Toon posts:

Pocessoren,

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• mkool89
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-08-2021
Beste tweakers,

Ik ben (lees probeer) mezelf momenteel weer te verdiepen in Processoren (aanschaf notebook).
Nou ga ik voor Intel in dit geval omdat ik toch het gevoel heb gekregen dat AMD op dit moment echt een forse stap achterloopt op Intel,

Nu mijn vraag is:
In het core I5 segment kennen wij:
de
2540M:
met: 2.6ghz clock, turbo up to 3.3,
tegenover de:
2520m:
met: 1.4ghz, rurbo up to 2.3
wat is het verschil nou bijvoorbeeld (omdat ze volgens intel qua specs tegen elkaar opwegen)
:confused:

En hoe werkt het deze dagen nou met type nummers, Ik heb ook iets gehoord over een nieuwe stepping onder sandy bridge,

Kortom processor land (met name intel) heeft mij flink in de war,

Thanks,

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor CPUs kun je gewoon de benchmarks naast elkaar leggen in de voor jou relevante applicaties.
Met name bij mobile CPUs is energiezuinigheid soms belangrijker dan pure snelheid, dus het is maar net wat je belangrijk vind.

Puur en alleen op typenummers vergelijken heeft geen zin, je zult toch echt moeten kijken naar de prestaties.

• mkool89
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-08-2021
Klopt, en dat begrijp ik, en dat lukt me ook
Maar wat ik eigenlijk gewoon heel graag weten hoe intel die numering aanhoud,
En we hebben het dan over rauwe power,

Maar is de nieuwst stepping bijv, vele male sneller dan de oude,
En met name de Ghz's, verwerkt de huidige processor meer data op 1.4 ghz dan bijv. de e8400 op 3 Ghz,

Ik ben met name geintersseerd in het onderwerp :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt snelheid in GHz niet zomaar naast elkaar leggen, of zeggen dat het x% sneller is, dat ligt nog aan tal van andere zaken.
Het enige waar je wat aan hebt zijn benchmarks.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
De 2540M en de 2520M zijn nagenoeg gelijk omdat de GHz van beide nagenoeg gelijk zijn. Hoe je erbij komt dat de 2520M op 1,4 GHz draait is me een raadsel.
(en nu je toch aan het leren bent: de kloksnelheid wordt dus aangegeven in GHz, niet in ghz of Ghz)

Zoals Terw_Dan aangeeft, kan je naar benchmarks kijken, waarbij je goed in de gaten moet hebben naar welke bench je kijkt, en dan nog hoeft ook een bench niet als heilig te worden gezien.
Zo heb ik wel computers gezien met supersnelle proc, die toch zo sloom als wat waren, en met een redelijke zwakke proc die werlkelijk zeer vlot aanvoelden (bijv door toepassen van een SSD, goede instellingen besturingssysteem, goed gebalanceerde hardware en drivers etc).

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee