werkt als een stereoversterker als je deze op Pure Direct zet (er wordt dan geen processing toegepast in de receiver). Voordeel van de surroundreceiver is wel dat er veel meer ingangen en mogelijkheden op zitten dan op de stereoversterker. En mocht je ooit toch surround willen of een subwoofer dan is dat allemaal net wat makkelijker aan te sluiten dan op een stereoversterker. Eigenlijk is het antwoord op deze vraag dan ook nietzeggend: je moet zelf gaan luisteren naar de twee en horen hoe deze presteren in 2.0.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wellproc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-06 08:23
FeaR schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 19:00:
In de bron (in dit geval de Denon) kan je gewoon aangeven welke signalen over welke uitgang moeten gaan. Dus als jij beeld via HDMI wilt en geluid via de RCA dan kan dat.
Duidelijk, dat geeft me de mogelijkheid om zelf een keuze te maken ;).
Wat je ook kan doen is de TV rechtstreeks met de versterker verbinden. Normaal heb je dan nadelen als dat surroundgeluid niet doorkomt, maar in jouw 2.0 set-up maakt dat toch niet uit. Dan heb je ook geluid over de 2.0 als je gewoon analoge TV kijkt. Kan vooral handig zijn als je meer apparaten aan gaat/wilt sluiten.
Ga ik zeker doen. De TV zit al op mijn huidige versterker als input aangesloten, maar omdat de ab van die versterker kapot is (en het hele ding me ooit €20,- kostte.... ja, als student :)), ga ik daar niets meer aan doen en nu eens een fatsoenlijke set kopen. :P
Over het fenomeen stereoversterker of meerkanaals receiver is veel geschreven. Er zijn mensen die overtuigd zijn van de betere kwaliteit van een stereoversterker ten opzichte van een surround receiver. Anderen zeggen weer dat een surround receiver net zo werkt als een stereoversterker als je deze op Pure Direct zet (er wordt dan geen processing toegepast in de receiver). Voordeel van de surroundreceiver is wel dat er veel meer ingangen en mogelijkheden op zitten dan op de stereoversterker. En mocht je ooit toch surround willen of een subwoofer dan is dat allemaal net wat makkelijker aan te sluiten dan op een stereoversterker. Eigenlijk is het antwoord op deze vraag dan ook nietzeggend: je moet zelf gaan luisteren naar de twee en horen hoe deze presteren in 2.0.
Inderdaad is voordeel van surround dat je zoveel mogelijkheden krijgt. Voordeel van stereo vind ik dat alles gericht is op het geluid over 2 uitgangen. Dus niet een voeding die ook de tuner moet doen en de processing en en en en..., maar gewoon een versterker die doet wat ie moet doen: versterken.
Beetje puristisch gezegd, maar dat is wel waar mijn voorkeur naar uitgaat.

Ik ga weer verder afwegen. Had als goedkoper alternatief ook staan de Onkyo NR509 (incl. netwerkaansluiting), met een 2dehands Denon DVD-1940 als bron (CD/DVD/SACD). Die komt flink voordeliger uit, maar ja dan moet ik meer moeite doen en is het nog maar de vraag of de verouderde HDMI 1.1-uitgang van de Denon voldoet. Ik kon daar weinig over vinden, anders dan de HDMI-specificaties die aangeven dat HDMI 1.1 geen SACD kan versturen en de Denon is toch echt een SACD-speler...
In ieder geval weet ik nu beter waar ik aan toe ben. Binnenkort maar eens luisteren en proberen een goede deal te sluiten :*).