• mindh4nt3r
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-06 23:19
Hallo allemaal,

Ik heb hier thuis een Dell Alienware Area 51 ALX staan waar 2 ATI Radeon HD 5870's (in crossfire) in zitten.
Tijdens reguliere belasting is er niks aan de hand, maar zodra er meerdere taken op deze 2 beesten worden afgevuurd stijgt de tempratuur tot een graad of 90/95 celcius. Nu valt het met op dat de fan standaard op 20% blijft hangen en dat ik deze handmatig wel omhoog kan schroeven, waarna de tempratuur richting de 70 daalt.

Tevens heb ik zodra ik sommige games op full details/high graphics zet zo nu en dan nog steeds last van frame lagg. Denk hierbij aan COD:BO & Starcraft 2. Ik ging er toch echt van uit dat met deze 2 kaarten het graphische aspect geen probleem meer moest zijn.

Tevens treedt er lag op wanneer er een Bluray afgespeeld wordt via cyberlink powerdvd of een ander programma.

Ik heb al een full system restore gedaan *windows opnieuw geinstalleerd, meerdere drivers geprobeerd, ect.

Nu vraag ik me dus af wat de oorzaak van de ingame lag kan zijn en of het gelinkt is aan de tempratuur. (of zoek ik totaal in de verkeerde richting?)

Bij voorbaat dank

p.s. nu weet ik zelf ook dat de GPU tegen best hoge tempraturen bestand zou moeten zijn en dat het waarschijnlijk dus ook niet aan de tempratuur ligt, maar dit leek mij het meest voor de hand liggen omdat de lagg alleen voorkomt hij "zware" belasting

[Voor 4% gewijzigd door mindh4nt3r op 16-06-2011 20:48]

• Pukker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-04 12:04
Persoonlijk denk ik dat het een driver probleem is... weet je zeker dat je de goeie drivers gebruik?
32bit/64bit vista/windows7 en 90/95 graden is erg hoog... dan leven die twee beestjes niet erg lang als je daarop gaat gamen. Probeer eens de fan speed op 70% of hoger te zetten zodat ze cool blijven. Als de lag dan nog steeds blijft weet je dat het niet een hitte probleem is :9
Dat je bluray niet goed kan afspelen zegt het eigenlijk al een beetje dat er iets niet goed is met drivers.
Heb je ook de drivers van je moederbord er goed opgezet?

[Voor 17% gewijzigd door Pukker op 16-06-2011 22:33]

• faust2016
  • Laatst online: 29-05 05:42

faust2016

You yes have my shirt

70% is echt idioot hoog. Gewoon in Afterburner een custom fan profile maken waarbij de fans op 15% draaien bij 0-45c dan vanaf 45c laten oplopen tot 40% bij 70c en vanaf 70c tot 85c een stuk steiler laten lopen tot een procent og 80-100. Dan moet het goed zijn :).

• mindh4nt3r
Bedankt voor de reacties,

Ik ben momenteel afterburner aan het downloaden en neem aan dat hierdoor de temps omlaag zullen gaan.

Ik heb nogmaals de standaard drivers geinstalleerd die met deze computer waren meegeleverd, op de dell site gekeken voor nieuwe drivers en deze geprobeerd en de laatste drivers gedownload van de ati site, maar tot op heden nog geen succes.

Stuurprogramma id: 8.850.0.0
Stuurprogramma id: 8.861.0.0 (na laatste update) + nieuwe app profiles

Bios geupdate van de mobo, maar zie geen veranderingen mbt de lag problemen

edit:
In afterburner een custom fan-profile aangemaakt zoals hierboven voorgesteld is en de GPU temps zijn nu als volgt:
GPU1: 82
GPU2: 70

Weet niet helemaal waar het verschil vandaan komt, maar GPU 2 is aanzienlijk lager als GPU1. (zal de locatie in de behuizing zijn denk ik)

Dit met 99% GPU usage dus dat is al een aanzienlijke verbetering in GPU temprature

[Voor 32% gewijzigd door mindh4nt3r op 16-06-2011 23:35]

• Pukker
aan de temperatuur verschil van de videokaarten kan je ook zien of ze allebei goed benut worden.
Meestal is het zo dat de mee geleverde drivers alweer veroudert zijn.

Ik zou windows weer opnieuw installeren. En dan stap voor stap de nieuwste drivers installeren.
Kijk wel goed uit dat ze wel compatibel zijn met je besturing systeem... (vriend had namelijk windows 7 en installeerde toen de drivers van de cd die voor vista achteraf bedoeld waren. Die had ook dit soort rare problemen.)
Als windows erop staat zal ik eerst beginnen met de moederbord drivers, chipset, lan enzovoorts.
Daarna zal ik de videokaart drivers erop zetten.
(Het handigste is het om de drivers van te voren alvast te downloaden en op een usb stik te zetten.)

heb trouwens ook even op de site van dell gekeken maar zal wel alle drivers gewoon van hun site afhalen. Ik heb zelf ook geen ervaring met dell.
Voor de zekerheid :P
http://support.dell.com/s...W764&osl=en&catid=&impid=

Als je dit gedaan heb controleer dan je performance met een vergelijkbaar systeem zoals hier bijvoorbeeld;
http://www.guru3d.com/art...crossfirex-test-review/11

[Voor 32% gewijzigd door Pukker op 17-06-2011 00:54]

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Heb je met die lagere temperaturen nog steeds last van lagg? Ik had namelijk het vermoeden dat ze misschien aan het throttlen waren omdat de gpu's/vrm's te warm werden, maar dat zou eigenlijk bijna niet kunnen bij het afspelen van blu-rays..
En dat de ene gpu warmer is dan de ander is normaal bij een CF setup. Ik had zelf toen ik CF draaide met 2 5850's ook dat de bovenste gpu altijd zo'n 2-4c warmer was dan de onderste. En bij mij zat er een slot tussen de 2 kaarten.
Aan jou temperatuursverschillen te zien gok ik ik dat de kaarten bij jou direct op elkaar zitten, of niet?

Maar goed, heb je beiden kaarten al apart geprobeerd? Het zou kunnen dat 1 van de 2 kaarten niet naar 3D clocks overschakelt, maar bvb blijft hangen op 400/900 en dat je daardoor lagg krijgt.
De hardware-monitor in Afterburner heeft ook een mooi grafiekje met de kloksnelheden van je gpu's, dus die zou je ook ff kunnen checken, bvb net nadat je een spel hebt afgesloten of een benchmark hebt gedraaid oid.

[Voor 25% gewijzigd door faust2016 op 17-06-2011 01:26]

• mindh4nt3r
@faust2016 na het lezen van jou reactie heb ik 1 kaart verwijderd en ben ik weer met een stresstest in de weer gegaan. Wat blijkt nu, 1 kaart heeft geen last van lagg.

Heb ze beide nu los geprobeerd en beide kaarten lijken in orde. Dus beide opnieuw in het systeem gestoken en vergeten om de crossfire bridge aan te sluiten.. Tot mijn verbazing, geen lagg. Maar zodra ik de crossfire bridge weer aansluit begint het probleem weer van voor af aan..

Is mijn bridge defect, of zijn de drivers niet compatible met crossfire tussen deze 2 kaarten?

Ik heb in iedergeval nu de bridge verwijderd en ga eerst een oplossing zoeken voordat hij er weer terug in gaat.

• mindh4nt3r
En dan denk je dat het probleem opgelost is en dan flikkert je scherm opeens, lijkt de pc op te stijgen en flipt 1 van de video kaarten.

Met rood gemarkeerd is videokaart 2, deze kan ik niet meer benaderen. Temp wordt niet meer doorgegeven en het lijkt wel alsof de fan erop op hol geslagen is.

Heb hem nu geprobeerd in het andere slot zonder de goed werkende kaart, maar na een uur full throttle begint het weer van voor af aan.

Iemand ervaring met deze verschijnselen?

Tevens krijg ik nu gekleurde pixels in mij scherm zodra de belasting toeneemt.. :(

[Voor 13% gewijzigd door mindh4nt3r op 24-12-2014 16:50]

• faust2016

faust2016

You yes have my shirt

Dat klinkt niet goed.. 1 van de twee kaarten doet het nu dus ook niet meer goed in zijn eentje?
Want als ik het goed begrijp: 1 geeft ook in zijn eentje problemen; dus na een uur begint de fan heel hard te draaien en krijg je artifacts?

Dat betekent dan gewoon dat er wat mis met de kaart. Dat heeft niks met drivers te maken :p.
Je zou nog kunnen proberen om CF brug om te draaien als ze het wel allebei nog doen om te kijken of dat nog verschil maakt..

Als ik jou was zou ik gewoon even contact opnemen met de webshop waar die vandaan komt en daar je probleem voorleggen.

• hennes1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-04-2022
Ik denk ook dat die ene videokaart kapot is en denk ook dat je de nieuwste drivers moet ophalen bij Ati Technologies de versie 11-5 64 bit als je teminste alles op 64 bit besturing hebt.

• Pukker
Test dan eens alleen met de goeie videokaart... zodat je zeker weet dat het daar alleen aan ligt. 11.6 is geloof ik nu de nieuwste. één 5870 is nog steeds een monster van een kaart ;) andere dan maar opsturen

• mindh4nt3r
Kom net van de telefoon met Dell, a.s. maandag kan ik een monteur verwachten die beide kaarten komt swappen + nieuwe bridge om het probleem te verhelpen.

Ik wil iedereen graag bedanken voor hun inbreng en dell voor hun snelle service :)

*hoopte het zelf op te kunnen lossen, maar een hardware defect kun je vrij weinig mee
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee