Toon posts:

Netwerk probleem

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 170776

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb een probleem met mijn netwerk en aangezien ik geen netwerk-expert ben heb ik geen idee wat de beste oplossing is.
Allereerst een situatieschets:

Ik woon in een nieuwbouwhuis van 3 verdiepingen. Alles goed geisoleerd en zo, wat een draadloosnetwerk niet makkelijker maakt. Er loopt van mijn meterkast op de begane grond een ethernetkabel die uitkomt in een wandcontactdoos op zolder. Provider is Ziggo en dan het hoogste abonnement dus 120mbit.

Oude situatie:
Beide desktops staan op zolder. Via de wandcontactdoos is een router aangesloten die op zijn beurt beide desktops aansluit. Dit functioneert allemaal prima.

Nieuwe situatie: We hebben een laptop aangeschaft die we beneden hebben staan. Daarnaast ook een wireless router aangeschaft, een Dlink DIR655. De nieuwe router hebben we geplaatst op de plaats van de oude router, dus op zolder.

Het probleem: Het signaal op de begane grond is zwak, waarschijnlijk omdat het signaal door twee dikke vloeren moet.

Mijn vragen:
1. Is er een mogelijkheid of instelling in deze router die het signaal versterkt? Ik heb al gescand om het beste channel te vinden, dit verbeterde het signaal iets, maar niet genoeg.
2. Ik zou de wireless router naar beneden kunnen verplaatsen, maar dan zit ik met een ander probleem. Er gaat maar één ethernet kabel naar zolder, dus dan zal ik een tweede router moeten aansluiten. Werkt dat?
3. Is bijvoorbeeld een switch ook een optie? zo ja wat is een goede?
4. Iemand met een betere oplossing?

Alvast heel erg bedankt.

mvg Remmert

• YaaD
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:30
Je zou het gebruik van een Accespoint kunnen overwegen.

Dan trek je van zolder naar beneden een tweede ethernetkabel met daar aan een AP. Op die manier hoef je geen twee dikke vloeren te overbruggen.

Er is zover ik weet geen optie tot het versterken van het netwerksignaal.

bl44t

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het antwoord op vraag 2 is in weze vraag 3: plaats op zolder een switch. :) "Nooit" twee routers in één netwerk plaatsen, da's praktisch nooit zinvol en zorgt alleen maar voor meer problemen.

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-06 16:24
Anoniem: 170776 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 09:32:
...Er loopt van mijn meterkast op de begane grond een ethernetkabel die uitkomt in een wandcontactdoos op zolder. Provider is Ziggo en dan het hoogste abonnement dus 120mbit.
...
en
Anoniem: 170776 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 09:32:
... De nieuwe modem hebben we geplaatst op de plaats van de oude modem, dus op zolder.
...
Betekent dit dan dat je modem op zolder staat (en dat daar dus ook je hoofdaansluiting zit), en dat er een ethernetkabel tussen je meterkast en zolder ligt voor niks? Of bedoel je dat het modem in de meterkast hangt, en op zolder je draadloos router?

[Voor 0% gewijzigd door Daffie op 17-06-2011 10:34. Reden: BetekenTTTTTT]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Daffie schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 09:37:
[...]

en

[...]

Betekend dit dan dat je modem op zolder staat (en dat daar dus ook je hoofdaansluiting zit), en dat er een ethernetkabel tussen je meterkast en zolder ligt voor niks? Of bedoel je dat het modem in de meterkast hangt, en op zolder je draadloos router?
Aangezien een Dlink DIR655 geen kabelmodem is en de TS het heeft over vervangen, betekenTTTTT dat dat 'ie de term modem en router door elkaar heen gebruikt. ;)

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Meest simpele oplossing:
-Zet de (draadloze) router beneden.
-Zet op zolder een switch. (of trek een extra kabel naar zolder)

[Voor 17% gewijzigd door PeetR op 17-06-2011 09:49]

Your time as a student is the best time of your life

Topicstarter
Daffie schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 09:37:
[...]

en

[...]

Betekend dit dan dat je modem op zolder staat (en dat daar dus ook je hoofdaansluiting zit), en dat er een ethernetkabel tussen je meterkast en zolder ligt voor niks? Of bedoel je dat het modem in de meterkast hangt, en op zolder je draadloos router?
Sorry nog niet genoeg koffie gehad, heb de OP aangepast.
Ik bedoel dat het modem in de meterkast zit en de router op zolder staat.

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-05 19:44
Het verhaal is inderdaad niet volledig duidelijk: waar komt nu eigenlijk de verbinding binnen? Is dit in de meterkast of op zolder?

Ok, de modem hangt dus in de meterkast. Hang daar achter je router, zodat je beneden je draadloos signaal hebt en plug daar je kabel die naar de zolder gaat in zodat boven de situatie gelijk blijft als voordien. Probleem opgelost?

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:07
Yohsoog schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 09:51:
Het verhaal is inderdaad niet volledig duidelijk: waar komt nu eigenlijk de verbinding binnen? Is dit in de meterkast of op zolder?

Ok, de modem hangt dus in de meterkast. Hang daar achter je router, zodat je beneden je draadloos signaal hebt en plug daar je kabel die naar de zolder gaat in zodat boven de situatie gelijk blijft als voordien. Probleem opgelost?
en mocht je boven meer spul hebben staan: plaats daar een switch. Uiteraard kun je daarachter ook weer een accesspoint hangen, maar dan moet je oppassen met meerdere routers achter elkaar (zijn verschillende methodes voor, allemaal op het forum terug te vinden).

Topicstarter
Niet helemaal want dan zitter er dus twee routers in 1 netwerk.
In andere posts wordt gerefereerd dat dat vaak problemen geeft.

Een switch lijkt me inderdaad de enige oplossing.

Router en modem in de meterkast. Via 1 ethernetkabel naar boven, switch der aan hangen, desktops aansluiten op switch.

Ik heb geen verstand van switches, maar ik zit te denken aan deze:

pricewatch: D-Link DGS-1008D 8-Port Desktop Switch

Zelfde merk, zou goed samen moeten gaan.

Vroeger moest je voor een switch nog wel eens een crossover kabel gebruiken, ben ik goed geinformeerd dat dat bijd e moderne switches niet meer hoeft?

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:07
2 routers gaat wel, maar als je het niet goed doet, heb je een enorme zooi die niet goed wil werken, daar wordt in dit topic ook voor gewaarschuwd. De switch heeft een UPLINK poort (als het goed is) waarbij hij weet dat daar een andere switch aanhangt, en geen "eind systeem", maar waarschijnlijk heeft hij ook intelligentie aan boord welke crosslinks niet nodig maakt. Als je geen draadloos nodig hebt boven is een switch inderaad verreweg de beste oplossing.

uiteraard staat ook in de handleiding hoe het aangesloten moet worden :+

edit: veel succes

Topicstarter
Mooi dan is dat wat ik ga doen.

Iedereen heel erg bedankt voor jullie ontzettend snelle hulp!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:15

lier

MikroTik nerd

Aragnut schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 10:05:
Als je geen draadloos nodig hebt boven is een switch inderaad verreweg de beste oplossing.
Om die reden zou ik de TS willen adviseren om (toch) een wireless router te nemen, die boven te plaatsen en hem als AccessPoint te configureren).

Aan jou uiteraard de vraag of je wireless dekking op zolder wil hebben (een logische aanpak zou ook kunnen zijn om initieel een switch neer te zetten en in tweede instantie hier een AccessPoint aan te koppelen).

Eerst het probleem, dan de oplossing

Topicstarter
Wireless boven is niet nodig. Mijn beide desktops zijn met kabel aangesloten.
Ik voldoende kabels en plaats in mijn router om een eventuele derde en vierde computer aan te sluiten. Niet dat ik denk dat dat ooit plaats zal gaan vinden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee