Anoniem: 411198

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik ben in het bezig van een Toshiba Satellite L500-1ZP, waarvan ik prestaties wil laten toenemen. Het werkgeheugen heb ik uitgebreid van 4Gb naar 8 Gb (beide 1066MHz). Daarnaast wil ik de cpu vervangen van een i3 330m naar een i52450m 'sandy bank'.

De reden waarom ik de cpu wil vervangen is omdat qua werkgeheugen mijn laptop simpelweg niet meer kan hebben, en omdat de ingebouwde videokaart goed genoeg is (lijkt mij). Hieronder even de specs van mijn L500:

CPU: Intel Core i3 330M
Snelheid: 2,13GHz (dual core)
Moederbordchipset: Intel Mobile HM55
videokaart: Radeon Mobility HD5165
Geheugengrootte: 1024 mb (dedicated)
Werkgeheugen: 8GB (1066MHZ)

Ik heb beide cpu's opgezocht op de site, maar ik durf aan de hand van deze gegevens niet te zeggen of deze cpu op mijn moederbord past.

Mijn vraag aan jullie is ten eerste: zou ik mijn i3 kunnen vervangen met de i5-2450?
Als er daarnaast adviezen zijn voor het bevorderen van de prestaties behalve cpu verwisselen, ben ik één en al oor.

link i3: http://ark.intel.com/Product.aspx?id=47663
link i5: http://ark.intel.com/Product.aspx?id=50072
link MB: http://ark.intel.com/chipset.aspx?familyID=43181

Alvast bedankt

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:16
Alhoewel ze allebij hetzelfde socket ondersteunen, schat ik de kans heel klein dat een Sandy CPU op een ouder mobo gaat werken..
Anoniem: 411198 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 01:09:
Het werkgeheugen heb ik uitgebreid van 4Gb naar 8 Gb (beide 1066MHz).
offtopic:
Van 512MB naar 1GB gaat weinig helpen.. Of wil je van 4GB naar 8GB gaan :+

Edit: Waarvoor gebruik je de laptop eigenlijk?

[Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 17-06-2011 01:15]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Ventrigo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Ventrigo

Het is zeker mijn tube !

Als je een laptop wilt verbouwen net zoals een computer, snap ik niet waarom je een laptop heb genomen. Deze apparaten zijn daar niet voor gemaakt. Op het gebied van chipsets niet en op het gebied van BIOS niet. Al zou het passen is het de vraag of de BIOS er mee over weg kan. Dit geld ook vaak op het gebied van videokaarten in laptops.

Al zou je van een 330 naar een 370 gaan is het nog de vraag of de BIOS er mee over weg kan. Er zijn wel laptops die je compleet kan samenstellen (merken ken ik niet zo 123 uit me hoofd), maar een gerenommeerd merk als Toshiba doet daar waarschijnlijk niet aan mee, maar je kan het proberen, want daar zijn we Tweakers voor :7.

CM 690 II Advanced, Corsair 520Watt, Gigabyte X48t-DQ6,C2Q 9450, Sapphire 6790, 2x2048MB G.Skill(DDR3,7-7-7-18), Creative X-Fi Extreme Gamer, Logitech MX510 + MS Curve 2000, Samsung 957MB+T240, WD 500+160+200+500GB

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 16:26
Vraag me eerder ook af of je laptop dan niet veel te warm wordt, daar moet je namelijk ook rekening mee houden. Die i5 wordt waarschijnlijk warmer als die i3.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:16
Allebei een TDP van 35w. In theorie dus dezelfde warmteproductie. Al zie ik de i5 warmer worden in idle (Niet alsof dit veel uit zal maken).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Je zegt er niets over, maar je hebt neem ik aan wel gezien dat er bij je linkje naar de chipset gewoon een tab "compatible products" is, waar geen sandy bridges bij staan?

Dat wil niet helemaal zeggen dat het dan niet werkt (d'r hebben wel vaker CPU's niet in de support list gestaan die wel werkten) maar ik schat de kans niet groot en het lijkt me voor een laptop erg veel gedoe. Bij laptops is het gewoon het handigste om meteen te zoeken naar iets wat voldoet aan je eisen, behalve misschien geheugen dat gemakkelijk te upgraden is.

[Voor 51% gewijzigd door bwerg op 17-06-2011 08:00]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 14:23
Nee dat kan niet. Voor Sandy bridge processors is een Sandy bridge moederbord nodig.

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Anoniem: 411198 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 01:09:
Beste tweakers,

Ik ben in het bezig van een Toshiba Satellite L500-1ZP, waarvan ik prestaties wil laten toenemen. Het werkgeheugen heb ik uitgebreid van 4Gb naar 8 Gb (beide 1066MHz). Daarnaast wil ik de cpu vervangen van een i3 330m naar een i52450m 'sandy bank'.

De reden waarom ik de cpu wil vervangen is omdat qua werkgeheugen mijn laptop simpelweg niet meer kan hebben, en omdat de ingebouwde videokaart goed genoeg is (lijkt mij). Hieronder even de specs van mijn L500:
Kan je wat duidelijker onderbouwen wat je verwacht van deze upgrade? Ik verwacht namelijk dat de upgrade niet het gewenste effect gaat hebben, in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken heeft de CPU maar weinig invloed op de snelheid van het systeem. Het is natuurlijk zonde als je er straks achter komt dat je je geld beter had kunnen steken in bijvoorbeeld een SSD.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

D4NG3R schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 01:53:
Allebei een TDP van 35w. In theorie dus dezelfde warmteproductie. Al zie ik de i5 warmer worden in idle (Niet alsof dit veel uit zal maken).
Denk dat de i5 minder warm wordt: hij heeft betere prestaties bij gelijk verbruik. Dus de i5 zal minder vaak, dan wel korter, op 100% draaien dan de i3. Pas bij 100% CPU load is het opgenomen vermogen 35W.

2020 R1250RS, K26/R1200RT, E61/550i

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 14:23
p.s. Hier kan je zien welke processors er wel in passen (Compatible products>processors):

http://ark.intel.com/chipset.aspx?familyID=43181

[Voor 13% gewijzigd door luckyjan op 17-06-2011 08:18]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 21:44
Die lijst is ook bij lange niet compleet... De hele 4xxM-serie mist. Een i5 460M of i5 470M is een best interessante optie. Maar verder met Darkstone. De CPU gaat alleen invloed hebben als je CPU constant op 100% moet bij simulaties, renders of dergelijke applicaties.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:50
luckyjan schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 08:16:
p.s. Hier kan je zien welke processors er wel in passen (Compatible products>processors):

http://ark.intel.com/chipset.aspx?familyID=43181
Dat is alleen wat de chipset ondersteunt, het zegt nog niks de bios, vrm's en koeling.

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:24

Pixeltje

Woo-woohoo!

Mijn vraag aan jullie is ten eerste: zou ik mijn i3 kunnen vervangen met de i5-2450?
Ik zou er niet aan beginnen. Er zijn teveel redenen om het niet te doen (chipset ondersteunt het niet waarschijnlijk, warmteproductie en stroomverbruik, BIOS compatibiliteit, etc)
Als er daarnaast adviezen zijn voor het bevorderen van de prestaties behalve cpu verwisselen, ben ik één en al oor.
Ja. Ik denk dat je beter een SSD kunt kopen en in systeem prikken. Die snelheidswinst is flink groot, en stukken veiliger en makkelijker dan je processor vervangen.

(eventueel zou je wel je processor kunnen vervangen, maar dan eentje uit dezelfde reeks, een i5 540 bijvoorbeeld, maar ook dan zit je met de vraag van compatibiliteit, garantie en of de investering wel zoveel oplevert als je hoopt..)

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• Sorbo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18:11

Sorbo

Uw hulp in huis!

Pixeltje schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 08:25:

Ja. Ik denk dat je beter een SSD kunt kopen en in systeem prikken. Die snelheidswinst is flink groot, en stukken veiliger en makkelijker dan je processor vervangen.
Dit.

Hier zul je vele malen meer van merken dan een snellere processor of wat extra RAM, bij normaal gebruik. Daarnaast, de processor die er nu in zit is zo slecht nog niet, je zult met een sterkere processor onder normaal gebruik geen grote voordelen hebben, dat komt pas bij de intensieve taken echt naar voren.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:35

Haan

dotnetter

Tenzij je bepaalde redenen hebt om bij dit specifieke model laptop te blijven, zou je misschien beter overwegen om de hele laptop te vervangen door een sneller model. En anders zal een SSD inderdaad een veel beter merkbare performancewinst opleveren dan een snellere CPU.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Anoniem: 411198

Topicstarter
Beste Tweakers,

Bedankt voor de reacties, de reden waarom ik betere performance wil met mijn laptop, is ivm gamen en HD footage afspelen/bewerken.Beide gaan gewoon niet snel genoeg naar mijn mening. Dan bedoel ik lange laadtijden, haperend beeld bij maximale belasting tijdens zware games, en nét geen vloeiend beeld bij zware HD bestanden. Toen ik deze laptop kocht was dat ook niet echt mijn bedoeling, maar hoe langer ik hem heb, hoe handiger het mij lijkt om deze alsnog te optimaliseren. Nieuwe laptop is voor mij even niet aan de orde.

Ik begrijp uit de bovenstaande reacties dat een vooral veiligere optie(gegarandeerd resultaat, geen problemen met compatibility), het aanschaffen van een SSD kaart is.
Het verhogen van de kloksnelheid van de cpu zou dus niet opwegen tegen het gevaar dat mijn moederbord/bios deze cpu niet kunnen benutten begrijp ik uit sommige reacties.

Kan iemand mij vertellen wat een SSD precies doet, als het gaat om gamen, beelden bewerken? Naar mijn idee is dat vooral de cpu bij daarbij betrokken is ..

Wederom, alvast bedankt voor de reacties

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Voor games zal de Mobility HD5165 de bottleneck zijn. De is 9/10 keer niet te vervangen en moet je een andere laptop kopen om meer pestaties te hebben.

HD footage afspelen zou perfect moeten werken met de laptop. Bewerken is een ander paar mouwen, maar ik vermoed dat je met een SSD in de plaats een veel grotere stap maakt dan met een betere CPU. Welk gedeelte gaat er precies niet goed? Zie je dat de CPU effectief de bottleneck is of kan de harde schijf niet bijbenen?

I like to take things apart further than I'm supposed to

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Anoniem: 411198 schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 11:40:
Kan iemand mij vertellen wat een SSD precies doet, als het gaat om gamen, beelden bewerken? Naar mijn idee is dat vooral de cpu bij daarbij betrokken is ..
SSD zorgt voor kortere schrijf- en leestijden. Opstarttijd van een game heeft dus niets met de CPU te maken en alles met de leestijd naar je harde schijf/SSD. Hoe vloeiend een game loopt of hoe soepel videobewerken gaat zal inderdaad niet veel schelen met een SSD. Het is vooral dat je systeem veel responsiever wordt en sneller aanvoelt, maar in zware rekentaken ligt het inderdaad aan CPU, GPU of geheugen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Guiding
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-05 13:14
Als je problemen hebt met HD content afspelen zijn er een aantal dingen waar je naar kunt kijken om dit te fixen. Ik ga wel even voor het gemak uit van het feit dat je 720p of 1080p content probeert af te spelen.

Het mooiste zou zijn als je dit door je GPU zou kunnen laten doen. Nou ben ik zelf van het groene kamp dus ik weet niet in hoeverre je Ati dit zou kunnen. Wellicht dat je dit zou kunnen uitzoeken in combinatie met DXVA (het afspelen van video content door middel van de GPU)

Zowiezo zou je processor wel snel genoeg moeten zijn om HD content te trekken. Wellicht dat er maar 1 core wordt gebruikt en je hierdoor HD net niet trekt.

Ik gebruik zelf Core-AVC codec in combinatie met KM-Player, dit zorgt ervoor dat ik 720p content vloeiend om mijn netbooks single core 1,3Ghz Atom kan afspelen. Ik ga er vanuit dat je dan op jouw cpu 1080p zeker vloeiend moet kunnen laten lopen.

En zoals al gezegd, SSD is zeer goede snelheids winst. Dat in combinatie met het bovenstaande zou in ieder geval een aantal van je frustraties op moeten lossen en is heel wat minder omslachtig dan een cpu vervangen (als dit al uberhaupt mogelijk is).

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-05 12:05
Aan een ssd heb je niks aan, om je video en games te verbeteren.

Voor video codecs, dus hoe je die het beste kunt installeren, vind je op deze forum bij Media Portal alternatief voor Windows Media Center (Deel 4) of anders even zoeken op het forum.
Dan heb je de codecs zo licht mogelijk geinstalleerd. Sommige snelle videokaarten hebben soms problemen door de codecs verkeerd te installeren.

Kijk of je je laptop kunt verkopen en dan een pc kopen.

• firest0rm
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-05 22:44
HM55 chipset ondersteund volgens mij alleen 1st Gen i series cpu's dus geen sandy bridge of later!

ik heb zelf deze laptop ook en zit ook naar een cpu upgrade te kijken i5 580m
deze cpu heeft de zelfde TDP als een i3 330m (35W)

Het is alleen de vraag of de Bios hiervoor de juiste Microcode beschikt.
Heb zojuist nog een Bios Update naar v2.10 gedaan stond alleen bij dat hierbij extra functionaliteit aan was toegevoegd wat die functionaliteit inhoud stond er niet bij.

Een i7 plaatsen is denk ik geen optie de Nehalem cpu's die voor dit chipset geschikt zijn hebben minimaal een TDP van 45W dat is meer dan waarvoor het moederbord/voeding/koeler is ingericht en kan dus problemen met zich mee leveren (je kan geluk hebben dat het werkt ik acht die kans echter zeer klein)

Ik zal je op de hoogte houden met betrekking tot de i5 580M proef! ;)

De HD5165m is in feiten een iets sterkere HD4650m en is krachtig zat om de meeste spellen op low te spelen met 30/40 FPS

deze laptop is het zeer zeker waard om het een en ander te upgraden als dat überhaupt mogelijk is.

[Voor 11% gewijzigd door firest0rm op 10-02-2016 07:50]

Anoniem: 660294

firest0rm schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 06:59:
HM55 chipset ondersteund volgens mij alleen 1st Gen i series cpu's dus geen sandy bridge of later!

ik heb zelf deze laptop ook en zit ook naar een cpu upgrade te kijken i5 580m
deze cpu heeft de zelfde TDP als een i3 330m (35W)

Het is alleen de vraag of de Bios hiervoor de juiste Microcode beschikt.
Heb zojuist nog een Bios Update naar v2.10 gedaan stond alleen bij dat hierbij extra functionaliteit aan was toegevoegd wat die functionaliteit inhoud stond er niet bij.

Een i7 plaatsen is denk ik geen optie de Nehalem cpu's die voor dit chipset geschikt zijn hebben minimaal een TDP van 45W dat is meer dan waarvoor het moederbord/voeding/koeler is ingericht en kan dus problemen met zich mee leveren (je kan geluk hebben dat het werkt ik acht die kans echter zeer klein)

Ik zal je op de hoogte houden met betrekking tot de i5 580M proef! ;)

De HD5165m is in feiten een iets sterkere HD4650m en is krachtig zat om de meeste spellen op low te spelen met 30/40 FPS

deze laptop is het zeer zeker waard om het een en ander te upgraden als dat überhaupt mogelijk is.
De laatste reactie is van 4,5 jaar geleden. Ik betwijfel of TS de betreffende laptop nog heeft.
Modbreak:Vast niet - maar nieuwe, relevantie info toevoegen is daadwerkelijk (de enige) reden om een oud topic te schoppen. GoT is geen helpdesk he maar een knowledgebase. Dit voegt knowledge toe.

Verder on-topic reageren of TR aanmaken als je vindt dat een topic of reactie fout is.

[Voor 10% gewijzigd door dion_b op 02-03-2016 22:06]

• firest0rm
maakt niet uit ga het alsnog uit vogelen.
wellicht handig voor een ander een i5 580m maakt deze laptop een stuk sneller.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:14
firest0rm schreef op woensdag 10 februari 2016 @ 08:07:
maakt niet uit ga het alsnog uit vogelen.
Inderdaad een oud topic en wel eea meer over te vinden.

Het moet prima mogelijk zijn om een andere CPU op je moederbord te zetten mits je bij de ondersteunde CPU`s blijft met dezelfde socket, hoe bereikbaar die is in je laptop is een tweede.
Ik heb op mijn HM55 (met socket BGA1288/PGA988), probleemloos geüpgraded van i5 430M (2010) > i7 640M (in 2011) > i7 820QM (in 2012)(beetje max wat de chipset aankan).
Bij mijn Acer was het kwestie van het deksel en de heatsink losschroeven, de CPU`s omwisselen(slotje), nieuwe koelpasta op CPU en GPU en alles weer terugzetten. Ca 10 minuten werk als je de tijd neemt, je bent langer bezig je in te lezen hoe je koelpasta vervangt. ;).
Na opstarten wordt de nieuwe CPU herkend en krijg je een berg drivers hiervoor geïnstalleerd.
Bij switch van i5 430M naar i7 640M (beide dualcore)was er snelheidswinst en bleef de laptop stil met af en toe ventilatorgeluid bij zware belasting.
De switch van i7 640M naar de i7 820QM (quadcore, ouder en trager, met meer rekenkracht en zonder graphics, ik heb/had immers een aparte grafische chip) gaf ook geen problemen, weliswaar is de TDP een stuk hoger maar daardoor draait de fan nu automatisch iets harder (en hoor je die altijd), maar gaat al jaren goed, ook onder volle belasting. Nog nooit thermisch uitgevallen ook.
Ook RAM is uitgebreid van 4 GB 1066Mhz > 8 GB 1333Mhz en een 600GB (en inmiddels een 320GB ipv optische schijf) Intel SSD geplaatst.
Dat leverde me toen, 4 jaar geleden, een plaats op als 958e snelste computer ter wereld. (lees: die SiSandra gebenchmarkt had), wat me niet slecht leek voor een 'simpel" Acertje.

Bij mij was is het dus geen enkel probleem en draait het al jaren probleemloos. (al heb ik de fan incl. heatsink inmiddels vervangen voor een nieuwe stillere, maar een losse fan was ook mogelijk geweest.)
Met het BIOS nooit problemen gehad, ondanks dat Acer mijn laptop nooit met zo`n zware CPU geleverd heeft (hooguit met een i7 620M).

Succes.

[Voor 4% gewijzigd door Teijgetje op 10-02-2016 12:33]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• firest0rm
Bios beschikt niet over de juist micrcode voor een i5 580m
en het toevoegen hiervan zorgt er ook niet voor dat het werkt.

volgens BIOS modders kun je hooguit naar een i7 620m upgraden en dan de SLBPD variant de andere werkt hier niet op.

die is over het algemeen even snel als een i5 580m en de bios beschikt al over de juiste microcode.
Ik heb de i7 620m besteld en krijg em begin maart binnen zal meer laten weten.

Let op als je voor de i7 620m SLBPD kiest dat je ervoor zorgt dat koel pasta goed is geplaatst deze cpu word over het algemeen wat heter.

[Voor 20% gewijzigd door firest0rm op 19-02-2016 19:12]

• aminam
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-05 23:25
een gelijke socket is niet genoeg, het moet sws dezelfde chipset zijn. Meestal als je een model laptop vindt uit exact dezelfde serie met de gewenste processor werkt het wel.

B550 | R5 3600 | RX6800XT | Formd T1

• firest0rm
Nou kan je vertellen dat de i7 620m SLBPD werkt.
Het extra cache en de turbo naar 3.3Ghz maakt de cpu ongeveer 40 tot 45% sneller en dat is merkbaar.
Ik heb ook het geheugen uitgebreid naar 8GB en het systeem is merkbaar sneller in het opstarten en verwerken van taken

CPU-z benchmark

i3 330m
Single thread: 707
Multithread: 1303

i7 620m
Single thread: 1100
Multithread: 2447

ongeveer 43% verschil in kracht.
de i7 620m is ongeveer even krachtig als een Ivy bridge i3 m serie cpu.
en dat voor 60 euro is het zeker waard kan nu zonder problemen nog een aantal jaartjes verder met de laptop. :D

[Voor 17% gewijzigd door firest0rm op 02-03-2016 20:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tbagcool
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-05-2020
@firestorm
firest0rm schreef op woensdag 02 maart 2016 @ 20:51:
Nou kan je vertellen dat de i7 620m SLBPD werkt.
Het extra cache en de turbo naar 3.3Ghz maakt de cpu ongeveer 40 tot 45% sneller en dat is merkbaar.
Ik heb ook het geheugen uitgebreid naar 8GB en het systeem is merkbaar sneller in het opstarten en verwerken van taken

CPU-z benchmark

i3 330m
Single thread: 707
Multithread: 1303

i7 620m
Single thread: 1100
Multithread: 2447

ongeveer 43% verschil in kracht.
de i7 620m is ongeveer even krachtig als een Ivy bridge i3 m serie cpu.
en dat voor 60 euro is het zeker waard kan nu zonder problemen nog een aantal jaartjes verder met de laptop. :D
Hoe weet je welke chip er bij past ?
Ik heb momenteel een intel core i3 cpu m 370 2,4ghz en zou deze graag upgraden naar i5 als mijn nieuwe ssd niet aan de wensen voldoet.
Moet er naast het installeren van de processor nog iets van software geinstalleerd worden of gebeurd dit automatisch ?
Of is overclocken meer aan te raden ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:04

nelizmastr

Goed wies kapot

tbagcool schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 17:47:
@firestorm
[...]

Hoe weet je welke chip er bij past ?
Ik heb momenteel een intel core i3 cpu m 370 2,4ghz en zou deze graag upgraden naar i5 als mijn nieuwe ssd niet aan de wensen voldoet.
Moet er naast het installeren van de processor nog iets van software geinstalleerd worden of gebeurd dit automatisch ?
Of is overclocken meer aan te raden ?
Je weet welke CPU's werken door te kijken welke zijn geleverd in de duurdere modellen van je laptop. Na de installatie en het aanbrengen van verse koelpasta doet Windows de rest. Overklokken kan niet met een laptop processor en deze generatie i5 wordt behoorlijk warm van zichzelf dus dat moet je ook niet willen.

I reject your reality and substitute my own

• tbagcool
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19-05-2020
Zou het een goede investering zijn ? Ik zie zeer lage prijzen voor een 2ehands processor i5 560m want ik zie dat hij soms wel op zijn limieten draait. Of zou ik beter investeren in 4gb extra ram en mag ik daarbij gewoon een extra slotje kopen om bij mijn standaard 4gb te plaatsen ?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:04

nelizmastr

Goed wies kapot

tbagcool schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:11:
Zou het een goede investering zijn ? Ik zie zeer lage prijzen voor een 2ehands processor i5 560m want ik zie dat hij soms wel op zijn limieten draait. Of zou ik beter investeren in 4gb extra ram en mag ik daarbij gewoon een extra slotje kopen om bij mijn standaard 4gb te plaatsen ?
Voor twee tientjes zou ik het wel doen ja. Ik zou er geen 50 euro voor geven bijvoorbeeld. RAM uitbreiden loont altijd. Mits je nu 1x4GB hebt moet je een 4GB latje van dezelfde snelheid erbij plaatsen.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee