Toon posts:

[Macbook] voor oppeding

Pagina: 1
Acties:

• Sancie11
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21-12-2022
Hallo,

In september begin ik de opleiding communicatie en multimedia design. Voor deze opleiding is een laptop veprlicht en ga ik dus aanschaffen.
Mij is sterk aangeraden door meerdere studenten daar en docenten om een mac te nemen.
Maar ik weet niet zo goed welke, wel is duidelijk dat het een macbook pro moet worden.

Dan kom ik dus bij deze link: http://tinyurl.com/yabrf25

Nou weet ik dus niet welke ik moet hebben, hij moet minstens aan deze eisen voldoen:

De laptop moet voorzien zijn van een:
- Toereikende processor. Aan te bevelen is minimaal dual-core of quad-core Intel Core (i5 of i7)
- intern geheugen: hoe meer, hoe beter (minimaal 4 GB)
- voldoende opslagruimte (250 GB of meer)
- videokaart: let op dat het videogeheugen geen ‘shared memory’ van het gewone geheugen
gebruikt
- voldoende USB-aansluitingen en een firewire-aansluiting is wenselijk
- wireless 802.11g, of standaard hierop ingesteld
- netwerkaansluiting: Ethernet 100Mb -1000Mb
- hoge kwaliteit van het beeldscherm
- aansluiting voor externe monitor/beamer (VGA)

Voor de opleiding CMD (Communication and Multimedia Design) moet Adobe cs5 Design
Premium goed kunnen draaien. De specs zijn hier te vinden:
https://www.adobe.com/nl/...esuite/design/systemreqs/

Ik zat zelf te denken aan de 15 inch aangezien deze een wat hogere resolutie heeft, maar de goedkopere heeft maar een 256 MB grafische kaart dit is een minimum systeem eis van adobe, dus is het neit verstandiger (ook gewoon in het algemeen) om de wat duurdere met 1 GB grafische kaart te nemen?

Ook is het mogelijk om een nog hogere resulutie te nemen bij de 15 inch, van 1440 x 900 naar 1680 x1050 dit lijkt mij misschien toch wel handig voor een design opleiding? Of is dit totaal overbodig?

Hoop dat jullie mijn kunnen helpen. :)

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-04 19:12
15" met standaard resolutie & config is voldoende voor CMD.

Btw, ik hoop niet dat je CMD in Maastricht op hszuyd gaat volgen. :p

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-06 14:11
Als je een windows alternatief zoekt: de dell vostro serie, stevige, niet al te dure laptops:

http://www.dell.com/be/bedrijven/p/vostro-laptops?cs=bebsdt1

[Voor 11% gewijzigd door AndRo555 op 17-06-2011 15:22]

• Haazzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 09:54
AndRo555 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 15:21:
Als je een windows alternatief zoekt: de dell vostro serie, stevige, niet al te dure laptops:

http://www.dell.com/be/bedrijven/p/vostro-laptops?cs=bebsdt1
Beeldkwaliteit van de Vostro's is niet echt geweldig, en de TS geeft aan dat dit juist belangrijk is. Daarnaast twijfelt de TS juist over welke MBP hij moet nemen, we kunnen best nog 200 andere laptops aandragen die misschien wel of niet aan zijn eisen voldoen, maar daar schiet hij niks mee op 8)7

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
De vostro serie botst met de eis van een goed scherm. Met die in acht nemend blijft alleen de macbook (pro), xps 15, en de zakelijke modellen van lenovo, hp, en dell over. En ga er maar vanuit dat die duurder zijn dan de MBP. (oke, daar krijg je een stuk meer voor terug, maar ze zijn nu eenmaal een stuk duurder.)
Sancie11 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 15:12:
Ook is het mogelijk om een nog hogere resulutie te nemen bij de 15 inch, van 1440 x 900 naar 1680 x1050 dit lijkt mij misschien toch wel handig voor een design opleiding? Of is dit totaal overbodig?
Een must-have imo.
Sancie11 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 15:12:
Mij is sterk aangeraden door meerdere studenten daar en docenten om een mac te nemen.
Maar ik weet niet zo goed welke, wel is duidelijk dat het een macbook pro moet worden.
Inkoppertje: kunnen die studenten en docenten ook nog beargumenteren waarom er precies voor een mac word gekozen? ;)

[Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 303530 op 17-06-2011 15:37]

• eatualive
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-12-2022
Waar je zeker niet op moet bezuinigen is de grotere resolutie. Altijd fijn om een grotere werk ruimte te hebben!

• Sancie11
Bedankt voor de reacties allemaal.
Simon Shipperd schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 15:18:
15" met standaard resolutie & config is voldoende voor CMD.

Btw, ik hoop niet dat je CMD in Maastricht op hszuyd gaat volgen. :p
Oke, bedankt Vind 256 mb nog steeds weinig, maar ik vertrouw je daar dan maar op. Veder, ik ga de studie in rotterdam volgen.
Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 15:25:
Inkoppertje: kunnen die studenten en docenten ook nog beargumenteren waarom er precies voor een mac word gekozen? ;)
Betrouwbaarheid en de kwaliteit van de laptops zelf.

Dan even de concluderende vraag:

De goedkopere 15 inch laptop voldoet dus aan alle specificaties, zodat ik de komende 4 jaar van men studie ermee door kan komen?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Kijk wel even of je niet via je studie korting kan krijgen. Ik kan via de TU Delft de standaard 15" MBP voor € 1.538,67 krijgen ipv €1749. Scheelt nogal wat ;)
Ik zou toch wel aanraden het hoge resolutie scherm te nemen en misschien zelf het matte scherm. Je zou het even in het echt moeten bekijken maar dat matte scherm ziet er heel mooi uit en een hogere resolutie is altijd handig.

Verder het standaard advies, koop geheugen en HD-upgrades niet bij Apple maar doe dat zelf, scheelt een hele hoop geld :Y)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Pepehv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-06 12:44
fsfikke schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 16:54:
Kijk wel even of je niet via je studie korting kan krijgen. Ik kan via de TU Delft de standaard 15" MBP voor € 1.538,67 krijgen ipv €1749. Scheelt nogal wat ;)
Ik zou toch wel aanraden het hoge resolutie scherm te nemen en misschien zelf het matte scherm. Je zou het even in het echt moeten bekijken maar dat matte scherm ziet er heel mooi uit en een hogere resolutie is altijd handig.

Verder het standaard advies, koop geheugen en HD-upgrades niet bij Apple maar doe dat zelf, scheelt een hele hoop geld :Y)
Let bij de MacBook pro 2011 wel op met SATA600 schijven (bijv. vertex 3). Hier zijn erg veel problemen mee. Het schijnt dat batches vanaf mei/juni geen problemen meer hebben maar dat is niet zeker. Daarnaast heb je natuurlijk altijd het risico dat je te maken hebt met een oude batch MacBooks.

• Sancie11
fsfikke schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 16:54:

Klopt, kan via HRO inderdaad korting krijgen.

Maar gaat deze generatie macbooks kwa specs de komende 4 jaar wel trekken?

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Dat doet elke PC boven de €600 euro wel. De huidige generatie processoren is voor de meeste situaties overkill.

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Sancie11 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 17:09:
Maar gaat deze generatie macbooks kwa specs de komende 4 jaar wel trekken?
Mijn 2008 MBP doet het nu ook nog prima. Blender, Ilustrator, Indesign, Aperture (met 25mp raw), Photoshop (stitchen van meerdere van die 25mp files), Flash, Matlab, Mathematica allemaal geen probleem. Enige wat ik eraan heb gedaan is vorig jaar een SSD erin.

Gezien de nieuwe quadcores volgens mij rond een factor 4 sneller zijn in al die benchmarks dan mijn MBP denk ik dat je er wel even mee kan doen.

• Simon Shipperd
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-04 19:12
[b][message=36241223,noline]
Oke, bedankt Vind 256 mb nog steeds weinig, maar ik vertrouw je daar dan maar op. Veder, ik ga de studie in rotterdam volgen.
Voor CMD heb je heus geen krachtige video kaart nodig hoor, voor dat beetje video bewerking dat je gaat krijgen is het echt niet de moeite.

• Sancie11
Hartstikke bedankt allemaal het word de goedkopere 15 inch met een hogere resolutie scherm. :)

• Daniel_Elessar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-01-2022
Gode keus, ga je zeker die 4 jaar mee volmaken. Zoals Dipsausje zegt, je hoeft voor die programma's geen killer pc nodig te hebben, misschien upgraden naar 8gig ram. Dat is zeer makkelijk zelf te doen, heb ik deze week ook gedaan op mijn 13"instap van vorig jaar en dat ging easy en ben niet echt een tweaker :X

Maar deze handleiding is gewoonweg super _/-\o_ http://www.niky.nl/2011/0...id-2010-upgrade-naar-8gb/
Alleen spellen kun je last mee krijgen over 3 jaar ofzo, en blizzard doet eigenlijk al hun spellen Mac native. Ach veel plezier ermee.

Someone now is screaming as the flames fly high.. PSN: DanielElessar

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee