Toon posts:

Airflow NZXT Phantom aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 410208

Topicstarter
Ik ga binnenkort een nieuwe sidepanel maken voor mijn NZXT Phantom case.
Ideale gelegenheid om ook wat nieuwe fans te kopen.
Het plaatje hieronder geeft weer wat ik in gedachten heb. (Dit is niet mijn case, gewoon plaatje van het net waar ik op getekend heb om alles duidelijk te maken.)

http://imageshack.us/photo/my-images/855/nzxtphantom21.jpg/

Front intake: Xigmatek CLF-F1451 140mm, 40 cfm.
Achter de front intake (in push-pull): Aerocool Shark 140mm, 96.5 cfm
Side fans + Bottom fan + Rear fan + CPU heatsink fans: Gelid Wing 12 PL 120mm, 75.6 cfm
Top fans: Coolermaster Megaflow 200mm, 110 cfm

Al bij al kom ik dan aan ongeveer een totale intake van 261.2 cfm en outtake van 295.6 cfm.

Nu zou ik even graag weten of ik me alles niet wat te rooskleurig inbeeldt.
Iemand suggesties, opmerkingen, verbeteringen, tips, ..?

Is het bijvoorbeeld beter om de twee 140mm fans van plaats te wisselen aangezien de tweede een hogere cfm heeft? Ik heb dan gewoon schrik dat de andere 140mm het niet aan zal kunnen om dit allemaal door te sluizen.

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:07
Het beste en mooiste is als je een airflow hebt die van vooraan onderaan naar achteraan bovenaan loopt, in één lijn. De beste plekken voor intake fans zijn vooraan en in de bodem. Beste plek voor outtakes zijn achteraan bovenaan en in het dak. Fans in het zijpaneel zorgen voor een airflow die haaks op de gewenste flow staat, dus dat is niet zo handig. Tevens kan het zijpaneel gaan resoneren als daar fans in gemonteerd worden.
Mijns inziens kan je het beste een goede 140 mm fan voorin plaatsen, zoals een Scythe Slip Stream 140 mm. Wat je wel even uit moet zoeken is of je de fan 120 mm montagegaten heeft of 140 mm. De Slip Stream heeft 120 mm gaten, en die passen dus niet in 140 mm montagegaten.
Als de kast 140 mm gaten heeft, kan je nog kiezen voor de Scythe Kama Flex of de Noiseblocker BlackSilent Pro.
Verder zou ik 2x 120 mm fans in de bodem pas maken, zodat die daar de kast in blazen.
Achterin kan je dan nog een Scythe Slip Stream 120 mm fan kwijt.
Er bestaan ook nog 200 mm fans van NZXT zelf, zie hier: pricewatch: NZXT FS-200 Enthusiast Silent Case Fan, 200mm
Die zijn gegarandeerd compatible met jouw Phantom. Deze fan draait alleen wel op 800 rpm, en die in jouw Phantom op 1300. Dus ze maken niet evenveel geluid. Deze FS-200 heeft wel ball-bearing (kogellagers) en geen sleeve-bearing (glijlagers). De Megaflow is een sleeve bearing fan. Ball-bearing is beter wat betreft levensduur, dus ik denk dat je beter voor die NZXT fan kan gaan. 2 van die FS-200 fans zijn wel mooi voor bovenin.
Fans in het zijpaneel zou ik dus afraden.
Ook de fans die op de bodem voor intake zorgen zouden het beste ball-bearing fans kunnen zijn. Je kan eerst wel kijken of die 2 fans die nu in het zijpaneel zitten ook ball-bearing zijn, dan kan je die misschien in de bodem monteren, met een stoffilter ervoor. Op de site van NZXT staat in ieder geval wel een 120 mm fan die ball-bearing heeft, dus misschien zouden die in de Phantom dat ook wel hebben.

Discogs | 9900 Wp Oost-West | eGolf

Topicstarter
Ik kan maar 1 fan in de bodem plaatsen omdat er geen 120 mm fan tussen het mountrack van de hdd's past.
De fans in de zijkant zijn dus wel nodig denk ik, anders ga ik een veel te lage intake in verhouding tot de outtake hebben. Ik was van het idee dat als de airflow goed genoeg gestuurd zou worden er niet zo een groot probleem zou zijn. In de originele zijplaat staan trouwens ook twee 120 mm fan's.

Verder heb ik momenteel zowel een nzxt 200mm fan (zat standaard bij de case) en een megaflow. Megaflow in de top en nzxt in de side. Beiden maken evenveel geluid (lees geen), maar de megaflow verplaatst toch een hoop meer lucht. Enkel jammer van de sleeve bearing. Ik kan eerst zowel nzxt als megaflow in de top steken en even kijken wat het beste werkt met de aanpassingen na verloop van tijd.

De 120mm fans hebben een nanoflux bearing, dus daar zijn geen problemen mee. De keuze van de Gelid's en de Aerocool fans staat zo goed als vast.

De Xigmatek heb ik reeds, maar was beetje een miskoop. Bij de specs stond 60 cfm, maar daar geloof ik niet veel van. Zal eerder naar de 40 cfm zijn. Maakt daarboven op nog eens een piepend geluid ook. Dus die wordt later mss ook wel nog vervangen.

Het voornaamste is dat ik me eigenlijk zorgen maak of de airflow wel goed zit. Het probleem is gewoon dat ik niet veel andere keuzes heb. Bij de side fan het dichtst bij de front maak ik me het minste zorgen aangezien ik de push-pull setup met de 140mm fans heb. Volgens mij wordt de airflow van de sidefan op die manier wel mooi meesleurd.
De 120mm intake fan in de bodem staat ook pal tegenover één van 200mm outtake fans, al weet ik niet of dit effect gaat hebben aangezien die toch een eindje uit elkaar staan. Ik hoopte wel op deze manier de koude airflow mooi naar boven te kunnen begeleiden. Een deel zal zowiezo wel rechtdoor blijven gaan denk ik, maar dit is juist goed voor de gpu.

• MartijnLoarne
Je wou dus 2x 140 mm fans aan dat HDD rack monteren, in de kast? Kan je allicht proberen, zal misschien een klein beetje uitmaken. Denk dat je misschien wel beter een van die twee nieuwe Aerocool fans helemaal voorin de kast kan zetten, waar nu die Xigmatek zit. Dan is je intake in ieder geval goed. Kan je die Xigmatek weer in push pull zetten met de andere Aerocool. Je ruilt de Xigmatek en de Aerocool dus. Het piepende geluid van die Xigmatek zal dan ook iets afnemen waarschijnlijk.

Die twee fans in het zijpaneel kan je wel laten zitten, en nog een fan in de bodem monteren, dan zit het daar ook wel goed denk ik. Eventueel kan je nog kijken wat het qua temps uitmaakt als je de zijpaneel fans weglaat. En je kan kijken wat het uitmaakt als je die 140 mm's in push pull weghaalt. Maar dat kan je later ooit nog wel eens doen.

De fans in het dak: dat heb je goed, je kan even experimenteren met de plaatsing van de Megaflow en de NZXT. Het mooist is als je goede outtake hebt in het dak. Dan kan je daar wel 2 Megaflows plaatsen, wel jammer van de sleeve bearing inderdaad, maar het zal vast nog wel even duren voordat die geluid beginnen te maken. Die NZXT kan je dan wel in het zijpaneel laten zitten.

Over een gebrek aan airflow hoef je je in ieder geval geen zorgen te maken, het is nu puur eventjes kijken en expirimenteren wat voor jou de beste temperaturen oplevert. Maak er maar een mooie studie van en deel de resultaten met ons want ik ben best benieuwd eigenlijk :)
Airflow heb je zat, het is dus puur nog even kijken wat de beste airflow is.

• MartijnLoarne
MadDigitz, heb je al het één en ander geprobeerd? Want ik ben best benieuwd! :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Ik moet eerst nog wat geld bijeen krijgen om de nieuwe fans, plexiplaat en aluminiumplaat te kopen.
Als ik alles heb laat ik zeker nog iets weten.

Anoniem: 192569

Ik realiseer me dat dit een oud topic is maar... heb immers dezelfde kast en heb het als volgt gedaan....

Voorkant 140MM NZXT Fan (intake)
Zijkant 2x 120MM NZXT Fans (intake)
Achterkant 1x 140MM NZXT Fan (outtake)
Bovenkant 2x 200MM NZXT Fan (outtake)

Zie afbeeldingen... (let wel dit is de eerste PC die ik ooit in elkaar heb gezet)

Tempraturen zijn als volgt:

"System" 36 °C idle, 46 °C stressed
"CPU" 39 °C idle, 48 °C stressed
"GPU" 40 °C, 64 °C stressed
"HDD" 38 °C idle, 43 °C stressed

Hardware:

MSI P67 GD65 (B3)
i7 2600k 3.4Ghz
8GB Corsair XMS3 1333 Mhz
MSI GTX560Ti Hawk
Intel 120GB 510 Series SSD
Corsair HX850Watt PSU
Samsung 2TB EcoGreen F4

Succes!

• MartijnLoarne
Hallo Ikki, het is raadzaam om je fan voorin om te draaien, want hij blaast nu de lucht naar buiten ;)

En MadDigitz, hoe is het met de fans en het zijpaneel? Ben je al aan het klussen geweest met het nieuwe paneel? Neem aan dat je er een window in hebt gezet? :*)
Ben erg benieuwd hoe dat eruit ziet, en ook hoe het nu met je airflow staat :D

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee